VG offentliggjr i dag en email TH skrev til motparten den 10. oktober 2019.
P dette tidspunktet var TH fortsatt ikke siktet og han skrev mye i denne perioden.
Bl.a. sendte han flere lengre email til politiet med ulike teorier om forsvinningen.
Tittelen p emailen som ble sendt til motparten er:
"Tom: En verdig avslutning"
Emailen ble sendt av THs advokat SH til den krypterte adressen motparten benyttet.
TH skrev flgende:
Tom: En verdig avslutning
Snart er det ett r siden Anne-Elisabeth forsvant. Dere har rammet meg hardt, men ogs mine barn og barnebarn. Dere har vist respekt for Anne-Elisabeth i alt dere har skrevet om henne. Det har vi satt pris p, og det har gitt oss tro og hp om at hun er behandlet ordentlig.
Anne-Elisabeth er uskyldig og har ikke fortjent vre i en slik situasjon. Der har heller ikke mine barn eller barnebarn. Vr eneste interesse er at Anne-Elisabeth skal f komme hjem til sine. Vi nsker en verdig avslutning. Jeg vil derfor forhandle om en endelig avtale, og ber om videre instruksjoner. Dere kan sende e-post eller ringe.
Tom Hagen
E-mailen ble sendt etter at politiet hadde skiftet hovedhypotesen fra kidnapping til drap.
TH hadde ogs nylig betalt motparten et strre belp p 1,35 millioner euro uten livsbevis.
I samme tidsrom hsten 2019 var alle barna i hvert sitt avhr hos politiet og ble spurt om TH.
HHB1, HHB2 og TEH skal ha opplevd avhrene som ubehagelig. HHB2 nekter signere avhret.
I stedet skrev datteren HHB2 et desperat brev ca 2 uker etter at TH skrev eposten til motparten.
Brevet fra HHB2 ble gjengitt og gjort kjent i sin helhet av TV2 flere mneder senere, i juni 2020.