• 8954
  • 9354
  • 9404
  • 9453
  • 9454
  • 9455
  • 9504
  • 9554
2024-06-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Man skal jo være forsiktig med å beskylde noen for noe uten å ha belegg for det. Og beklager om jeg har litt for god fantasi nå, hvis det er det jeg har.

Kan det være sånn at TH hverken har bestilt kidnapping eller drept sin kone. Men at han derimot hjelper til med å skjule hvem som egentlig er skyld i hennes død?

Om TEH drepte sin mor ved et uhell, fordi han, høy på kokain og seg selv, var tankeløs, sint og hadde uante krefter. Ville ikke pappa TH hjelpe sin sønn med å skjule handlingen for politiet? Han likte jo likevel ikke sin kone.

Kan TEH ha kjent til kidnappings-/utpressingsplanene (eller ha vært med på planleggingen) og presentert dette for sin far etter uhellet/drapet. Og kan de ha «iverksatt kidnapping» for å skjule det som egentlig skjedde?

Hva om hele familien (far og søsken) vet hva som hendte og er enige om å spille med for å ikke gjøre tragedien enda verre ved at TEH åker inn for drap på sin egen mor?
Det finnes ingen grunn til å tro det. TEH er ikke siktet. De som kjenner familien, har vitnet om en sammensveiset familie. Jeg har bare hørt at TEH hadde et godt forhold til sin mor. Politiet er tydelig på at de mener at ugjerningen er planlagt. Du har heller ikke belegg for å vite at TH ikke likte konen sin. Og når det gjelder ektepakten, så er det nettopp fordi begge hadde særeie, som gjør at TH ikke har motiv. Det var i hvertfall den som gjorde at jeg kjente meg nokså sikker. Dessuten er det ulogisk at hun ble drept på samme åsted, som skulle fingeres som kidnapping. Det er også slik at måten åstedet fremstår er i seg selv et tegn på at TH ikke har planlagt et partnerdrap. Legg til at han har alibi. TH var avhengi av AEH, slik det gjerne er etter 49 års ekteskap, og det er også slik vitner har beskrevet deres relasjon. Jeg tror mesteparten av ryktene som er spredd er løgn. Det kan man avsløre utifra overdrivelsene fra den kanten disse ryktene kommer fra. Det sier nok mest om ryktesprederen.
Citera
2024-06-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest

Milli har lest trussmailen i sin helhet, noe han åpenbart ikke hadde innsyn i tidligere.
Det må være den logiske forklaringen til at han nå ser saken annerledes.

Nei, dette er helt feil. Alle i hele Norge fikk innsyn i denne trusselmailen for over 3 år siden. Trusselmailen datert 8. juli 2019 ble publisert i VG allerede 21. februar 2021. Denne uken blir altså nøyaktig samme trusselmail og identisk tekst gjengitt på nytt i VG og tolket i Krimpodden.

Alle, inkludert Milli og redaksjonen i Krimpodden, har med andre ord hatt fullt innsyn til denne trusselmailen i alle disse årene. Derfor er din konklusjon feil. I dette tilfellet kan jeg forstå at man blir forvirret når samme trusselmail og tekst blir presentert som "nye opplysninger" 3 år senere. Men dette er hverken "nye detaljer" eller kan sees i noen "ny kontekst". Det er noe helt annet som ligger bak VGs fremstøt i går...
Citera
2024-06-21, 23:03
Medlem
Leste mellom linjene og voilà det dukket opp som fra ingensteds at en ny siktelse nå kan være på trappene. VG kjører vorspiel.
Citera
2024-06-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Såvidt jeg forstår, var det politiet som fant telefonen der.

Legger ellers merke til THs uttalelse i den forbindelse (sitat fra boka "Lørenskog-mysteriet"):
“Hagen får også spørsmål om telefonen til Lisbeth, som de fant på den høyre siden av det halvmåneformede bordet ved entreen. Hagen forteller at han har reagert på dette, fordi «den lå så veldig synlig». Hagen forklarer at den venstre siden av bordet tilhører Lisbeth, mens den høyre siden er hans. Derfor konkluderer han: «Det er ikke Lisbeth som har lagt den der.”
"Veldig synlig", i følge TH, altså. Som ikke hørte den da han ringte fra kontoret sitt enda
lydstyrken sto på 2/3, og som heller ikke kunne finne den da han lette.

TH lyver med andre ord om dette. Han har hatt sjansen til å korrigere seg selv, innrømme
at han husker feil, var forvirret etc. Men nei, han har fremholdt den detaljerte forklaringen
om hva han foretok seg i huset da han kom hjem. Som på mange punkter ikke henger på greip.
veldig synlig...pleide de vanligvis å skjule tlf på bordet så den blir mindre synlig? Hver sin side av et så lite bord høres litt rigid ut.
Citera
2024-06-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Om telefonen lå der eller 20 cm lenger dit sier absolutt ingen ting, det her blir bare latterlig.
GM vil at telefonen skal undersøkes.
Citera
2024-06-21, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StellaWild
Vet ikke om du forstår hva du egentlig skriver. Det finnes ingen vaskemidler som kan aktivere en metaboliseringsprosess. Heller ikke bananer for den saks skyld.

Ser det kommer en del merkelige påstander i tråden her vedrørende dette.

Jeg har skrevet det slik jeg har oppfattet det. Dette er ikke noe jeg har greie på i utgangspunktet, så det som siteres fra VG har jeg lest bokstavelig.

At det var funnet kokain, og omdanningsstoff fra kokain. Hva kan omdanningsstoff fra kokain være utover at kokainet har gått gjennom en kropp og blitt omdannet til metabolitter?

Det høres ut som du har kunnskap om hva som kan ligge bak disse begrepene. Kan du ikke forklare litt kort og kjapt, så vi får en oppklaring på hva det kan være som er blitt funnet.

Alltid bra å få korrigert misoppfatninger.

Citat:
Ursprungligen postat av StellaWild
Selvfølgelig skal ikke retten godta dette om det ikke er fallende bevis. Bevis på være klare. Dersom TH er den skyldige, så har politiet ikke nok bevis til en siktelse. Bevisene må være så sterke at det ikke kan såes tvil.

Ja. Det ser dessverre slik ut at biologiske beviser og dna som knytter TH til drapet på Anne-Elisabeth kan bli bortforklart og ikke vil telle som bevis i retten.

Selv om det ikke blir funnet dna fra andre enn Anne-Elisabeth og Tom Hagen i det materialet politiet kaller handlingsrelaterte spor, så kan forsvarer alltid påstå at det finnes en ukjent GM som ikke har lagt igjen dna.

Som forsvarer kan påstå at det har vært fremmede GM i Sloraveien 4, og at disse ikke har lagt igjen dna eller andre identifiserbare spor.

Jeg finner det provoserende at Tom Hagen kan slippe unna straffeforfølgelse fordi han bor på åstedet. Det er bare fælt. Og trist.
Citera
2024-06-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Alle, inkludert Milli og redaksjonen i Krimpodden, har med andre ord hatt fullt innsyn til denne trusselmailen i alle disse årene. Derfor er din konklusjon feil. I dette tilfellet kan jeg forstå at man blir forvirret når samme trusselmail og tekst blir presentert som "nye opplysninger" 3 år senere. Men dette er hverken "nye detaljer" eller kan sees i noen "ny kontekst". Det er noe helt annet som ligger bak VGs fremstøt i går...
Jeg forstår ikke annet enn at siste episode av Krimpodden er en bestilling fra politiet for å lokke frem nye opplysninger fra noen som vet, eller kanskje plutselig skjønner at de vet noe som kan ha relevans for saken.
Citera
2024-06-21, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Er det ikke bare du som har funnet "bevis" som knytter Tom Hagen til forsvinningen?

Kan ikke se at noe som du har fremlagt som "bevis" kobler TH til noe som helst

Selv ikke DNA under knehasene er isolert sett noe som ligner et bevis . En forsvarsadvokat ville lett plukket dette ned med at dette kan være naturlig over- smitte overført fra en sofa eller stol

Det er politiet som har funnet bevisene og lagt de frem for retten.

Politiet har ikke annet valg enn å legge frem de bevisene de har funnet.

At retten ikke godtar bevisene fordi Tom Hagen bor i huset, kan ingen av oss gjøre noe med.
Citera
2024-06-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Jeg mener du tar feil. Det de mente den gangen var bevis, var ikke bevis likevel. Etter at Haris Hrenovica fikk sparken/ ble fjernet, begynte Hagen familien å samarbeide igjen og det har blitt klart for den nye etterforskningsledelsen at TH er uskyldig. Haris fungerte ikke i jobben sin. Han ødela hele etterforskningen ved å lekke fra avhør til media og han kom på kant med en familie i stor krise ved " han var litt pjusk" kommentaren sin. Han ble et problem og de måtte gjøre noe med Haris ( han ble flyttet på) hvis de skulle klare å komme videre i etterforskningen.

Holden anmeldte den forrige etterforsningsledelsen for lekasjer til media fra avhør. Det kom inn en ny etterforskningsledelse og lekasjene tok helt slutt. Hagen- familien begynte å samarbeide igjen og nå ser vi resultater av det. Saken mot TH henlegges og de har andre på blokka.

Politiet må legge frem de bevisene de har funnet.

Og så langt vi vet, peker bevisene mot Tom Hagen selv.

Jeg forstår ikke hvordan politiet eller politiadvokat HH kan ha noe ansvar for at politiets teknikere har funnet beviser mot Tom Hagen.

Hadde det i Sloraveien 4 vært mulig å finne beviser som peker mot andre ukjente GM, så hadde politiet selvfølgelig fulgt opp disse. Og drapet hadde mest sannsynlig blitt oppklart.

Dersom det hadde vært andre spor å følge enn sporene etter Hagen.
Citera
2024-06-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Du bør høre på Krimpodden fra i går.

Øystein Milli mener nå, etter snart seks års etterforskning, at TH i juli 2019
hadde grunn til å tro at AE var i live, og at det da, etter åtte måneder, plutselig
var akutt fare for hennes liv. For, som han sier, eposten fra 8. juli må "sees i kontekst".
For andre, som har fulgt saken tett siden begynnelsen, er det Milli her sier, fullstendig ute av kontekst.

Jeg skal finne tid til å høre på denne krimpodden. Men det er nok sant det du skriver.

At Milli plutselig viser forståelse for Hagens oppfatning av situasjonen da 8. juli-mailen kom.

Selv om Hagens oppfatning for de aller fleste strider mot all sunn fornuft. Og synes helt absurd.
Citera
2024-06-22, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg har skrevet det slik jeg har oppfattet det. Dette er ikke noe jeg har greie på i utgangspunktet, så det som siteres fra VG har jeg lest bokstavelig.

At det var funnet kokain, og omdanningsstoff fra kokain. Hva kan omdanningsstoff fra kokain være utover at kokainet har gått gjennom en kropp og blitt omdannet til metabolitter?

Det høres ut som du har kunnskap om hva som kan ligge bak disse begrepene. Kan du ikke forklare litt kort og kjapt, så vi får en oppklaring på hva det kan være som er blitt funnet.

Alltid bra å få korrigert misoppfatninger.

Jeg har forklart dette i et tidligere innlegg i tråden. Men for å skrive kort, så er metabolisme en prosess som skjer i kroppen, altså en kjemisk forbindelse som dannes når et stoff brytes ned ved hjelp av feks leveres enzymer. Man kan skape en slags metabolisme i laboratorier også via en prosess som heter in vitro , men det er noe helt annet.
Citera
2024-06-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg skal finne tid til å høre på denne krimpodden. Men det er nok sant det du skriver.

At Milli plutselig viser forståelse for Hagens oppfatning av situasjonen da 8. juli-mailen kom.

Selv om Hagens oppfatning for de aller fleste strider mot all sunn fornuft. Og synes helt absurd.

Viktig å ta med seg her er følgende når du lytter til Krimpodden:

- Emailen fra 8. juli 2019 ble publisert i VG 21. februar 2021
- Emailen fra 8. juli 2019 ble publisert på nytt i VG 20. juni 2024

- Emailen som ble publisert for 3 år siden er altså helt identisk
- Milli fremstiller nøyaktig samme innhold som nye opplysninger

Men dette er hverken "nye detaljer" eller kan sees i noen "ny kontekst".
Citera
  • 8954
  • 9354
  • 9404
  • 9453
  • 9454
  • 9455
  • 9504
  • 9554

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto