2018-12-15, 22:01
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Undrar vem här bryr sig
... om du har respekt för dem eller inte
... om du vill bli involverad eller inte
du är liksom inte jordens medelpunkt.

Men du har antagligen en röst: Två partier, (s) och (m), vill behålla ränteavdraget.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...-ranteavdraget
så du kan påverka i nästa val.
Och så vill du ha någonstans att bo. Tja, om du tror att något parti kan trolla med knäna och fixa lägenheter till alla utan att det kostar något så rösta på dem. Lite som manna från himlen....
Tror inte du har så många andra verktyg att jobba med, så fortsätt hoppas!

Är du såpass hjärntvättad att du inte tror att alla människor i Sverige skulle kunna ha någonstans att bo till väldigt vettig peng? Herre jävlar.

Kanske ska tänka lite utanför boxen och ifrågasätta lite fundamentala saker. Tror du alla människor under mänsklighetens historia jobbat för att betala av en 18 kvm lägenhet för 2 millar när man tjänar en bråkdel av det? Du tror det är normalt? Du tror ingen fabricerat och medvetet pressat priserna?

Som jag skrev till en annan - man kan idag bygga 35 kvm hus för med rör och hushållsprodukter för 60 000 kr. Det är vad det egentligen ska kosta. Men hela fastighet och bankbranschen är korrupt.
Citera
2018-12-15, 22:56
Medlem
Unizeros avatar
Självklart skall ränteavdraget bort, men inte för att jag bryr mig om folk som har valt hyresrätt som boendeform. Anledningen är den skuldbubbla som växt pga bland annat ränteavdraget.
Citera
2018-12-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rake1234
Delar din uppfattning till 100 %. Vill tom säga att bo i en hyresrätt i hela sitt liv är en fattigdomsfälla.

Allt detta skitsnack om att folk tror de varit smarta att i tid köpt sig en brf. De känner sig så framsynta, duktiga och förmögna. På papperet då alltså. När lågkonjunkturen slår till inom kort, är ni alla (nästan alla) fattigare än ett nyanlänt skäggbarn! Sug på den, och kom ihåg när ni läste det.

Av rent egoistiska skäl kan det få vänta, men samtidigt är jag beredd att ta den ev. förlusten mot glädjen över att se alla dessa goda människor få gå från hus och hem. Då inga köpare kommer finnas förvaltar banken sitt pund/pant på bästa sätt. Gissa hur?

Tada! Hyra ut till kommunerna. Ut åker de fd. detta miljonärerna, och in de nya svenskarna. De fd. miljonärerna kommer inte längre rösta som de gjort. De har plötsligt helt ändrat åsikt, och påstår nu motsatsen.
Citera
2018-12-15, 23:46
Medlem
Varför tar ingen upp det isåfall orimliga i att staten tjänar varje år tiotals miljarder på reavinst-skatten till följd av försäljningar av alla bostadsrätter och hus? Vi som bor i Bodtadsrätt och hus har bidragit med hundratals miljarder de senaste åren till statskassan pga av skenande priser, summor som är större än ränteavdragen.
Citera
2018-12-16, 00:19
Medlem
SailorCalvins avatar
Dessutom så SKALL det vara dyrare att bo i hyresrätt än bostadsrätt då man tar exakt NOLL ekonomisk risk genom att bo i hyresrätt. Hyran går till underhåll och räntor för fastighetsägaren och avkastning till denne.

Folk som bor i bostadsrätt har dels gemensamma lån genom föreningen plus oftast privata lån på sin bostadsRÄTT. Man äger inte ens lägenheten, ändå står man för avgift till föreningen (motsvarande hyra i en hyresrätt) samt amortering på sina egna privata lån baserade på ett pris som kan rasa vilken dag som helst.

Bor du i villa har du full ekonomisk exponering. Visst kan priserna på villor och brf skena likt de gjort de senaste åren, men frågan är hur avundsjuka folk är när marknaden vänt och alla "bortskämda as i bostadsrätt och villa" sitter med mångmiljonlån utan täckning.
Citera
2018-12-16, 00:56
Medlem
biljons avatar
Det görs ofta en rejäl tankevurpa när detta med ränteavdrag kommer upp.
Avdragsivrarna påtalar alltid att så länge man beskattas på avkastningen på sitt sparande så ska man minsann få dra av sina ränteutgifter.
Problemet är ju att det inte är hela sanningen. Du drar ju även av dina ränteutgifter mot din lön som ju inte är en avkastning på sparande.
Citera
2018-12-16, 01:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är inte riktigt så orättvist som Hyresgästföreningen vill göra gällande:
Hyresvärden har också lån, och driver han fastigheten i bolagsform (vilket ju 99% gör) så får han ta upp räntan som en kostnad, men då får han bara 22% skattereduktion medan privatpersoner får 30% reduktion.
Det finns en begränsning till för fastighetsägaren: Han får bara en skattereduktion om han samtidigt visar vinst i bolaget. Annars får han bara skattereduktionen "till godo" den dag bolaget visar vinst igen. För ett förlusttyngt bolag finns alltså ingen skattereduktion alls!

...
Nu är det ju som så att det är hyresgästen som betalar hyresvärdens räntekostnader då hyresvärden givetvis tar ut för den på hyran...
En hyra som betalas med skattade pengar.

(Och i diskussionen kan man också ta in ROT-reduktionen som på motsvarande sätt en hyresgäst inte kan tillgodogöra sig.)

Det där med att fastighetsägaren (bostadsbolaget) har icke utnyttjat ränteavdrag tillgodo förstår jag inte. Visst, drivs verksamheten som enskild firma så rullas en eventuell förlust fram till dess att den täcks av en vinst.
Nu undrar jag dock om det är så smart att syssla att driva ett bostadsbolag som enskild firms, då är AB att föredra. Och vad det gäller ett AB så kan inte tidigare års förluster kvittas mot framtida vinster, utan dessa tär på det egna kapitalet.
Och är förlusten (den uppkomna eller ansamlade) för stor måste företaget likvideras om inte det egna kapitalet återställs - i annat fall är det likvidation eller konkurs som gäller.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2018-12-16 kl. 01:28.
Citera
2018-12-16, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Jag säger äntligen när ränteavdraget diskuteras och förmodligen slopas.
Hur fan kan det fått existera såpass länge?

30% av räntekostnaden=hyreskostnaden
Tänk om en med hyresrätt hade ett sätt att få 30% lägre hyra.
Bedrägerier.

Notera också att den på 90-talet var hela 50%!

Hur kom det till?
Varför finns den kvar?
Varför ska hyresrättsinh betala för andra människors hänsynslösa belåning?

Varför ska skattebetalare finansiera bostadsbidrag för att betala dyra hyror? Du gnäller ju bara med nån sorts avundsjuka i botten.
Citera
2018-12-16, 01:43
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Öh nej, det är exakt samma pengar som banken lånar ut som bolån som någon annan lånat ut till banken. Därefter ger banken ränta till den som äger pengarna, och tar ränta från den som lånar. Båda måste därför behandlas lika skattemässigt, det är exakt samma pengar. Annars kommer folk att sluta låna ut sina pengar till banken, och då kan andra inte låna något.

Det spelar ingen roll vad du tycker om vinster på brf, om du inte är kommunist och vill ha statlig styrning vilket inte kommer att hända. Den marknaden finns, och du kan välja att bo på det dyraste sättet som existerar nämligen hyresrätt, eller dess motsats det billigaste som finns BRF.

Jag köpte min första villa 1990 för mina första 100.000 kr. Dessa pengar har nu stigit till 10mkr som dagens villa är värd. Under essa 28 år har jag inte bara bott gratis utan blivit mångmiljonär, villan är obelånad. Du kan antingen lyssna på mina råd och göra likadant, eller följa en ideologisk kompass som kommer att göra dig lika utfattig som en nordkorean.
Nu är detta off-topic, men måste rätta dig. Nej, det är inte samma pengar som lånas ut av banken som andra lånat till banken. Banken har rätt att hitta på pengar och går så hela tiden. En viss andel måste dock vara riktiga.

Fractional reserve bakning, det verkar som om du behöver läsa mer om ämnet.
Citera
2018-12-16, 02:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Jag säger äntligen när ränteavdraget diskuteras och förmodligen slopas.
Hur fan kan det fått existera såpass länge?

30% av räntekostnaden=hyreskostnaden
Tänk om en med hyresrätt hade ett sätt att få 30% lägre hyra.
Bedrägerier.

Notera också att den på 90-talet var hela 50%!

Hur kom det till?
Varför finns den kvar?
Varför ska hyresrättsinh betala för andra människors hänsynslösa belåning?

Känner du inte till att hyresvärdar också får ränteavdrag och att hyrorna därmed kommer öka om ränteavdragen avskaffas?

Känner du heller inte till att de som lånar ut pengar får betala skatt på ränteintäkterna som är lika hög som avdragsrätten hos den som har lån?
Citera
2018-12-16, 03:57
Medlem
vera.os avatar
Typisk avundsjuk vänsterdåre som inte fattar mycket om ekonomi. Själv betalade jag min bostadsrätt kontant och får inget ränteavdrag men inte fan klagar jag på de som får det idag. Att dessutom påstå att det innebär sänkt hyra på 30% tyder ju på att TS mattekunskaper ligger under lågstadienivå.Troligtvis är han vänsterpartist från mellanöstern eller afrika.
Citera
2018-12-16, 07:14
Medlem
scoremaxs avatar
Lite märkliga inlägg av dig TS.

Å ena sidan ogillar du det nuvarande systemet, å andra sidan påpekar du ”pyramidspelet” vilket är helt sant.
Folk har ju agerat utifrån dom förutsättningar som rådet, och absolut, det är en bubbla,men den kan också som du själv säger: ändras över en natt, och då står man med Svarte Petter i stora bolån.

Att bygga hus för 60.000 på 35 kvm, visst.
Inga problem.

Men inte i Sverige med tillstånd, byråkrati, lagar och förordningar, föreskrifter.
Glöm det, för systemet är inte uppbyggt så...skulle du bestämma själv att gå din egna väg, så riskerar du att samhället tar dina barn ifrån dig exempelvis.

Mitt råd, utifrån vad du skriver (du verkar vilja ha välfärdsstatens högskattepolitik med allt relaterat, men kryddar det med avundsjuka) är att du själv spelar spelet och anpassar dig.

Kunden bestämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in