2019-08-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Båten slutade uppdatera sin position en bit utanför Cape Cod.

Kartbild där jag har plottat Malizia II och den andra båtens resväg över atlanten.

https://postimg.cc/jDdJjgPk
Den följebåten är lite svår att förneka. Motordrivna båtar behöver inte kryssa...
2019-08-28, 15:05
Medlem
jardins avatar
Hur gör dom nu om och när dom behöver använde den bla hinken?
2019-08-28, 15:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Båten slutade uppdatera sin position en bit utanför Cape Cod.

Kartbild där jag har plottat Malizia II och den andra båtens resväg över atlanten.

https://postimg.cc/jDdJjgPk

Men du har inte lyckats identifiera den båten? Har vi inget att gå efter?
2019-08-28, 15:19
Medlem
Jofs avatar
Börjar väl vara väl mycket of topic, men kan inte låta bli.
Högvatten för att gå in i en marina? Hur parkerar den där sen vid ebb. Har båten djup köl, eller vad det heter på denna båt?
Kanske dras in för mottagningskommittén. Och sen "går" ut och ankrar på redden?

Nytt förslag till epitet. Grete Globetrottern.
Och sedermera Greta pianisten.
Vi vill knappast ha en till Greta, den gudomliga.
Senast redigerad av Jof 2019-08-28 kl. 15:24.
2019-08-28, 15:30
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men du har inte lyckats identifiera den båten? Har vi inget att gå efter?

Det kan vara svårt att identifiera en del båtar, t.ex. fartyg som har samma MMSI nummer. Den här båten kunde jag följa genom att leta där Malizia II rörde sig. Att den båten hade ett tyskt MMSI nummer underlättade när jag letade efter den. För att identifiera båten så hade jag varit tvungen att befinna mig på en egen båt. Under den här resan så har jag hittat flera båtar som har namnet "?". En av båtarna hade också ett falsk MMSI som tillhörde en båt i Kaspiska Havet. Den båten gick att spåra via kustbaserad AIS, medans den med falsk MMSI gick att spåra via satellit ute i atlanten.
2019-08-28, 15:54
Medlem
Tremendouslys avatar
Hon har verkligen tagit klimatgrejen till en nivå jag inte ens trodde va möjlig: https://m.imgur.com/a/PYuIMFB
2019-08-28, 16:00
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
SVT:
Greta Thunberg har anlänt till New York
Publicerad idag 13.43
Efter seglatsen över Atlanten – nu ligger Greta Thunbergs båt för ankar utanför New York.
Klimataktivisten Greta Thunberg har befunnit sig till sjöss i två veckor – nu har båten Malizia II ankrat utanför New York. Det skriver hennes pappa Svante Thunberg i ett sms till SVT Nyheter.
Nu väntar tull- och passkontroll för Greta Thunberg och båtens övriga besättning. Malizia II kommer också att fortsätta cirkulera utanför New York ett par timmar och invänta tidvattnet då vattnet är för lågt för att båten ska komma in i marinan. Man beräknas anlända till Manhattan vid 20-tiden i kväll, svensk tid
Greta Thunberg är i USA för att medverka i ett FN-möte om klimatet i september.
Publicerad: idag 13.43
Uppdaterad: idag 14.38

Hahaha. Skriver pappa i ett sms till SVT!!! Hahahahah vilken hora den där farsan är, kan nån sätta ett par snabba i honom eller?
2019-08-28, 16:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Expressen: Sedan väntar de på att tidvattnet ska bli mer gynnsamt för att ta sig in till North Cove.

Vaddå vänta på tidvatten?

Malizia använder ju inte sin motor, så de måste vänta tills tidvattnet vänder så att vågorna bär dem in mot land, och inte ut från land. (Antar jag, utan att vara någon expert.)
2019-08-28, 16:06
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Malizia använder ju inte sin motor, så de måste vänta tills tidvattnet vänder så att vågorna bär dem in mot land, och inte ut från land. (Antar jag, utan att vara någon expert.)

INGEN normal människa går för segel ända in till brygga. Fullständigt idiotiskt. Det vågar jag säga utan att någonsin ha seglat.
2019-08-28, 16:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Hon har verkligen tagit klimatgrejen till en nivå jag inte ens trodde va möjlig: https://m.imgur.com/a/PYuIMFB

Den skulle jag dela på min Facebook, om det inte var för att jag har några djupt troende frikyrkliga bland mina Facebookvänner!

För att komma till saken, så belastar ett nytt barn under hela sin levnad miljön betydligt mer, än tillverkningen av kondomer för två (tre?) män för ett par veckors bruk...
2019-08-28, 16:07
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:

Men det är fel. Finns inget så miljöförstörande som en ny bebis.
2019-08-28, 16:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
INGEN normal människa går för segel ända in till brygga. Fullständigt idiotiskt. Det vågar jag säga utan att någonsin ha seglat.

Då måste de paddla. Vet inte om de har några paddlar ombord? På en liten jolle kan man ta loss masten och paddla med i nödfall, men denna mast är nog för hög och tung! Men de hade väl redan gjort upp med ett par ägare av gummibåtar, att dessa skulle åka ut och hjälpa dem in till kaj. Har jag för mig att jag läste här i tråden. Motorn kommer dom dock inte att använda - då har dom ju förfelat två veckors hårda ansträngningar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in