Citat:
Ursprungligen postat av
Orderud.
Spiler ingen rolle om det var affekt eller planlagt. De fleste ekteskapsdrap skjer fortsatt pg.a skilsmisse. Har du forresten noe statistikk henvise til nr det gjelder affekt? Kan du deffinere affekt?
Hei Orderud, tusen takk for et veldig langt innlegg. Det blir for mye svare p alt samtidig, s jeg klippet ut det frste avsnittet ditt og svarer p det frst.
Hvis et drap skjer i affekt, s skjer det som flge av drapsmannens
umiddelbare emosjonelle reaksjon.
Jeg kjenner jo ikke TH, men jeg tenker, at hvis han har drept AEH, s m det ha skjedd i beruset tilstand hvor han ble ekstremt forbanna p henne.
Siden dette drapet, helt opplagt er planlagt, (Jeg vet du er uenig i dette, men det tar jeg i et nytt innlegg.) kan det ikke ha skjedd i affekt.
Det finnes statistikk som viser at brorparten av partnerdrapene i USA er affektdrap, og det er riktig som du skriver, de er knyttet til skillsmisse; hun forlater ham, eller sier hun kommer til gjre det.
De planlagte drapene er veldig sjeldne. De skjer ogs fordi hun vil, eller har, forlatt ham, men disse begs enten av menn hvis verden ramler fullstendig sammen fordi deres identitet er sterkt knyttet til henne - eller av litt enkle, ofte religise menn med psykopatiske/sosiopatiske, men ogs, narsissistiske trekk. Typisk er dette resdrap. Jeg tror ikke TH er en slik mann.
Ett poeng til, knyttet til dette. Politiet kan ikke argumentere for dette i en rettssak, hvis de ikke i tillegg har tekniske bevis, fordi forsvaret uten problem vil finne rettspsykiatere som motsier de psykologene og psykiaterne politiet ev. greier finne som ville vge gi TH en slik diagnose i en rettssal.
Ja, og s finnes jo enkeltsaker som begs for oppn konomisk vinning. Men de forekommer oftere i kriminalromaner enn i virkeligheten. TH er en businessmann som forstr at det et billigere betale noen millioner til AEH enn drepe henne.