2020-12-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ditt resonnement henger ikke sammen fordi du som vanlig konstruerer din egen versjon og hopper over vesentlige detaljer og faktiske opplysninger. Hvorfor gjr du det? Hva tjener det saken?

Eller du menar (att jag missat denna detalj) att TH inte kom ihg (husket) att han ringt 09.06-07?
Det spelar ingen roll om han kom ihg eller inte, han visst inte vad AH kommit fram till angende om hon vill skjuta upp turen 1 dag och vara barnvakt istllet, den aktuella dagen / kvllen.

Just d han ringde visst han naturligtvis det.
Men eftersom Nokia raderat samtalsfrsket och samtalsfrsken var mnga, och eftersom han blev mer och mer nervs nr hon inte svarade, kom han senare inte ihg.
Han kan ha sett efter i telefonen nr han ringde men eftersom de tv frsta frsken 09.06-07 var raderade kan han blivit osker p sitt gt minne och inte kommit ihg.

Sen vet jag inte tyvrr, om polisen frgade om han kom ihg att han ringt 09.06-07
eller om frgan var om han visste att hytteturen var instlld.

Eller fick han bda frgorna som avses.
I vilket fall, om hans frsk att ringa raderats och han senare drfr inte kunde minnas om han ringt eller inte, kan han inte veta att AEH hade bestmt sig fr instlld hyttetur den dagen.
Citera
2020-12-07, 10:27
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Men vi ser jo at det funker.

Diskusjonen rundt sms 09:10 handler om hva AEH kan ha tenkt og trodd da hun sendte tekstmeldingen. Da m det vre underforsttt at hun var i live.

Innholdet i sms'en pluss overensstemmelsene flytter fokus vekk fra om AEH var i live og sendte sms selv.
Ja, sms 0910 er overdrevent noe AE tenkte p men samtidig upersonlig og formell. Den var ikke skrevet fra hjertet til en mor.

Som nevnt fr, tror jeg forfatter av sms, trusselbrev og klageskriv er den samme.
Citera
2020-12-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Du finner det ikke spesielt at denne glitchen oppsto p et s kritisk tidspunkt p denne kritiske dagen, sammen med alle andre spesielle hendelser den dagen?

Sms som ikke stemte med annen informasjon fr og etter, TH hrte ikke AEs telefon, mangel p finger- og skoavtrykk, telefoner til like klokkeslett, doble anrop osv. osv. osv.

Det som er unormalt i mine yne, er bakteppet med disse enorme verdiene TH er god for.

Den SMSen holder fremdeles hytteturen som uavklart og pent. Jeg forstr ikke hvordan folk kan lese den som endelig utsatt. Jeg ser ikke noe merkelig med den.

Jeg har ytret flere ganger det er noe rart med vasking, skoavtrykk. Jeg fr det ikke til g i hop, samme hvordan jeg ser p det.

Jeg synes ogs at de manglende fingeravtrykkene er merkelig, men der kjper jeg uttalelsene om at man ikke ndvendigvis setter fingeravtrykk p papir. Det er ikke klissete fingrer p et speil.

Det er ting i denne saken som er merkelig, men ikke akkurat denne.
Det blir problematisert s mye rundt ting som er mest sannsynlig helt naturlige, at det som virkelig er merkelig drukner.
Citera
2020-12-07, 10:28
Medlem
Citat:
Du finner det ikke spesielt at denne glitchen oppsto p et s kritisk tidspunkt p denne kritiske dagen, sammen med alle andre spesielle hendelser den dagen?

Sms som ikke stemte med annen informasjon fr og etter, TH hrte ikke AEs telefon, mangel p finger- og skoavtrykk, telefoner til like klokkeslett, doble anrop osv. osv. osv.

Edit: Og ikke minst, denne spesielle dagen forsvant stakkars AE. Ser du ikke det meget merkelige her, kan dessverre ingen hjelpe deg.

Kan jag lova dig, att OM TH:s skoavtryck funnits dr, OM TH hrt AEH:S telefon ringa, OM anropen att annorlunda ut, hade likvl TH blivit misstnkt av dig men med andra frklaringar?
Citera
2020-12-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ja, sms 0910 er overdrevent noe AE tenkte p men samtidig upersonlig og formell. Den var ikke skrevet fra hjertet til en mor.

Som nevnt fr, tror jeg forfatter av sms, trusselbrev og klageskriv er den samme.

Forfatteren av klageskrivet er kjent, s da mener du datteren i Lier har forfattet alt?
Citera
2020-12-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rips
Det som er unormalt i mine yne, er bakteppet med disse enorme verdiene TH er god for.

Den SMSen holder fremdeles hytteturen som uavklart og pent. Jeg forstr ikke hvordan folk kan lese den som endelig utsatt. Jeg ser ikke noe merkelig med den.

Jeg har ytret flere ganger det er noe rart med vasking, skoavtrykk. Jeg fr det ikke til g i hop, samme hvordan jeg ser p det.

Jeg synes ogs at de manglende fingeravtrykkene er merkelig, men der kjper jeg uttalelsene om at man ikke ndvendigvis setter fingeravtrykk p papir. Det er ikke klissete fingrer p et speil.

Det er ting i denne saken som er merkelig, men ikke akkurat denne.
Det blir problematisert s mye rundt ting som er mest sannsynlig helt naturlige, at det som virkelig er merkelig drukner.

Jag r absolut enig med dig. S mycket annat r "rart" n det mest naturliga... Och man fr tnka p att GM kan ha sett till att misstankar ska uppst mot TH.
Sa inte TH att han haft skor p sig nr han gick in den dagen?
I s fall mste man undra varfr det saknas skoavtryck.
Men detta pekar inte p skuld utan p att TH antingen glmt att han tagit av sig skorna
eller har GM av ngon anledning suddat bort dem.
TH hade ingen anledning att dlja att han varit dr.

Om han inte varit dr som ngra spekulerat om ... varfr var han inte dr??
OM han har med saken att gra borde han vl vara vldigt intresserad av att g in
och se hur det sg ut dr i bostaden efter / om annan utfrt brottet?
Citera
2020-12-07, 10:37
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Forfatteren av klageskrivet er kjent, s da mener du datteren i Lier har forfattet alt?
Det er noe jeg tror utifra ordlyd, skrivemte, utforming og innhold, sammenholdt med vrige opplysninger ja.
Citera
2020-12-07, 10:41
Medlem
Citat:

Jeg er forvrig ikke enig i at den er upersonlig og formell. Det er enda en ting som er normalt, men holdt frem som unormalt.

Men over til det jeg ville skrive til deg. Teorien din holder p et vis vann.

Det er beskrevet et motiv, fordi om det i mine yne er tynt, og den har mulig praktisk gjennomfring.

Nr det gjelder gjennomfringen er den praktisk gjennomfrbar bare s lenge det ikke dukker opp flere alibi. Om barna har alibi, noe vi ikke vet noe om, s rakner teorien.
Jeg vil anta at voksne mennesker som har familie og arbeid vil ha mer eller mindre vanntette alibi.

Jeg er ikke kjent i det sentrale stlandsomrdet, men jeg vil tro det er mer eller mindre umulig kjre fra Lier til Lrenskog uten bli fanget p kamera. Det er sikkert x antall bompasseringer den veien.
Vi vet for lite om telefonkontakt og alibi til kunne lage en slik teori.

Men din teori kan ikke utelukkes utfra dagens opplysninger.
Citera
2020-12-07, 10:59
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Jeg er forvrig ikke enig i at den er upersonlig og formell. Det er enda en ting som er normalt, men holdt frem som unormalt.

Men over til det jeg ville skrive til deg. Teorien din holder p et vis vann.

Det er beskrevet et motiv, fordi om det i mine yne er tynt, og den har mulig praktisk gjennomfring.

Nr det gjelder gjennomfringen er den praktisk gjennomfrbar bare s lenge det ikke dukker opp flere alibi. Om barna har alibi, noe vi ikke vet noe om, s rakner teorien.
Jeg vil anta at voksne mennesker som har familie og arbeid vil ha mer eller mindre vanntette alibi.

Jeg er ikke kjent i det sentrale stlandsomrdet, men jeg vil tro det er mer eller mindre umulig kjre fra Lier til Lrenskog uten bli fanget p kamera. Det er sikkert x antall bompasseringer den veien.
Vi vet for lite om telefonkontakt og alibi til kunne lage en slik teori.

Men din teori kan ikke utelukkes utfra dagens opplysninger.
Jeg er enig i at alibi er helt avgjrende i denne saken, og er nok grunnen til at vi ikke har ftt vite s mye om det.

Teledata og bompasseringer viser kun hvor telefon og bil befinner seg, s disse kan enkelt manipuleres, andre telefoner, andre biler, andre skilt (utenlandske?) etc..

Alt dette kan fremskaffes p nett, kryptert og usporbart.

I en sak som er planlagt over r, kan man forvente at alibiene ogs er nye planlagt og vanskelig lar seg knekke, men det br ikke vre umulig.

Edit: Var jeg etterforskningsleder ville jeg satt av en gruppe etterforskere p hver av familiemedlemmene som kun skulle konsentrere seg om alibi, og da stille seg sprsmlet: Dersom dette alibiet har vrt planlagt i revis, er det i s fall den minste mulighet fabrikkere?

Jeg bde hper og tror dette er gjort.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-12-07 kl. 11:22.
Citera
2020-12-07, 11:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Om uklarhet rundt hyttetur, et lst mte kl 11 p Lillehammer, AEHs oppringing 09:06 og tekstmelding 09:10. Jeg tror hovedhensikten var forsterke og befeste inntrykket av at AEH var i live.

Opplegget minner meg om KKs alibi drapsnatten i Orderudsaken. KK husket angivelig ikke hvor hun befant seg. S meldte avisbudet fra om at hun hadde vrt med p aviskjring. Mobilen hennes hadde ihvertfall vrt med, og det ble kjpt en sms-vits i lpet av turen. Dette at hun ikke husket hvor hun var, styrket troverdigheten hennes, iallfall for en periode. Hun ble allikevel dmt.

Det gr frem av ordlyden i AEHs sms at hun mest sannsynlig ikke hadde tatt bestemmelsen selv. Sms nevner dette mulige mtet "av ls karakter" kl 11 neste dag. TH er uskyldig og husker derfor ikke 100% nyaktig hva han hadde sagt fr han dro hjemmefra denne morgenen.

Kanskje han nevnte mtet til AEH, ja, han m nesten ha gjort det, ellers ville hun ikke visst om mtet i det hele tatt? Kanskje AEH hadde misforsttt, men avtalen deres var at TH skulle ringe henne ca n time etter at han kom p jobb. Og det hadde han gjort. Bare det at han ikke husket det. Og s var 10:06 og 10:07 oppringingen blitt slettet automatisk fra Nokia telefonen hans. Denne mangelen p hukommelse var ment for styrke troverdigheten til TH ogs. Og inntrykket av at han er uskyldig.

Politiet skal ha brukt mye ressurser p detaljene rundt hytteturen. Uoverensstemmelser og uklarheter skal befeste inntrykket av at TH er helt uskyldig. Og samtidig, og viktigst, befeste inntrykket av at AEH var i live etter at TH dro p jobb forsvinningsdagen.

Detaljene rundt den angivelige hytteturen synes vre nye planlagt, utspekulert og svrt manipulerende.

Det er nesten ikke til tro at noen kan "kalkulere troverdighet" ved legge inn tilforlatelige uoverensstemmelser i dekkhistorien.

Men jeg tror det m ha skjedd her. Om ikke nyaktig som jeg foreslr, s noe lignende, noe i den duren.

S dr r det alldeles skert. Och det vore vl gott o vl om det fanns trovrdighet i vrigt. Men ven dr finns en form av miskonception eller sjlvverskattning. Egentligen vilar det vl p att polisen verkligen kper hela paketet frn brjan, och sen aldrig ifrgastter det. Det r ganska mycket begrt...

r det inte mjligen rent av en liten gest av elakhet som ligger i sms:ets antydan att AE (med sina sista ord i livet) sjlvsvldigt bestmt att resan den dagen inte blir av innan hon hunnit talat med TH? Lt vara att det var en i det strre obetydlig och av th accepterad form av maktutvning, som drtill funktionellt kanske inte alls var vad den kanske ser ut som fr AE kunde kanske ndra sig tillbaka igen, eller, hon kanske hade goda skl, som maken kanske var medveten om etc.

Men terigen. Ur en allmn trovrdighetsvinkel s knns det sammantaget lite verdrivet. Och polismyndighetens frmga att tro p en historia vilar knappast p enskildheter av det hr slaget, utan mycket mer p allmn trovrdighet. Vilket r en mycket svrare sak. Tvrt om skulle jag nog sga i detta fall: liksom med utpressningsbrevet s rr det sig (eller ser ut som) psykologiskt om ett slags frsk att inte bara bemstra genren utan att glnsa i den, till formen. S ven om TH backar p trovrdigheten, s ger just det honom mjlighet att excellera till formen. Dri ligger vl ocks hela konceptet med det avbrutna samtalet som fljs av ett sms: Egentligen hade AE nog ringt, men hon ngrar sig. Egentligen finns inget budskap (fr frgan om hytteturen r inte avgjord), men det faktum att hon (sjlvsvldigt eller ej) beslutat sig blir ngot att meddela, som annars inte hade funnits vid den tidpunkten. S om hon kanske normalt hade ringt o pratat kort med dottern om ingenting vid en sdan tidpunkt, s skapas nu fiktionen att hon ngrat sig och messat istllet. Annars hade det inte funnits skl att meddela sig.

Nsta sekund r hon borta o hon har inte synts till sen dess.

Jag kommer att tnka p amerikanska filmer dr den intensiva skottvxlingen, som till slut ftt hjlten p fall, upphr precis s lnge s att denne hinner bertta fr sin kompis hur mycket han gillar hans stil, och vad mer som behver verlmnas till nsta generation. En fiktion man inte br grymta ver fr mycket frsts. Om filmen fyller ett syfte som slagfltet inte gr.

Fr verkligheten ser inte sn ut.
Citera
2020-12-07, 11:30
Medlem
Vet vi at hun ikke fikk en epost som avlyste mtet de skulle p?
Vet vi at hun ikke brukte ordliste nr hun skrev den SMSen?
Citera
2020-12-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
S dr r det alldeles skert. Och det vore vl gott o vl om det fanns trovrdighet i vrigt. Men ven dr finns en form av miskonception eller sjlvverskattning. Egentligen vilar det vl p att polisen verkligen kper hela paketet frn brjan, och sen aldrig ifrgastter det. Det r ganska mycket begrt...

r det inte mjligen rent av en liten gest av elakhet som ligger i sms:ets antydan att AE (med sina sista ord i livet) sjlvsvldigt bestmt att resan den dagen inte blir av innan hon hunnit talat med TH? Lt vara att det var en i det strre obetydlig och av th accepterad form av maktutvning, som drtill funktionellt kanske inte alls var vad den kanske ser ut som fr AE kunde kanske ndra sig tillbaka igen, eller, hon kanske hade goda skl, som maken kanske var medveten om etc.

Men terigen. Ur en allmn trovrdighetsvinkel s knns det sammantaget lite verdrivet. Och polismyndighetens frmga att tro p en historia vilar knappast p enskildheter av det hr slaget, utan mycket mer p allmn trovrdighet. Vilket r en mycket svrare sak. Tvrt om skulle jag nog sga i detta fall: liksom med utpressningsbrevet s rr det sig (eller ser ut som) psykologiskt om ett slags frsk att inte bara bemstra genren utan att glnsa i den, till formen. S ven om TH backar p trovrdigheten, s ger just det honom mjlighet att excellera till formen. Dri ligger vl ocks hela konceptet med det avbrutna samtalet som fljs av ett sms: Egentligen hade AE nog ringt, men hon ngrar sig. Egentligen finns inget budskap (fr frgan om hytteturen r inte avgjord), men det faktum att hon (sjlvsvldigt eller ej) beslutat sig blir ngot att meddela, som annars inte hade funnits vid den tidpunkten. S om hon kanske normalt hade ringt o pratat kort med dottern om ingenting vid en sdan tidpunkt, s skapas nu fiktionen att hon ngrat sig och messat istllet. Annars hade det inte funnits skl att meddela sig.

Nsta sekund r hon borta o hon har inte synts till sen dess.

Jag kommer att tnka p amerikanska filmer dr den intensiva skottvxlingen, som till slut ftt hjlten p fall, upphr precis s lnge s att denne hinner bertta fr sin kompis hur mycket han gillar hans stil, och vad mer som behver verlmnas till nsta generation. En fiktion man inte br grymta ver fr mycket frsts. Om filmen fyller ett syfte som slagfltet inte gr.

Fr verkligheten ser inte sn ut.

Ja. Det skal se ut som om AEH bestemte selv ikke dra p hyttetur den dagen, uten vente p at TH skulle ringe slik at de kunne ta den endelige avgjrelsen sammen. Som de hadde avtalt, iflge TH.

Og hvordan kunne AEH ha visst om den angivelig "lse avtalen" om mte p Lillehammer kl 11 dagen etter, alts p torsdag 1. november 2018, om ikke TH selv hadde fortalt henne om det mulige mtet? Av praktiske hensyn nsket TH muligens utsette avreisen til torsdag 1. november, slik at han kunne f gjort unna dette mtet p veien til Kvitfjell? Slik har jeg forsttt det.

Og, jeg ser at mange blir opphengt i uoverensstemmelse mellom sms og THs versjon av saken. I en slags iver etter sttte AEH, vil mange mene at TH lyver p ene eller andre mten om hva som var avtalt rundt hytteturen.

Og samtidig blir det glemt at AEH muligens ikke var i live kl 09:10 og derfor ikke kan ha sendt sms selv.

Hvilket var hovedformlet med sms. styrke forestillingen om at AEH var i live.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in