Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-09-10, 19:48
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den nuvarande regeringen kommer garanterat tvingas avgå men slutligen kommer S bilda en ny regering som inte kommer fällas av alliansen. Så här var det efter förra valet också, först lite teater men sedan stödde alliansen S-regeringen.
Jag ser det som högst osannolikt att Alliansen sitter passiva i 4 år till. Det är ett sämre alternativ för dem än att gå över blockgränserna och ändå få regera/få inflytande.
Citera
2018-09-10, 19:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, ur deras synvinkel kanske rentav ett 'extra val' är ett alternativ då man kanske tänker sig att folk då skärper till sig och trots allt då ändå röstar "på de goda". Logiken bakom V:s uttalanden brukar inte vara 100% logiska så vem vet.

Annars -- nej, ganska givet att ett fortsätt DÖ är den mest trovärdiga utgången.

Grejen är just att ett extra val inte förändrar något, även om alliansen blir större än de rödgröna kan de inte regera är de vägrar ta stöd av SD och inte får stöd av S.
Citera
2018-09-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Endast om de kan få igenom sin politik.

Svensk demokrati vilar på parlamentarismen där man måste ha en majoritet för att få igenom sin politik.

Du kanske inte visste något så pass grundläggande om svensk politik, men om du har fler frågor så tror jag nog att många här på dråden kan hjälpa dig. Det märks att du behöver en hel del vägledning när det gäller dessa frågor.
Jag vet vad svensk parlamentarism innebär Min poäng är att det andra partierna borde ge sitt passiva stöd till SD:s minoritetsregering som ju blir det enda regeringsalternativet om SD röstat bort alla andra alternativ.
Citera
2018-09-10, 19:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag ser det som högst osannolikt att Alliansen sitter passiva i 4 år till. Det är ett sämre alternativ för dem än att gå över blockgränserna och ändå få regera/få inflytande.

Så vilket alternativ ser du?

Alliansen vägrar ta stöd av SD och får inte stöd av S, därmed kommer en alliansregering falla.
Citera
2018-09-10, 19:51
Medlem
gemenemannens avatar
Hoppades att SD+KD+M skulle fungerat men det så blir det ju inte. M vägrar dessutom.

Jag tror på en rödgrön regering, blocköverskridande då, eftersom alliansen ser ut att inte räcka till när man inte accepterar något som helst stöd av SD.

Både C och L går hellre över blockgränsen och sviker stora delar av sina väljare än att samarbeta med SD.

Detta kommer bli katastrof. Det parti som skrider över gränsen (C eller L) kommer visserligen få bra inflytande och poster i denna mandatperiod, men väljarnas förtroende rasar och partiet som det är idag är mer eller mindre borta i nästa val.

S + V + C + + MP + L = 55.6%
S + V + C + L = 51.3%
S + V + C + MP = 50.1%

Med eller utan V ska tilläggas kan fungera.

Omval vore kul. Då tror jag SD tappar kraftigt till både S och M, och det slutar med ännu en coin-flip och ett svagare SD.
Senast redigerad av gemenemannen 2018-09-10 kl. 19:57.
Citera
2018-09-10, 19:52
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mats Knutsson sa nu precis detta, att han trodde att S+L+C bildar regering (ev med MP).

Media "förbereder folket" på detta.

Inte före c+l testat ett alliansregering.
Citera
2018-09-10, 19:54
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Det är nog den lösningen jag tror på också. Sedan lägger Moderaterna ner sina röster för att motverka SD inflytande. Alla glada bidragstagare lever vidare i lyckans ro och statstelevisionen kan fortsätta med sin vänsterpropaganda.

Då får ulf k kicken, de kommer aldrig lägga ner rösterna.
Citera
2018-09-10, 19:55
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskra
Har en känsla av att 7-klövern kommer helt vända demokratin ryggen i en desperat manöver för att säkerställa att SD aldrig kommer få inflytande över svensk politik och regeringsbildande i framtiden. Som ett nytt DÖ, fast denna gången lär den inte splittras, och kanske i framtiden resulterar den i ett nytt sorts valsystem som på något sätt förhindrar bildandet av vågmästare som man inte vill samarbeta med.

Det är nog det mest sannolika just nu.
Citera
2018-09-10, 19:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Det är nog den lösningen jag tror på också. Sedan lägger Moderaterna ner sina röster för att motverka SD inflytande. Alla glada bidragstagare lever vidare i lyckans ro och statstelevisionen kan fortsätta med sin vänsterpropaganda.

Man kommer antagligen försöka marknadsföra en sådan S+L+C-regering som en samlingsregering som "tar tag i Sverige i detta svåra läge".

Media kommer givetvis att jobba stenhårt för att hjälpa till att sälja in detta till Svenska folket. De "onda SD vill förstöra Sverige" men nu tar "man ansvar med ett brett mittenstyre".
Citera
2018-09-10, 19:57
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet vad svensk parlamentarism innebär Min poäng är att det andra partierna borde ge sitt passiva stöd till SD:s minoritetsregering som ju blir det enda regeringsalternativet om SD röstat bort alla andra alternativ.

Nej, eftersom SD inte har egen majoritet, så är det inget rimligt alternativ.

7-klövern kan antingen börja samtala med SD eller bekänna färg och verkligen bevisa att de alltid varit en och samma block mot SD, det enda riktiga oppositionspartiet.
Citera
2018-09-10, 19:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så vilket alternativ ser du?

Alliansen vägrar ta stöd av SD och får inte stöd av S, därmed kommer en alliansregering falla.

Det blir ändå lite festligt med alla besvikna moderater som kommer skriva av sig på Flashback. Precis som vid förra DÖ med andra ord. Ett gäng idioter är de dock så det kommer vara mycket svårt att inte vara skadeglad.
Citera
2018-09-10, 19:59
Medlem
gemenemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man kommer antagligen försöka marknadsföra en sådan S+L+C-regering som en samlingsregering som "tar tag i Sverige i detta svåra läge".

Media kommer givetvis att jobba stenhårt för att hjälpa till att sälja in detta till Svenska folket. De "onda SD vill förstöra Sverige" men nu tar "man ansvar med ett brett mittenstyre".

Japp, har hört att "blockpolitiken är omodern och det är dags att vi går vidare" flera gånger i svt/tv4 idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in