2015-07-15, 11:18
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om din granne blir störd i sin lägenhet av det du gör i din lägenhet bör du fundera över vad du kan göra för att hon skall slippa bli störd i framtiden. Hur kan du ändra ditt beteende?
Tänker inte sluta prata i mitt eget hem för att det stör henne. Någon måtta får det vara.
Citera
2015-07-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Tänker inte sluta prata i mitt eget hem för att det stör henne. Någon måtta får det vara.

Du får inte prata så högt att det stör grannarna. Fortsätter du kommer ett beslut om vräkning som ett brev på posten.
Citera
2015-07-15, 11:27
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Du får inte prata så högt att det stör grannarna. Fortsätter du kommer ett beslut om vräkning som ett brev på posten.
Jag prata inte högt. Man får inte föra onödigt eller högt ljud på kvällar att prata i normal ton inkluderas knappast i det. Dessutom bor jag i bostadsrätt så kan ej bli vräkt.
Citera
2015-07-15, 11:36
Medlem
Citat:
Jag prata inte högt. Man får inte föra onödigt eller högt ljud på kvällar att prata i normal ton inkluderas knappast i det.

Om din granne anser sig vara störd anser hon sig vara störd. Och det är du som svarar för störningen. Jag förstår inte varför du försöker föra över skulden på grannen när det är du som för ljud på kvällar och nätter som stör dina grannar.

Citat:
Dessutom bor jag i bostadsrätt så kan ej bli vräkt.

Det är klart du kan. Du äger inte din bostad, det gör föreningen, och din rätt att bo i bostaden (bostadsrätten) kan förverkas om du uppträder störande.
Citera
2015-07-15, 11:42
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Om din granne anser sig vara störd anser hon sig vara störd. Och det är du som svarar för störningen. Jag förstår inte varför du försöker föra över skulden på grannen när det är du som för ljud på kvällar och nätter som stör dina grannar.

Det är klart du kan. Du äger inte din bostad, det gör föreningen, och din rätt att bo i bostaden (bostadsrätten) kan förverkas om du uppträder störande.
Der är knappast så enkelt. Störrningarna måste vara rimliga du kan inte kräva att det ska vara knäpp tyst efter 22 utan bara att man håller ljud nivån nere. Annars skulle halva sverige hotas att vräkas för att de vänder sig i sängen. Detta handlar om en gammal käring som ska klaga om allt som går att klaga på och om du inte har några hjälpsama tips att komma behöver du inte svara längre.
Citera
2015-07-15, 11:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Der är knappast så enkelt. Störrningarna måste vara rimliga du kan inte kräva att det ska vara knäpp tyst efter 22 utan bara att man håller ljud nivån nere. Annars skulle halva sverige hotas att vräkas för att de vänder sig i sängen. Detta handlar om en gammal käring som ska klaga om allt som går att klaga på och om du inte har några hjälpsama tips att komma behöver du inte svara längre.

Du kanske pratar högre än du tror (lätt hänt tex om man lirar) och om det dessutom är lyhört så behävs inte mycket för att störa, framförallt på kvällen/natten då det är tystare i övrigt.

"Normal samtalston" på kvällen brukar vara dom lite mindre bokstäverna.
Citera
2015-07-15, 16:13
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Bor i bostadsrätt och har en dryg käring som jag får en känsla av ska klaga på allt. Flyttade in för inte så länge sen. Jag höll på för några veckor sen att sätta ihop en hylla och tappade några av brädorna i golvet självklart var hon upp och klaga på en gång. Klockan var visslingen över 22 (~22:20). Bad om ursäkt och stängde dörren. Sen igår satt jag och spela med en kompis samtidigt som vi snacka över skype. Vi hade inte extrem samtals ton utan prata normalt. Då kommer hon och ringer på aldelse rasande över att hon störs. Man måste väl fan kunna prata efter 22:00. Ska jag bara ignorera henne eller har ni nå bra tips på hur jag ska hantera henne. Känns inte som det var sista gången hon kom för att klaga.

För en dialog med bostadsrättsföreningen angående dilemmat. Även om du som lägenhetsinnehavare har som skyldighet att "vara tyst" efter klockan 22:00, har du även rättigheter på din sida. Prata i en normal samtalston efter 22:00 är därmed inte en störning. Undvik att skratta dock, det stör!
Senast redigerad av sjpatrik 2015-07-15 kl. 16:17.
Citera
2015-07-15, 18:42
Medlem
Får man verkligen borra, spika och vad fan allt annat han håller på med varenda jävla dag? Hyresrätt.
Citera
2015-07-15, 20:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
...
Ta reda på hur golvet är uppbyggt, kanske har tidigare ägare byggt bort ljuddämpande åtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
....och om det dessutom är lyhört så behävs inte mycket för att störa, framförallt på kvällen/natten då det är tystare i övrigt.
Behövs fan inte mycket för att det ska höras, häromnatten hörde jag ljud och när jag la örat mot väggen kunde jag höra att det kom från grannen...som pratade...i "normal" ton.

Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Får man verkligen borra, spika och vad fan allt annat han håller på med varenda jävla dag? Hyresrätt.
I viss mån ja men det finns gränser.
Citera
2015-07-15, 22:33
Medlem
en1kronas avatar
I grannhuset så håller dom på med att renovera hela deras hus utanpå vilket låter djävulskt mycket, och dom renoverar typ kl. 07:00 på helgerna.. Finns väl inget att göra?
Citera
2015-07-16, 00:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Behövs fan inte mycket för att det ska höras, häromnatten hörde jag ljud och när jag la örat mot väggen kunde jag höra att det kom från grannen...som pratade...i "normal" ton.

I våran gamla lägenhet så hörde man utan problem om grannens mobil satt på ljudlöst ringde på natten (vibratorn mot underlaget). Vanliga samtal hördes utan problem på natten. Tom om man knattrade "högt" på tangentbpordet så hördes det till grannen.
Citera
2015-07-16, 17:20
Medlem
Vad fan ska jag göra åt grannens hund som skäller så in i helvete?

Jag har provat att prata med dom, skicka in lapp i brevinkastet, stått o bankat på deras dörr o skrikit tillbaka åt hunden, inget hjälper!
Hunden står vid ytterdörren och skäller oavbrutet när dom inte är hemma. Även ibland när dom är hemma också, men dom säger inte åt hundfan på skarpen utan dom ropar "GOOODIIS" när hunden står och skäller (Ja då fattar ju säkert hundjäveln att den gör fel om den får godis varje gång den skäller).

Snälla hjälp mig innan jag gör något väldigt dumt (typ Råttgift och köttbit genom brevinkastet). Klarar man inte av att fostra en hund ska man fan inte ha nån heller!

Jag tänkte ringa ordförande i bostadsrättföreningen efter semestern o se vad dom säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in