Citat:
Ursprungligen postat av
farfar
Jag har varit med om motsatsen, fysikdoktorn var den bästa, trevligaste, mest prestigelösa på firman.
Det låter trivsamt, var han ny på firman eller kanske hade några års erfarenhet?
Min erfarenhet är att dom (jag har erfarenheter av fler än en fysikdoktor) mjuknar med tiden och av erfarenheterna ute i verkligheten.
Men det kan ta sin lilla stund innan egot och tvivlen på sin egen förträfflighet gör så att nyfikenheten och suget på att bevisa något för sig själv och andra återvänder. Vilket alltid är en kort och trevlig upplevelse för oss på både på det personliga och kompetensmässiga planen.
Intelligenta människor har ofta en fallenhet för att få för sig att den lösning dom klurar ut genom att applicera sitt intellekt på problemet under 5 sekunder är den bästa vägen fram genom problemformuleringen.
Programmering handlar inte om att komma med snabba lösningar på problem, utan om att ha ett systematiskt sätt att organisera sina program samtidigt som man fixar matematiken och logistiken, resan dit kan ofta vara en aning smärtsam för alla inblandade, speciellt om man dessutom är oerfaren i programmeringsspråket.