Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har gjort en del konsultupphandling i offentlig verksamhet och undviker att upphandla kompetensnivå 1 eller 2 eftersom konsultbolagen ändå aldrig har några konsulter tillgängliga på de nivåerna. De vinner upphandlngen genom att prisdumpa där, precis som du säger, och sen finns det så klart aldrig några konsulter tillgängliga som är nästan gratis. Även om jag använt mig av modeller som styrt hur stor procentuell skillnad det får vara mellan de olika nivåerna, för att de inte ska kunna nolla (eller nästan nolla) lägsta nivån så blir det pannkaka. Min upplevelse är att konsultbolagen istället försöker skarva och sälja oerfarna konsulter på nivåer som är högre än deras kompetens och erfarenhet. Eller så kör de stenhårt på att sälja in högre nivåer som de tjänar pengar på.

Bäst för nyexade är nog att hamna i stora projekt där man inte säljer konsult för konsult utan har totalansvar och kan kasta in mer folk inklusive lite oerfarna och låta dem vinna erfarenhet. TS största problem verkar vara att han inte är nyexad men ändå saknar erfarenhet. Om jag såg någon som tagit examen inom en het bransch för fem, eller fler, år sen och inte har lyckats skaffa sig relevant erfarenhet så hade jag tyvärr tänkt att något inte stod rätt till. Så jag hade dragit öronen åt mig och valt någon annan.

Jag tog en ny examen för 3 månader sedan, tack så mycket.
Citera
2023-08-09, 12:36
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Nej, jag har jobbat med andra saker.

Ok. Tråden är för lång för att man sk afå en bra inblick i din situation.

Vad har du egentligen för bakgrund - utbildning, arbetslivserfarenhet, egna projekt?

Var i landet söker du jobb, och vilken typ av jobb har du sökt?
Citera
2023-08-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ok. Tråden är för lång för att man sk afå en bra inblick i din situation.

Vad har du egentligen för bakgrund - utbildning, arbetslivserfarenhet, egna projekt?

Var i landet söker du jobb, och vilken typ av jobb har du sökt?

Jag har en gammal civilingenjörsutbildning som jag inte brukar nämna när jag söker jobb. Jag tog examen från en yrkeshögskoleutbildning i C# 5/5 2023. Från den har jag gjort praktik först i 6 veckor (blev i realiteten 3, eftersom alla företagen som hade lovat att de skulle ställa upp med praktikplatser plötsligt hade en miljon ursäkter för att förklara varför det bara inte gick just nu) där jag kodade C#, därefter hade jag 4 månaders praktik där jag kodade Angular och Bootstrap. Jag har egna projekt på min github (har dock aldrig varit någonting som har ansetts intressant att diskutera) Jag har 6 års arbetslivserfarenhet från support och pedagogisk verksamhet.
Citera
2023-08-09, 12:51
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Jag har en gammal civilingenjörsutbildning som jag inte brukar nämna när jag söker jobb. Jag tog examen från en yrkeshögskoleutbildning i C# 5/5 2023. Från den har jag gjort praktik först i 6 veckor (blev i realiteten 3, eftersom alla företagen som hade lovat att de skulle ställa upp med praktikplatser plötsligt hade en miljon ursäkter för att förklara varför det bara inte gick just nu) där jag kodade C#, därefter hade jag 4 månaders praktik där jag kodade Angular och Bootstrap. Jag har egna projekt på min github (har dock aldrig varit någonting som har ansetts intressant att diskutera) Jag har 6 års arbetslivserfarenhet från support och pedagogisk verksamhet.

Låter ju helt sjukt.

Känner en som gick en YH-utbildning inom webbprogrammering, tror den var max 6 månader eller ett år. Enligt mig (som programmerat sedan barnsben, har en kandidat inom datavetenskap och jobbat med det i 10+ år) är han väldigt grön och har inte särskilt mycket koll på mer än webbprogrammering. På något sätt lyckades han ändå få jobb direkt efter "examen", på ett företag som använder HELT andra språk och tekniker än han kan.

Detta är i en mellanstor stad. Han kan ha haft extrem tur bara, svårt att säga. Tror det han fick höra från kollegor var att de tyckte han verkade så trevlig så de, i samråd med ledningen, tyckte han skulle få en chans att lära sig deras system trots att hans förkunskaper var inom helt andra språk och tekniker. Tydligen hade detta företag sökt folk under mer än 6 månader, så nog finns det något slags brist på programmerare.
Senast redigerad av GrillTekniker 2023-08-09 kl. 12:54.
Citera
2023-08-09, 12:59
Medlem
Citat:
Låter ju helt sjukt.

Känner en som gick en YH-utbildning inom webbprogrammering, tror den var max 6 månader eller ett år. Enligt mig (som programmerat sedan barnsben, har en kandidat inom datavetenskap och jobbat med det i 10+ år) är han väldigt grön och har inte särskilt mycket koll på mer än webbprogrammering. På något sätt lyckades han ändå få jobb direkt efter "examen", på ett företag som använder HELT andra språk och tekniker än han kan.

Detta är i en mellanstor stad. Han kan ha haft extrem tur bara, svårt att säga. Tror det han fick höra från kollegor var att de tyckte han verkade så trevlig så de, i samråd med ledningen, tyckte han skulle få en chans att lära sig deras system trots att hans förkunskaper var inom helt andra språk och tekniker. Tydligen hade detta företag sökt folk under mer än 6 månader, så nog finns det något slags brist på programmerare.

Bouvet: "Du har 4 års erfarenhet"
HiQ: "Vi söker dig som har några års erfarenhet"
CGI: "Vi söker dig som har minst 4 års erfarenhet"
Nexer: "Vi söker dig som har några års erfarenhet"
Combitech: "Du har minst 9 års erfarenhet".
Och skulle de mot förmodan söka nyutexaminerade så kan du ge dig på att det är bättre att ha lökat sig igenom en slapp systemvetarutbildning med knappt godkända betyg.
Citera
2023-08-09, 13:28
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Bouvet: "Du har 4 års erfarenhet"
HiQ: "Vi söker dig som har några års erfarenhet"
CGI: "Vi söker dig som har minst 4 års erfarenhet"
Nexer: "Vi söker dig som har några års erfarenhet"
Combitech: "Du har minst 9 års erfarenhet".
Och skulle de mot förmodan söka nyutexaminerade så kan du ge dig på att det är bättre att ha lökat sig igenom en slapp systemvetarutbildning med knappt godkända betyg.

Fast du låser dig vid att de skriver att de söker folk med ett visst antal års erfarenhet. Det gjorde de som min bekante fick jobb hos också, men när han väl varit på intervju och de gillade honom som person så fick han ju jobbet ändå. Antagligen insåg företaget att de inte skulle hitta en senior inom överskådlig framtid eftersom de sökt folk ett halvår redan. Bättre då att få tag i en grön, men villig att lära sig, junior. Som att få tag i ett helt blankt papper, på ett sätt bättre än att få tag i nån senior som är helt inlåst i att jobba på ett visst sätt och får svårt att anpassa sig till arbetssätt och kollegor.

Dessutom, om du har hobbyprojekt och har pluggat i omgångar så tycker jag du kan tillgodoräkna dig en del av det som "erfarenhet".
Citera
2023-08-09, 13:29
Medlem
Citat:
Fast du låser dig vid att de skriver att de söker folk med ett visst antal års erfarenhet. Det gjorde de som min bekante fick jobb hos också, men när han väl varit på intervju och de gillade honom som person så fick han ju jobbet ändå. Antagligen insåg företaget att de inte skulle hitta en senior inom överskådlig framtid eftersom de sökt folk ett halvår redan. Bättre då att få tag i en grön, men villig att lära sig, junior. Som att få tag i ett helt blankt papper, på ett sätt bättre än att få tag i nån senior som är helt inlåst i att jobba på ett visst sätt och får svårt att anpassa sig till arbetssätt och kollegor.

Dessutom, om du har hobbyprojekt och har pluggat i omgångar så tycker jag du kan tillgodoräkna dig en del av det som "erfarenhet".

Se min tidigare erfarenhet av kontakt med rekryterare när jag prövade att söka ändå.
Citera
2023-08-09, 15:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag tog en ny examen för 3 månader sedan, tack så mycket.

Okej, jag har inte läst varenda inlägg i den här långa tråden.

Citat:

Varför nämner du inte din civilingenjörsutbildning? Det måste se ganska märkligt ut i ditt CV om du gått en flerårig utbildning som du inte nämner. YH tycker jag är bra så sett, men en civilingenjörsutbildning är ju ändå något annat? Egna projekt tror jag sällan man tar hänsyn till om du inte exempelvis har gjort en app eller annan produkt som faktiskt används (och helst drar in pengar), det är på tok för svårt att bedöma kvaliteten annars.
Citera
2023-08-09, 22:07
Medlem
Citat:
Varför nämner du inte din civilingenjörsutbildning?

Jag tänker att svaret på det hittas i ditt andra inlägg:

Citat:
TS största problem verkar vara att han inte är nyexad men ändå saknar erfarenhet. Om jag såg någon som tagit examen inom en het bransch för fem, eller fler, år sen och inte har lyckats skaffa sig relevant erfarenhet så hade jag tyvärr tänkt att något inte stod rätt till. Så jag hade dragit öronen åt mig och valt någon annan.

Utan sin civ ing är han inte en suspekt person som misslyckats att få jobb efter utbildningen, utan någon som haft andra "vanliga jobb" och sedan gått en YH-utbildning.

Deprimerande att han ska behöva göra så, men jag förstår mycket väl att han gör det. Det finns många som tänker som du - speciellt som han verkar ha oturen att ha en uppsyn som HR-folk inte gillar.

Citat:
Jag har gjort en del konsultupphandling i offentlig verksamhet och undviker att upphandla kompetensnivå 1 eller 2 eftersom konsultbolagen ändå aldrig har några konsulter tillgängliga på de nivåerna. De vinner upphandlngen genom att prisdumpa där, precis som du säger, och sen finns det så klart aldrig några konsulter tillgängliga som är nästan gratis. Även om jag använt mig av modeller som styrt hur stor procentuell skillnad det får vara mellan de olika nivåerna, för att de inte ska kunna nolla (eller nästan nolla) lägsta nivån så blir det pannkaka. Min upplevelse är att konsultbolagen istället försöker skarva och sälja oerfarna konsulter på nivåer som är högre än deras kompetens och erfarenhet. Eller så kör de stenhårt på att sälja in högre nivåer som de tjänar pengar på.

Överlag känns lagen om offentlig upphandling som lika mycket ett hinder som en hjälp. Jag förstår att den finns av bra anledningar, men det är ju nästan omöjligt att göra en upphandling som inte kan gameas av en driven säljare.
Citera
2023-08-11, 15:47
Medlem
bithaxs avatar
Jag är konsult och kan säga att det är total jävla torka på uppdrag just nu.

Bolagen anställer folk som blir sparkade från Spotify, Klarna och liknande jättar, så de behöver bara konsulter med expertkompetens numera och väldigt skeva roller. Saker som jag sett:
Cloud architect, som dessutom är senior scrum master och dessutom har minst 5 års erfarenhet av dev-ops.

Dessutom är det trist hur den svenska IT marknaden verkar vara så koncentrerad kring Java. Allting annat verkar anses vara mer eller mindre exotiskt.

Vissa banker kör bara Java och Angular, det har blivit vår tids cobol. Och man kommer inte vidare fast t.ex. dotnet och react, kotlin osv. är betydligt najsare att arbeta med.
Citera
2023-08-11, 15:56
Medlem
bithaxs avatar
Citat:

Jo det är så att säljarna på konsultbolagen ofta försöker övertala konsulterna att överskatta sig själva på intervjuer. De säger inte ”ljuga” men de vill gärna att man gör det så att de kan stänga en affär.

De kollar även alla CVn och klagar om man skriver t.ex ”lite” eller ”grundläggande” osv.
Ett tips är skita i konsultprofilen och kolla upp personen på linked in i stället.

Samtidigt så är det så att enda changsen för juniorer att lära sig något är att jobba. Men då ska du ha rabatt på timpengen för dem!
Citera
2023-08-11, 16:31
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag är konsult och kan säga att det är total jävla torka på uppdrag just nu.
Håller med om att det är total torka på uppdrag, är också konsult och söker efter nytt uppdrag då mitt nuvarande inte är särskilt stimulerande / faller mig i smaken. Men det är åtminstone ett uppdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Dessutom är det trist hur den svenska IT marknaden verkar vara så koncentrerad kring Java. Allting annat verkar anses vara mer eller mindre exotiskt.

Vissa banker kör bara Java och Angular, det har blivit vår tids cobol. Och man kommer inte vidare fast t.ex. dotnet och react, kotlin osv. är betydligt najsare att arbeta med.
Detta känner jag dock inte alls igen, visst finns det storbolag som har sina Java-backends som kommer leva vidare i många decennier till. Men i det stora hela är min bild att marknaden söker efter oerhört mycket mer .NET-utvecklare än Java-utvecklare, baserat på annonser när jag själv kollat runt efter nya uppdrag/jobb. Tycker mig även se fler företag som söker Node-utvecklare än Java.

Jag jobbar själv som .NET-utvecklare idag, efter en 2årig YH-utbildning i Javautveckling som avslutades för snart ett år sedan. Mycket har ju hänt marknaden sedan dess, typ en lågkonjunktur, men varken jag eller dom jag umgicks med i min klass hade problem att få jobb direkt efter utbildningen förra året, om än i andra språk än Java. Personligen hade jag 3 erbjudanden (3 olika konsultbolag) att välja mellan redan två månader innan utbildningen var avslutad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in