• 1
  • 2
2018-11-22, 02:01
Medlem
kulturstrategs avatar
Attraktion till mn r helt ointressant att diskutera d det inte r nt mer n en sjuk perversion. Men attraktion till kvinnor r kta och har en djupare mening. Och jag vill veta vad det ursprungligen r fr ngot.

Representerar attraktionen en lngtan efter terfrening med det gudomliga?

r det en lngtan efter att bli kvinna? En del menar att vi alla r kvinnor ursprungligen - och jag lutar t det hllet med.

Kan det vara kopplat till reinkarnation och ett starkt begr att befinna sig inuti en kvinna (som foster r) ?

Ngra frgor p rak arm som jag kan komma p fr att f igng en filosofisk diskussion.

Svar som "det handlar om reproduktion" och liknande som antyder att vi r biologiska robotar undanbedes.
Citera
2018-11-22, 02:54
Medlem
Missfrstr jag dig rtt nu.
Jag uppfattar det mer som beundran n attraktion - att det finns en djupare mening nr gonen fastnar p vackra ting och trr dess egenskaper.
Kanske fr att man sjlv inte r perfekt men man vill vara perfekt. Fr att laga sina egna brister skapar man ngot perfekt i sitt huvud, t.ex inbillar sig att kvinnan man beundrar r perfekt.
Citera
2018-11-22, 05:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Attraktion till mn r helt ointressant att diskutera d det inte r nt mer n en sjuk perversion. Men attraktion till kvinnor r kta och har en djupare mening. Och jag vill veta vad det ursprungligen r fr ngot.

r det en lngtan efter att bli kvinna? En del menar att vi alla r kvinnor ursprungligen - och jag lutar t det hllet med.

Kan det vara kopplat till reinkarnation och ett starkt begr att befinna sig inuti en kvinna (som foster r) ?

Ngra frgor p rak arm som jag kan komma p fr att f igng en filosofisk diskussion.

Svar som "det handlar om reproduktion" och liknande som antyder att vi r biologiska robotar undanbedes.

Jag kan ibland se det som en slags jaktinstinkt. Man har en slags ideal kvinna som fungerar
som en slags drm om den sanna krleken bde p en instinktivt och ett mentalt plan.
En lngtan till att skapa det gudomliga, och det r det gudomliga som denna ideal-kvinnan
utstrlar.
Du pratar om attraktion till kvinnor men jag antar att du inte blir attraherad av vem som helst
det r ju olika detaljer/drag du attraheras av hos vissa individer, eller hur? Kan du beskriva nrmre vilka r dessa?
Citera
2018-11-22, 09:10
Medlem
RollingStoness avatar
Bde attraktions ursprung och djupare mening har med fortplantning och evolutionen att gra s sdana svar kan du inte gardera dig mot. Begr du att jag ska ljuga?
Vad menar du frresten med djupare mening? Finns en sdan?
Citera
2018-11-22, 09:14
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Fast d blir det ju vldigt svrt att komma ngon vart eftersom detta r hela frklaringen.
Hade den inte funnits hade inte du gjort det heller.
Citera
2018-11-22, 11:30
Medlem
spyder123s avatar
Attraktion, att vilja bilda par, handlar om att man vill terfrenas med alltet. "Nr vi tv blir en" frn Gyllende Tider exemplifierar saken. Det handlar att vilja rra sig ifrn ensamhet, inte bara p ett socialt plan utan p ett andligt plan. Men fr att man ska bilda par krvs att vissa frutsttningar uppfylls hos partnern, frutsttningar som har en biologisk betingelse som manifesterar det andliga (eftersom knslor som krlek inte endast kan frklaras med hjlp av biologi).

Vad man attraheras av har mindre betydelse.
Senast redigerad av spyder123 2018-11-22 kl. 11:37.
Citera
2018-11-22, 12:57
Medlem
FM2018s avatar
Citat:

Min gissning r att man frmst vill uppn knslan av symbios i en relation.
Citera
2018-11-22, 13:20
Bannlyst
Kan ha ngot med att sluta cirkeln p dualitetens niv. Kvinna r motsatsen mot man och frs dom ihop blir det som yin o Yang
Citera
2018-11-22, 13:30
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealion80
Kan ha ngot med att sluta cirkeln p dualitetens niv. Kvinna r motsatsen mot man och frs dom ihop blir det som yin o Yang
Det tror jag med, att man kan frenas i det gudomliga, i Tao.
Citera
2018-11-22, 15:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Menar du att heterosexuella kvinnor r perversa, eller att kvinnor helt enkelt inte r inbjudna till diskussionen?
Citera
2018-11-23, 14:10
Medlem
kulturstrategs avatar
Gllande min tredje frga, s har jag lst nn gng om en uppfattning att man mste motst en stark sexuell dragning att befinna sig i livmoder fr att undvika reinkarnation. Kommer inte ihg om det var gnostikerna eller vilka som trodde det, och har inte lyckats hitta det igen. Nn om knner igen detta?
Citera
2018-11-23, 20:49
Medlem
FM2018s avatar
Citat:
Gllande min tredje frga, s har jag lst nn gng om en uppfattning att man mste motst en stark sexuell dragning att befinna sig i livmoder fr att undvika reinkarnation. Kommer inte ihg om det var gnostikerna eller vilka som trodde det, och har inte lyckats hitta det igen. Nn om knner igen detta?
Buddhister pratar om karma och vikten av att inte fsta sig vid yttre freteelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in