Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-05-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Jodå, framförallt om det är en jobb som är relevant för det nya jobb du söker så bevisar det relevant erfarenhet.
Däremot hade jag fortfarande undrat vad du gjort i början på livet som du vill dölja.
Om du hade haft ordentlig kunskap/erfarenhet inom något vårt företag verkligen behövde så hade jag nog kallat dig till intervju ändå och frågar om din bakgrund. Men om den erfarenhet du har är "deltidsjobbat med support" och en YH-utbildning så vet jag inte om det hade varit värt besväret.

Precis, vilket återigen bevisar att det inte finns någon brist, eftersom företagen har råd att vara superkräsna, ämnet kan således avslutas.
Citera
2024-05-04, 13:23
Medlem
IT-snubbens avatar
Funderat lite mer på ditt problem och jag tror mer och mer att orsaken till att du inte får några intervjuer är för att du inte arbetat något alls som utvecklare inom IT-branchen efter att du var klar med utbildningen. Om jag skulle anställa någon skulle jag nog tycka det var lite lustigt om personen hade slutfört en programmeringsutbildning för några år sedan men trots detta jobbat med helt andra saker. Jag kan ha fel såklart, det är bara vad jag tror efter att ha funderat mer på det. Vet inte riktigt vad du kan göra i så fall för att förbättra dina chanser till programmeringsjobb faktiskt.

Dessutom går utvecklingen framåt så snabbt inom denna branch. En del saker du lärde dig på utbildningen är förmodligen lite föråldrade idag. Går alltid fräscha upp sina kunskaper så att man blir up-to-date. T.ex. när du pluggade hade vi inte den version av .net som dagens studenter får lära sig. Inte svårt att lära sig en ny version av .net men som sagt ur en arbetsgivares synpunkt kan det nog bli så att de tror att du inte har aktuella kunskaper till skillnad mot någon som pluggat klart nu.

Med detta sagt är det ändå lite konstigt att så många andra av dina kurskamrater fick jobb så kanske faller min teori lite där.
Citera
2024-05-04, 13:24
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Eftersom företagen har råd att vara superkräsna så är svaret, nej. Det råder ingen som helst brist.
Nu talar du emot dig själv. Först dissar du "dina kursare" och framställer dig själv som guds gåva till programmeringsbranchen men trots detta så är det "dina kursare" (som trots alla sina brister och tillkortakommanden) får jobben och inte du.

Om företagen anställer "dina kursare" så har de uppenbart inte råd att vara superkräsna utan säger bara nej till personer som de verkligen inte vill anställa vilket inkluderar dig.
Något i din personlighet och/eller bakgrund gör dig uppenbarligen helt ointressant för arbetsgivarna.
Det är säkert synd om dig men du får helt enkelt se verkligheten för vad den är. Har man en tillräckligt avskräckande personlighet/bakgrund så spelar den ingen roll vilken utbildning, kompetens och erfarenhet man har, man kommer ändå aldrig att anställas.

Att du fortsätter tjata om detta på flashback kommer inte att hjälpa dig på något sätt utan bara cementera fast dig i situationen du befinner dig i. Det finns bättre terapi än flashback att tillgå. Det borde du ta vara på om du verkligen vill försöka göra något åt dina personliga problem på arbetsmarknaden.
Citera
2024-05-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Nu talar du emot dig själv. Först dissar du "dina kursare" och framställer dig själv som guds gåva till programmeringsbranchen men trots detta så är det "dina kursare" (som trots alla sina brister och tillkortakommanden) får jobben och inte du.

Om företagen anställer "dina kursare" så har de uppenbart inte råd att vara superkräsna utan säger bara nej till personer som de verkligen inte vill anställa vilket inkluderar dig.
Något i din personlighet och/eller bakgrund gör dig uppenbarligen helt ointressant för arbetsgivarna.
Det är säkert synd om dig men du får helt enkelt se verkligheten för vad den är. Har man en tillräckligt avskräckande personlighet/bakgrund så spelar den ingen roll vilken utbildning, kompetens och erfarenhet man har, man kommer ändå aldrig att anställas.

Att du fortsätter tjata om detta på flashback kommer inte att hjälpa dig på något sätt utan bara cementera fast dig i situationen du befinner dig i. Det finns bättre terapi än flashback att tillgå. Det borde du ta vara på om du verkligen vill försöka göra något åt dina personliga problem på arbetsmarknaden.

Så håll käften då, låt bli att kommentera i tråden. Låt tråden självdö, men som femåringar ska ni in och peta i getingboet bara för att därefter berätta om hur moraliskt överlägsna ni är och hur fantastiska ni är och om hur ert företag minsann anställde en nyutexaminerad för 5 år sedan så därför har jag ingen rätt att klaga.
Citera
2024-05-04, 13:27
Medlem
Jag rekrytera för en tjänst just nu och ja, man får sålla rätt friskt men mer än hälften har inte läst annonsen. Alternativt är desperata men orkar ändå inte anpassa cv till tjänsten. Vill inte riskera anställa nån som inte ens läser annonsen.
Citera
2024-05-04, 13:29
Medlem
Citat:
Precis, vilket återigen bevisar att det inte finns någon brist, eftersom företagen har råd att vara superkräsna, ämnet kan således avslutas.
Att vilja ha ett komplett CV vid en jobbansökan av en nyutexaminerad är definitivt inte att vara superkräsen. Som sagt hade jag haft större överseende med en sökande som faktiskt haft en kompetens vi efterfrågade.
Citera
2024-05-04, 13:29
Medlem
Citat:
Du har inte gett ett enda tips. Det har bara varit berättelser om att ni minsann anställde en nyutexaminerad för 5 år sedan.
Vi anställde ett gäng nyutexaminerade så sent som förra året. Gå tillbaka och läs mina inlägg så ska du se att jag visst gett dig tips. Eller så fortsätter du att bevisa min poäng.
Citera
2024-05-04, 13:30
Medlem
IT-snubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag rekrytera för en tjänst just nu och ja, man får sålla rätt friskt men mer än hälften har inte läst annonsen. Alternativt är desperata men orkar ändå inte anpassa cv till tjänsten. Vill inte riskera anställa nån som inte ens läser annonsen.
Vore intressant höra med dig som rekryterar hur du skulle ställa dig till att en person som utbildat sig inom IT för säg 5 år sedan endast har jobbat med andra saker därefter. Är det något du skulle lägga vikt vid?
Citera
2024-05-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Vore intressant höra med dig som rekryterar hur du skulle ställa dig till att en person som utbildat sig inom IT för säg 5 år sedan endast har jobbat med andra saker därefter. Är det något du skulle lägga vikt vid?

Jag lovar dig att om det var en blond vit tjej med en högskoleexamen i datateknik så skulle han hoppa jämfota för att anställa, även om hon så hade jobbat som butiksbiträde sedan dess.
Eller för den delen kan du kolla Benish Adnan på linkedin. Hon påstår sig ha en kandidatexamen i datateknik från Pakistan, har inte jobbat med det en dag i sitt liv. 8 år senare kommer hon till Sverige som anhörig till en arbetskraftsinvandrare. Självklart ställer svenska företag upp med både praktikplats och anställning.
Citera
2024-05-04, 13:34
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Så håll käften då, låt bli att kommentera i tråden. Låt tråden självdö, men som femåringar ska ni in och peta i getingboet bara för att därefter berätta om hur moraliskt överlägsna ni är och hur fantastiska ni är och om hur ert företag minsann anställde en nyutexaminerad för 5 år sedan så därför har jag ingen rätt att klaga.
Du har ju för i helvete hållit på och klagat i mer än 5 år i den här tråden!
Vad väntar du dig? Att få sympati och tröstande ord?
Så länge du själv fortsätter att slåss mot väderkvarnar så kommer folk att bemöta dina påståenden.
Jag antar att du själv njuter av detta för annars hade du ju lagt ner och låtit tråden självdö för länge sedan.
Citera
2024-05-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Du har ju för i helvete hållit på och klag i mer än 5 år i den här tråden!
Vad väntar du dig? Att få sympati och tröstande ord?
Så länge du själv fortsätter att slåss mot väderkvarnar så kommer folk att bemöta dina påståenden.
Jag antar att du själv njuter av detta för annars hade du ju lagt ner och låtit tråden självdö för länge sedan.

Nej, jag njuter inte. Jag blir bara mer och mer förbannad över att se hur svenska företag får fortsätta att ljuga. Hur de helt utan att bli emotsagda får fortsätta spy ur sig propaganda om sin "kompetensbrist". Jag blir rosenrasande när jag ser Mats Pehrson sjunga med i deras ingenjörsautism, nu är det "den gröna omställningen" som är det magiska som ska suga upp alla ingenjörer. Han borde bara säga stenhårt nej, det blir varken fler inavlade "kompetensinvandrare" eller fler nyutexaminerade som ni ändå inte är intresserade av att anställa. Istället borde han ha sagt att företagen har varsågod att skruva ned sina krav på erfarenhet, och att släppa sin köns och åldersdiskriminering så finns det massor av arbetskraft att anställa. Han borde också starkt ifrågasätta varför diverse politiska broilers med i bästa fall en kandidat i statsvetenskap eller ekonomi kan lyfta löner som ingen ingenjör kan drömma om när det är överskott på bägge dessa grupper medan det påstås vara brist på ingenjörer.
Senast redigerad av IngetNick2 2024-05-04 kl. 13:57.
Citera
2024-05-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben

Jag rekryterar i så små volymer till ett litet team så jag är livrädd för att göra fel. Hade jag anställt 10 om året så hade det nog varit lättare att chansa.

Baserat på de 20 cv jag malt igenom förra veckan så hade du haft större chans än de som bor 60 mil bort, skriver i cv att de jobbar med management men söker ett supportjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in