Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Antalet butiker i Stockholm City minskar rekordsnabbt. Nyligen presenterades en rapport där man kartlagt hur många butiker som lagts ned:
Höga hyror och ökad e-handel antas vara de viktigaste orsakerna till nedläggningarna.
Vad vill fastighetsägarna egentligen? Vilka verksamheter tror de ska ersätta butikerna som tvingas lägga ner?
E-handel ja... Det är jävligt smidigt. Men gör butikerna överhuvudtaget någonting för att bemöta konkurrensen? Nu vet jag inte hur öppettiderna ser ut i Stockholm men i de flesta mindre städer skulle jag tro att de är 10-18 på vardagar, 10-14 (15?) på lördagar och stängt på söndagar.
Om jag skulle skriva ett öppet brev till landets butiksägare, stadsplanerare etc så skulle det se ut ungefär så här:
Hej allihopa!
Vill ni veta en sak? Ni kanske inte har tänkt på det tidigare, åtminstone har ni inte agerat i så fall, men den köpstarka medelklassen här i Sverige bor i villa strax utanför centrum, har i snitt två barn och jobbar heltid. De vanligaste arbetstiderna är 7-16 respektive 8-17 på vardagar. Efter jobbet är det många som hämtar barnen på fritids. Återstående tid att spendera i affärer: ca 0 timmar.
På lördag förmiddag är man förmodligen fortfarande lite trött efter arbetsveckan och tar det nog gärna lugnt hemma en stund innan det är dags att laga mat. Efter lunchen har klockan hunnit bli halv två. Har man då lust att stressa in till stan, leta upp en parkering och spendera sista timmen i affärer innan de stänger? Eller väljer man något av de två enklare alternativen: Det externa köpcentret med gott om p-platser och generösa öppettider, eller näthandel hemifrån soffan?
Ja vad tror ni själva? "Men vi måste ju få vara lediga nån gång" hör jag er invända innan jag ens har föreslagit ändrade öppettider. Visst, men fortsätt som idag och ni kommer snart att vara jättelediga, dygnet runt hela veckan, åtminstone tills ni har hittat ett nytt jobb... För kunden har faktiskt alternativ idag och kan ni inte möta kundens behov så gör någon annan det.
Förslag: Stäng en vardag i veckan och ha öppet på söndagar istället och ge inte upp efter tre - fyra veckor om det inte lönar sig direkt. Förändring tar tid.