Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Men vänta lite nu. Denna tråd startade 2018. Har du ännu inte fått jobb som programmerare?
Jag orkar inte läsa alla sidor.

Tyder på att branschen är riktigt dålig. Ett luftslott. Verkligen inget att utbilda sig till om man tänker på 5-10 års sikt.
Citera
2023-07-11, 22:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Men vänta lite nu. Denna tråd startade 2018. Har du ännu inte fått jobb som programmerare?
Jag orkar inte läsa alla sidor.
Givetvis är det alla andras fel. Särskilt dumma HR-tjejer.
Citera
2023-07-12, 00:11
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Tyder på att branschen är riktigt dålig. Ett luftslott. Verkligen inget att utbilda sig till om man tänker på 5-10 års sikt.

Haha. Snacka om att inte ha läst tråden. Den här tråden är mitt guilty pleasure, snälla fyll den inte med OT och okunskap. Tillbaka till HR med dig
Citera
2023-07-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Finns inga socialt kompetenta IT-folk. Så lägg ned skitsnacket. Folk som snackar om social kompetens är folk som lider stor brist på just social kompetens. På Flashback härjar aspergare för fullt som tjänar 70000 i månaden genom knäcka kod i mammas källare på sin feta chipsröv åt Google och Apple på distans när de inte skryter på Flashback om sina bravader, men som aldrig rört vid en fitta eller patte i hela sitt liv.

Men, den tiden är på väg mot sitt slut. AI och robotiseringen har inte ens börjat ta över nördarnas jobb. Först slaktas alla yuppies inom finans, sen kommer nördarna inom teknik.

Det är en förlegad fördom att IT-folk saknar social kompetens. Visst, på 80- och 90-talet var det betydligt lättare för socialt oförmögna programmerare att kunna sitta ensamma i en källare och göra sin lilla grej helt isolerad. Nuförtiden jobbar dock de allra flesta inom IT i diverse projekt och behöver kunna samarbeta såväl med andra programmerare som med beställare, slutanvändare, projektledare, testare osv. Social kompetens är således både efterfrågat och relativt vanligt nuförtiden (även om det absolut är vanligare med original bland programmerare än bland ekonomer). Det allra flesta inom IT är alltså helt vanliga snubbar och snubbor med vänner, familj, barn och fritidsintressen.

Det är lite det som många har försökt informera TS om i den här tråden. Alltså att tekniskt kunnande inte är det enda som behövs för att bli en bra programmerare, utan man behöver även en viss social kompetens.

Sen som du säger så kommer säkerligen vissa arbetsområden inom IT tas över av AI. Framförallt den typen av jobb som innebär att man kan sitta isolerad och göra en enda sak. Alltså den typen av jobb som icke-sociala rena kodknackare idag gör bäst. Det är där AI kommer kunna briljera.
Däremot i gränslandet mellan människa och teknik blir det nog svårare för AI:n att ta över jobben, och det kommer fortfarande krävas människor för att kravställa, utreda och driva projekt, bygga arkitektur, testa och förvalta. Alltså den typen av roll som kräver mänskliga interaktioner och sociala färdigheter.
Det är vad jag tror åtminstone.
Citera
2023-07-12, 09:16
Medlem
En junior tjänst är inte för en helt nyexad.

De som är nyexade har oftast erfarenhet också, kanske praktik mm vilket du verkar sakna.
Senast redigerad av ForbannadJavel 2023-07-12 kl. 09:19.
Citera
2023-07-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
En junior tjänst är inte för en helt nyexad.

De som är nyexade har oftast erfarenhet också, kanske praktik mm vilket du verkar sakna.

Jag har erfarenhet, jag har spenderat 20 veckor ute på företag med att koda.
Citera
2023-07-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2

Att kontrastera med Benish Adnan som kom till Sverige med en 8 år gammal kandidatexamen i Datateknik som hon inte jobbat med en dag i sitt liv, men där det självklart var svenska statens sak att ordna ett jobb åt henne.
Citera
2023-07-12, 16:59
Medlem
Citat:

20 veckor är inte erfarenhet. Vänta några år

Junior tjänst kräver ofta minst 3 år
Citera
2023-07-12, 17:07
Medlem
Citat:
20 veckor är inte erfarenhet. Vänta några år

Junior tjänst kräver ofta minst 3 år

Vad du skrev
Citat:
...praktik mm vilket du verkar sakna.

INGEN nyutexaminerad har 3 års arbetslivserfarenhet.
Citera
2023-07-12, 17:54
Medlem
Citat:
Vad du skrev

INGEN nyutexaminerad har 3 års arbetslivserfarenhet.

Junior är inte samma som nyexad.
Sök de jobben som efterfrågar nyexade istället så har du nog större lycka.
Citera
2023-07-12, 23:44
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Junior är inte samma som nyexad.
Sök de jobben som efterfrågar nyexade istället så har du nog större lycka.

Är man så oattraktiv på arbetsmarknaden som ts uppenbarligen är så spelar det ingen roll vilka jobb man söker.
Är man tillräckligt udda/avvikande/svår/konstig så får man inget arbete på ett företag där man förväntas jobba med andra människor. Att man helt tycks sakna självinsikt och inbillar sig att hela branschen ljuger och är idioter som inte förstår vilken enorm kompetens man själv sitter på gör det nog det hela än värre då man inte kommer att ha förmåga att göra förändringar som ökar chansen att bli anställningsbar.
Citera
2023-07-13, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Är man så oattraktiv på arbetsmarknaden som ts uppenbarligen är så spelar det ingen roll vilka jobb man söker.
Är man tillräckligt udda/avvikande/svår/konstig så får man inget arbete på ett företag där man förväntas jobba med andra människor. Att man helt tycks sakna självinsikt och inbillar sig att hela branschen ljuger och är idioter som inte förstår vilken enorm kompetens man själv sitter på gör det nog det hela än värre då man inte kommer att ha förmåga att göra förändringar som ökar chansen att bli anställningsbar.

"inbilar sig" Ta och titta på sökesannonserna, jämför det med det eviga gråtandet om "brist".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in