Citat:
Ursprungligen postat av
EchinaceaF
Vad jag hört både från lärare och studenter som läser sista året där jag pluggar (Systemvetenskap) så får i princip alla jobb antingen innan utbildningen är klar eller inom ett par månader. Ofta genom sina sina "exjobb" som ingår i utbildningen. Vad jag fick höra när jag pratade lite med ett par studenter som tog examen förra året så var det snarare så att företagen slogs om studenterna än tvärtom.
Man hör det man vill höra, är väl egentligen den simplaste förklaringen på varför folk gör dessa misstag och tror att hela världen kretsar kring deras uppfattningar...
Om du tar 20 studenter och låter dem slutföra sin utbildning, så kommer ju antagligen de som hörs mest vara de som lyckades få jobb. De som inte får jobb håller ju sig säkert i bakgrunden eller förbises för att de inte har något nytt att berätta eller håller det hemligt rent utav.
Ett annat exempel är, gå ut på stan en fredagkväll så får du uppfattningen att alla människor är ute och festar. Den uppfattningen får du rent psykologiskt för att det är din uppfattning av verkligheten i det ögonblicket. Faktum att en majoritet sitter hemma eller gör annat är något som förbises av dig då utefter den rådande situationen.
Senaste gången jag skapade tråd om det TS skapat, så kom en massa (enligt deras utsago) rekryterare in och skrev att det minsann var högt behov för att de hade sökande kandidater. Det är nästan skrämmande hur ointelligent det tankesättet är. Självfallet kommer det ur rekryterarens perspektiv finnas många som söker och får jobb, eftersom den personen enbart ser de som lyckas.
Citat:
Ursprungligen postat av EchinaceaF
Har dessutom flera bekanta som gått både min utbildning och andra liknande utbildningar. Ingen av dem sysslade med några egna projekt vid sidan av utbildningen, och alla fick jobb direkt. Då är det absolut inte några genier vi pratar om, utan helt vanliga genomsnittliga snubbar i 25-30-års åldern som tagit examen inom de senaste 5 åren.
Som sagt så plockar man ut det man "vill se" när man gör empiriska undersökningar. Det blir ju märkligt när somliga har massvis med vänner som har problem, medan vissa av er påstår att "alla jag känner får jobb direkt". Sanningen är ju alltid och kommer alltid vara nånstans mitt emellan.
Citat:
Ursprungligen postat av EchinaceaF
Blir lite orolig när jag läser sådana här trådar både här och i andra forum. Det är en sådan enorm kontrast till allt annat jag hört om jobbmöjligheterna som nyutexaminerad.
Varför bli orolig? Det är fortfarande ett bristyrke, fast det betyder inte att det är lätt att få jobb för det.
Det är lätt att dra 100 kilo i bänkpress också, fast det betyder inte att många lyckas med det.