Citat:
Ursprungligen postat av
zatanized
Och ändå väljer du att bortse ifrån att copyswed avgiften på en mobiltelefon är max 100kr eftersom det är taket. Förstår att du istället siktar in dig på det istället för att argumentera.
Gällande moms så inser du väl själv hur dum din liknelse är? Varför skulle de inte betala moms... Apples telefoner ökar i pris med flera 1000kr i Sverige, andra tillverkares telefoner gör det inte. Jag frågar igen du finner inte det märkligt överhuvudtaget?
Ok, har du gjort en fakta koll på det....?
Så här står det på CopySwede’s egen sida. Kan du se att det står nåt där om att det är ett maxtak på 100kr för mobiltelefoner? Om inte så kan du väl visa oss konkreta fakta på att det du påstår stämmer så erkänner jag gärna att om jag har fel.
Citat:
Produkter och ersättningsnivåer
Enligt ett avgörande från EU-domstolen är privatkopieringsersättningen inte momspliktig. Det innebär att Copyswede från och med maj 2017 inte tar ut någon moms på ersättningen.
Datorer med inbyggt lagringsminne, lösa interna hårddiskar, externa hårddiskar, surfplattor med inbyggt lagringsminne, spelkonsoler med inbyggt lagringsminne och usb-minnen:
Lagringskapacitet Ersättning
>2 GB – 80 GB 1 kr/GB
> 80 GB 80 kr/st
Mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, dvd-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk och övriga mediaspelare med inbyggd hårddisk:
Lagringskapacitet Ersättning
1 – 320 GB 1 kr/GB
>320 GB 320 kr/st
Mobiler med lagring:
Produkt Ersättning
För mobiler med lagring 3 kr/GB
Äldre lagringsmedia
Inspelningsbara cd- och dvd-skivor:
Produkt Lagringskapacitet Ersättning/st
Cd-r Samtliga upp till 900 MB 0,60 kr
Cd-rw Samtliga upp till 900 MB 0,95 kr
Dvd-r/+r 4,7 GB 2,65 kr
Dvd-rw/+rw 4,7 GB 4,25 kr
Dvd-ram 4,7 GB 4,25 kr
Dvd-r/+r double layer 8,5 GB 4,80 kr
Analoga ljudkassetter (C-kassetter), vhs-kassetter (E-kassetter), minidisc och cd-r audio (minuttariff):
Produkt Ersättning/min
C-kassett 2,5 öre
Minidisc 2,0 öre
Cd-r audio 2,0 öre
E-kassett (vhs) 2,5 öre
Källa:
https://www.copyswede.se/elektronikb...ttningsnivaer/
Angående moms så finns det ju vissa som skrivit varför bara Apple lägger på momsen. Fakta är att momsen är en avgift som tillkommer som Apple inte kan rå för. De måste betala den precis som alla andra.
Finns inget märkligt med att priser ökar eller inte mellan olika produkter i Sverige. Det hela är så enkelt att alla måste betala de avgifter som staten Sverige kräver, om de sen väljer att själva justera ner sitt eget ”nettopris” eller inte fritt för var och en.