2019-08-28, 16:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men de hade väl redan gjort upp med ett par ägare av gummibåtar, att dessa skulle åka ut och hjälpa dem in till kaj. Har jag för mig att jag läste här i tråden. Motorn kommer dom dock inte att använda - då har dom ju förfelat två veckors hårda ansträngningar...

Ja, så här skrev de ju tidigare:

Citat:
"We will not have any support vessels travelling with us or accompanying us at sea during the crossing. At the start and finish, we will have Torqeedo RIBs powered by electric engines to assist us during docking manoeuvres as well as to tow Malizia out of and back into port."

https://www.borisherrmannracing.com/...reta-thunberg/
2019-08-28, 16:15
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Nu har Greta gjort sin livs resa. Vart hon än reser hädanefter kommer hon att jämföra med denna.
2019-08-28, 16:43
Medlem
Erosenins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
INGEN normal människa går för segel ända in till brygga. Fullständigt idiotiskt. Det vågar jag säga utan att någonsin ha seglat.
Det går alldeles utmärkt. Självfallet är det betydligt enklare med motor. Men jag vill påstå att alla i besättningen (förutom Greta) har tidigare seglat till bryggan.

Det finns flera seglarskolor idag som inte erbjuder motorer på sina båtar, då får man fint segla in.
2019-08-28, 17:04
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erosenin
Det går alldeles utmärkt. Självfallet är det betydligt enklare med motor. Men jag vill påstå att alla i besättningen (förutom Greta) har tidigare seglat till bryggan.

Det finns flera seglarskolor idag som inte erbjuder motorer på sina båtar, då får man fint segla in.

De båtarna kostar kanske inte 50 miljoner?
2019-08-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
INGEN normal människa går för segel ända in till brygga. Fullständigt idiotiskt. Det vågar jag säga utan att någonsin ha seglat.

Nja De som är vana de har ju en angöringsboj utanför bryggan och hakar fast aktertampen i den. Har man ingen sådan boj så släpper man bara ankaret en bit ifrån bryggan. Ankaret måste naturligtvis vara stort nog att kunna hålla fast henne. Man revar ju vanligen alla seglen så fort man släppt ankaret, och hoppas att ankaret tar på en gång, gör det inte det ja då kraschar man ju in i kajen.

En del försöker "backa in" till kajen, men det är riskabelt därför att rodret tar inte bra vid backning. På vissa segelbåtar tar rodret inget alls vid backning, man bör därför inte försöka backa om man kan slippa.

Har man god fart in mot kaj, så kan man reva alla seglen och istället släppa i drivankaret, fast det tar på en sådan båt kanske 100-300 meter innan hon stoppat.

Boris och Pierre kan förstås det där i ryggmärgen och lär inte missa den här gången heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då måste de paddla. Vet inte om de har några paddlar ombord?

Haha, Malizia 2 väger 8 ton om det är med eller utan köl det vågar jag inte svara på. Det behövs väl 20 pers som paddlar samtidigt för att flytta henne ?
2019-08-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Börjar väl vara väl mycket of topic, men kan inte låta bli.
Högvatten för att gå in i en marina? Hur parkerar den där sen vid ebb. Har båten djup köl, eller vad det heter på denna båt?
Kanske dras in för mottagningskommittén. Och sen "går" ut och ankrar på redden?

Ja hon har en djup köl, kanske drygt 3 meter som sticker ner

Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Jag håller med. Är själv seglare med förarbevis men detta om distansminuter och dess bakgrund hade jag missat! Värdefullt för tråden att få input från en till synes mycket kompetent och erfaren person.
Helt OnT också då tråden de senaste veckorna handlat nästan enbart om seglingen.

Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Har du själv skepparexamen?
Givetvis vet jag vad distansminuter/sjömil/knop/1852m är men DrSvenne adderade ytterligare en dimension i kunskapen.

Tackar för credd ja - Ja det är ju inte så där självklart med att en bågminut är lika med en distansminut. Men bågminut är egentligen alltså ett vinkelmått, medans distansminut är ett avståndsmått. Och när man börjar lära sig navigera så behöver man ju inte känna till bakgrunden. Det räcker ju med att veta hur man ska använda navigeringsdatorn, eller appen.

Förr gjordes detta ju för hand ombord på de gamla segelfartygen. Men man hade passare, linjal, färdigräknade nautiska tabeller till hjälp, räknestickor mm. Man behärskade också sk död räkning, dvs att hålla koll på kurs och fart och räkna ut var man befann sig. Det var svårt och tidsödande och kunde kosta både fartyget, dess last och besättningen ifall man navigerade fel. Ja det gick helt enkelt åt helvete och man förliste med man och allt.

Död räkning innebar att man bara hade utgångspositionen, kursen och farten att räkna fram sin aktuella position. Det blev särskilt besvärligt vid kryssning med segelbåtar. Eftersom felet adderades vid varje kursskifte, vid varje "slag" så adderades felet. Således är ju GPS verkligen en otrolig förbättring genom att alltid kunna lämna position och fart med ganska hög noggrannhet
Och man behöver inte hålla reda på en "sk död räkning" längre.

Just svårigheten med "död räkning" innebar att klipperskeppen byggdes och seglades mestadels för att vara medvindsseglare. I och för sig om man nu hade visuell landkontakt och visste var man var så var den döda räkningen överflödig
2019-08-28, 17:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nja De som är vana de har ju en angöringsboj utanför bryggan och hakar fast aktertampen i den. Har man ingen sådan boj så släpper man bara ankaret en bit ifrån bryggan. Ankaret måste naturligtvis vara stort nog att kunna hålla fast henne. Man revar ju vanligen alla seglen så fort man släppt ankaret, och hoppas att ankaret tar på en gång, gör det inte det ja då kraschar man ju in i kajen.

En del försöker "backa in" till kajen, men det är riskabelt därför att rodret tar inte bra vid backning. På vissa segelbåtar tar rodret inget alls vid backning, man bör därför inte försöka backa om man kan slippa.

Har man god fart in mot kaj, så kan man reva alla seglen och istället släppa i drivankaret, fast det tar på en sådan båt kanske 100-300 meter innan hon stoppat.

Boris och Pierre kan förstås det där i ryggmärgen och lär inte missa den här gången heller.

Haha, Malizia 2 väger 8 ton om det är med eller utan köl det vågar jag inte svara på. Det behövs väl 20 pers som paddlar samtidigt för att flytta henne ?

Ja, skratta ut mig bara! Hon ser inte ut att väga åtta ton, så det måste vara med en mycket stor och djupgående köl i så fall...
2019-08-28, 17:30
Medlem
welcometorealitys avatar
Greta hysterin är framme i New York kl 20.45 Svenskt tid, hon är snart mer känd och större än Bjorn Borg och Stenmark, snart större än Ikea och ABBA även Volvo hehe.
2019-08-28, 17:44
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Greta hysterin är framme i New York kl 20.45 Svenskt tid, hon är snart mer känd och större än Bjorn Borg och Stenmark, snart större än Ikea och ABBA även Volvo hehe.
Jag menar det hon är en mkt god representant för sverige i ett gott syfte.
Vill passa på och kasta en känga åt det förlegade kungahus vi har som stagnerad likt blondinbella i en tid som inte passar med nuet.

Kungen har istället för att backa Greta legat o puttrat o sin lyxmotorbåt i St Tropez. Gasat runt med ferrarin och ätit pizza med silvia i alperna.
Han har ett enormt apanage från svenskarna som han förvaltar väldigt illa.

Kronprinsessan o hennes prins försöker göra gott, men det känns platt, stelt och mer som ett måste för att vi förser dom med titlar och fina uppdrag. Dock passe, 80talsaktigt.
Bernadottarna borde avgå just därför att dom inte köarar utav nutiden.

Lillprinsen även han tuppar runt och kör räserbil som smutsar ned planeten.
Vi får tacka det Monegaskiska furstendömet för att dom tagit hand om Greta över denna resa.
Konungen är död- leve Drottning Greta
Senast redigerad av Giant Squid 2019-08-28 kl. 17:49.
2019-08-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är tjockolja som värms upp till +130 C innan den injekteras i motorns cylindrar, nej dagens motorer är nog mycket effektiva att förbränna allt. Antagligen bara vid kallstart som det sotar och ryker. Oljan är tjock av en annan anledning också, att den smörjer maskindelarna, de motorerna skulle troligen inte gå på vanlig dieselolja utan att skära ihop helt.
Tjockolja är en restprodukt som blir kvar efter man destillerat fram bensin, fotogen eller diesel. Det skitigaste bränsle som finns och släpper ut mängder med svavel. Därför är det också förbjudet att använda i de flesta länder. Används nästan uteslutande som fartygsbränsle, de har motorer som klarar det. De bränner inte bort allt.
Oljan är tjock därför att det är en restprodukt. Det är inget "smörjmedel".

Stora hamnstädet har allvarliga hälsoproblem pga tjockolja.

Du svamlar och fantiserar om tjockolja.
Senast redigerad av nbsp 2019-08-28 kl. 18:03.
2019-08-28, 18:03
Medlem
Michael Mann som ligger bakom "hockeyklubban", en av klimathotarnas största lögner, förlorade sitt förtalsmål i rätten i fredags. Det här kan ställa till det för Greta™, då hon nu riskerar att få ovälkomna frågor från de amerikanska journalisterna, som inte alls är lika hövitska och lismande som de svenska. Hur många gånger kommer hon att bli tvungen att ta av sig mössan?

https://www.powerlineblog.com/archiv...loses-case.php
2019-08-28, 18:35
Medlem
För er som missat det: Aftonbladet sänder live TV från denna händelse som jämförs i magntitud med den första månlandningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in