Citat:
Ursprungligen postat av
idiotluktare
Vad menar du själv är viktigt för att bli kallad på intervju som nyexad? Din YH-utbildning från valfri bonnläppsort kommer naturligtvis inte leda till något vettigt.
Vill du in på ett stort bolag med gott rykte och anseende får du först fylla några grundläggande boxar som att du exempelvis har en kandidat eller master från en vettig skola, har extrajobbat inom ditt område vid sidan av studierna och har åtminstone genomsnittliga betyg, och kanske visar i ett portfolio vad du gjort i skolan eller hemma. Även då får man ta en ingångslön lite i underkant men sen är löneutvecklingen mycket god om man jobbar hårt och ser till att byta sig upp. Hur jag vet detta är naturligtvis inte baserat på att jag är helt dum i huvudet, snarare personlig erfarenhet, och personliga erfarenheter av hundratals andra nyexade jag samtalat med dem senaste åren.
Annars får du ta en anställning på bonnläppsutvecklare AB till 27k i ingångslön med 2% löneförhöjning per år och fortsätta vara sur på flashback eller gå ytterligare en bonnläppsYHutbildning i hopp om en rimligare framtid.
Herregud, gör inte en jävla dubble down på din pinsamma tonårings-analys.
Om vi plockar ned din toppfyra-lista från väggen i studentrummet och granskar den:
Citat:
1) master
2) relevant arbetslivserfarenhet (extrajobb, sommarjobb)
3) bra betyg
4) relevant portfolio med (hobby)projekt
Verkligheten ser ut såhär:
1a) Relevant portfolio
1b) Relevant arbetslivserfarenhet
57) Master
4389420958325) Betyg
Jag förstår att du skriver "relevant portfolio" för att du inte fattar vad en relevant portfolio är. Den som har en faktisk relevant portfolio att visa startar >50ksek/månad om den inte bryr sig, >80ksek/månad om den satsar på internationell karriär och bryr sig om pengar.
Om vi istället bara säger "portfolio" d.v.s. några applikationer i en github som fungerar och visar att man kan uttrycka sig i kod, så har man jobb redan. Checkar man sociala boxar har man ett bra jobb redan.
Jag skrev att du behöver höra det för du behöver verkligen höra det. Om du satsat på akademiska titlar och gjort det bra kommer du få en andra chans. Att ha en master med toppbetyg kommer nämligen (givet att du inte fuckar up de inledande samtalen totalt) ge dig intervjuer inom tex FAANG. Och då har du 1 eller möjligen 2 chanser att täcka upp för dina brister. Lyckas du med detta hamnar du vid 1b). D.v.s. du har nu arbetat på Google och har refenser därifrån och det slår lika högt som en fin portfolio.
Inga bryr sig om mastern -
speciellt inte starkare organisationer - mer än att den kan agera ett filter när du inte har något alls att visa. Passerar man filtret får man lite bredare möjligheter att bevisa att man inte är värdelös trots att man inte presterat något (ännu).