2015-07-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ablewail
Fick precis hem en faktura på 7750kr på¨grund utav att trygghetsjouren har besökt min lägenhet 5 gånger.
http://i.imgur.com/xNQIUFg.jpg

Jag har endast haft 1 tillställning och då var securitas där, 2 glada tjejer som var trevliga och bad oss sänka lite sedan fortsätta ha det kul, fick efter det hem ett klagomål från min hyresvärd.

Blir så jävla arg på mina grannar som inte vågar prata med mig, men de vågar slänga mina kläder i soptunnan för att jag missade att hämta mina kläder 30 minuter för sent och så har ena grannen en fågel som skriker om dagarna (mellan 07:00-17:00, när kärringen jobbar).

Måste jag pröjsa detta eller går det att bestrida?

Jag hade bestridet det, sen kanske det inte går din väg och du måste ändå betala, jag hade tagit kontakt med hyresgästföreningen med hjälp om detta.

Men om jag läser fakturan rätt så har du fått klagomål 150501 klockan 20:58 för höga röster, jag menar klockan 20:58 är ju inget att klaga på den tiden för lite måste man ju tåla (tycker jag).

Du kan ju själv börja klaga på dina grannar, börja med grannens fågel att den stör dig.
Citera
2015-07-12, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ablewail
Blir så jävla arg på mina grannar som inte vågar prata med mig

Min erfarenhet av grannar är att de sällan eller
aldrig kan ta en tillsägelse oavsett hur trevlig
man än är. Då är det inte så konstigt att man
ringer störningsjouren utan att prata med
grannarna först, eller hur?
Citera
2015-07-13, 22:32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repent-OR-Perish
Det var fel av dig att lägga hans tvätt på golvet. Du borde lagt det i en korg.

Precis!
Det väcker bara mera "ont blod" om man häver tvätten på golvet.

På förra stället jag bodde hade jag mycket problem med detta att folk inte respekterade tvättiderna, så det hände relativt ofta man fick plocka väck kläder ur maskinerna och lägga dom i korgarna.

En rolig grej på detta var att en ggr jag kom in i torkrummet för att hänga upp min blöta tvätt hängde där 3-4 st väldigt fula och omoderna skjortor på galgar. Tog då och hängde ut dessa skjortor i ett vattenrör i taket ute i korridoren utanför tvättstugan, detta för att jag alltid låser om tvättstugan med hänglås och den som glömt skjortorna skall ha möjlighet hämta dom.

Döm om min förvåning när jag kom dit där 14 dagar senare för att tvätta igen och skjortorna fortfarande hängde snyggt och prydligt mitt i korridoren....
Citera
2015-07-14, 02:05
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Oftast när man läser trådar med en nyinflyttad TS som inte förstår varför de fått störningsjouren på sig efter att de haft en "liten fest" så brukar man förstå ganska klart att det är TS som det är fel på och inte grannen.

Det här däremot är ju extremt. Det kan ju omöjligt vara riktigt att få 5 störningar helt i blindo så där.
Någon granne vill få dig vräkt.
Precisionen på störningarna är också suspekt. Tänk hur ofta man hör grannar störa och nästa stund så är det tyst. Sannolikheten att störningsjouren prickar 5 av 5 tillfällen när ni pratar högt är väldigt liten.
Det kan betyda att grannarna egentligen ringt 10 gånger, eller ännu mer.
Falsklarm framgår inte på din faktura eftersom de inte berör dig, men faktureras antingen till värden eller inringaren.

Tyvärr kommer du nog få betala. Om man inte fick betala när man dokumenterats för störning så skulle ju inte störningsjouren ha någon funktion.

Är det några störningar som är på samma dag? De skulle du kanske kunna förhandla bort, beroende hur ditt kontrakt ser ut. Det låter ju lite orimligt att faktureras flera gånger för samma störning om de inte ens ringt på och påtalat det.
Citera
2015-07-14, 05:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Tyvärr kommer du nog få betala.
Lite si och så med om det ska betalas eller inte, anslag i trapphuset räcker inte.
Citera
2015-07-14, 09:49
Medlem
Dixi3s avatar
Okej, såhär är det..
Jag och min man flyttade in i våran nuvarande lägenhet 2008, en 2a på 2a våningen av ett trevåningshus med två lägenheter på varje våning. Allt va frid och fröjd, trevliga grannar och lungt område.. Fram tills det att grannen ovanför blev haffad av polisen för drogmissbruk (2011), det va värsta polisrassian i trapphuset med beväpnade poliser som slog in grannens dörr. Efter det så stog lägenheten tom tills dom renoverat och lagat ytterdörren Vi fick en vi fick en ny granne..

Redan första kvällen när den nya grannen (en gubbjävel på ca 60 år) flyttat in så började han klampa utav helvete i golvet (vårat tak), vi brydde oss inte mer om det utan tänkte att det var väl bara en tillfällighet.. Ack så fel vi hade..
Han gick runt varje dag och klampade med fötterna allt han orkade i golvet, slå och banka i väggarna och smälla i dörrar nästan hela dagarna. Efter några dagar började han hålla på även på nätterna, så vi inte kunde sova.. Han la arga lappar i vårat brevinkast som en jävla barnunge, där han klagade på att vi stör och väsnas . Min man gick upp till honom och förklarade (i trevlig och normal saltalston) att det kan inte vara vi som stör eftersom vi låg och försökte sova.

Natten där på är det samma visa igen, och ett antal nätter framöver.. Vi börjar nu bli måttligt irriterade på gubbjäveln och min man går upp och försöker säga åt honom att sluta, med en lite hårdare ton.. Men det hjälper inte, han fortsätter klampa, banka, slå i väggar och smälla i dörrar både på nätterna och dagarna, ibland låter det även som att han diskar i badkaret .. Nu har han slutat öppna dörren över huvud tagen när min man går upp för att be honom sluta, han är troligtvis rädd för min man då han skällde ganska rejält på honom en gång. Jag som är otroligt lättväckt började sova med öronproppar, men det hjälpte inte speciellt mycket.

En gång när vi va på väg att gå och lägga oss, klockan var väl runt 01.30, så hörde vi något i trappuppgången, jag som är lite mörkrädd fick ju lov att kolla i dörrögat så att det inte var något skumt.. Då ser jag honom stå där i mörkret och bara glor på våran dörr.. han står där kanske tio minuter, sen går han upp till sig. Det va riktigt obehagligt

Gubbjäveln började även gå till bovärden och klaga på både oss och andra grannar om precis allt..
En annan granne brukar ställa sin soppåse utanför sin dörr för att inte glömma att slänga den, ser Gubbjäveln det så häller han ut dennes sopor i hela trapphuset och går sen och klagar på att det luktar och ligger sopor överallt. Grannen mitt emot honom har en hund och två katter, gubbjäveln klagar på att det luktar kattkiss och beskyller henne för djurplågeri. Jag har själv varit uppe hos henne flera gånger, och det luktar inte alls varken i trappuppgången eller i lägenheten. Hon har även en treårig son som hade sitt rum vägg i vägg med Gubbjävelns badrum, den lilla pojken blev såklart vettskrämd när Gubben började härja på nätterna och slå i väggarna. Hon har nu bytt rum med honom, så att han förhoppningsvis kan få sova någolunda.
Ännu ett annat par som bor under oss är afrikaner, och dom har fått utstå en jäkla massa rasistiska och kränkande kommentarer från Gubbjäveln, i form av lappar som han lägger i brevinkastet, eftersom han tydligen inte vågar prata med någon av oss andra grannar.

Både vi och grannarna vägg i vägg med honom (på båda sidorna), till och med dom under oss, har anmält honom till både bovärden och störningsjouren. Dessvärre är våran bovärd en jäkla mes och vågar inte ta konflikter med gubbjäveln. Bovärden säger bara "Ta inga konflikter med honom så kanske han tröttnar.."

Ett par grannar har redan flyttat på grund av honom, dom anmälde honom varje gång precis som vi, men efter ett par år utan att lyckats få frid i huset på nätterna så gav dom upp och drog..

Vi är fruktansvärt trötta på honom nu, vi anmäler honom till både bovärd och störningsjour varje gång han håller på, men det hjälper ju inte.. han är ett riktigt jävla troll!
Vad ska vi göra? Några råd?
Citera
2015-07-14, 10:29
Moderator
Tystnads avatar
Det är hyresvärdens skyldighet att agera på denna störning.
Nu vet jag inte om ni har en mindre privat värd (som kanske är mesigare) men är det ett större bolag bör dom agera och skicka brev med påpekande om störning och att hyresrätten är förverkad om detta fortsätter.(man har två-tre ggr på sig sedan blir det uppsägning)

Du bör ju tex genom att filma med ljud och tidstämpling i mobilen dokumentera all störning, lättare få rätt då.

Tycker eran störning låter helt orimlig att man skall tvingas acceptera detta.

Tillägg: Vänd er INTE till bovärden mera utan gå längre upp i chefsorganisationen, tex bo chef, fastighetsförvaltare, eller som sista utväg VD
Citera
2015-07-14, 10:39
Medlem
PL400 i glipan mellan hans dörr och dörrfoder.... sen efter ett tag tömmer ni en pulversläckare i dörrinkastet...
Citera
2015-07-14, 15:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dixi3
Vi är fruktansvärt trötta på honom nu, vi anmäler honom till både bovärd och störningsjour varje gång han håller på, men det hjälper ju inte.. han är ett riktigt jävla troll!
Vad ska vi göra? Några råd?
Störning i boende kan vara skäl till hyresreducering men räkna inte med att hyresvärden skulle gå med på det, kan deponera en del av hyran hos länsstyrelsen men minsta fel som ex: för mycket av hyran deponeras är skäl för vräkning.

Du kan vända dig till hyresnämnden men att få någon vräkt är inte enkelt men underlättar om du gått ihop med grannarna för att dokumentera alla störningar.
Citera
2015-07-14, 16:45
Medlem
Sweeper80s avatar
Fan vad störande det är med sådana som fjösar med borren eller hammaren. Sluta fjösa och renovera som en vuxen människa...
Citera
2015-07-15, 11:08
Medlem
frozendragons avatar
Bor i bostadsrätt och har en dryg käring som jag får en känsla av ska klaga på allt. Flyttade in för inte så länge sen. Jag höll på för några veckor sen att sätta ihop en hylla och tappade några av brädorna i golvet självklart var hon upp och klaga på en gång. Klockan var visslingen över 22 (~22:20). Bad om ursäkt och stängde dörren. Sen igår satt jag och spela med en kompis samtidigt som vi snacka över skype. Vi hade inte extrem samtals ton utan prata normalt. Då kommer hon och ringer på aldelse rasande över att hon störs. Man måste väl fan kunna prata efter 22:00. Ska jag bara ignorera henne eller har ni nå bra tips på hur jag ska hantera henne. Känns inte som det var sista gången hon kom för att klaga.
Citera
2015-07-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frozendragon
Bor i bostadsrätt och har en dryg käring som jag får en känsla av ska klaga på allt. Flyttade in för inte så länge sen. Jag höll på för några veckor sen att sätta ihop en hylla och tappade några av brädorna i golvet självklart var hon upp och klaga på en gång. Klockan var visslingen över 22 (~22:20). Bad om ursäkt och stängde dörren. Sen igår satt jag och spela med en kompis samtidigt som vi snacka över skype. Vi hade inte extrem samtals ton utan prata normalt. Då kommer hon och ringer på aldelse rasande över att hon störs. Man måste väl fan kunna prata efter 22:00. Ska jag bara ignorera henne eller har ni nå bra tips på hur jag ska hantera henne. Känns inte som det var sista gången hon kom för att klaga.

Om din granne blir störd i sin lägenhet av det du gör i din lägenhet bör du fundera över vad du kan göra för att hon skall slippa bli störd i framtiden. Hur kan du ändra ditt beteende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in