Citat:
Nej, man behver inte vara illasinnad (vilket jag ocks ppekade) och man behver inte tjna sig sjlv, men pfallande mnga i listan r just illasinnade och/eller tjnade sig sjlva.
Jag roar mig med att markera de jag definitivt anser var illasinnade/tjnade sig sjlva.
Det r skert flera, men mnga knner jag inte till s mycket om.
Vladimir Lenin*(Sovjetunionen)
Benito Mussolini*(Italien)
Kemal Atatrk*(Turkiet)
Josef Stalin*(Sovjetunionen)
Adolf Hitler*(Tyskland)
Haile Selassie*(kejsare av Etiopien; personkult inom*Rastafari-rrelsen som Selassie ej stdde)
Sun Myung Moon*(Moonrrelsen)
Mtys Rkosi*(Ungern)
Enver Hoxha*(Albanien)
Chorloogijn Tjojbalsan*(Mongoliet)
Kim Il Sung*(Nordkorea)
Mao Zedong*(Kina)
Dalai Lama*(Tibet)
Francisco Macas Nguema*(Ekvatorialguinea)
Nicolae Ceaușescu*(Rumnien)
Ayatollah Khomeini*(Iran)
Saddam Hussein*(Irak)
Kim Jong Il*(Nordkorea)
Saparmurat Nijazov*(Turkmenistan)
Vladimir Putin*(Ryssland)
Jag roar mig med att markera de jag definitivt anser var illasinnade/tjnade sig sjlva.
Det r skert flera, men mnga knner jag inte till s mycket om.
Vladimir Lenin*(Sovjetunionen)
Benito Mussolini*(Italien)
Kemal Atatrk*(Turkiet)
Josef Stalin*(Sovjetunionen)
Adolf Hitler*(Tyskland)
Haile Selassie*(kejsare av Etiopien; personkult inom*Rastafari-rrelsen som Selassie ej stdde)
Sun Myung Moon*(Moonrrelsen)
Mtys Rkosi*(Ungern)
Enver Hoxha*(Albanien)
Chorloogijn Tjojbalsan*(Mongoliet)
Kim Il Sung*(Nordkorea)
Mao Zedong*(Kina)
Dalai Lama*(Tibet)
Francisco Macas Nguema*(Ekvatorialguinea)
Nicolae Ceaușescu*(Rumnien)
Ayatollah Khomeini*(Iran)
Saddam Hussein*(Irak)
Kim Jong Il*(Nordkorea)
Saparmurat Nijazov*(Turkmenistan)
Vladimir Putin*(Ryssland)
Haha, sjlv skulle jag sga att samtliga p din lista (Dalai Lama undantagen) r illasinnade. Ingen vidare koll p Turkmenistan och Ekvatorialguinea fr jag medge.
Jag skulle dock hvda att det som utmrker cult of personality r underkastelsen. Den stora ledaren har alltid rtt och r hos befolkningen en gudslik figur. Trump faller kort om man jmfr med Kim Il Sung naturligtvis, men det roliga hr r att Trump-supportrarna hr p forumet r s vertygade om att det r just deras sida som str fr frihet.
Att alla dyker upp p mass-rallies ifrda samma rda keps. Att Trump, i princip ensam , om man lyssnar p hans supportrar bekmpar ondskefulla insiders och frsker exposa sanningen. Man eleverar honom till en superhjlte och befriar sig sjlv frn kritiskt tnkande. Man underkastar sig honom. Det kallar dom tydligen frihet.