2013-01-04, 02:15
Medlem
Mediemannens avatar
28 oktober-händelsen/tiden –
Indes beskrivning på Twitter DÅ om den tiden
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
/.../ framme vid den 27-28 oktober.
Det står inget på twitter de datumen om att sonen är tagen.
Det är sant att det inte står något där, ser jag nu (och det tog tid att skrolla tillbaka, just det).
Det bör också sägas att Inde inte brukar radera sina tweets.
Men han har gjort det vid något tillfälle.
Läs lite om ett minne jag har av detta i spoilern:
Summa summarum: Han har raderat tweets förr.
Något "känsligt" från 28 oktober-tiden kan måhända ha plockats bort?

Citat:
Dock berättas det den 27 oktober att han fått besök av socialjouren rörande "det skålheta kaffet".
Han skriver också att det är tredje anmälan han åker på sen han blev far.
Jo, han skriver då (28 oktober) detta:
Socialjjouren var här. Super jag? Nä. Men ringer nån sociala så följs det väl upp, oftast? Tredje gången jag blir anmäld sen jag blev far.
Den 28 oktober skrev han vidare:
''Välkommen in, socialjouren. Sonen var på väg i säng, men kom in ni. Vad är jag anklagad för den här gången?''
Citat:
Svårt att tolka vad som faktiskt hänt:
Så här skriver Jonas den 27 oktober:
''Nä, aldrig skållat sonen med kokhett kaffe. Disträ en gång, ställde kaffet istället för vattenmuggen framför honom. Det hände inget.''
Just så. Hur kan man tolka ut vad som hänt av detta?
En intressant tvittring gör han ett antal tweets senare samma dag (28 okt.):
– "Om han börjar dricka igen, då måste du lämna han!" Jag är fortfarande nykter. Men ensam här med sonen nu. Hur blev det så? Vad hände?
Där skriver han således att han var ensam med sonen. Och två tweets senare:
– Grabben har det bra här. Ni kan ta hand om er egen skit nu. Om ni törs. Vet detta om mig bara: Jag är ingen projektionsyta.
Därefter ligger han ganska lågt rörande "vårdtemat" förutom det sista den 28 oktober:
– Fest! 40-årsfest! Sonen sov inte idag, så jag är väl hemma igen om två timmar.
Citat:
Kan inte scrolla längre tillbaka än den 26 oktober. Går det att fram mer längre bak?
Gränsen tycks gå där den 27 oktober, även hos mig.
Citera
2013-01-04, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
De här två personerna dök upp som från ingenstans:

https://twitter.com/rosenberghanna
https://twitter.com/AssnTildis

rosenberghanna är en liten flicka som var med i senaste säsongen av Big Brother.
Citera
2013-01-04, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
De här två personerna dök upp som från ingenstans:

Hanna Rosenberg var med i Big Brother i år.
Citera
2013-01-04, 11:19
Medlem
Timjan256s avatar
J.I twittrar på och verkar oerhört bitter och drabbats av akut kvinnohat.

http://instagram.com/p/UDSljEOmqC/

Det hela är sorgligt och han ser inte risken med att föra sin kamp om sonen inför öppen ridå. Med andra ord: han twittrar mer och mer bort sitt umgänge med sin son. Tror inte socialsekreteraren ser det här med roande glasögon och när ett framtida beslut tas om vårdnaden av sonen.

MB manar honom att sluta skriva om detta.

Marie Backman ‏@Marie_Backman
@JonasInde Vår son kommer bli läskunnig en dag. Det kommer även hans kompisar i skolan.

1h Marie Backman ‏@Marie_Backman
.@JonasInde Jag försöker inte vara hånfull eller vinna något men du måste börja ta hand om dig. Du skadar honom!

1h Marie Backman ‏@Marie_Backman
.@JonasInde Snälla Jonas vad gör du? Snälla börja tänka på vår son. Förstår du vad de här tweetsen kan få för konsekvenser för honom?
Citera
2013-01-04, 15:23
Medlem
Det kom inte som en överraskning men givetvis blockar karln mig på twitter, bara för att jag ställde lite frågor. Verkar oförmögen att ta kritik. Oavsett vem som har rätt eller fel, men jag har svårt att tro att man bara tar ett barn utan minsta lilla grund till det, så behöver man väl inte ta upp det på twitter? Dessutom hans beteende på twitter stärker inte direkt hans sak.
Citera
2013-01-04, 16:52
Medlem
elmanoos avatar
Att han är såpass förhållandevis fysiskt fräsch ändå, och att han stundtals fortfarande kan kräma ur sig någorlunda kvalitativa och fyndiga saker måste ju ses som ett smärre mirakel då man betänker mängderna alkohol/substanser som passerat den där kroppen. Och de som såg avsnittet i 'Jonas löfte' där han besöker byggnaden som han dök ner från i den förra så omtalade maniska episoden, måste väl hålla med om att det faktiskt överhuvudtaget är ett smärre mirakel att mannen fortfarande är vid liv.

Men, när det gäller hans beteénde och psyke så är det sannolikt också en faktor man måste väga in. Jag kommer igåg att han återbesökte den hjärnkirurg som akutopererade honom i samma ovannämda avsnitt - och utan att minnas exakt hur kritiskt tillståndet var (har för mig att det främst rörde sig om att öppna upp kraniet för att lätta på trycket då hjärnan svullnande), så vandrar man ju inte oförändrad eller utan bestående men ur en sådan händelse.

Hjärnskador orsakar ofta permanenta, kraftiga personlighetsförändringar - och problem med impulsivt beteénde, stormigt känsloliv, problemt med konsekvenstänk osv är inte sällan förändringar och svårigheter som brukar nämnas. Med andra ord: inte precis vad en redan excentrisk och märklig karaktär som Inde - som redan innan hade problem och bagage att hantera så det räckte och blev över - egentligen skulle behövt.

Nåja, det var ju iofs ett antal år sedan nu, och han verkar väl ha varit halvfräsch och fungerande i omgångar, så man ska väl kanske inte läsa in allt för mycket i det - men, det kan ändå vara någonting att ev ta i beaktning då Indre twittrar iväg nästa salva med vansinnesinlägg.
Citera
2013-01-04, 16:54
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det kom inte som en överraskning men givetvis blockar karln mig på twitter, bara för att jag ställde lite frågor. Verkar oförmögen att ta kritik. Oavsett vem som har rätt eller fel, men jag har svårt att tro att man bara tar ett barn utan minsta lilla grund till det, så behöver man väl inte ta upp det på twitter? Dessutom hans beteende på twitter stärker inte direkt hans sak.

Vid minsta antydan till ifrågasättande eller kritik ger han sig på personen i fråga med antingen förolämpningar eller försök att förminska denne. Bara att gå in i hans feed och se hur han bemöter folk.
Citera
2013-01-04, 17:38
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmanoo
Att han är såpass förhållandevis fysiskt fräsch ändå, och att han stundtals fortfarande kan kräma ur sig någorlunda kvalitativa och fyndiga saker måste ju ses som ett smärre mirakel då man betänker mängderna alkohol/substanser som passerat den där kroppen. Och de som såg avsnittet i 'Jonas löfte' där han besöker byggnaden som han dök ner från i den förra så omtalade maniska episoden, måste väl hålla med om att det faktiskt överhuvudtaget är ett smärre mirakel att mannen fortfarande är vid liv.

Men, när det gäller hans beteénde och psyke så är det sannolikt också en faktor man måste väga in. Jag kommer igåg att han återbesökte den hjärnkirurg som akutopererade honom i samma ovannämda avsnitt - och utan att minnas exakt hur kritiskt tillståndet var (har för mig att det främst rörde sig om att öppna upp kraniet för att lätta på trycket då hjärnan svullnande), så vandrar man ju inte oförändrad eller utan bestående men ur en sådan händelse.

Hjärnskador orsakar ofta permanenta, kraftiga personlighetsförändringar - och problem med impulsivt beteénde, stormigt känsloliv, problemt med konsekvenstänk osv är inte sällan förändringar och svårigheter som brukar nämnas. Med andra ord: inte precis vad en redan excentrisk och märklig karaktär som Inde - som redan innan hade problem och bagage att hantera så det räckte och blev över - egentligen skulle behövt.
Du har en poäng med detta. Dock tror jag inte hans kropp är så fasligt nedgången. Som han berättade om häromdagen var det bara något år sedan han gjorde 40 på milenefter självmordsförsöket och hjärnskadan.

Citat:
Nåja, det var ju iofs ett antal år sedan nu, och han verkar väl ha varit halvfräsch och fungerande i omgångar, så man ska väl kanske inte läsa in allt för mycket i det - men, det kan ändå vara någonting att ev ta i beaktning då Indre twittrar iväg nästa salva med vansinnesinlägg.
Som sagt, hans tvittringar får man i mångt och mycket ta för vad detta är:
Det sker på Twitter, som är hans kommunikationslänk/möjlighet ut i livet. Utan Twitter vore han nog i stora problem. Hur skulle han egentligen klara sig?

Om man bortser (även om det är svårt) från detta med vårdnadshistorien och dess privata/besvärande inslag – vill jag dessutom påstå att Jonas Indes tweets generellt är av hög kvalitet, sett till allmänmänskliga tankegångar och/förenat med god språklig formuleringsförmåga.
Jämfört med många andra kändisar är han markant mer intressant att läsa och spännande att följa.
Framför allt: Inde säger något med ett eget avtryck.
Citera
2013-01-05, 01:08
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BV56
rosenberghanna är en liten flicka som var med i senaste säsongen av Big Brother.

Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Hanna Rosenberg var med i Big Brother i år.

Notorisk mobbare i huset också.
Citera
2013-01-05, 08:22
Medlem
elmanoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Du har en poäng med detta. Dock tror jag inte hans kropp är så fasligt nedgången. Som han berättade om häromdagen var det bara något år sedan han gjorde 40 på milenefter självmordsförsöket och hjärnskadan.

Det är sant. Men en hjärnskada medför inte nödvändigtvis nedsatt fysisk förmåga.

Citat:
Som sagt, hans tvittringar får man i mångt och mycket ta för vad detta är:
Det sker på Twitter, som är hans kommunikationslänk/möjlighet ut i livet. Utan Twitter vore han nog i stora problem. Hur skulle han egentligen klara sig?

Du intar en sympatisk och förlåtande hållning till Inde, och det kan jag visserligen förstå som förmodat gammalt fan, men jag skulle nog snarare säga att det är delvis PGA Twitter som han nu finner sig i stora problem. Det bästa för honom vore att koppla ur datorn, och sedan fokusera på att komma tillbaka till ett skick där han är funktionell som förälder. Eller ja, det handlar ju inte om Twitter specifikt, utan mer om ett sjukligt narcissistiskt förhållningssätt till den yttre världen och framförallt till sin familj. Jag väljer att lägga det på den nivån, för även om man beaktar hjärnskadorna, psykiska problemen, medicineringen och det föredetta alkoholmissbruk så ärJonas är fortfarande tveklöst intelligent nog för att innerst inne inse att det sättet han beter sig på nu inte är hållbart, och inte gynnar varken honom eller hans framtida chanser att träffa sin son.

Citat:
Om man bortser (även om det är svårt) från detta med vårdnadshistorien och dess privata/besvärande inslag – vill jag dessutom påstå att Jonas Indes tweets generellt är av hög kvalitet, sett till allmänmänskliga tankegångar och/förenat med god språklig formuleringsförmåga.
Jämfört med många andra kändisar är han markant mer intressant att läsa och spännande att följa.
Framför allt: Inde säger något med ett eget avtryck.

Nja, alltså visst kan han formulera sig bra och på ett säreget sätt, och han är fortfarande stundtals rolig, men man ska heller inte överdriva. För de flesta är det nog mest bara en "train-wreck" situation att följa honom på twitter - "man vill egentligen inte se men kan inte motstå att titta", typ. Även innan den här soppan så var väl lite av charmen med hans twittrande att han var så grälsjuk.
Senast redigerad av elmanoo 2013-01-05 kl. 08:24.
Citera
2013-01-05, 13:18
Medlem
Azphyxias avatar
Är relativt fascinerad av Inde som person.
Jag har dock.tagit in det mesta via boken To Fast For Love, vilken skrevs för ganska länge sedan, ca 6 månader efter hans skutt ut från fönstret.

Läser man den boken så är det i alla fall för mig uppenbart att han tagit lärdom av sitt tidigare tillstånd, men ändå förnekar de reella problemen.

Att det sedan uppenbarligen har gått åt helvete är en annan femma.

hur ser hans relation till Martin kellerman ut idag?
Citera
2013-01-05, 14:04
Medlem
lednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BV56
Att SVT gör en sån här s k dokumentär... Hoppas de ställer upp med all hjälp som nu behövs! Därmed inte sagt att separation och vårdnadstvist beror på Jonas Löfte, men hur fiffigt är det egentligen att låta en instabil människa få denna exponering i tv?

Precis vad jag tänkt. Den 3 december 2012 blev JI intervjuad av Lotta Bromé i P4 Stockholm.
http://m.sverigesradio.se/artikel/53...programId=2151

Om man lyssnar 02:15 och framåt berättar JI om hur det gick till när han blev "headhuntad" av UR.
Där berättas om att en producent på UR aktivt tagit kontakt med honom via Twitter och övertalat honom att medverka. Har för mig att JI berättar samma sak in något av de tidigare avsnitten av "Jonas Löfte".

Detta lämnar mig ingen ro. Hur kan statliga Utbildningsradion (finansierad av licenspengar) vara så godtyckliga i hur de sorterar fram material till sina dokumentärer. Vore det inte mer professionellt att vända sig till en övergripande organisation såsom KRIS eller RSMH?

Att exponera en person som JI (med ett bagage av självmordsförsök, offentliga beef:s på nätet, plötsliga avhopp från pågående teaterproduktioner etc) samt hela hans familj vittnar om att UR mest har uttnyttjat JI:s kändisskap för sin egen vinning skull (UR hoppades på fler tittarsiffror och en viss hippfaktor). UR slår rekord i social porr.

Undrar om UR över huvud taget gör någon riskanalys när ett projekt drar igång eller om man bara låter kameran rulla...

Lektion #1 i dokumentärjournlistik torde vara att det är otroligt svårt att granska ett problem utan att bli en del av problemet självt...jag fattar helt enkelt inte hur UR kan vara så infantlt omedvetna om detta grundläggande axiom.
Uplägget "Jonas Löfte" påminner om hur Aschberg växelvis hissade/dissade Christer Petterson under 90-talet, med den väsentliga skillnaden att TV3 är en privatfinansierad utmanare till den statliga televisionen med tydlig profil att visa det den statliga televisionen inte kan/vill sända.

Möjligtvis var Indes sammanbrott ändå i annalkande...men det spelar inte så stor roll...jag är helt övertygad om att den nationella exponering som UR har lagt på familjen Inde / Backman har gjort problemen mycket värre för dem.

Det vilar nu ett stort ansvar på UR att stötta familjen. Utan kamera. Utan att tjäna nåt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in