2021-10-29, 09:02
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det vet vi ingenting om.

1. Det er ikke straffbart bli lurt. Det er ikke straffbart vitne om ha snakket med AE s lenge man er i god tro, dvs at vitnene har trodd at det var AE de snakket med p telefonen. Det gjelder bde MB og TEH. At de kan ha blitt lurt.

2. Det er heller ikke straffbart bli truet til avgi feil forklaring om enkelte hendelser eller episoder.

3. Nr det gjelder TEH har han ingen plikt til verken forklare seg for politiet, eller vitne i en eventuell rettssak. Dersom TEHs forklaring eller vitneutsagn kan inkriminere nre familiemedlemmer, slik som TH, som er hans far. S kan ingen tvinge TEH til snakke.

3. Det samme gjelder ogs sstrene Hagen. De m heller ikke forklare seg eller vitne, om det skulle inkriminere en nrstende slektning.

4. S, det vil ikke kommen noen siktelse mot snnen for falsk forklaring. Det er helt sikkert.

Her er vi nok ikke enige.
1. Det er helt utenkelig at snnen trodde han snakket med sin mor uten at det var henne.

2. Hvis han har avgitt falsk forklaring om 0914-samtalen, har han vrt med p plottet fra starten og dermed delaktig i drapet p mora. Han kan bli frikjent hvis han ble truet til dette, men siktet for medvirkning blir han. En nye plan som denne inneholder ikke et avgjrende alibi-vitneml gitt under trussel, s det tror jeg ikke noe p.

3. Det samme gjelder sstrene.

4. Jeg har ikke sagt at en evt siktelse gr p falsk forklaring, det vil i s fall gjelde medvirkning til drap.
Citera
2021-10-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
1. Det er helt utenkelig at snnen trodde han snakket med sin mor uten at det var henne.

2. Hvis han har avgitt falsk forklaring om 0914-samtalen, har han vrt med p plottet fra starten og dermed delaktig i drapet p mora. Han kan bli frikjent hvis han ble truet til dette, men siktet for medvirkning blir han. En nye plan som denne inneholder ikke et avgjrende alibi-vitneml gitt under trussel, s det tror jeg ikke noe p.

4. Jeg har ikke sagt at en evt siktelse gr p falsk forklaring, det vil i s fall gjelde medvirkning til drap.

Vr s snill, du m ikke skrive slikt tull og tys. Dette handler ikke om at vi to er uenige. Det er lover og regler som gjelder her, og som tar utgangspunkt i de faktiske forhold.

For bli medskyldig i et drap m du ha hatt en reell mulighet til avverge drapet. Det gr ikke an bli medskyldig i et drap du ikke visste om fr etter at drapet skjedde.

Nrmeste prrende og familie til drapsmenn har det vanskelig nok allikevel.

Det du skriver er faktisk feil. Slutt med det.
Citera
2021-10-29, 11:54
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Hvis oppringningen var falsk, m vi nesten regne med at forfalskningen var s god at
han faktisk ble lurt. Logisk sett ville det for TH vrt en for stor sjanse ta hvis det
var noen penbar svakhet ved forfalskningen. Hvis det har vrt noe poeng eller mulighet
for TH direkte true sin snn til lyve i avhr, hadde forfalskning av samtalen vrt
undvendig, slik jeg ser det. Men det hadde uansett vrt for stor en sjanse ta for
TH at dette 9:14-alibiet skulle hvile p en trussel mot snnen alene.

Da ser jeg tre muligheter, 1) samtalen var ekte og TEH snakker sant, 2) samtalen
var falsk og TEH ble lurt, eller 3) samtalen fant aldri sted og TEH er aktivt medvirkende.
Senast redigerad av Svartediket 2021-10-29 kl. 12:36.
Citera
2021-10-29, 14:37
Medlem
Legokatts avatar
Citat:

Tenker du man m sette "barnesete" inn i bil kl 07.56 og 08.56 og at presten "gikk p (lang)vannet" den morgenen?
Citera
2021-10-29, 18:40
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hvis oppringningen var falsk, m vi nesten regne med at forfalskningen var s god at
han faktisk ble lurt. Logisk sett ville det for TH vrt en for stor sjanse ta hvis det
var noen penbar svakhet ved forfalskningen. Hvis det har vrt noe poeng eller mulighet
for TH direkte true sin snn til lyve i avhr, hadde forfalskning av samtalen vrt
undvendig, slik jeg ser det. Men det hadde uansett vrt for stor en sjanse ta for
TH at dette 9:14-alibiet skulle hvile p en trussel mot snnen alene.

Da ser jeg tre muligheter, 1) samtalen var ekte og TEH snakker sant, 2) samtalen
var falsk og TEH ble lurt, eller 3) samtalen fant aldri sted og TEH er aktivt medvirkende.
N er blomsten ute og sykler, nr. 3 er det mest nrliggende, flgende tatt i betraktning:

1. Rverhistorien om knust lampe
2. Frst i fjerde avhr etter 10 dager kunne han gjengi innholdet i 0914-samtalen
3. TH sto i bakgrunnen og overhrte samtalen med MB som ble gjengitt av snnen
4. 0914-samtalen er eneste alibiet til TH
5. TH manipulerte han til kalle AE for Nullet
Citera
2021-10-29, 18:59
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

At dette er gjengitt (bekreftet?) av TEH har jeg ikke ftt med meg.
Hvis det stemmer, s kan man jo lure p hvor han str i saken.

Sant si er det lite som vil forundre meg. Alts et familiekomplott
er ikke helt uhrt, selv om det jo er stygt. Slikt har hendt fr, men
det er kanskje noe nordmenn stort sett fobinder med skalte "resdrap".

Men noe slikt vil jo kunne forklare barnas uvilje mot politiet, og deres
felles stand bak n advokat.
Senast redigerad av Svartediket 2021-10-29 kl. 19:08.
Citera
2021-10-29, 19:48
Medlem
https://e24.no/naeringsliv/i/MLdEyr/...2F%2Fwww.vg.no

Litt hp
Citera
2021-10-29, 21:24
Medlem
Citat:
N er blomsten ute og sykler, nr. 3 er det mest nrliggende, flgende tatt i betraktning:

1. Rverhistorien om knust lampe
2. Frst i fjerde avhr etter 10 dager kunne han gjengi innholdet i 0914-samtalen
4. 0914-samtalen er eneste alibiet til TH
5. TH manipulerte han til kalle AE for Nullet

Hei! Ny i trden.
Jeg bare lurte p hvor man kan lese mer om disse detaljene du beskriver?
Takk!
Citera
2021-10-29, 23:20
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulk222
Hei! Ny i trden.
Takk!
Det enkleste er nok lese boka som kom i vres.
Citera
2021-10-30, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulk222
Hei! Ny i trden.
Takk!

Punkt 4 og 5 kan du se bort ifra, for de er bare vrvl. Usikker p hvor punkt 2 kommer fra ogs.

Men jeg er enig i at du br lese boken - det fr du et mer nyansert bilde av saken enn det som presenteres i denne trden.
Citera
2021-10-30, 10:09
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Jeg tror faktisk at TH har brukt noe slikt. Og lurt MB. MB har trodd at hun snakket med AE. TH var hjemme under samtalen med MB.

Er det tenkelig at TH kan ha kjpt eller skaffet seg et slikt program mens han var p reise til Kina i midten av oktober. Kanskje kjpt med seg en kinesisk kontantkort-mobil. Det er vel strenge regler i Kina ogs. Med hensyn p sikker identitet til eiere av dataenheter.

Og s tror jeg at samtalen med TEH 09:14-09:16 kan ha vrt forhndsinnspilt, og lydopptaket spilt av, og oppringingen gjort med talegjenkjenning. Eventuelt en medhjelper som har brukt samme stemmeforfalsker.

Tja. Holden forutsetter jo at politiet ikke finner TH i enden p kryptosporet. Og heller ikke en annen GM, som str TH veldig nrt og er medsammensvoren med TH.

S, vi fr se. Tviler p at TH melder seg for nye avhr.

Om han n allikevel skulle stille i nye avhr n, ville jeg tvile p om han er skyldig. Men akkurat det tror jeg ikke p fr jeg ser det.
Jeg registrerer at du mener TH har handlet alene, men jeg synes det virker nesten umulig? Det er uansett et spennende tema. Hvis han hadde en medhjelper s er jo denne etter alt og dmme en person som avgir mer lojalitet en den man fr mot betaling. Typiske familie, nr venn e.l. Noe annet er utenkelig sett fra TH ststed. Dersom alle slike relasjoner er sjekket ut av saken, s har TH handlet alene. Hvordan kommer du frem til at det ikke er medhjelper i saken?
Citera
2021-10-30, 11:09
Medlem
https://www.nrk.no/norge/tre-ar-siden-forsvinningen-av-anne-elisabeth-hagen_-disse-sporene-kan-felle-gjerningspersonene-1.157 03423

Nrk stiller 6 sprsml vi aldri fr svar p, verken her i forumet eller i retten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in