2020-10-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, man behver inte vara illasinnad (vilket jag ocks ppekade) och man behver inte tjna sig sjlv, men pfallande mnga i listan r just illasinnade och/eller tjnade sig sjlva.

Jag roar mig med att markera de jag definitivt anser var illasinnade/tjnade sig sjlva.
Det r skert flera, men mnga knner jag inte till s mycket om.

Vladimir Lenin*(Sovjetunionen)
Benito Mussolini*(Italien)
Kemal Atatrk*(Turkiet)
Josef Stalin*(Sovjetunionen)
Adolf Hitler*(Tyskland)

Haile Selassie*(kejsare av Etiopien; personkult inom*Rastafari-rrelsen som Selassie ej stdde)
Sun Myung Moon*(Moonrrelsen)
Mtys Rkosi*(Ungern)
Enver Hoxha*(Albanien)
Chorloogijn Tjojbalsan*(Mongoliet)
Kim Il Sung*(Nordkorea)
Mao Zedong*(Kina)
Dalai Lama*(Tibet)
Francisco Macas Nguema*(Ekvatorialguinea)
Nicolae Ceaușescu*(Rumnien)
Ayatollah Khomeini*(Iran)
Saddam Hussein*(Irak)
Kim Jong Il*(Nordkorea)
Saparmurat Nijazov*(Turkmenistan)
Vladimir Putin*(Ryssland)

Haha, sjlv skulle jag sga att samtliga p din lista (Dalai Lama undantagen) r illasinnade. Ingen vidare koll p Turkmenistan och Ekvatorialguinea fr jag medge.

Jag skulle dock hvda att det som utmrker cult of personality r underkastelsen. Den stora ledaren har alltid rtt och r hos befolkningen en gudslik figur. Trump faller kort om man jmfr med Kim Il Sung naturligtvis, men det roliga hr r att Trump-supportrarna hr p forumet r s vertygade om att det r just deras sida som str fr frihet.

Att alla dyker upp p mass-rallies ifrda samma rda keps. Att Trump, i princip ensam , om man lyssnar p hans supportrar bekmpar ondskefulla insiders och frsker exposa sanningen. Man eleverar honom till en superhjlte och befriar sig sjlv frn kritiskt tnkande. Man underkastar sig honom. Det kallar dom tydligen frihet.
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Aha men du markerade inte Lenin och Mao som definitivt illasinnade?
Intressant prioritering

Hahaha!!

Dr satt den!!

Som man misstnkte. Slr aldrig fel.
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Ja, det pstr jag.

False positive och ddsfallen stmmer inte. Samt att det inte r 226k i verddlighet.
Hur kan du sga det utan att ange uppgifter som du r anser r korrekta? Det r ju bara dumheter!
2020-10-27, 10:53
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det sammanlagda ddstalet r frsts viktigare. USA, vrldens rikaste land och av mnga ses som det mest vlmende, ligger betydligt hgre n Sverige. Bara Spanien, Brasilien och ngot land till ligger hgre, enligt den hr kartan:
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-...per_Capita.svg

Och Trumps stab sger nu att man inte kan kontrollera viruset, s vad kan man vnta sig i fortsttningen.
I Sverige har vi god kontroll p smittan, tack vare att regeringen och myndigheter har samarbetat med smittskyddsexperter och det r deras kunskap som ftt styra.

Det beror ju p vad man menar med vlmende. ver 50 miljoner missbrukar opeoider. 75% av befolkningen r verviktig. Jag skulle pst att befolkningen r i rtt dligt skick fr att klara av en luftvgsinfektion.
2020-10-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Du glmde Elon Musk (Tesla)
Och Steve Jobs
2020-10-27, 10:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussellHammond

Jag skulle dock hvda att det som utmrker cult of personality r underkastelsen. Den stora ledaren har alltid rtt och r hos befolkningen en gudslik figur. Trump faller kort om man jmfr med Kim Il Sung naturligtvis, men det roliga hr r att Trump-supportrarna hr p forumet r s vertygade om att det r just deras sida som str fr frihet.

Att alla dyker upp p mass-rallies ifrda samma rda keps. Att Trump, i princip ensam , om man lyssnar p hans supportrar bekmpar ondskefulla insiders och frsker exposa sanningen. Man eleverar honom till en superhjlte och befriar sig sjlv frn kritiskt tnkande. Man underkastar sig honom. Det kallar dom tydligen frihet.
Precis! Det r just underkastelsen som r det farliga. Och det r ju raka motsatsen till frihet.
2020-10-27, 11:00
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det beror ju p vad man menar med vlmende. ver 50 miljoner missbrukar opeoider. 75% av befolkningen r verviktig. Jag skulle pst att befolkningen r i rtt dligt skick fr att klara av en luftvgsinfektion.
Jovisst har du rtt och det finns miljoner fattiga i landet och stora sociala problem.
nd r nog bilden av USA i det allmnna medvetandet att USA r det mest framstende landet, det r liksom den kulturen man ser upp till. Eller har jag fel? Har det ndrats?
2020-10-27, 11:01
Medlem
Citat:
Intressant prioritering

Vet du vem som frresten r inspirerad av Lenins ideer? Steve Bannon.
2020-10-27, 11:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Intressant prioritering
Mao missade jag och korrigerade rtt fort.
Han lyckades ju ha ihjl ngra tiotals miljoner kineser.

Lenin var inte i grunden illasinnad eller ville sko sig sjlv.
Dremot hatar jag kommunism, men det r7 en annan frga.

Edit
Hatar kommunismen r fel, jag hatar det kommunism leder till.
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-27 kl. 11:06.
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag hnger inte med i bokstavskombinationslogik. Varfr skulle jag ndra mig? Jag hller mig till fakta och d behver jag inte det.

Vi vet att logik och kombinationer inte r ngot du hnger med i. Stringens r inte heller ngot som charlataner sysslar med.
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det sammanlagda ddstalet r frsts viktigare. USA, vrldens rikaste land och av mnga ses som det mest vlmende, ligger betydligt hgre n Sverige. Bara Spanien, Brasilien och ngot land till ligger hgre, enligt den hr kartan:
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-...per_Capita.svg

Och Trumps stab sger nu att man inte kan kontrollera viruset, s vad kan man vnta sig i fortsttningen.
I Sverige har vi god kontroll p smittan, tack vare att regeringen och myndigheter har samarbetat med smittskyddsexperter och det r deras kunskap som ftt styra.

Du mste ven faktorera in hlsostatus i befolkningen. vervikt r ju som bekant ett stort problem i USA. r det ocks Trumps fel? Och det r ju sjlvklart att man inte kan kontrollera viruset. Dom lnder som i vras infrde strikta restriktioner har ju inte haft nytta av det. Spanien, Italien till exempel. Det r ett respiratoriskt virus med ett r-vrde p 3. Lycka till att kontrollera det nr den vl ftt spridning.

Hur vet du att Sverige har god kontroll p smittan? Vi har ju haft slappare restriktioner n USA. Mrkertalet i Sverige r troligtvis enormt! Allt snack om att Trump ska beskyllas fr ddsfallen r fullstndigt barockt. D borde du ju skylla lika mycket p Tegnell & Lfven, om du ska vara konsekvent. Eller Kina framfr allt. Trumphatet frblindar er frmga att tnka rationellt och logiskt.
2020-10-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Ja, det pstr jag.

False positive och ddsfallen stmmer inte. Samt att det inte r 226k i verddlighet.

Det har du rtt i, fasst t fel hll. verddligheten i USA r hgre, vilket pekar p att den officiella statistiken kan vara i underkant:
Citat:
What is already known about this topic?

As of October 15, 216,025 deaths from COVID-19 have been reported in the United States; however, this might underestimate the total impact of the pandemic on mortality.

What is added by this report?

Overall, an estimated 299,028 excess deaths occurred from late January through October 3, 2020, with 198,081 (66%) excess deaths attributed to COVID-19. The largest percentage increases were seen among adults aged 2544 years and among Hispanic or Latino persons.

What are the implications for public health practice?

These results inform efforts to prevent mortality directly or indirectly associated with the COVID-19 pandemic, such as efforts to minimize disruptions to health care.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6942e2.htm
Senast redigerad av Unggoy 2020-10-27 kl. 11:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in