2013-01-25, 21:03
Medlem
Ok, tack för utförligt svar.

En till tanke kring Jonas Inde. I den hyllade humorserien "Allt faller" där två av Indes tidigare kollegor från Killinggänget deltar sa Henrik Schyfferts karaktär något i stil med: "arbetslösa kreatörer som spyr galla dagarna i ända på twitter" och jag tänkte då genast på Jonas Inde och den dåliga relation han och dessa män verkar ha numer. "Allt faller" handlar ju så mycket om "clownen som gråter" (enligt lyriska kritiker), serien vill ju verkligen visa människan bakom komikern och den totala galenskap som simmar runt i skallen på såna.

Men: Vem vinner? Vem är den gråtande clownen på riktigt? Vem är riktigt jävla galen och en riktig komiker den här gången? Japp! Det är: Jonas Inde.

Allt de försöker visa i serien har Inde redan visat för länge sedan. Det är gammalt.

Jonas Gardell, Henrik Schyffert och Johan Rheborg är rena byarevyn i jämförelse med Jonas Inde. Fattar ni vad jag försöker säga? Jonas Inde är i jämförelse med dem ETT GENI.
Senast redigerad av Pixiala 2013-01-25 kl. 21:05.
Citera
2013-01-25, 21:38
Medlem
GrillSituations avatar
Han skrev för ett tag sedan:
Blockad av @NikkiSixx @Magnusbetner @jimmieakesson @jangradvall @LinusBylund @calleschulman @SoranIsmail Homogen grupp eller avviker någon?

Hur har han gjort sig ovän med alla dessa?
Förra året vet jag att han var med i Schulman Show och Betnérs radioprogram också.
Citera
2013-01-25, 22:18
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillSituation
Blockad av @NikkiSixx @Magnusbetner @jimmieakesson @jangradvall @LinusBylund @calleschulman @SoranIsmail Homogen grupp eller avviker någon?

Förra året vet jag att han var med i Schulman Show och Betnérs radioprogram också.

Är @NikkiSixx just DEN Nikki då? Skitsamma. Det är bara bra av Jonas att göra sig av med avskräde.
Senast redigerad av BRZM 2013-01-25 kl. 22:53.
Citera
2013-01-26, 03:20
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillSituation

Av calleschulman blockades Inde efter att han spammat (på sitt vanliga sätt) i ungefär ett halv dygn om varför calle var så aggressiv mot folk, var det möjligtvis för att hans alkoholiserade föräldrar slog honom, som Jonas glatt antydde?

Av dom andra handlar det också mestadels av spam, ofta med grundlösa anklagelser om att dom är alkisar/rasister.

Speciellt Betnér var Jonas väldigt inne på att prata om som "Sverigedemokraters favoritkomiker" tidigare i somras.

Så det homogena i gruppen är väl att det handlar om kända människor, som samtliga stört sig på att Jonas Inde spammar dom med grundlösa anklagelser.

Vad Jonas pratat "med" Nikki Sixx om (Ja det är "den" Nikki Sixx") går att se genom att googla "Jonas inde Nikki sixx" bara, så dyker Jonas tweets upp.

http://lmgtfy.com/?q=jonas+inde+nikki+sixx
Senast redigerad av zBr9 2013-01-26 kl. 03:22.
Citera
2013-01-26, 03:25
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixiala
Jonas Gardell, Henrik Schyffert och Johan Rheborg är rena byarevyn i jämförelse med Jonas Inde. Fattar ni vad jag försöker säga? Jonas Inde är i jämförelse med dem ETT GENI.

Skulle säga att det är precis tvärtom.

Schyffert, Rheborg och Gardell är "genier" genom att kunna skämta om såna här saker.

Jonas Inde är sjuk i huvudet för att han tar sakerna som "Allt Faller" handlar om på fullkomligt allvar.
Citera
2013-01-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Skulle säga att det är precis tvärtom.

Schyffert, Rheborg och Gardell är "genier" genom att kunna skämta om såna här saker.

Jonas Inde är sjuk i huvudet för att han tar sakerna som "Allt Faller" handlar om på fullkomligt allvar.

Historien har väl visat att "sjuk i huvudet" många gånger är själva definitionen på "geni", många människor som åstadkommit fantastiska saker har varit allt annat än normala. Alla andra är "medelmåttor".

Dock håller jag med om att Inde kört fast lite just nu. Han behöver komma loss.
Senast redigerad av Pixiala 2013-01-26 kl. 12:06.
Citera
2013-01-26, 21:35
Medlem
Citat:

[- - -]

Och hur kan ni tro att Jonas Inde har ont om pengar för han skriver han vill städa hos kändisar på twitter? Det är ju alldeles uppenbart humor. Det är på skämt. Karln är som bekant komiker. Mer galen än vanligt verkar han inte vara heller, bara upprörd över vårdnadsbråket med sitt ex.

[- - -]

Tja, han sade ju tidigare i Aftonbladet han spelat bort hela arvet efter sin mor på 300 000 :-. Men han kanske skämtade då också. På Twitter vill jag minnas att han för en tid sedan skrev att han bränt ännu mer på prostituerade (antagligen skämt).

I programmet Jonas Löfte skall han enligt uppgifter tidigare här i tråden (har bara tittat på den snutt där han är arg över mammans incestuösa tendenser och - sannolikt - skojar om att mörda sambon) ha sagt att han är skyldig systern 400 000 :- (men det kanske var ett skämt?). Han skall också i ett avsnitt ha sagt att han inte hade råd med barnvagn.

En möjlig inkomstkälla för Inde skulle kanske kunna vara att sälja sin del i vissa låträttigheter. Han har tydligen gjort någon text åt Olle Ljungström i alla fall. Även om Ljungström alltid sålt dåligt så är han ju högt aktad av musikrecensenter. Det är ju möjligt att det finns något skivbolag som varit berett att pröjsa för Indes eventuella andel i sådana låträttigheter och att man varit beredd att ta upp Ljungström-låtar till ett högt värde i balansräkningen med tanke på eventuellt, framtida "kult"-värde. Och även om Ljungström sannolikt inte genererar speciellt mycket pengar borde ju nuvärdet av inbetalningar som sträcker sig 70 år efter upphovsmannens död kunna bli en del. I alla fall om Olle blir kult någon gång i framtiden ungefär som Dan Andersson eller någon liknande figur (noterar förresten att f d sambon Marie B. verkar komma från de trakter där Dan Andersson kom ifrån).

Andra varianter är att Inde fått ett rejält förskott på något, Finax-lån, nya pengar från systern eller att pappan hostat upp stålar.

När det gäller Indes kapacitet som komiker så är han väl inte lika bra som Robert Gustafsson. Han är väl mer jämförbar med Peter Wahlbeck, tror jag.

När det gäller de 95 och 98 procenten som Mediemannen kommenterade så står jag fast vid detta med det jag vet idag. Inte för att jag tycker att Inde verkar speciellt sympatisk utan för att han inte verkar tillräckligt knäpp för att det skall anses värre än det LVU-fall jag länkade till och där modern fick behålla sitt barn. Rätten måste nog tycka jävligt illa om Inde eller så måste något trovärdigt expert-vittne intyga att Inde utgör en risk för barnet. Tvivlar på att det räcker att han blir tankspridd av litiumet. Om en prejudicerande dom inte skall plocka av alltför många ungarna måste man nog hitta något som skiljer ut Inde från andra fall. Vet inte om det räcker med en kombination av bipoläritet och (nykter) alkoholism. Misstänker att det då också kan bli alltför många man måste plocka av ungarna. Jag vet dock att man brukar skära bort en bit av hjärnan i pannan på folk (minns inte om det var höger eller vänster sida) om trycket i hjärnan blivit för stort. Om trycket i huvudet blivit för stort efter att Inde slog i backen kan man kanske ha gjort en sådan operation. Har också för mig att impulskontrollen sitter i pannan eller tinningen. Om något sådant skadats skulle det kanske kunna vara tillräckligt för att få en tillräckligt avgränsad prejudicerande dom som inte går att tillämpa på alltför många människor. Men för att kunna använda något sådant bör nog Marie B. och hennes advokat ha kunnat få tag på Indes sjukjournaler.
Citera
2013-01-27, 05:56
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Historien har väl visat att "sjuk i huvudet" många gånger är själva definitionen på "geni", många människor som åstadkommit fantastiska saker har varit allt annat än normala. Alla andra är "medelmåttor".

Dock håller jag med om att Inde kört fast lite just nu. Han behöver komma loss.

Vågar dock påstå att den absolut största delen genier inte har varit "sjuka i huvudet". Vågar ännu starkare påstå att den största delen av de som är "sjuka i huvudet" inte är genier. Ofta är en dårpippi bara en dårpippi.
Citera
2013-01-27, 08:01
Medlem
Det finns två typer av komik: en är kul under den tid den utspelar sig i och en är kul för alltid.

När Killinggänget var verksamma skrattade folk sig fördärvade åt allt de gjorde. När en 20 åring idag ser Robert Gustafssons sketcher från Glenn Killing I Manegen brukar den tycka att det där var väl inte kul alls. Det är daterat. Det funkade då, det speglade sin samtid men det håller inte idag. Problemet är att Robert Gustafsson inte fattat det, utan han fortsätter att traggla sina olika gubbar. Fast det slutat vara roligt för länge sedan.

Rober Gustafsson sa igår i ett tv program att Killinggänget bestod av ett gäng helt olika människor. Det tycker inte jag, jag tycker det var ett gäng ganska lika människor - och så Jonas Inde. Hans sketcher är nämligen skitroliga än. Philip Zandén sa i samma program: "det var stockholmare och så var det Robert Gustafsson". Så korkat uttalande. Philip Zandén kan inte minnas mycket av Killinggänget, och många av er som sitter här och käftar var inte ens påtänkta när det sändes.

http://www.youtube.com/watch?v=YGu-wDQXzyU
http://www.youtube.com/watch?v=J9s_Xxw36RQ
http://www.youtube.com/watch?v=dkJGit85oGI

Det här kan ni kolla på och inse att det är skitkul. Killinggängets stjärna är: Jonas Inde, från norrland.

Sen tycker jag ni ska tagga ner.
Senast redigerad av Pixiala 2013-01-27 kl. 08:54.
Citera
2013-01-27, 08:39
Medlem
Hahaha... http://youtu.be/pimXz5QCr1E
Citera
2013-01-27, 16:51
Medlem
zBr9s avatar
Citat:

Det här kan ni kolla på och inse att det är skitkul. Killinggängets stjärna är: Jonas Inde, från norrland.

Ja, att Jonas Inde har gjort svinroliga saker under sin tid med Killinggänget tror jag att vi är ganska överens om, men handlar tråden verkligen om hans kvalité som komiker?

Gör hans insatser i Killinggänget att vi inte får granska hans insats som människa, eller hur tänker du?
Citera
2013-01-27, 17:18
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Det finns två typer av komik: en är kul under den tid den utspelar sig i och en är kul för alltid.

När Killinggänget var verksamma skrattade folk sig fördärvade åt allt de gjorde. När en 20 åring idag ser Robert Gustafssons sketcher från Glenn Killing I Manegen brukar den tycka att det där var väl inte kul alls. Det är daterat. Det funkade då, det speglade sin samtid men det håller inte idag. Problemet är att Robert Gustafsson inte fattat det, utan han fortsätter att traggla sina olika gubbar. Fast det slutat vara roligt för länge sedan.

Rober Gustafsson sa igår i ett tv program att Killinggänget bestod av ett gäng helt olika människor. Det tycker inte jag, jag tycker det var ett gäng ganska lika människor - och så Jonas Inde. Hans sketcher är nämligen skitroliga än. Philip Zandén sa i samma program: "det var stockholmare och så var det Robert Gustafsson". Så korkat uttalande. Philip Zandén kan inte minnas mycket av Killinggänget, och många av er som sitter här och käftar var inte ens påtänkta när det sändes.

http://www.youtube.com/watch?v=YGu-wDQXzyU
http://www.youtube.com/watch?v=J9s_Xxw36RQ
http://www.youtube.com/watch?v=dkJGit85oGI

Absolut. Inde var svinrolig i det Killinggänget gjorde och han var svinrolig i Räkfrossa. Jag är fortfarande tveksam till om det gör honom till ett geni.. Skrev han ens någon av karaktärerna själv? Det spelar ingen roll i och för sig, för hur rolig han än har varit och hur tråkigt det än är så är han idag inget annat än en manisk dårpippi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in