2013-01-06, 00:41
Moderator
Parongatans avatar
Jag fick bara en tanke kring Indes olyckliga och obesvarade kärlek till Tuva Novotny, att hon numera har blivit tillsammans med Ola Rapace. Kan det ha triggat Inde till denna mentala fullständiga kollaps?
Citera
2013-01-06, 21:07
Medlem
Uppenbarligen är mjukporrmusikvideon nu åldersbegränsad till 18 år nu. Den barntillåtna versionen har brösten pixlade/suddade. Jag gissar därför att den ursprungliga tanken var att ha brösten pixlade.

Videon verkar ha laddats upp 2 juni 2011. Om videon filmats i april eller maj bör Jonas Inde då ha vetat att Marie B****** då var gravid med hans barn. Inte snyggt, Jonas, även om det var tänkt att brösten skulle vara pixlade. Ställde hon förresten upp för att rädda sin sambos i det läget vacklande karriär? Tycker inte att hon borde fått ut speciellt mycket själv av en sådan här video. Om hon tänkt sig att bli kändis genom att visa pixlade bröst så verkar det litet sent påtänkt när hon började närma sig 30. I den separata skvallertråden om henne sägs heller inget om tidigare toplessbilder.

Eftersom man verkar ha polisanmält att den opixlade versionen av videon läckte ut på nätet så antar jag att Marie B****** blivit rätt olycklig när så skedde. Hon verkar alltså inte ha räknat med detta utan inbillat sig att hon var i goda händer, typ.

Undrar också om inte den här historien kan ha bidragit till att det tog slut mellan Jonas Inde och Marie B******. Indes beklagande på Twitter där han beklagar att polisen inte gjort något verkar vara daterat 24 maj 2012.

Sedan undrar jag just i ljuset av ovanstående hur Jonas Inde tänker när han på Twitter förklarar hur mycket han tycker om sin son och hur väl han vill honom. Om han verkligen hade månat om sin son skulle han inte ha låtit filma videon med den här handlingen eller åtminstone sett till att man satt fast en hudfärgad topp e dyl med lösmustaschklister e dyl. Med litet hudfärgat smink på tyget borde man ha kunnat få fram en väldigt realistisk nyans som funkat bra med pixlingen. I och för sig hade det väl trots detta inte varit kul för sonen att se videon. Men det hade varit en klart bättre lösning.

Det hade sett snyggare ut om Jonas Inde spelat in en liten videosnutt där han sagt att han aldrig borde ha bett Marie B****** ställa upp för den här videon och att han ber sin son om ursäkt för detta. I och för sig löser väl detta inte problemet. Men det hade väl sett litet snyggare ut även om i alla fall jag inte gillar honom efter att ha fått reda på den här videon.

Tillåter mig ändå att spåna litet om Indes framtid som artist.

Själv tycker jag att det borde kunna gå att dra ihop 100 pers två gånger i veckan till en biograf e dyl där Jonas Inde fick hålla låda en stund. Om han inte kan göra någon figur (Loke är tråkig och Tommy Bohlin är det också ofta, slamsugarn är klart bättre) så skulle han kanske kunna köra med det där sexsnacket han höll på med för några dagar sedan. Det är väl en slags heterosexuell variant av Jonas Gardell för 20 år sedan. Det skulle väl kunna klassas som något typ ett mellanting mellan ståupp-komik och en freakshow. Kanske skulle han kunna turnera också. Kanske skulle det kunna låta så här i en lokal-TV-sändning om en skola köpt biljetter till sina högstadieelever och reportern intervjuar en hop ungdomar som är på väg in till föreställningen:

- Vet ni vem Jonas Inde är?

- Nae. Jo, han är nått slags jävla cp-mongo va. Sen ska han prata om sex, typ.

- Varför har ni kommit hit?

- Majjen sa att vi skulle hit. Han sa att det var viktigt å fint.

- Vad hoppas ni få ut av föreställningen?

- Jo, va hettere, alltså jag hoppas att han får nått sånt där jävla skov, va, under föreställningen. Det vill jag se! Så att han bara ligger där på scenen å tuggar fradga och låter gluämouurrrgghh, typ va.

- Inget annat?

- Jo, sen skulle jag vilja filma om han gör ett nytt självmordsförsök och hoppar ner i orkesterdiket med huvet före, typ. Det skulle jag vilja se! Sen skulle jag lägga upp filmen på YouTube så att alla polare också kunde kolla. Ungefär som filmen med rånarn i Södertälje som blev skjuten i huvet.

- Ni tycker inte synd om Jonas?

- Nae, varför då?

- Jomen det här med att han är manodepressiv och har försökt begå självmord och fått en hjärnskada och så?

- Jasså, du menar så! Jofan, nog är det litet synd om han kanske. Men jag vill ändå se om han får ett sånt där skov eller försöker begå självmord igen.

- Jag också!
Citera
2013-01-06, 23:08
Medlem
zBr9s avatar
Idag har en del hänt:

JI antyder att Mauro Scocco och Thomas Andersson Wij skulle tillhöra den alltjämt växande grupp Marie-sympatisörer som i JI's huvud tycks ha gått ihop i en jättelik konspiration för att svartmåla honom.

https://twitter.com/JonasInde/status/287864619144470528

Barnboksförfattaren Anders Jacobsson sluter upp i ledet av de som lyckönskar Marie i kampen, och blir på grund av detta hårt kritiserad av en viss Inde.

https://twitter.com/AndersJacobsson/...72673390931970

Även journalisten Christoffer Röstlund Jonsson, precis som Jonas härstammande från Umeå, har under dagen hamnat i ex-killingens skottlinje. Avslutar detta som han brukar avsluta de flesta motsägningar på Twitter, genom ett av sina numera klassiska "FOAD. Blockad."-meddelanden.

https://twitter.com/crj138/status/288032750366240768
Citera
2013-01-07, 01:06
Medlem
Mediemannens avatar
Twitterdialoger — som tar fart; allt fler involverade

Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Idag har en del hänt:

JI antyder att Mauro Scocco och Thomas Andersson Wij skulle tillhöra den alltjämt växande grupp Marie-sympatisörer som i JI's huvud tycks ha gått ihop i en jättelik konspiration för att svartmåla honom.

Inde är bra på just sådant där igångdragande (spel) och påeldande av en utsaga, en dialog – som exemplifieras genom den tvittringen du länkar och framför allt dess efterföljds-tweets. Han levererar och konfronterar – med sakkritik som är kryddad med en stil som har giftigt stänk av sarkasm, aggression och diverse annat utstickande. Åtskilliga – så som just den som var måltavla från början i det där i går natt: musikproducenten Da*id Elfstr*m Lilj* – blir närmast tagna på sängen av Jonas drivna frågor och konfronterande meningar. Den där David märkte man blev besvärad i går av Inde. Jonas verkligen krävde en ursäkt av David. Han matade på som besatt med om jag nu har räknat rätt sammanlagt 22 tweets till L*lja, och ett flertal återtweets av densamme. Allt detta har alltså Li*ja RADERAT i dag! Var han packad i natt när han skrev detta (och väljer att inte stå för det han skrev)?

Davi* Lilj*.
Upprinnelsen var detta med "lögner aka lögnare" etc.; ursprunget var alltså att han skrev (till Indes ex Mari* Backm*n):
"Otroligt jobbig situation. Kämpa på. Liten tröst är att
ingen tror på hans lögner. Ta hand om dig. Vi vet att du gör rätt
"
Jonas menade att D*vid inte hade rätt att säga så. Det som Inde hela tiden ville att L*lja skulle säga till Jonas offentligt på Twitter var:
"Jag ber om ursäkt för att jag kallade dig lögnare."
Detta gjorde aldrig Lil*a – därav, i mångt och mycket, den småparanoida uppbragtheten från Indes sida.
Därefter drogs alltså Scocco och Andersson Wij (!) lite småbesynnerligt nog in i "spelet".

JI adresserar också irriterat frågan om vilka "vi" är, som DL använder som pronomenform.

Citat:
Barnboksförfattaren Anders Jacobsson sluter upp i ledet av de som lyckönskar Marie i kampen, och blir på grund av detta hårt kritiserad av en viss Inde.

Att Anders nu har gett sig in i det hela är också intressant. Är det betingat av sakfrågan (vårdnadshistorien etc.) bara verkligen? Eller har de två något gammalt som ligger och pyr? I kväll, de senaste två timmarna, har den store barnboksförfattaren skrivit cirka 10 tweets till Inde i kölvattnet av ovanstående. Inde svarar bland annat:
@AndersJacobsson Hon kämpar för att få ensam vårdnad - och du tar ställning. Men hur vet du att hennes ensamma vårdnad är bäst för BARNET?
Citat:
Även journalisten Christoffer Röstlund Jonsson, precis som Jonas härstammande från Umeå, har under dagen hamnat i ex-killingens skottlinje. Avslutar detta som han brukar avsluta de flesta motsägningar på Twitter, genom ett av sina numera klassiska "FOAD. Blockad."-meddelanden.

Märkvärdigt ånyo. Att skriva "FOAD. Blockad." vuxna människor emellan tillhör väl inte vanligheterna? Jonas replikerar för en stund sedan:
Fan, jag är 45 och från Umeå, jag var tvungen att slå upp FOAD som @crj138 skrev till mig. Fuck Off And Die betyder det va? Mvh/Pappa
Citera
2013-01-07, 01:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Idag har en del hänt:

https://twitter.com/JonasInde/status/287864619144470528

https://twitter.com/AndersJacobsson/...72673390931970

https://twitter.com/crj138/status/288032750366240768
Ojsan. Och jag som trodde att JI:s vansinnes-tweets igår skulle vara den intimporrigaste twitter-erfarenheten hittills. Galenskapen fortsätter visst. Stackars JI. Kan inte några vänner och bekanta göra en intervention?
Citera
2013-01-07, 01:27
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ojsan. Och jag som trodde att JI:s vansinnes-tweets igår skulle vara den intimporrigaste twitter-erfarenheten hittills. Galenskapen fortsätter visst. Stackars JI. Kan inte några vänner och bekanta göra en intervention?
Hur då "vansinnes-tweets"? Är det något speciellt tweet du tänker på? Eller är det helheten av Indes tvittrande?
Och vad menar du med intervention? Hur ska det gå till i praktiken?
Citera
2013-01-07, 01:53
Medlem
Mediemannens avatar
UR:s ansvar (om så) att "stötta" familjen (Inde/Back*an)

Citat:
Ursprungligen postat av ledning
Välkommen till Flashback! Ditt första inlägg här är väldigt kvalitativt och intressant Jonas Inde-tråden-sakfrågemässigt.

UR:s ansvarsdel i det som pågår just nu i Indes liv är knepigt att säga något klart om, tycker jag. Du har en del poäng med din text i frågan. Att de har varit godtyckliga i sitt val av "objekt", håller jag inte med dig om direkt. Vi kan inte veta egentligen (jag utgår från att du inte hör hemma på SVT) hur den (urvals)processen med att gör en programserie med Inde sett ut. Jag känner inte till detta i alla fall.

Jämförelsen med Aschberg versus Christer Pettersson när det begav sig – den är något drastisk, anser jag.

Sedan är det måhända en tolkningsfråga detta med "sammanbrott", som du säger att Jonas nu hamnat i/är i. Jag skulle nog säga att han fortfarande står ganska grundat på marken, i dylik mening. Visst, han drar på i sina skriftliga uttryck, men utanför det då?
Vad har han för liv för övrigt? Det kanske finns en del/ett och annat "stabilt", "friskt" och odramatiskt (utan ångest etc.) inslag där?

Jag väljer att skicka vidare din fråga:
Vad säger UR-produktionsfolket (Jonas löfte etc.) själva i dag 7 januari 2013?
Citera
2013-01-07, 11:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Hur då "vansinnes-tweets"? Är det något speciellt tweet du tänker på? Eller är det helheten av Indes tvittrande?
Naturligtvis tänker jag på dem från i förrigår. Eller har han vansinnes-tweetat länge? Såvitt jag vet bara i förrigår och igår. Än så länge.

Och intervention bör ske av de absolut närmaste. Han verkar må väldigt dåligt.
Citera
2013-01-07, 13:02
Medlem
Mediemannens avatar
Jonas Inde är inte galen;
han har inte skrivit vansinniga tweets
Citat:
Citat:
Citat:
Galenskapen fortsätter visst. Stackars JI. Kan inte några vänner och bekanta göra en intervention?

Naturligtvis tänker jag på dem från i förrigår. Eller har han vansinnes-tweetat länge? Såvitt jag vet bara i förrigår och igår. Än så länge.

Och intervention bör ske av de absolut närmaste. Han verkar må väldigt dåligt.
Någon galenskap eller något vansinnestvittrande – anser inte jag att det är.
(Det finns betydande ickepatologiska inslag och kommunikationsmoment i hans Twitterverklighet ävenledes. Det bör nämnas!)
Han senaste meddelande, kl. 12.38 i dag, är t.ex. ett så pass "normalt" tweet som detta:
@jokals79 Det har du rätt i. Behovet av flykt ett gissel ibland. Böcker och tennis bäst. Alkohol sämst. Twitter kung fu nånstans däremellan.
Jonas Inde har en utmanande och annorlunda stil. Han tar ut svängarna och han bryter gränser.

Det här med vårdnadshistorien etc. (han utgår från datumet 28 oktober i huvudsak, och började skriva extra påkallande om detta, kan man säga, från i början av december cirka), den har påverkat hans allmänna situation givetvis. En hel del kritik levereras, och ångest förmedlas – med jämna mellanrum på Twitter – därav. En sådan "vårdnadstvist" (i den mån det han har beskrivit detta fragmentariskt stämmer d.v.s.) där han uppfattar att hans son inte ges den rätt han har att få träffa sin far, en sådan sak hade sannolikt påverkat de flesta människor i någon omvälvande riktning.
(Nota bene, igen: jag vet inte vad som är "sanningen" i den historien i sakfrågan, som gör att det ser ut som det gör i hans situation för tillfället.)

Väl känt är alltså att han diagnostiserats för bipolär sjukdom och att han nu inmundigar litium för detta (och dettasamma är offentligt bekräftat av honom också).

I övrigt verkar han må okej, vad jag kan se. Till exempel: Han har sin jycke, som betyder mycket för honom (och som han har berättat en del om). I helgen spelade han en tennismatch. Vidare har han kontakt med sin syster i någon form. Och vänner uppfattar jag att han har.
Senast redigerad av Mediemannen 2013-01-07 kl. 13:13. Anledning: smärre strukturella tillägg
Citera
2013-01-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det kom inte som en överraskning men givetvis blockar karln mig på twitter, bara för att jag ställde lite frågor. Verkar oförmögen att ta kritik. Oavsett vem som har rätt eller fel, men jag har svårt att tro att man bara tar ett barn utan minsta lilla grund till det, så behöver man väl inte ta upp det på twitter? Dessutom hans beteende på twitter stärker inte direkt hans sak.

Jag vet ingenting om mamman men det är helt klart så att Inde är olämplig som vårdnadshavare till ett litet barn just nu. Det behöver inte ha "hänt något" mer allvarligt än det beteende han uppvisar på Twitter. Han är sjuk och kan inte ge ett litet barn dem omsorg som krävs. Det är naturligtvis svårt för honom själv att förstå eftersom han anser sig vara fullt frisk, klart att han blir arg och bitter på att någon "tar hans barn" när han själv inte har insikt i hur märkligt hans beteende är just nu. Hoppas han väljer den rätta vägen.

1. Sök vård
2. Sluta twittra
3. Följ läkares ordinationer vad gäller medicinering och terapi

Hoppas att han INTE gör såhär

1. Twittrar mer än någonsin och bränner alla broar. Skämmer ut sig själv, sin familj och framförallt sitt barn genom att skriva oförlåtliga saker nu när omdömet sviktar så pass kraftigt.
2. Förnekar sin sjukdom och söker inte hjälp, kanske självmedicinerar med alkohol eller slutar ta medicin
3. Ger sig in i vårdnadstvistkriget med full kraft och engagerar sig helhjärtat i papparörelser med andra män som upplever att de orättvist blivit av med vårdnaden. Ett mecka för rättshaverister med en oroväckande hög andel fäder som likt Inde har svårt att inse att de inte klarar av att ge sina barn tillräcklig omvårdnad. Jag kan tyvärr lätt se honom i den rollen...
Citera
2013-01-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Uppenbarligen är mjukporrmusikvideon nu åldersbegränsad till 18 år nu. Den barntillåtna versionen har brösten pixlade/suddade. Jag gissar därför att den ursprungliga tanken var att ha brösten pixlade.

Videon verkar ha laddats upp 2 juni 2011. Om videon filmats i april eller maj bör Jonas Inde då ha vetat att Marie B****** då var gravid med hans barn. Inte snyggt, Jonas, även om det var tänkt att brösten skulle vara pixlade. Ställde hon förresten upp för att rädda sin sambos i det läget vacklande karriär? Tycker inte att hon borde fått ut speciellt mycket själv av en sådan här video. Om hon tänkt sig att bli kändis genom att visa pixlade bröst så verkar det litet sent påtänkt när hon började närma sig 30. I den separata skvallertråden om henne sägs heller inget om tidigare toplessbilder.

Eftersom man verkar ha polisanmält att den opixlade versionen av videon läckte ut på nätet så antar jag att Marie B****** blivit rätt olycklig när så skedde. Hon verkar alltså inte ha räknat med detta utan inbillat sig att hon var i goda händer, typ.

Undrar också om inte den här historien kan ha bidragit till att det tog slut mellan Jonas Inde och Marie B******. Indes beklagande på Twitter där han beklagar att polisen inte gjort något verkar vara daterat 24 maj 2012.

Sedan undrar jag just i ljuset av ovanstående hur Jonas Inde tänker när han på Twitter förklarar hur mycket han tycker om sin son och hur väl han vill honom. Om han verkligen hade månat om sin son skulle han inte ha låtit filma videon med den här handlingen eller åtminstone sett till att man satt fast en hudfärgad topp e dyl med lösmustaschklister e dyl. Med litet hudfärgat smink på tyget borde man ha kunnat få fram en väldigt realistisk nyans som funkat bra med pixlingen. I och för sig hade det väl trots detta inte varit kul för sonen att se videon. Men det hade varit en klart bättre lösning.

Det hade sett snyggare ut om Jonas Inde spelat in en liten videosnutt där han sagt att han aldrig borde ha bett Marie B****** ställa upp för den här videon och att han ber sin son om ursäkt för detta. I och för sig löser väl detta inte problemet. Men det hade väl sett litet snyggare ut även om i alla fall jag inte gillar honom efter att ha fått reda på den här videon.

Tillåter mig ändå att spåna litet om Indes framtid som artist.

Själv tycker jag att det borde kunna gå att dra ihop 100 pers två gånger i veckan till en biograf e dyl där Jonas Inde fick hålla låda en stund. Om han inte kan göra någon figur (Loke är tråkig och Tommy Bohlin är det också ofta, slamsugarn är klart bättre) så skulle han kanske kunna köra med det där sexsnacket han höll på med för några dagar sedan. Det är väl en slags heterosexuell variant av Jonas Gardell för 20 år sedan. Det skulle väl kunna klassas som något typ ett mellanting mellan ståupp-komik och en freakshow. Kanske skulle han kunna turnera också. Kanske skulle det kunna låta så här i en lokal-TV-sändning om en skola köpt biljetter till sina högstadieelever och reportern intervjuar en hop ungdomar som är på väg in till föreställningen:

- Vet ni vem Jonas Inde är?

- Nae. Jo, han är nått slags jävla cp-mongo va. Sen ska han prata om sex, typ.

- Varför har ni kommit hit?

- Majjen sa att vi skulle hit. Han sa att det var viktigt å fint.

- Vad hoppas ni få ut av föreställningen?

- Jo, va hettere, alltså jag hoppas att han får nått sånt där jävla skov, va, under föreställningen. Det vill jag se! Så att han bara ligger där på scenen å tuggar fradga och låter gluämouurrrgghh, typ va.

- Inget annat?

- Jo, sen skulle jag vilja filma om han gör ett nytt självmordsförsök och hoppar ner i orkesterdiket med huvet före, typ. Det skulle jag vilja se! Sen skulle jag lägga upp filmen på YouTube så att alla polare också kunde kolla. Ungefär som filmen med rånarn i Södertälje som blev skjuten i huvet.

- Ni tycker inte synd om Jonas?

- Nae, varför då?

- Jomen det här med att han är manodepressiv och har försökt begå självmord och fått en hjärnskada och så?

- Jasså, du menar så! Jofan, nog är det litet synd om han kanske. Men jag vill ändå se om han får ett sånt där skov eller försöker begå självmord igen.

- Jag också!

Ne, det där är inte troligt säger jag.

Vet lite om den här storyn faktiskt. Från en källa som har koll. Men av hänsyn vill jag inte säga mer än att jag förstår hennes grej helt.
Men musikvideon? Inte likt henne. Att hon gjort det för att bli känd tror jag inte. Så som jag vet det så har hon sagt nej till att medverka i olika dokusåpor & att det varit förfrågningar från dem själva att få in henne. Sen har hon ju jobbat förhållandesvis länge med liknande. Gjort kampanjer för större märken o så det lär va något annat som fått henne att ställa upp på det där. Antagligen press från JI.

Är med på det som ´edeis`skrev också fast jag vet lite om caset så räcker det med vad han gör på twitter just nu för att han ska vara olämplig.
Senast redigerad av lurvigkuk 2013-01-08 kl. 16:55.
Citera
2013-01-08, 16:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jonas Inde är inte galen;
han har inte skrivit vansinniga tweets
Någon galenskap eller något vansinnestvittrande – anser inte jag att det är.
(Det finns betydande ickepatologiska inslag och kommunikationsmoment i hans Twitterverklighet ävenledes. Det bör nämnas!)
Han senaste meddelande, kl. 12.38 i dag, är t.ex. ett så pass "normalt" tweet som detta:
@jokals79 Det har du rätt i. Behovet av flykt ett gissel ibland. Böcker och tennis bäst. Alkohol sämst. Twitter kung fu nånstans däremellan.
Jonas Inde har en utmanande och annorlunda stil. Han tar ut svängarna och han bryter gränser.

Det här med vårdnadshistorien etc. (han utgår från datumet 28 oktober i huvudsak, och började skriva extra påkallande om detta, kan man säga, från i början av december cirka), den har påverkat hans allmänna situation givetvis. En hel del kritik levereras, och ångest förmedlas – med jämna mellanrum på Twitter – därav. En sådan "vårdnadstvist" (i den mån det han har beskrivit detta fragmentariskt stämmer d.v.s.) där han uppfattar att hans son inte ges den rätt han har att få träffa sin far, en sådan sak hade sannolikt påverkat de flesta människor i någon omvälvande riktning.
(Nota bene, igen: jag vet inte vad som är "sanningen" i den historien i sakfrågan, som gör att det ser ut som det gör i hans situation för tillfället.)

Väl känt är alltså att han diagnostiserats för bipolär sjukdom och att han nu inmundigar litium för detta (och dettasamma är offentligt bekräftat av honom också).

I övrigt verkar han må okej, vad jag kan se. Till exempel: Han har sin jycke, som betyder mycket för honom (och som han har berättat en del om). I helgen spelade han en tennismatch. Vidare har han kontakt med sin syster i någon form. Och vänner uppfattar jag att han har.
Nu drar du mig i benet tror jag... Läste du inläggen han skrev om "fitta"? Och om sitt ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in