Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Börjar väl vara väl mycket of topic, men kan inte låta bli.
Högvatten för att gå in i en marina? Hur parkerar den där sen vid ebb. Har båten djup köl, eller vad det heter på denna båt?
Kanske dras in för mottagningskommittén. Och sen "går" ut och ankrar på redden?
Ja hon har en djup köl, kanske drygt 3 meter som sticker ner
Citat:
Ursprungligen postat av
FairEnough
Jag håller med. Är själv seglare med förarbevis men detta om distansminuter och dess bakgrund hade jag missat! Värdefullt för tråden att få input från en till synes mycket kompetent och erfaren person.
Helt OnT också då tråden de senaste veckorna handlat nästan enbart om seglingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
FairEnough
Har du själv skepparexamen?
Givetvis vet jag vad distansminuter/sjömil/knop/1852m är men DrSvenne adderade ytterligare en dimension i kunskapen.
Tackar för credd ja
- Ja det är ju inte så där självklart med att en bågminut är lika med en distansminut. Men bågminut är egentligen alltså ett vinkelmått, medans distansminut är ett avståndsmått. Och när man börjar lära sig navigera så behöver man ju inte känna till bakgrunden. Det räcker ju med att veta hur man ska använda navigeringsdatorn, eller appen.
Förr gjordes detta ju för hand ombord på de gamla segelfartygen. Men man hade passare, linjal, färdigräknade nautiska tabeller till hjälp, räknestickor mm. Man behärskade också sk död räkning, dvs att hålla koll på kurs och fart och räkna ut var man befann sig. Det var svårt och tidsödande och kunde kosta både fartyget, dess last och besättningen ifall man navigerade fel. Ja det gick helt enkelt åt helvete och man förliste med man och allt.
Död räkning innebar att man bara hade utgångspositionen, kursen och farten att räkna fram sin aktuella position. Det blev särskilt besvärligt vid kryssning med segelbåtar. Eftersom felet adderades vid varje kursskifte, vid varje "slag" så adderades felet. Således är ju GPS verkligen en otrolig förbättring genom att alltid kunna lämna position och fart med ganska hög noggrannhet
Och man behöver inte hålla reda på en "sk död räkning" längre.
Just svårigheten med "död räkning" innebar att klipperskeppen byggdes och seglades mestadels för att vara medvindsseglare. I och för sig om man nu hade visuell landkontakt och visste var man var så var den döda räkningen överflödig