Citat:
Jag har gjort en del konsultupphandling i offentlig verksamhet och undviker att upphandla kompetensnivå 1 eller 2 eftersom konsultbolagen ändå aldrig har några konsulter tillgängliga på de nivåerna. De vinner upphandlngen genom att prisdumpa där, precis som du säger, och sen finns det så klart aldrig några konsulter tillgängliga som är nästan gratis. Även om jag använt mig av modeller som styrt hur stor procentuell skillnad det får vara mellan de olika nivåerna, för att de inte ska kunna nolla (eller nästan nolla) lägsta nivån så blir det pannkaka. Min upplevelse är att konsultbolagen istället försöker skarva och sälja oerfarna konsulter på nivåer som är högre än deras kompetens och erfarenhet. Eller så kör de stenhårt på att sälja in högre nivåer som de tjänar pengar på.
Bäst för nyexade är nog att hamna i stora projekt där man inte säljer konsult för konsult utan har totalansvar och kan kasta in mer folk inklusive lite oerfarna och låta dem vinna erfarenhet. TS största problem verkar vara att han inte är nyexad men ändå saknar erfarenhet. Om jag såg någon som tagit examen inom en het bransch för fem, eller fler, år sen och inte har lyckats skaffa sig relevant erfarenhet så hade jag tyvärr tänkt att något inte stod rätt till. Så jag hade dragit öronen åt mig och valt någon annan.
Bäst för nyexade är nog att hamna i stora projekt där man inte säljer konsult för konsult utan har totalansvar och kan kasta in mer folk inklusive lite oerfarna och låta dem vinna erfarenhet. TS största problem verkar vara att han inte är nyexad men ändå saknar erfarenhet. Om jag såg någon som tagit examen inom en het bransch för fem, eller fler, år sen och inte har lyckats skaffa sig relevant erfarenhet så hade jag tyvärr tänkt att något inte stod rätt till. Så jag hade dragit öronen åt mig och valt någon annan.
Jag tog en ny examen för 3 månader sedan, tack så mycket.