2020-09-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Du forutsetter at Fenvatnets opplysninger er riktige. Kan dette dokumenteres? Jeg kan ikke se at politiet har gitt opplysninger om hvilke notatbker som mangler, og hvilket tidsrom som er loggfrt i de angivelig bortkomne notatbkene. Hvis dette kan dokumenteres, nsker jeg en link til politiets uttalelse.

Jeg nsker ogs nsker en link p dette. Fikser du mens jeg tar meg en bttur?
Citera
2020-09-01, 16:55
Medlem
Citat:
Du har ikke belegg for hevde at seperasjonspapirene var "utvilsomt godt gjemt". Ekteparet hadde hadde vrt gift i nrmere 50 r. I lpet av den tid vil det samle seg opp anselige mengder papirer. Noen samler p gamle kvitteringer, avtaler og andre dokumenter. Folk flest i denne alderen scanner ikke papirene, for s kaste dem. Neida, dette lagres ir etter r, og det kan bli utrolige mengder, s mye papirer at de etterhvert havner i arkivskap eller pappesker i boder og rom i kjelleren. Og nr da politiet skal begynne etterforske, s har vel ikke disse pappeskene frsteprioritet. Det vil da selvflgelig g mye tid til etterg dette. Jeg synes denne forklaringen er like god som teorien om at papirene var "utvilsomt godt gjemt"

Kan vre som du skriver eller hva hvis de bare hadde sklidd ned mellom sofaen og veggen. Hvis ingen tenkte noe mer p de og nr politiet tok frem sofaen s hang de klistret p baksiden. Fort gjort hvis man pner dren for lufte og de blser ned bak hvis det f.eks var mye vind den dagen.
Citera
2020-09-01, 17:12
Medlem
Citat:
Hvis TH er skyldig i dette, er det vel lite sannsynlig at han noterte eventuelle avslrende ting i en notisbok. S dum er han ikke. I flge flere i trden blir TH karakterisert med ord ala "slu", "beregnende" etc. Og n skal han ha vrt s dum, at han som evt drapsmann har skrevet avslrende notater, for s fjerne notatbkene?

Hvis ting er s enkelt som du antyder, hvorfor kan ikke TH bare finne frem notatbkene?

Hvorfor m politiet lete etter de? N var poenget her at z-z-z hevder TH ikke skjuler noen ting, selv om fakta kan indikere det stikk motsatte. Notatbkene er et eksempel p at ting ser ut til skjules. Akkurat som mobillogger som er slettet.

Selvsagt er det tvilsomt om notatbkende inneholder avslrende detaljer om forsvinningen. Men de vil uten tvil bidra til gi et helhetsbilde av systematikeren og hva tiden har blitt brukt til i forkant av hendelsen.

I en etterforskning underskes bde sm og store detaljer som kan bidra til forklare sammenhenger, ogs i forhold til utelukke ting og bekrefte eventuell uskyld.
Citera
2020-09-01, 17:14
Medlem
Citat:
Her er vi helt p linje, Bjoddska! Det er en god del som peker mot TH, men jeg har mine tvil om det blir reist tiltale. Brske uttalte en mlsetning/forhpning om at saken skulle bli oppklart i lpet av 2019. Uttalelsen falt i midten av oktober 2019, hvis jeg ikke husker feil. Politiet har jobbet kontinuerlig etter denne uttalelsen, det har snart gtt et r , og det er fortsatt ikke reist tiltale. Det viser med all tydelighet, at saken langtfra er s enkel som noen skal ha det til.
Ikke bra tegn at det n skiftes ptaleleder heller. Da unngr jo den som skiftes ut negativ omtale den dagen saken henlegges eller at man taper rettssaken. Og den nye ptalelederen tok jo bare imot stafettpinnen fra sin forgjenger. Kanskje et signal om at politiet str ved sin hypotese, men at de begynner f kalde ftter i fht. f TH dmt.
Citera
2020-09-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Kan vre som du skriver eller hva hvis de bare hadde sklidd ned mellom sofaen og veggen. Hvis ingen tenkte noe mer p de og nr politiet tok frem sofaen s hang de klistret p baksiden. Fort gjort hvis man pner dren for lufte og de blser ned bak hvis det f.eks var mye vind den dagen.

Tror ogs det var de gebrokkent talende svenske bandittene med norsk morsml som slipet ned slen p THs sko slik at disse ikke ville sette avtrykk. For p den mten kaste mistanke p TH. Er som kjent meget enkelt "lure politiet" inn p feil spor.
Dessuten var de amatrer og ikke profesjonelle kidnappere! Derfor kjrte de rundt med det dyrebare forgandlingskortet fullt synlig i baksetet midt p lyse dagen. Men de ville ha frihet s de bestemte seg for droppe alle penge-krav og ta til takke med vaskeutstyret.
Citera
2020-09-01, 17:47
Medlem
Citat:
Jeg nsker ogs nsker en link p dette. Fikser du mens jeg tar meg en bttur?
Jeg tviler p at det er fort gjort fremskaffe den linken. Mulig du rekker ta en tur-retur med Hurtigruten, innen vi har noe hndfast. Men for all del - jeg hper jeg tar feil!
Citera
2020-09-01, 17:54
Medlem
Citat:

Papirene ble selvflgelig funnet i pipelpet. TH forskte brenne opp papirene i ovnen, men fikk ikke dreis p dette. Dette kan han takke seg selv for. Det var kanskje ikke s lurt fyre med r ved. Selv om han gjorde et kupp da han kjpte den r veden til halv pris.
Gjerrighet varer lengst!
Citera
2020-09-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Hvis ting er s enkelt som du antyder, hvorfor kan ikke TH bare finne frem notatbkene?

Hvorfor m politiet lete etter de? N var poenget her at z-z-z hevder TH ikke skjuler noen ting, selv om fakta kan indikere det stikk motsatte. Notatbkene er et eksempel p at ting ser ut til skjules. Akkurat som mobillogger som er slettet.

Selvsagt er det tvilsomt om notatbkende inneholder avslrende detaljer om forsvinningen. Men de vil uten tvil bidra til gi et helhetsbilde av systematikeren og hva tiden har blitt brukt til i forkant av hendelsen.

I en etterforskning underskes bde sm og store detaljer som kan bidra til forklare sammenhenger, ogs i forhold til utelukke ting og bekrefte eventuell uskyld.

Jeg er langt p vei enig. Dette virker selvflgelig merkelig, men jeg utelukker ikke at det det kan finnes en (god) forklaring. Vi vet egentlige veldig lite, det eneste vi vet, er at det angivelig skal mangle noen bker.
Citera
2020-09-01, 18:24
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Det er da flere hvis p at TH er skyldig. Og store hvis. Det har blitt spekulert i de mest utrolige hvis.

Hvis kontordamen ly. Hvis snnen ly. Hvis datteren ly. Hvis datteren ryddet opp etter drapet. Hvis han betalte noen for skuespill. Hvis han betalte noen gor krypto. Hvis han gikk rundt med forkledning. Hvis han brukte plankebiten til lirke ut fasttelefonen. Hvis han ikke gikk inn i huset. Hvis han ringte fra garage. Hvis han betalte kriminelle. Hvis han installerte kamera p forretningsbygget for skaffe seg alibi.

Her er vel temmelig mange hvis p f det til at han har gjort dette. Det er jo nettopp de utrolige hvis p denne siden, dom gjr at jeg heller mot at han er skyldig. Rett og slett alt for mange hvis.
Det er nettopp fravr av hvis som er blitt THs store problem. Veldig mange av de 38 punktene m ha et hvis for at TH skal redde skinnet, noen uoverkommelige.

En og annen tilfeldighet kanskje, men ikke 38 tilfeller av uflaks. Flere av disse har han ogs aktivt bidratt med selv.
Citera
2020-09-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Ikke bra tegn at det n skiftes ptaleleder heller. Da unngr jo den som skiftes ut negativ omtale den dagen saken henlegges eller at man taper rettssaken. Og den nye ptalelederen tok jo bare imot stafettpinnen fra sin forgjenger. Kanskje et signal om at politiet str ved sin hypotese, men at de begynner f kalde ftter i fht. f TH dmt.

Veldig god oppsummering. Og jeg har tenkt at det ikke er tilfeldig at Haris Hrenovica har skiftet beite. Jeg tror han ble en belastning. Det oppstod en isfront mellom politi/ptalemyndighet og TH og hans familie. Jeg er ikke overbevist om at sistnevne alene har skylden for denne isfronten.
Citera
2020-09-01, 18:29
Medlem
Citat:
Stle Kihle er vel ikke alene om lese disse dokumentene? Dokumentene er klausulerte, men evt. advokalfullmektig har vel adgang til dette, etter ha undertegnet taushetserklring?
For vrig har politiet med stdig hnd kjempet mot at advokaten skulle f tilgang til disse dokumentene. Advokaten har bedt om innsyn, noe politiet har nektet. Det mtte til en avgjrelse i retten fr politiet ga etter. Politiet hadde muligheten til anke, men skjnte at dette ikke var hensiktsmessig. Advokat Kihle har blitt kritisert for at har vrt passiv. Forklaringen er at han har vrt avskret fra mengder med viktige dokumenter.

Det er feil, politiet motsatte seg at barna skulle f innsyn i etterfoskningen. Og de fr ikke innsyn etter dommen heller.
Citera
2020-09-01, 18:45
Bannlyst
Citat:
Jeg er langt p vei enig. Dette virker selvflgelig merkelig, men jeg utelukker ikke at det det kan finnes en (god) forklaring. Vi vet egentlige veldig lite, det eneste vi vet, er at det angivelig skal mangle noen bker.

Ja den forklaringen br vre god. Siden 1978 har TH skrevet i disse notatbkene hver eneste dag der han drfter tanker, planer og alt mulig rart. Tykke bker. Alt var nye datert. Dette er ikke av de sm oransje notisblokkene, vi snakker her om tykke bker, og de blir ikke borte av seg selv. Egentlig spiller det ikke noen rolle om hvilke periode det mangler bker for. Men det er jo selvflgelig interessant for den perioden fr AE forsvant, og ogs perioden rundt og rett fr 2012, nr skilsmissepapirene ble undertegnet.
Hagen-paret feiret ikke 60-rs-dag i 2010, en dag som selvflgelig br markeres, og rett etterp blir alts disse papirene undertegnet. Hvorfor feirer ikke en milliardr sin 60-rsdag?
TH har selvflgelig leitet etter disse papirene, siden skilsmisse er et vanlig motiv nr det gjelder konedrap. Han skjnner jo at det kan kaste et drlig lys over han. Jeg vet ikke hvor du har ifra at Anne samlet p alt mulig. Kvitteringer fra Rimi fra 1992. Gjr du det? Samler p alt mulig som du aldri kommer til f bruk for? Har du svre pappesker i garasjen med alle mulige papirer, f.eks. kvittering for en paraply kjpt p Lindex i 1967? Absolutt alle regningene du har betalt gjennom hele livet? Strmregning fra 1985? Vel, ikke alle er slik at de samler p sppel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in