2024-05-14, 16:52
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hun hadde bestemt seg for forlate TH. Kan hun ha tatt av ringen i den anledning, og sluttet bruke den?
Eller tok hun den rutinemessig av ved leggetid?

Jeg tenker i hvertfall at hun ikke hadde den p seg da hun ble drept, og at den ble plassert
p stolen sammen med brevet og den andre ringen etter at hun var fjernet fra huset.

Jeg tror ikke hun blir funnet, dessverre. Med mindre noen peker ut stedet.

Ringen ble kanskje lagt p stolen for at det skulle se ut som at hun hadde den p seg til vanlig, og s ble denne manipuleringen fordekt som en verifisering i forhold til trusselbrevet. At det var derfor den l der. Hvis politiet hadde funnet ringen i f.eks. et skrin s ville det indikert at forholdet var ved bristepunktet. TH har jo vist tidligere at han har prvd sminke til forholdet. Han sa at "jeg har opplevd, og a Lisbeth har opplevd at vi har hatt et godt ekteskap, men vi har hatt humper i veien, akkurat slik som alle andre ekteskap, ingen ting legge skjul p. S vi har levd et liv. "
Men i sine notatbker skriver han om alvorlige ekteskapsproblemer helt fram til 2018.
Han fryktet de konomiske og sosiale konsekvensene ved en skilsmisse.
Citera
2024-05-14, 17:12
Medlem
Citat:
Hun hadde bestemt seg for forlate TH. Kan hun ha tatt av ringen i den anledning, og sluttet bruke den?
Eller tok hun den rutinemessig av ved leggetid?

Jeg tenker i hvertfall at hun ikke hadde den p seg da hun ble drept, og at den ble plassert
p stolen sammen med brevet og den andre ringen etter at hun var fjernet fra huset.

Jeg tror ikke hun blir funnet, dessverre. Med mindre noen peker ut stedet.
Citat:
Hun hadde bestemt seg for forlate TH.
Nei, det har ikke fremkommet opplysninger som gjr at vi kan konstantere at AEH hadde bestemt seg for forlate ektefellen sin.

Tvertimot gav hun uttrykk for skuffelse i en sms til venninnen, om morgenen p bryllupsdagen, fordi hun syntes at TH kunne vist strre interesse for feire bryllupsdagen. Det tyder ikke p at hun nsket skilsmisse.

Dessuten kan det vre at det faktisk var planlagt noe senere p dagen, som AEH ikke visste om. Det vet vi ikke. Men vi vet at dagen ble feiret med middag og reisegaver hos elstedattrren den dagen. Hun og TH ble ogs enig om en sydentur, TH hadde ryddet plass I kalenderen visst. Var det ikke en Londontur fra noen av Hagenbarna ogs? Det tyder uansett ikke p at hun hadde bestemt seg for skilsmisse.

Det er viktig skille mellom hva vi vet og hva vi antar. Det gjr heldigvis politiet, dvs nr alle gjr jobben sin.
Citera
2024-05-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Tenker det ble brk i S4 etter teateret og at gifteringen ble kastet veggmellom.
Du tenker AEH ble utagerende p sine gamle dar?

Hres ut som reneste fjortisdrama det du beskriver
Citera
2024-05-14, 17:27
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ringen ble kanskje lagt p stolen for at det skulle se ut som at hun hadde den p seg til vanlig, og s ble denne manipuleringen fordekt som en verifisering i forhold til trusselbrevet. At det var derfor den l der. Hvis politiet hadde funnet ringen i f.eks. et skrin s ville det indikert at forholdet var ved bristepunktet. TH har jo vist tidligere at han har prvd sminke til forholdet. Han sa at "jeg har opplevd, og a Lisbeth har opplevd at vi har hatt et godt ekteskap, men vi har hatt humper i veien, akkurat slik som alle andre ekteskap, ingen ting legge skjul p. S vi har levd et liv. "
Men i sine notatbker skriver han om alvorlige ekteskapsproblemer helt fram til 2018.

Tja, det er vel en mulighet. Men det er samtidig noe som skurrer. Skulle det virkelig se
ut som en kidnapping, hadde ikke ringene trengt ligge der. Naturlig nok ville en levende
AE uten planer om skilsmisse mest sannsynlig bret ringene ogs da hun ble bortfrt.
Det logiske da ville vrt kaste eller gjemme dem et sted politiet aldri ville finne dem.
De ville vel heller aldri funnet p lete etter ringer de antok satt p fingeren da hun forsvant.

Jeg tenker kanskje dette har mer med TH sitt hode gjre, mten han tenker p.
Som det str i boka:
S dykker Hagen ned i filmens verden. Han skriver at forsvinningen har scener og bilder som fra en dreiebok. En dreiebok tar utgangspunkt i synopsis og manus, men inneholder i tillegg instrukser om bildeutsnitt, kameravinkler og -bevegelser, lyd og lyssetting. Plankebiten utenfor dra er tydelig planlagt og regissert, mener han. Stolen med brevet og Lisbeths personlige eiendeler kan minne om et stilleben fra kunstens verden
Citera
2024-05-14, 17:27
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, ok, det er "de raske skrittene", like fr mobilen ble lagt iro p bordet, vi ikke vet tidspunktet for da.

Hovedpoenget er at TH har et fjellsttt alibi. Nr jeg skriver at tidsvinduet for angrepet er mellom kl 09:17 og kl 10:00, s er det fordi sistnevnte klokkeslett er avrundet fra 10:07.

Men her blandet jeg litt sammen med tidspunktet for de raske skrittene i tillegg. Det tidspunktet har jeg nemlig lurt mye p, alts hvor lang tid det gikk ifra det registrerte fallet/de raske skrittene, frem til mobilen ble lagt iro p bordet.

Du kan ikke runda av klokkeslett i en s viktig sak som dette
Politiet mener at de br bevegelsene i forkant av at telefonen ble lagt i ro, ikke er laget av Anne.
De holder tidspunkt for fall og slikt hemmelig slik at ikke noen kan tilpasse sine forklaringer.
Fallet kan vre f.eks. kl. 09:32, og de br bevegelsene kan vre f.eks. kl. 09.58.
Han har nok ikke fjellsttt alibi. Det er mange forutsetninger som m oppfylles fr man kan kalle det et solid alibi. Han kan som sagt ha dratt hjem, mens bilen hans sto p jobb.
Anne kan ha blitt drept kvelden i forveien, eller hun kan ha blitt drept rett fr at han dro p jobb. Rett etter samtalen med MB. Det er mye usikkert. THs alibivitne MB er nlende i forklaringene sine, og i tillegg har hun og TH vre utro, noe som ytterligere svekker hennes troverdighet. Det er ogs mulig at TH er faren til den ene av MBs dtre, noe som tyder p at utroskapen er mer omfattende enn n runde p skrivebordet og persiennene lukket.
https://imgur.com/a/OZWKIib
https://imgur.com/a/m5q1LvV
Citera
2024-05-14, 17:32
Medlem
Citat:
Han skriver om helt normale ekteskapsproblemer. Jeg synes han fremstr ansvarsbevisst.
Citera
2024-05-14, 17:36
Medlem
Citat:

Ekteskapet mellom AEH og TH ville nok se bra ut utad sett, men hvordan var det egentlig innenfor husets fire vegger, kan man sprre seg.
Senast redigerad av Braskamin58 2024-05-14 kl. 17:48.
Citera
2024-05-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Han skriver om helt normale ekteskapsproblemer. Jeg synes han fremstr ansvarsbevisst.

AE`s venner mener nok noe helt annet.
Citera
2024-05-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Oppfatter jeg deg riktig i at du har en formening om at fjerne metall fra offeret kan vre gjort for vanskeliggjre identifisere vedkommendes levninger?
Om s, det er helt uproblematisk identifisere noen selv om de ikke blir funnet med egne smykker, klokker, kledd i egne klr osv. S dette er neppe grunnen til at noen ribbet henne for disse tingene.

Ja, du oppfatter meg riktigt. Det kan vre Toms navn inngravert i AEHs giftering og bryllupsdato som kan identifisere AEHs levninger.
Citera
2024-05-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det flyr jo folk med metallskere over alt og gullringen ville ha gitt kraftig utslag p en metallsker.

Nettopp. Alt av metall p henne ville kunne gi utslag.
Citera
2024-05-14, 17:50
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ekteskapet mellom AEH og TH ville nok se bra ut fra utad sett, men hvordan var det egentlig innenfor husets fire vegger, kan man sprre seg.

En barndomsvenn av TEH hadde jo hrt brk der noen uker fr jul. Antakelig THs psykopatiske vrl han hrte. Ektepakten er signert 3 dager fr en julaften b.l.a. . Mange slike ting som tegner et bilde av en tyrann av en ektemann som ropte og skrek, truet og slo.
Jeg stusser p et av THs utsagn: "..men det hendte aldri at jeg slo eller sparket henne".
Hallo..sparket henne.. dette er tydeligvis noe som er innenfor THs bok om hva som kan forekomme i norske hjem. Personlig har jeg aldri hrt om menn som sparker konen sin. Bare dette utsagnet i seg selv forteller meg at han faktisk kunne sparke til henne.
P et 17-mai-bilde kan vi se at hun str der med en svr kul p hndleddet. Ser for meg at han har sltt eller sparket mot henne, og s har hun prvd beskytte seg med armen sin.
Havhest skriver at han var en ansvarsbevisst ektemann. Men det er jo ikke mye ansvarsbevisst la konen kjre rundt i en Citroen 2cv. Man kan jo tenke seg til hva som skjer med denne humpetittenbilen hvis den kolliderer med en tung Volvo stasjonsvogn.
Citera
2024-05-14, 17:52
Medlem
Citat:
Tja, det er vel en mulighet. Men det er samtidig noe som skurrer. Skulle det virkelig se
ut som en kidnapping, hadde ikke ringene trengt ligge der. Naturlig nok ville en levende
AE uten planer om skilsmisse mest sannsynlig bret ringene ogs da hun ble bortfrt.
Det logiske da ville vrt kaste eller gjemme dem et sted politiet aldri ville finne dem.
De ville vel heller aldri funnet p lete etter ringer de antok satt p fingeren da hun forsvant.

Jeg tenker kanskje dette har mer med TH sitt hode gjre, mten han tenker p.
Som det str i boka:
S dykker Hagen ned i filmens verden. Han skriver at forsvinningen har scener og bilder som fra en dreiebok. En dreiebok tar utgangspunkt i synopsis og manus, men inneholder i tillegg instrukser om bildeutsnitt, kameravinkler og -bevegelser, lyd og lyssetting. Plankebiten utenfor dra er tydelig planlagt og regissert, mener han. Stolen med brevet og Lisbeths personlige eiendeler kan minne om et stilleben fra kunstens verden
I tillegg til at ringer og klr mm kunne inneholde sporingsenheter, s kunne det legge gifteringen igjen p stedet vre et smart trekk for redusere straffen. P den mten kunne ringen indikere en frivillig forsvinning.

I Osen-saken (2015) fant politiet ut at gjerningspersonene hadde gjort underskelser p forhnd, for finne metoder som kunne redusere straffen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in