Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Jag är konsult och kan säga att det är total jävla torka på uppdrag just nu.
Håller med om att det är total torka på uppdrag, är också konsult och söker efter nytt uppdrag då mitt nuvarande inte är särskilt stimulerande / faller mig i smaken. Men det är åtminstone ett uppdrag.
Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Dessutom är det trist hur den svenska IT marknaden verkar vara så koncentrerad kring Java. Allting annat verkar anses vara mer eller mindre exotiskt.
Vissa banker kör bara Java och Angular, det har blivit vår tids cobol. Och man kommer inte vidare fast t.ex. dotnet och react, kotlin osv. är betydligt najsare att arbeta med.
Detta känner jag dock inte alls igen, visst finns det storbolag som har sina Java-backends som kommer leva vidare i många decennier till. Men i det stora hela är min bild att marknaden söker efter oerhört mycket mer .NET-utvecklare än Java-utvecklare, baserat på annonser när jag själv kollat runt efter nya uppdrag/jobb. Tycker mig även se fler företag som söker Node-utvecklare än Java.
Jag jobbar själv som .NET-utvecklare idag, efter en 2årig YH-utbildning i Javautveckling som avslutades för snart ett år sedan. Mycket har ju hänt marknaden sedan dess, typ en lågkonjunktur, men varken jag eller dom jag umgicks med i min klass hade problem att få jobb direkt efter utbildningen förra året, om än i andra språk än Java. Personligen hade jag 3 erbjudanden (3 olika konsultbolag) att välja mellan redan två månader innan utbildningen var avslutad.