Citat:
Ursprungligen postat av
Hellsculls
Jeg var tidlig i saken inne p tanken at TH kan ha Asperger.
Men det i seg selv gjr han selvflgelig ikke til en morder.
Aspergere kan ha problemer med muntlig kommunikasjon, og skjnner ofte ikke ironi og metaforer. Det kan ogs oppst problemer nr de forsker tolke andres ansiktsutrykk.
Hvis TH har Asperger, kan ha ha flt seg misforsttt under avhr, og politiet kan ha oppfattet han som "vrang og "trassig". Lidelsen er medfdt, men er det mulig leve 70 r, uten at han har blitt diagnostisert?
Fun fact. Elon Musk, Tesla-grnderen, kom nylig ut av skapet som Asperger.
https://www.nrk.no/norge/elon-musk-f...ers-1.15490788
Godt innlegg. Jeg har lenge tenkt tanken selv. Det er mye som stemmer med diagnosen.
Utenom det vanlige dyktig, gjennomtenkt og disiplinert p sine felt. Utenom det vanlige klnete p andre.
Dette kan forklare hans "narrow-mindedness" i livet. Han blir beskrevet som en som jobbet dgnet rundt, p jobb og hjemme. Fordypet seg ofte med seg og sitt i et eget rom hjemme. Langvarige vennskap som spant rundt n dyp interesse (skytelp).
Hans f men sterke prinsipper viktigere enn andres flelser og meninger. Bryr seg ikke om hva nevrotypikere typisk bryr seg med. Han er genuint ikke opptatt av hva andre mener og synes. Kunne vre umedgjrlig i forhandlinger i arbeidsliv, og kan virke som dette ogs gjaldt privat. Tilgir ikke en urett.
Aspergere har empati, men persepsjonelle, sosiale og eksekutive vansker gjr det vanskelig for dem vise dette i sosial atferd. En asperger forstr ofte mer i teorien en hen kan vise i praksis. Er ofte ekstremt logiske og lite emosjonelle fordi de ikke forstr emosjonene sine. Emosjoner oppleves kaotisk og stressende. Ergo reagerer de annerledes i ekstreme situasjoner enn hva nevrotypikere gjr. Han beskriver seg selv som iskald.
Det er helt vanlig at voksne ikke fr diagnosen. Det var ikke fr p 80-tallet at diagnosen begynte bli kjent. En fr ofte diagnosen som barn. Jo eldre en person blir, jo mer har de lrt seg skjule og kompensere for sine svakheter og de blir derfor feildiagnostisert (med personlighetsforstyrrelse f eks). Kan tenke meg at mange ogs unngr oppske hjelp fordi de for lengst har forsttt at "ingen forstr meg". De lever ofte liv hvor det ikke skjer s mye p impuls og utenfor normalen. De kan oppleve endringer som svrt stressende.
At TH p s mange mter har vist behov for bo i S4, koste hva det koste vil. Kan tyde p at han ikke liker endringer. Han vil ha ting slik de alltid har vrt. Andre har reagert p dette, slik det ser ut for nevrotypikere virker dette veldig suspekt.
Om TH har asperger vites selvflgelig ikke. Om han har, mener jeg det kan gi naturlige forklaringer til f eks nekt av politiavhr, ekteskapskonflikter, bo i S4, "rart forhold til pengebruk", at han ikke sa s mye i smalltalk-situasjoner etc.
Aspergere egner seg ogs spesielt godt som selvstendig nringsdrivende / Grndere fordi deres samarbeidsevner og personlige egenskaper gjr seg bedre i rollen som "autoritr sjef" enn som ansatt.