Citat:
Ursprungligen postat av
vetenskapsintolera
Pengar på banken är en enskild sak och har inte med bolån att göra.
Den stora kostnaden för dagens människor i en lägenhet med normal ränta är just lånet.
Och jag bryr mig inte om ni får andra utgifter utöver det. Jag vill inte betala för er.
Sedan tar du upp en ännu bättre poäng - att ni kan bli miljonärer på köpet. Då ska snarare dom som har hyresrätt och står för en stabil ekonomi, och inte en finanskris 2009, snarare få sänkt avgifter för att dom räddar ert skinn när det krisar och att ni kan bli miljonärer.
Öh nej, det är exakt samma pengar som banken lånar ut som bolån som någon annan lånat ut till banken. Därefter ger banken ränta till den som äger pengarna, och tar ränta från den som lånar. Båda måste därför behandlas lika skattemässigt, det är exakt samma pengar. Annars kommer folk att sluta låna ut sina pengar till banken, och då kan andra inte låna något.
Det spelar ingen roll vad du tycker om vinster på brf, om du inte är kommunist och vill ha statlig styrning vilket inte kommer att hända. Den marknaden finns, och du kan välja att bo på det dyraste sättet som existerar nämligen hyresrätt, eller dess motsats det billigaste som finns BRF.
Jag köpte min första villa 1990 för mina första 100.000 kr. Dessa pengar har nu stigit till 10mkr som dagens villa är värd. Under essa 28 år har jag inte bara bott gratis utan blivit mångmiljonär, villan är obelånad. Du kan antingen lyssna på mina råd och göra likadant, eller följa en ideologisk kompass som kommer att göra dig lika utfattig som en nordkorean.