Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?
Näe, men att vända sig till Flashback kommer bara mötas av "det är ju fel på dig för jag fick ju jobb hur lätt som helst". Jag rekommenderar dock att du inte ger upp.
Jag är i andra änden av åldersspannet och har en enorm massa erfarenhet av mjukvaruutveckling. Inte bara från Sverige utan jag har även jobbat i USA och nere på kontinenten. Jag var arbetslös för ett tag sedan och fann att det var otroligt svårt att få jobb i Sverige och det i en branch där det hävdas att det är en enorm brist på programmerare.
En sak som vi har mer av i Sverige än i andra länder är en extrem åldersdiskriminering. Enligt de som forskat på det (genom att skicka tusentals identiska ansökningar där endast åldern diffar) så är åldersdiskrimineringen i Sverige värre än den etniska diskrimineringen. Utöver det så blev jag ratad av flera olika anledningar och i åtminstone två fall så märkte jag att den som intervjuade mig helt enkelt ogillade mig.
En sak som jag upplevde var att de som intervjuar är väldigt inkompetenta. Saker som jag är extremt stolt över som t.ex. att jag löst komplicerade problem som heap-corruptions samt implementerat komplicerade protokoll vars specifikationer uppfyller tusentals sidor, är helt irrelevant. De som intervjuar och kollar CVar fattar inte alls tekniskt komplicerade saker. Man kan säkert skriva att man konstruerar modermodem från scratch på fritiden och ingen kommer reagera. Det som gäller är att matcha nyckelord med annonsen i sin ansökan samt ha bra buzzwords i CVn.
Sen märkte jag att man måste ta hänsyn till åldersdiskrimineringen och söka sig till företag som (i mitt fall) är lite desperata och kan tänka sig att anställa en person som är 45+. Man hittar de arbetsgivare som givetvis betalar lite sämre lön men som är framgångsrika och pysslar med intressanta saker. Efter att ha läst ett antal hundra annonser så fann jag att man får en känsla för om arbetsgivaren passar ens profil genom att bara läsa annonsen samt kolla upp företagets hemsida. T.ex. försvarsmakten pysslar med intressanta saker och även om de ratade mig så tycker jag att ett jobb där skulle varit intressant. Det skulle isåfall varit en bra bit från Stockholm men fortfarande möjligt att pendla. De har ju även FRA-challenge man kan göra. Betalar garanterat inte speciellt bra men antagligen väldigt intressant.
Jag sökte också bara jobb som jag fann var intressanta och det tog ett tag men nu har jag ett intressant jobb i en spännande branch och tjänar faktiskt helt ok. Så man ska inte stirra sig blind på lön och pendlingsavstånd men man ska absolut inte ta ett jobb som man inte finner är intressant och utmanande.