Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
"inbilar sig" Ta och titta på sökesannonserna, jämför det med det eviga gråtandet om "brist".

Jag testade att söka på "jobb nyexaminerad IT" och fick ganska många resultat, så visst söker företag nyexade.
Om du är sugen på att kolla resultatet så finns några exempel här:

Blocket, 373 jobb:
https://jobb.blocket.se/lediga-jobb-...yexaminerad+IT

Indeed, 64 jobb:
https://se.indeed.com/m/jobs?q=nyexa...OnSerp&sameL=1

Jobbsafari, 48 jobb:
https://jobbsafari.se/lediga-jobb?q=nyexaminerad+it
Citera
2023-07-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Jag testade att söka på "jobb nyexaminerad IT" och fick ganska många resultat, så visst söker företag nyexade.
Om du är sugen på att kolla resultatet så finns några exempel här:

Blocket, 373 jobb:
https://jobb.blocket.se/lediga-jobb-...yexaminerad+IT

Notera att den här sökningen är på antingen "nyutexaminerad" eller "IT", så de flesta av jobben kräver arbetslivserfarenhet. Om man söker på enbart "nyutexaminerad" så finns det 5 jobb inom kategorin "Data & IT" varav 2 utvecklarjobb. Fler än noll jobb, men ganska långt ifrån 373 träffar...

Citat:
Jobbsafari, 48 jobb:
https://jobbsafari.se/lediga-jobb?q=nyexaminerad+it

Här fanns det lite mer kul, t.ex. det här jobbet som låter som något TS borde kunna vara aktuell för.
Citera
2023-07-14, 00:32
Bannlyst
AI kommer ta 90% av programmerares jobb inom 5år.
Citera
2023-07-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Notera att den här sökningen är på antingen "nyutexaminerad" eller "IT", så de flesta av jobben kräver arbetslivserfarenhet. Om man söker på enbart "nyutexaminerad" så finns det 5 jobb inom kategorin "Data & IT" varav 2 utvecklarjobb. Fler än noll jobb, men ganska långt ifrån 373 träffar...

Ah, ja det stämmer, det var jag som var slarvig när jag sökte och kontrollerade inte resultatet. Men sen sökte jag även på "junior" och hittade ytterligare ett tiotal jobb som inte krävde erfarenhet, så det verkar finnas några stycken åtminstone även om man kan behöva göra lite olika sökningar och sålla.
Sen är det även mitt i semesterperioden nu så det kanske kommer ut fler jobb i höst.

Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Här fanns det lite mer kul, t.ex. det här jobbet som låter som något TS borde kunna vara aktuell för.

Kan hoppas TS tittar på det, även om han hittills inte varit så positivt inställd till att ta emot hjälp och råd...
Citera
2023-07-16, 22:41
Medlem
Förresten, har du IngetNick2 funderat på att börja att utföra distansarbete åt någon organisation i exempelvis USA eller Storbritannien? Eller någon organisation i ett annat land? Jag förmodar att du resonerar som så att de främst rekryterar indier och pakistanier som utför distansarbete åt dem men det här med att arbeta för en organisation i ett annat land skulle kanske kunna vara något? Jag har själv tagit emot förfrågningar från rekryterande medarbetare som letade efter medarbetare till företag i USA och de letade efter utvecklare. De fann min LinkedIn-profil och kontaktade mig men jag själv ville dock inte ha dessa tjänster. Någonting som kanske kan vara värt att överväga är annars att flytta till ett annat land och arbeta där. Jag vet inte riktigt om någon annan tidigare har ställt de frågor som jag ställer nu för jag minns inte exakt allt som jag har läst tidigare i tråden. Denna tråd innehåller ju så många inlägg också.
Citera
2023-07-17, 07:47
Medlem
Vinterrosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my-own-alias
Förresten, har du IngetNick2 funderat på att börja att utföra distansarbete åt någon organisation i exempelvis USA eller Storbritannien? Eller någon organisation i ett annat land? Jag förmodar att du resonerar som så att de främst rekryterar indier och pakistanier som utför distansarbete åt dem men det här med att arbeta för en organisation i ett annat land skulle kanske kunna vara något? Jag har själv tagit emot förfrågningar från rekryterande medarbetare som letade efter medarbetare till företag i USA och de letade efter utvecklare. De fann min LinkedIn-profil och kontaktade mig men jag själv ville dock inte ha dessa tjänster. Någonting som kanske kan vara värt att överväga är annars att flytta till ett annat land och arbeta där. Jag vet inte riktigt om någon annan tidigare har ställt de frågor som jag ställer nu för jag minns inte exakt allt som jag har läst tidigare i tråden. Denna tråd innehåller ju så många inlägg också.

Har också funderat på detta, men hur fungerar det rent praktiskt? gällande skatt/pension och så
Citera
2023-07-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterrosen
Har också funderat på detta, men hur fungerar det rent praktiskt? gällande skatt/pension och så
Det är inte helt enkelt.

Min gissning är att det bästa sättet är att registrera ett svenskt aktiebolag som får fakturera det utländska bolaget. Du tar sedan ut lön och betalar svenska skatter där. Vill du kan du betala till tjänstepension men kanske inte första året. Det innebär en del kostnader och administration tyvärr.
Citera
2023-07-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Är man så oattraktiv på arbetsmarknaden som ts uppenbarligen är så spelar det ingen roll vilka jobb man söker.
Är man tillräckligt udda/avvikande/svår/konstig så får man inget arbete på ett företag där man förväntas jobba med andra människor. Att man helt tycks sakna självinsikt och inbillar sig att hela branschen ljuger och är idioter som inte förstår vilken enorm kompetens man själv sitter på gör det nog det hela än värre då man inte kommer att ha förmåga att göra förändringar som ökar chansen att bli anställningsbar.

Jag fattar att du menar att IngetNick2 anses av många vara en problematisk kandidat/medarbetare men jag tycker att det är värt att komma ihåg att om en medarbetare inte ägnar sig åt att fjäska för andra kan det räcka för det att den medarbetaren anses vara en problematisk medarbetare. Hos vissa organisationer förväntas medarbetare fjäska för andra för annars anses de inte passa in i organisationerna ifråga. Här i Stockholms län där jag själv bor finns det så många lismande kuksugare som ägnar sig åt att slicka uppåt.
Citera
2023-07-17, 22:09
Medlem
På 5 år måste du ha hunnit bygga lite på din Github i alla fall?
Citera
2023-07-18, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollen
Gäller generellt IT-sektorn. Det finns för få tjejer som utbildar sig till utvecklare så man löser problemet genom att inkvotera dem.
Vad är problemet? Om IT-tjejer är bra så behöver de väl inte kvoteras in? Återigen; vem är det som fattar den här typen av beslut?
Citera
2023-07-18, 01:48
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Läs civilingenjör i datateknik. Då får ni jobb. Allt annat är flum.

TS från 2018 verkar inkompetent som stavade teknisk fysisk som "Teknisk Fysik." Små saker avslöjar en lögnare.... Den snubben har sannolikt inte läst en enda termin på universitetet....
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2023-07-18 kl. 01:52.
Citera
2023-07-18, 17:00
Medlem
Jag har ett tips på en artikel på nätet och ingen annan har kanske tidigare tipsat om detta med något tidigare inlägg i tråden: https://jobb.recpro.se/posts/nej-det...rytera-inom-it

Det går att utläsa från denna artikel att kontentan är att artikelförfattaren menar att frasen "det är svårt att rekrytera utvecklare" har använts som en bortförklaring när rekryterande chefer har misslyckats med sina försök att rekrytera utvecklare. Att de då har bortförklarat sina misslyckanden då deras rekryteringsprocesser har varit dåliga. I artikeln kan vi bland annat läsa följande angående flera av dessa fall då denna fras har använts som en bortförklaring: "År av dålig kandidathantering har gett er dåligt rykte på marknaden". Det är precis detta som IngetNick2 har varit inne på med flera av sina inlägg! Han har i sina inlägg beskrivit sina negativa kandidatupplevelser!

Det finns fler skribenter som har genomfört liknande analyser och landat i samma (eller mycket likartade) slutsatser som RecPros VD. En utav dessa är Liz Ryan som har skrivit många artiklar om HR och rekrytering och jag tipsar om en artikel till: https://www.forbes.com/sites/lizryan...ndidates-away/
Senast redigerad av my-own-alias 2023-07-18 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in