Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-09-19, 16:21
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Hepp, ännu ett avslag idag. 35 sökande på en juniortjänst med ganska nischade krav. Kan vi nu en gång för alla begrava skitsnacket om att det skulle råda någon enorm brist?

Keyword detection: "Nischade krav".
Citera
2018-09-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Exempelvis en vektor/array med moduloberäkningarna som sedan används för att indexera ytterligare en vektor/array där man har strängarna. Utdata kan man sedan lagra i en tredje vektor/array som man sedan kan skickar användaren.

Fixar du den koden i NumPy utan någon loop och komplex logik, så blir det en extra stjärna i kanten.

Du ska inte köra en array med 14 platser med funktorer då, där varje funktor skriver ut och inkrementerar vid anrop och använder loopräknaren%14 som indexeringsvariabel då?
Citera
2018-09-19, 16:28
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Du ska inte köra en array med 14 platser med funktorer då, där varje funktor skriver ut och inkrementerar vid anrop och använder loopräknaren%14 som indexeringsvariabel då?

Visa bägge lösningarna och det blir dubbelplus.

Dock misstänker jag att det inte blir lika snabb, enkel och tydlig kod som med arrayoperationer i NumPy, speciellt i fallet med numeriska modulooperationer som indexerare av arrayen med strängar.
Citera
2018-09-19, 16:45
Medlem
Det är en mindre brist på erfarna utvecklare inom ett visst område. Brist är ett starkt ord. När du väl har ett jobb konkurrerar du kanske med 5-10 pers inom ett sökt jobb som alla är erfarna. Nyexade är det överskott på, 50 sökande på ett juniorjobb är nog inte omöjligt.
Citera
2018-09-19, 19:07
Medlem
Jag måste bara fråga alla som skriver att det är så enormt svårt att få jobb som nyutexaminerad och att man måste ha massor med projekt vid sidan av studierna och i princip vara självgående innan jobbsök (överdriver lite här nu med flit);

Vad jag hört både från lärare och studenter som läser sista året där jag pluggar (Systemvetenskap) så får i princip alla jobb antingen innan utbildningen är klar eller inom ett par månader. Ofta genom sina sina "exjobb" som ingår i utbildningen. Vad jag fick höra när jag pratade lite med ett par studenter som tog examen förra året så var det snarare så att företagen slogs om studenterna än tvärtom.

Har dessutom flera bekanta som gått både min utbildning och andra liknande utbildningar. Ingen av dem sysslade med några egna projekt vid sidan av utbildningen, och alla fick jobb direkt. Då är det absolut inte några genier vi pratar om, utan helt vanliga genomsnittliga snubbar i 25-30-års åldern som tagit examen inom de senaste 5 åren.

Blir lite orolig när jag läser sådana här trådar både här och i andra forum. Det är en sådan enorm kontrast till allt annat jag hört om jobbmöjligheterna som nyutexaminerad.

Själv sitter jag ingenting alls på fritiden. Jag försöker se varje dag som en "arbetsdag" och lägga mina 8 timmar om dagen på studierna(inklusive föreläsningar). Utöver det jobbar jag ganska mycket extra på mitt f.d heltidsjobb för att slippa leva som en fattiglapp. Den tid jag har över vill jag gärna spendera med min sambo, min familj och mina vänner och eventuellt någon annan hobby som INTE involverar att sitta vid datorn och löka, för att få lite balans i livet.
Citera
2018-09-19, 19:23
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EchinaceaF
Vad jag hört både från lärare och studenter som läser sista året där jag pluggar (Systemvetenskap) så får i princip alla jobb antingen innan utbildningen är klar eller inom ett par månader. Ofta genom sina sina "exjobb" som ingår i utbildningen. Vad jag fick höra när jag pratade lite med ett par studenter som tog examen förra året så var det snarare så att företagen slogs om studenterna än tvärtom.

Man hör det man vill höra, är väl egentligen den simplaste förklaringen på varför folk gör dessa misstag och tror att hela världen kretsar kring deras uppfattningar...

Om du tar 20 studenter och låter dem slutföra sin utbildning, så kommer ju antagligen de som hörs mest vara de som lyckades få jobb. De som inte får jobb håller ju sig säkert i bakgrunden eller förbises för att de inte har något nytt att berätta eller håller det hemligt rent utav.

Ett annat exempel är, gå ut på stan en fredagkväll så får du uppfattningen att alla människor är ute och festar. Den uppfattningen får du rent psykologiskt för att det är din uppfattning av verkligheten i det ögonblicket. Faktum att en majoritet sitter hemma eller gör annat är något som förbises av dig då utefter den rådande situationen.

Senaste gången jag skapade tråd om det TS skapat, så kom en massa (enligt deras utsago) rekryterare in och skrev att det minsann var högt behov för att de hade sökande kandidater. Det är nästan skrämmande hur ointelligent det tankesättet är. Självfallet kommer det ur rekryterarens perspektiv finnas många som söker och får jobb, eftersom den personen enbart ser de som lyckas.

Citat:
Har dessutom flera bekanta som gått både min utbildning och andra liknande utbildningar. Ingen av dem sysslade med några egna projekt vid sidan av utbildningen, och alla fick jobb direkt. Då är det absolut inte några genier vi pratar om, utan helt vanliga genomsnittliga snubbar i 25-30-års åldern som tagit examen inom de senaste 5 åren.

Som sagt så plockar man ut det man "vill se" när man gör empiriska undersökningar. Det blir ju märkligt när somliga har massvis med vänner som har problem, medan vissa av er påstår att "alla jag känner får jobb direkt". Sanningen är ju alltid och kommer alltid vara nånstans mitt emellan.

Citat:
Blir lite orolig när jag läser sådana här trådar både här och i andra forum. Det är en sådan enorm kontrast till allt annat jag hört om jobbmöjligheterna som nyutexaminerad.

Varför bli orolig? Det är fortfarande ett bristyrke, fast det betyder inte att det är lätt att få jobb för det.
Det är lätt att dra 100 kilo i bänkpress också, fast det betyder inte att många lyckas med det.
Citera
2018-09-19, 19:48
Medlem
Voffsingens avatar
Jag är inte säker på att det är ett "bristyrke", utan något man basunerar ut i förhoppning om att importera billigare utländsk arbetskraft. Nordea var först med att införa anställningsstopp för svensk IT-personal. Om man i opinionen, vars medier man kontrollerar, skapar en acceptans för att Sverige, för att överleva som välfärdsland, behöver importera personal, som man sedan kan betala en allt lägre lön, så är det bra för företagen men inte för svenskarna.

Kolla artikeln från vänstersajten 8 dagar
https://www.8dagar.com/2018/09/arbet...ande.html#more
Citera
2018-09-19, 20:05
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Jag är inte säker på att det är ett "bristyrke", utan något man basunerar ut i förhoppning om att importera billigare utländsk arbetskraft. Nordea var först med att införa anställningsstopp för svensk IT-personal. Om man i opinionen, vars medier man kontrollerar, skapar en acceptans för att Sverige, för att överleva som välfärdsland, behöver importera personal, som man sedan kan betala en allt lägre lön, så är det bra för företagen men inte för svenskarna.

Kolla artikeln från vänstersajten 8 dagar
https://www.8dagar.com/2018/09/arbet...ande.html#more

Ett alternativ är att släppa sargen i den svenska ankdammen och bege sig iväg till länder där kompetent folk blir bättre kompenserade.

Låt de svenska korporativen och statsapparaten ensamma leka migration, skatte och resursbingo i sina korkade excelark.

Nej, man behöver inte spela med i den svenska modellen. Det finns andra länder, företag och sätt att ordna sin tillvaro och försörjning som är betydligt bättre ur en rent objektiv bemärkelse.

Men framför allt, skaffa en internationellt gångbar utbildning och uppdaterade praktiska färdigheter i ditt yrke.
Citera
2018-09-19, 20:19
Medlem
LittleFishs avatar
Har det något med din personlighet att göra kanske? Ingen tvekan om att kompetensen är på din sida men är du jobbig att ha med? Är du negativ? Utstrålar du något oönskat? Samma hände på mitt jobb, vi behöver verkligen en ny medarbetare och har svårt att hitta. Han hade arbetslivserfarenheten men var grymt tråkig och negativ.
Citera
2018-09-19, 20:28
Medlem
Nej detta är vanligt bland framförallt teknisk fysiker.

https://www.metro.se/artikel/civilin...-med-plakat-xr
Citera
2018-09-19, 21:33
Medlem
Citat:

Var är det du studerar? Gissar att det kanske spelar roll vilken skola man studerar på, och hur kontakterna med företag ser ut under utbildningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Krung
Nej detta är vanligt bland framförallt teknisk fysiker.

https://www.metro.se/artikel/civilin...-med-plakat-xr

Just han, Magnus Ivarsson, har en egen tråd här på Flashback:
(FB) Civilingenjör i teknisk fysik från LTH rengör sopkärl
Citera
2018-09-19, 21:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Kanske är det ditt problem.
Du behöver ha mer av ett avtryck i de sociala medierna?

Syns man i fri publicerad kod eller programmeringsprojekt så höjs man till skyarna av dessa rekryterare. De kan inget om systemutveckling, men begriper sig på google. Därför är det viktigt att göra rätt avtryck i cybervärlden om man skall skaffa välavlönade jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in