2020-07-24, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArizonaDale
Ja, flakket med blikket, s veldig mye nedover og til sidene, noe som er typisk for lgnere. Store problemer med holde yekontakt. Som sagt, hvis hun hadde vrt sikker i sin sak, s hadde hun kontaktet politiet omgende, og ikke 3 mnd etterp.

Hvis GM hadde blitt identifisert p.ga. henne, s ville de kunne ftt status som mistenkt, og da kunne hun trues til forandre forklaring, derfor er det problematisk hvis et vitne str frem med fjes p den mten. Det tok meg veldig kort tid finne ut at hun het Irene, og bor 150 meter unna stedet.

Hvis man kan se inn i bilen, s vil den vre ubrukelig til frakte en kidnappet person, og spesielt hvis personen er naken, slik det har blitt konstatert at hun var.
Politiet har mye som de ikke vil fortelle, som gjr at de lett kunne utelukke denne BMW`en.
Eller mener du det er noen annen grunn til at de har utelukket denne BMW`en? Misunnelse? Tunnelsyn?
De har mye informasjon ellers ogs, men som de ikke har benyttet seg av. Det er jo hemmelig etterforskning, og man er avhengig av legge frem s lite som mulig.
Angende det fetade som du skrev. Det er bare en myte at det er typisk for lgnere

Ingen bestemt atferd.
- Hvorfor er vi s drlige p avslre lgner?
- Det finnes en del myter om at personer som snakker usant viser en bestemt type atferd, for eksempel fr et flakkende blikk eller unnviker yekontakt, men saken er at vi ikke har gode atferdstegn for lgn. Det viser seg at folk som lyver ikke oppfrer seg p bestemte mter. Den strste antagelsen er vel at man har flakkende blikk, men all forskning viser at det ikke er en sammenheng, sier Magnussen.
- Finnes det tegn vi mennesker ikke kan se med det blotte yet?
- Det finnes en del antagelser om skalte mikrouttrykk. Det vil si at en person som lyver kan ha sregne, meget kortvarige mimiske tegn som varer under ett tidels sekund. Det er snakk om en emosjonell opphisselse som er forbundet med lgnen, som man kan se p videoopptak, men ikke i en vanlig samtale, sier Magnussen.

https://forskning.no/bakgrunn-hjerne...m-logn/1032246

Ny studie viser at folk har samme kroppssprk nr de lyver og forteller sannheten.
- Den som lyver vil ofte se deg rett inn i ynene for overbevise deg om at de snakker sant, sier ekspert.

Forskerne bak den nye studien ville underske hvilke tegn folk bruker nr de lyver, og hvilke signaler som oppfattes som tegn p lgn av andre. De fant imidlertid ut at testpersonene brukte akkurat de samme tegnene nr de fortalte sannheten, og at de til og med ble brukt oftere nr de ikke ly.

https://www.kk.no/livet/ny-studie-vi...heten/70404856

Er det mulig se om noen lyver?
Selv erfarne etterforskere kommer til kort nr det gjelder skille lgnere fra dem som snakker sant.
Men det var ikke ved studere ansiktsuttrykk og kroppssprk politiet avslrte lgnene i Orderud-saken.
Med is i magen og en helt spesiell metode jobbet politiet for avdekke sannheten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-om-noen-lyver
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-24 kl. 07:15.
Citera
2020-07-24, 07:02
Medlem
Citat:
Hvis man kan se inn i bilen, s vil den vre ubrukelig til frakte en kidnappet person, og spesielt hvis personen er naken, slik det har blitt konstatert at hun var.
Nei, ingen har konstantert at hun var naken.
Senast redigerad av z-z-z 2020-07-24 kl. 07:19.
Citera
2020-07-24, 08:07
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Er ikke du jurist da eller var det bare skryt ?

Alle med litt sirkulasjon i toppen skjnner at politiet n bygger en indisiesak mot TH, og alle skjnner at forsvaret til TH vil bruke opplysninger som politiet ikke har etterforsket mot dem.

Hvem skulle tro at norske jurister ikke skjnner det som alle andre har forsttt.
Jeg har da aldri nevnt hva jeg jobber med p dette forumet
Citera
2020-07-24, 08:11
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Du har rett, og jeg beklager. Jeg mente svare p den posten at "en str bak, noen andre har utfrt" at dette gjerne kan vre en f.eks en forretningspartner, som str like dypt i gjrma mtp motiv, og har like mye tape p angi TT, fordi ha da ogs avslrer seg selv. Det var den refleksjonen jeg ventet p svar p. Min feil at jeg glemte det.
Har du noen tanker?
P dette sprsmlet vil jeg svare p ekte "lurenskog-vis", spamme ned trden med svare p sprsml fra en person med s drlig hukommelse er bortkastet. Du har glemt det i morgen uansett
Citera
2020-07-24, 08:34
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Tilbake fra ferie, men har fulgt litt med sporadisk p det som skrives.
Frst ifht din teori, hvorfor tenker du ikke bare at AE kunne ha skrevet et selvmordsbrev og bare forsvunnet/dratt til det skjulestedet du mener hun er p? For eks "jeg kommer til ta livet mitt p et sted ingen klarer finne meg, og kommer aldri til bli funnet osv osv". Med hjelp av sine barn evt hvis du mener de skulle hjelpe henne flykte? En tanke mindre spektakulrt. Forstr det slik at du mener det som sannsynlig at hun hadde behov for flykte fra noe.

Men til noe som er litt mer interessant ifht tanker jeg selv har om saken.
Hvem mener du den hettemannen som gr p Lrenskog ca kl 10-11 kan vre? I din teori? Snnen?
Det har kommet frem detaljer om ekteskapet og familien, seperasjonspapirer med kun AEH's underskrift, ektepakt underskrevet rett fr jul, snnens dystre tanker, at han f.eks var misfornyd med bo i leid leilighet, osv - at TH var ekstremt gjerrig osv

Hadde hun skrevet et selvmordsbrev ville de "gtt glipp" av mye

At de gjr det p en slik mte kan tyde element av hevn inn i bildet. Slik saken str n - TH's rykte er smadret, frstesideoppslag, ting kommer frem om TH - dette tyder p en plan mot TH - ikke en plan av TH.
At det i tillegg er et element av utpressing viser at de mener de "fortjener" penger av TH - tyder p at TH ikke ville "slse" bort penger p hverken AEH eller de voksne barna. Ser man dette i sammenheng med ektepakten - virker sannsynlig at de voksne barna syntes ektepakten var urimelig.
Man kan sprre seg om hvorfor de ikke bare hjalp AEH gjennom en skilsmisse, men med tanke p at de hadde vrt gift i 49 r, det hadde vrt tegn p at AEH ville ut av ekteskapet p et tidligere tidspunkt - tyder p at skille seg fra TH ikke var et alternativ. Det kunne ha vrt drapstrusler inn i bildet - hadde de voksne barna hjulpet AEH gjennom en skilsmisse p vanlig mte kunne hun uansett vrt i livsfare. At de gjorde det p denne mten frte til at de kunne kjempe sammen med TH i stede for mot han - de mente det var beste lsning - en "felles kamp" sammen med sin far - pne noen nye drer for dem...?
De mtte i tillegg ha en plan for AEH etter flukten - "Kidnappere" har fortalt om AEH's helseopplysninger, samt at de skulle benytte en "fersk norsk avis" - kan eventuelt tyde p at hun er i Norge - eventuelt et sted der det selges norske aviser

At lsningen synes "utrolig" betyr ikke at "det kunne ikke ha skjedd". Historien er full av plott der politiet blir lurt - i denne saken er det mange tegn p villedning - de fleste er enig i at kidnappingsscenarioet er fake - at draps-scene er fake i tillegg er ikke merkelig. Politiet har ogs fortalt at de har en hypotese om at AEH har forsvunnet - dette gr de ikke ut i media med av taktiske rsaker.

Vurdering av - "Hettemannen" - 50/50 om det er mann eller kvinne - antydning til pupp - spe benbygning - rask hode-reaksjon - problem med hyre ben - mulig lyskeproblemer / mye lpetrening - tydelig kjennskap til omrdet - kan g forbi kamera for villede - hye sler p sko gjr at personen virker hyere enn den virkelig er - flere alternativer kan holdes pent - tidspunkt kan passe med at dette er en type villedningsmanver etter AEH's flukt - for skape forvirring - skape grobunn for flere villedningsteorier - slik at de kan "mate" TH med en ekstra teori - Hettemannen kom opp fra parkeringshuset ved Lrenskog Ishall - mulig grobunn for en teori angende Lrenskog ishockeyklubb..

Det er en del "mystiske personer" i omrdet - hettemann / telefonmann / fiskerne ved vannet osv
Alle disse trenger ikke vre med p plottet, noen gikk tilfeldigvis forbi / opphold seg tilfeldig der. Grunnen til at de ikke har meldt deg til politiet kan vre av helt naturlige rsaker
Citera
2020-07-24, 08:42
Medlem
Legokatts avatar
Ved et tenkt scenario - AEH kommer tilbake - de tre voksne barna og AEH legger kortene p bordet

Selv om 331 - Grov utpressing har en strafferamme inntil 6 r s skal dommeren utve skjnn og gjre avveininger. I en slik sak som dette er det mye som tilsier at grov utpressing ikke vil st alene. Det er mange elementer som vil ha betydning for belyse saken. En advokat vil alltid jobbe mot full frifinnelse.

En advokat vil ta utgangspunkt i ulike rettskildefaktorer, samt finne hjemmel i lov.

De ulike rettskildefaktorene: lovtekster, lovforarbeider, rettspraksis (tidligere dommer), praksis fra andre myndigheter, sedvane, juridisk teori, reelle hensyn, internasjonal rett/folkerett

(En rettskildefaktor er en argumentkilde som brukes for kunne lse rettslige problemstilling, som finne fram til hva som er innholdet i en rettsregel, eller lse en tvist mellom parter som er uenige)

*Angende selve handlingen flukt - (hjelpe noen flykte fra en farlig situasjon)
En advokat vil ta utgangspunkt i relevante lover fra lovboka, (eventuelt selvtekt/ndrett osv.) Relevante lover vil bli tolket i sammenheng med rettspraksis.

"Rettspraksis*(tidligere dommer) er en samlebetegnelse p tidligere avgjrelser i domstolene og utgjr en av de sentrale rettskildefaktorene"

Hvilke lover som vil bli benyttet og hvilken rettspraksis som vil bli lagt til grunn, eventuelt andre rettskildefaktorer, avhenger av hva som har skjedd i en sak - hva bakgrunnen er for handlingen

*Angende ektepakten
Det har kommet tydelig frem at ektepakten vil bli "fldd" hvis den blir
prvd for rettsystemet.

Vil tro at aktuelle tema ta opp i en slik rettsak vil vre:
utpressing (maskert som bortfring), ektepakt, skilsmisse, ekteskapsproblemer, seperasjonspapirer, familieforhold, eventuelt trusler / vold / psykisk vold, osv..

Fornrmede/skadelidte fremmer erstatningskrav mot skadevolderen i forbindelse med en straffesak. Vil tro begge parter vil kunne fremme erstatningskrav mot hverandre - basert p aktuelle tema for en slik tenkt sak

Hva utfallet blir i en slik rettsak er umulig si da det vil bli en unik sak i norsk rettshistorie. Hva som kan komme frem av betydning for saken er det kun de involverte som vet.

For antyde noe vil ektepakten med stor sikkerhet bli ugyldig - retten vil komme frem til hva AEH rettmessig har krav p.

Familieforhold / ekteskapsproblemer / eventuelt trusler / vold / psykisk vold, osv kan benyttes som argument for selve flukten.
Ektepakt kan benyttes som argument for utpressing.
(disse argumentene kan vre gjeldende for bde AEH og de tre barna - med tanke p at de hjalp henne)

Ved dom skal ulike bevis vektlegges. Bevis kan vre s mangt. Muntlige forklaringer fra tiltalte, fornrmede, vitner, og sakkyndige.

En annen gruppe bevis er dokumentbevis. Her kommer ektepakt, seperasjonspapirer, eventuelt andre skriftlige dokumenter
Senast redigerad av Legokatt 2020-07-24 kl. 08:54.
Citera
2020-07-24, 08:47
Medlem
Citat:
Ja, flakket med blikket, s veldig mye nedover og til sidene, noe som er typisk for lgnere. Store problemer med holde yekontakt. Som sagt, hvis hun hadde vrt sikker i sin sak, s hadde hun kontaktet politiet omgende, og ikke 3 mnd etterp.

Hvis GM hadde blitt identifisert p.ga. henne, s ville de kunne ftt status som mistenkt, og da kunne hun trues til forandre forklaring, derfor er det problematisk hvis et vitne str frem med fjes p den mten. Det tok meg veldig kort tid finne ut at hun het Irene, og bor 150 meter unna stedet.

Politiet har mye som de ikke vil fortelle, som gjr at de lett kunne utelukke denne BMW`en.
Eller mener du det er noen annen grunn til at de har utelukket denne BMW`en? Misunnelse? Tunnelsyn?
De har mye informasjon ellers ogs, men som de ikke har benyttet seg av. Det er jo hemmelig etterforskning, og man er avhengig av legge frem s lite som mulig.

Det som gjr observationen mest mistenkelig er att hun ikke rapporterte til politi eller forhrte seg med sykehjemmet eller liknende, hvis den var av den karakter hun beskriver. Detaljen der hun har spurt sin mann om det hadde vrt noe i media om en kidnapping virker ikke troverdig. Jeg tror dette sporet er lagt bort av mange ulike grunner. Ikke relevant. Annet enn for TH/SH.
Citera
2020-07-24, 09:44
Medlem
Jag tror att polisen inte har ngon aning om vilka brottslingar r i fallet, eller vad som har hnt AEH.

Och av den anledningen mste de fokusera alla sina anstrngningar p maken, eftersom han r den enda mjliga frvaren. Jag tror att den starkaste ledtrden som polisen har r statistik om att mn ofta kan vara mrdaren, och om AEH ville skilsmssa, och om TH ville dela ingenting av hans 2 miljarder frmgenhet med henne och drfr snarare skulle dda sin fru, barnmamma och barnbarn gamla mamma.

Men polisen vet inte om AEH ville skilja sig nu och de vet inte om TH skulle ha haft s stora problem att ge hustrun en bra ekonomisk lsning. Men eftersom polisen inte finner ut vem som har bortfrt AEH och vem de skrev med i krypto, r det enda alternativet polisen har att fokusera sin ras mot hennes man. Om han r skyldig. Inte fr att de har ngra indikationer p att han r skyldig.
Citera
2020-07-24, 10:01
Medlem
Citat:

Men hvorfor skal to tilsynelatende normale kvinner st frem lyve om dette da?

Hvis jeg var GM i denne saken, s kunne jo ikke jeg eller mine hjelpere begynne true disse to, da hadde jeg avslrt meg selv da. Hu ville melde fra til politiet. Hu satt ventet p at noe skulle kmme i media. Men det kom ikke noe, grunnen til det vet vi jo n.

Hvem er dem i BMW'n, det er hva jeg lurer p. For om det ikke var AEH, s er det jo noen andre. Rart at ingen melder seg. Men vi er ikke p samme blgelengde👍
Citera
2020-07-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Ved et tenkt scenario - AEH kommer tilbake - de tre voksne barna og AEH legger kortene p bordet

Selv om 331 - Grov utpressing har en strafferamme inntil 6 r s skal dommeren utve skjnn og gjre avveininger. I en slik sak som dette er det mye som tilsier at grov utpressing ikke vil st alene. Det er mange elementer som vil ha betydning for belyse saken. En advokat vil alltid jobbe mot full frifinnelse.

En advokat vil ta utgangspunkt i ulike rettskildefaktorer, samt finne hjemmel i lov.

De ulike rettskildefaktorene: lovtekster, lovforarbeider, rettspraksis (tidligere dommer), praksis fra andre myndigheter, sedvane, juridisk teori, reelle hensyn, internasjonal rett/folkerett

(En rettskildefaktor er en argumentkilde som brukes for kunne lse rettslige problemstilling, som finne fram til hva som er innholdet i en rettsregel, eller lse en tvist mellom parter som er uenige)

*Angende selve handlingen flukt - (hjelpe noen flykte fra en farlig situasjon)
En advokat vil ta utgangspunkt i relevante lover fra lovboka, (eventuelt selvtekt/ndrett osv.) Relevante lover vil bli tolket i sammenheng med rettspraksis.

"Rettspraksis*(tidligere dommer) er en samlebetegnelse p tidligere avgjrelser i domstolene og utgjr en av de sentrale rettskildefaktorene"

Hvilke lover som vil bli benyttet og hvilken rettspraksis som vil bli lagt til grunn, eventuelt andre rettskildefaktorer, avhenger av hva som har skjedd i en sak - hva bakgrunnen er for handlingen

*Angende ektepakten
Det har kommet tydelig frem at ektepakten vil bli "fldd" hvis den blir
prvd for rettsystemet.

Vil tro at aktuelle tema ta opp i en slik rettsak vil vre:
utpressing (maskert som bortfring), ektepakt, skilsmisse, ekteskapsproblemer, seperasjonspapirer, familieforhold, eventuelt trusler / vold / psykisk vold, osv..

Fornrmede/skadelidte fremmer erstatningskrav mot skadevolderen i forbindelse med en straffesak. Vil tro begge parter vil kunne fremme erstatningskrav mot hverandre - basert p aktuelle tema for en slik tenkt sak

Hva utfallet blir i en slik rettsak er umulig si da det vil bli en unik sak i norsk rettshistorie. Hva som kan komme frem av betydning for saken er det kun de involverte som vet.

For antyde noe vil ektepakten med stor sikkerhet bli ugyldig - retten vil komme frem til hva AEH rettmessig har krav p.

Familieforhold / ekteskapsproblemer / eventuelt trusler / vold / psykisk vold, osv kan benyttes som argument for selve flukten.
Ektepakt kan benyttes som argument for utpressing.
(disse argumentene kan vre gjeldende for bde AEH og de tre barna - med tanke p at de hjalp henne)

Ved dom skal ulike bevis vektlegges. Bevis kan vre s mangt. Muntlige forklaringer fra tiltalte, fornrmede, vitner, og sakkyndige.

En annen gruppe bevis er dokumentbevis. Her kommer ektepakt, seperasjonspapirer, eventuelt andre skriftlige dokumenter

Ikke utenkelig dette, men i tillegg s har ogs jeg en tilleggs hypotese om hva som kan ha skjedd: Ekteparet Hagen elsket Elvis og Elvis ble sett rundt omkring i mange r etter hans dd og noen tror han fortsatt lever p en de y. Kanskje det er en y man kan kjpe seg plass p hvis man nsker en pause i fra det ordinre livet. Kan jo vre at TH kjpte plass til seg selv ogs, men har ftt inndratt passet pga etterforskning eller ftt beskjed om holde seg i Viken. Jeg tenker n at det er en mulighet for at AEH og Elvis bor der sammen. Det er ingenting i de kritiske fakta som kan motbevise det motsatte. Dette var familiens 70 rs gave kanskje..
Citera
2020-07-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Hvor kan kroppen vre? Og hva kan kroppen fortelle etter s lang tid. Selvflgelig, hvordan den har vrt oppbevart betyr mye for hva teknikerne kan finne. Men jeg tenker politiet har ikke s mange muligheter til finne bevis, om de ikke finner kroppen. De har sagt lite om letingen. Den m jo ha pgtt side om side med etterforskningen. Br i allefall. Har TH gjort dette og vet hvor hun er, s virker han ikke engstelig for at hun dukker opp og avslrer han. S da er gjemmestedet bombesikkert. Innestengt i en tett og luktfri boks, sylinder etc. Laget av materialer som vil holde i svrt mange r. Og p en plass som ingen snubler over. Det ligger ikke tilfeldig i naturen, for da kan det vre fare bde for salg og gravemaskiner en vakker dag. TH nsker jo leve ubesvret i frihet all sin tid. Ikke p sjbunnen der det kan komme dykkere. Ingen har kommet over kroppen og TH synes like ubesvret. Om det n er han da. Ikke tror jeg det er langt vekk, for det er en risiko kjre med en dopet og bundet dame eller et lik. Hadde noen ville kjrt i timer med det? De kunne aldri vite om det startet en landsdekkende larm mens de kjrte. Kanskje elektrikeren slo alarm. S hvor kan hun vre plassert

Bra! Det mest interessante sprsmlet p lang tid i denne trden. Ikke langt unna. Kanskje p kirkegrden?
Citera
2020-07-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norgesjenta
Jag tror att polisen inte har ngon aning om vilka brottslingar r i fallet, eller vad som har hnt AEH.

Och av den anledningen mste de fokusera alla sina anstrngningar p maken, eftersom han r den enda mjliga frvaren. Jag tror att den starkaste ledtrden som polisen har r statistik om att mn ofta kan vara mrdaren, och om AEH ville skilsmssa, och om TH ville dela ingenting av hans 2 miljarder frmgenhet med henne och drfr snarare skulle dda sin fru, barnmamma och barnbarn gamla mamma.

Men polisen vet inte om AEH ville skilja sig nu och de vet inte om TH skulle ha haft s stora problem att ge hustrun en bra ekonomisk lsning. Men eftersom polisen inte finner ut vem som har bortfrt AEH och vem de skrev med i krypto, r det enda alternativet polisen har att fokusera sin ras mot hennes man. Om han r skyldig. Inte fr att de har ngra indikationer p att han r skyldig.

Jeg tror AE ved flere anledninger har forkt ta seg ut av ekteskapet. Og jeg tror politiet sitter med et mrkt bilde/mnster. Men jeg er en av dem som velger tro p "ryktene" her i trden. Jeg tror hun ville ut den gangen ektepakten ble til, att hun ble truet med kastes ut, fratatt bana, og st helt alene uten noe eller noen.

"I etterforskningen har det kommet frem at Anne-Elisabeth Hagen skal ha snakket om avslutte ekteskapet. Hun skal ha rdfrt seg med personer hun stolte p og spurt hvordan hun burde g frem dersom hun skulle forlate mannen."

https://www.nrk.no/norge/politiets-h...mer-1.15029661
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in