Citat:
Ursprungligen postat av
emb100
Detta var inte det mest kristallklara inlägg i denna tråd. Är det någon som fattar vad som menas??
Förstår du inte förstår du inte, blir inte svårare än så. Allting är inte menat för att alla ska förstå för den delen
Det är inte mitt ansvar att hålla dig i handen.
Har man tillräcklig kunskap inom området för att förstå textens innehåll är textens betydelse väldigt, väldigt simpel
Folk verkar inte förstå så jag kan över förklara.
Inom psykiatrin finns det diagnoser. Man definierar mänskliga karaktärsdrag som anses olämpligt. Följer alla med?
Dessa karaktärsdrag som anses inte lämpligt i ett samhälle kallar man för symptom sen till tillstånd. Om karaktärsdragen är av overkliga natur såsom psykotiskt eller vanföreställningar osv okej?
Sedan när man har tillräckligt många personer som besitter samma karaktärsdrag och ansedda olämpliga beteende börjar man tillslut kalla detta tillstånd eller syndrom för någon sorts diagnos
Okay!
Sedan.
Definierar man man ihop karaktärsdragen och samlade symptom under en och samma kategorisering som ges ut till personer med detta angivna ansedda avvikande beteendet utgör för just en diagnos
Problemet med att säga "alla är olika" fungerar inte när själva grunden till diagnos problematiken är att personen befinner sig i ett patologiskt tillstånd såsom neurologiskt osv
Att säga "alla är olika" fungerar inte när det går emot allting som diagnoser innebär.
Det finns enbart antingen besitter du karaktärsdragen som denna diagnos har som krav för att du ska bli ansedd som "XXX"
När man säger att "alla är olika" skulle det innebära att om en diagnos symptom är så pass individuellt varför behöver man fortfarande ens sagda tillstånd som diagnos då? Du är fri att vara vem du än vill, då har du inga problem där en diagnos kan göra dig rättvisa. Folk måste förstå att diagnoser är någonting som ska beskriva ett tillstånd eller sjukdom. Ingenting annat, det är bisarrt hur man har tagit detta sjukeri ditt där man bär diagnoser som brickor istället
Diagnoser fungerar inte på sådant sätt där man kan anpassa individuella symptom till en diagnos för då har personen inget problem.
Diagnosen syfte är att beskriva en persons problem, inte dem problem som individen upplever i sitt vardagsliv utom problemen ska komma direkt från problemen sjukdomen/syndromet orsakar obehag till personen i fråga. Ingenting annat, offerkappan rörelsen har infiltrerat logiken självt
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22796975
Jag vet att folk här i Sverige har verkligen 0.00000000 förståelse kring diagnoser och sjukdomar men det är den sorgliga verkligheten utöver den falska skapta bubblan som svenska psykiatrin har skapat.
97% av folk som har en diagnos har egentligen inte det.
Sen vem vet om Greta är Aspie. Jag tycker personligen Greta är på tok för känslostyrd för att vara en asperger. Hon beter sig för mycket precis som alla andra med sina känslor och följer inte logikens väg lika mycket