2020-04-16, 09:17
Medlem
bridgeblandnings avatar
https://news.cision.com/se/mq/r/mq-h...nkurs,c3088649

MQ i konkurs.
Citera
2020-04-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
https://news.cision.com/se/mq/r/mq-h...nkurs,c3088649

MQ i konkurs.

Såg just det jag också, det innebär att tre av nio klädbutiker i shoppingcentret i centrum av min stad gått omkull på bara några veckor. Det blir svårt att fylla lokalerna som är på de dyraste platserna i centret också. Förutom detta har även två andra butiker i shoppingcentret gått omkull. Det gör att de senaste veckorna har 10% av butikerna gått omkull. Restaurangerna klarar sig fortfarande, men knappast så särskilt länge till...
Citera
2020-04-16, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Såg just det jag också, det innebär att tre av nio klädbutiker i shoppingcentret i centrum av min stad gått omkull på bara några veckor. Det blir svårt att fylla lokalerna som är på de dyraste platserna i centret också. Förutom detta har även två andra butiker i shoppingcentret gått omkull. Det gör att de senaste veckorna har 10% av butikerna gått omkull. Restaurangerna klarar sig fortfarande, men knappast så särskilt länge till...
Och nu kom nyheten om att en fjärde klädbutik i shoppingcentret ansökt om KK (lokal franchise i en större kedja).
Citera
2020-04-16, 14:56
Medlem
I min stad har minst ett halvdussin butiker annonserat om nedläggningen den senaste tiden men alla köpcentrum jag besökt har fortfarande varit fulla av folk. En välskött rörelse faller inte på en månad, kan det vara så att ägarna förväntar sig del av coronamiljarder för att sedan fortsätta i en "rekonstuerat" bolag. Förbenat märkligt det här egentligen.
Citera
2020-04-19, 09:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
MQ i konkurs.
Och tydligen sprider de Corona för fullt nu: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-utforsaljning
Citat:
MQ vädjade till sina kunder att hålla avstånd.

Men när klädkedjan hade utförsäljning ringlade sig köerna långa på många ställen i Sverige.
Citat:
I torsdags kom beskedet att klädkedjan MQ går i konkurs som en följd av coronakrisen. På lördagen öppnade butikerna upp igen för en utförsäljning av hela sortimentet.

Det skapade långa köer utanför många MQ-butiker i landet. Bland annat i Ystad, Linköping, Karlstad, Umeå och Uppsala samlades många människor utanför butiken eftersom bara ett visst antal tilläts inne i den för att undvika trängsel.

Citera
2020-04-24, 14:31
Medlem
Holmens herr i Göteborg har begärt rekonstruktion:
- https://www.gp.se/ekonomi/klassisk-h...ion-1.27128831
Citera
2020-04-27, 14:39
Medlem
Nu är ju snart rekonstruktionen av RnB klar. Om man stänger butikerna, vad händer då med NK? Runt en tredjedel av deras butiksyta i GBG och STHLM är väl butiker från RnB?
Citera
2020-04-28, 06:38
Medlem
Citat:
Holmens herr i Göteborg har begärt rekonstruktion:
- https://www.gp.se/ekonomi/klassisk-h...ion-1.27128831

Ytterligare en butik som lever på 40-talisterna som får stänga igen.
Citera
2020-04-28, 06:47
Medlem
klädbutiker kommer atr dra ned utbudet eller lägga ned vilket innebär att fler blir arbetslösa och det kommer att vara tomt där ett bra tag, för ongen startar en ny verksamhet när ingen har jobb och pengar att handla annat än det som är nödvändigast. matbutikerna kommer inte att lägga ned för att man får ökade intäkter genom att man hela tiden ökar priserna, de priser som går upp nu kommer inte att rullas tillbaka senare. några som kanske drabbas är en del frukt och gröntproducenter. Som konsument prioriterar man kanske något annat just nu. Ökar man priset på paprika till 110kr/kg kommer folk inte att handla paprika. kostar tomaterna 59kr/kg, handlar man inte det heller.
Citera
2020-04-28, 06:51
Medlem
Citat:

där jag bor är det många butiker som har stängt, i köpcentrumet, det innebär att man kommer att gå omkull inom en snar tid. ingen jag känner går på restaurang för det är skakigt på jobbet. arbetsgivarna har nu en anledning att göra sig av med folk i massor och sedan begära gratislån av den alkoholiserade analfabeten och bastarden.
Citera
2020-04-28, 07:05
Medlem
Här kan jag säga att de flesta som jobbar i city jobbar just nu hemma, vilket också varit de som rört sig i city på luncherna och handlat. Nu är det ganska så öde och därmed inga konsumenter pga cityjobbarna som jobbar hemma och bor ofta utanför i kranskommunerna. Det som börjat försvinna nu är klädbutiker och mindre äldre butiker som förr ändå aldrig hade kunder. Tror i slutändan det blir gallerierna utanför stadskärnan som kommer ev. klara sig.
Citera
2020-04-28, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Här kan jag säga att de flesta som jobbar i city jobbar just nu hemma, vilket också varit de som rört sig i city på luncherna och handlat. Nu är det ganska så öde och därmed inga konsumenter pga cityjobbarna som jobbar hemma och bor ofta utanför i kranskommunerna. Det som börjat försvinna nu är klädbutiker och mindre äldre butiker som förr ändå aldrig hade kunder. Tror i slutändan det blir gallerierna utanför stadskärnan som kommer ev. klara sig.
Galleriorna utanför stadskärnorna verkar också klara sig bättre, även om många butiker går omkull även där (främst kedjorna då). Det är betydligt närmare normal ruljans i dessa då de inte är lika trånga till att börja med också. Dessutom så ligger ju ofta områdets systembolag i dessa och där är det trångt. Det blir till att handla hemkört (från bolaget alltså) nästa gång.

Lunchrestaurangerna ligger på minimal bemanning och går rejält back.

Jag såg nu att man tydligen diskuterar rekonstruktion av NK, som jag misstänkte. De hr ju inga kunder och de stora kedjorna i deras köpcenter försvinner kanske vilken dag som helst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in