Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Grattis till frikännandet!
Fråga: innebär detta att skatten de begärde var rätt, men att du inte hade straffrättsligt ansvar för felaktigt redovisade vinster då du saknade uppsåt?
Ungefär. Vilket inkomstslag Skatteverket valde att beskatta mina intäkter som och vilka kostnader jag fick avdrag för och inte samt skattetillägg för de år som inte överlämnades till åklagare hanterades helt i förvaltningsdomstolarna. Där förlorade jag hela vägen och fick avvisat prövningstillstånd av HFD. Därmed finns det inget mer att göra kring den skattesmällen på närmare 14 miljoner totalt. Merparten av den skattesmällen ligger hos kronofogden eftersom jag aldrig haft dem pengarna. Det är effekten av att jag tvingas skatta på omsättning istället för vinst då de nekat avdrag för inköp av bitcoin. Tillsammans med beskattning som näring istället för kapital och att man påfört skattetillägg så landade skatten på helt extrema belopp som motsvarar ungefär 300% skatt på den faktiska vinsten.
Det enda som tingsrätten och hovrätten har att ta ställning till som rör pengar är skattetillägg för de år som de påstådda brotten avser. Eftersom det är olagligt med dubbel bestraffning så har Skatteverket och förvaltningsdomstolarna inte påfört skattetillägg för 2015-2016. Det hanteras därför av brottsdomstolarna istället.
Min teori om varför man valde att inte ändra på beloppen i Hovrätten trots att även åklagaren gått med på betydligt större avdrag för kontanta inköp och andra kostnader, är att det skulle kräva en del arbete. Jag har inkommit med underlag och sammanställningar som påvisar att jag gick med förlust sett till perioden 2014-2015 i sin helhet. Att validera mina påståenden hade varit ett betungande jobb och eftersom man ändå frikänner mig på samtliga åtalspunkter på grund av bristande uppsåt så finner man inga skäl att lägga tid och resurser på att utreda mina faktiska vinster och förluster under åren 2014-2016. En brottsdomstol kan enbart besluta om beloppet för skattetillägg, de kan inte påverka besluten om skatt som fattats i förvaltningsdomstol. Därmed har det inte någon större betydelse för mig heller. Om jag har 10 miljoner eller 12 miljoner i skuld hos kronofogden gör ingen skillnad. Det är oavsett mer än man kan betala av under en livstid. Att vänta in att skulder skrivs av eller hoppas på beviljad skuldsanering är oavsett enda vägen framåt.