Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-17, 00:27
Kul det här med "Aspergers syndromet" och Greta, hon skulle inte överlevt Dr Asperger och hans utsortering av problematiska barn, varför säger hon inte att hon har atypisk autism och desintegrativ störning? Det är mer begripligt än namnet på en av Hitlers barndoktorer.
För övrigt håller jag med i allt hon säger, människan har som bekant högsta hjärnfunktion vid 12 års ålder och hon är kärnfrisk vilket är högst irriterande för de flesta korkade " broillerhöns" till människor.
Nu är det bara ett litet problem, hon talar inte kinesiska, annars full pott till tjejen Greta.
Intressant att hon hann blev vida internationellt känd medans i Sverige var det få som kände till henne, kanske säger lite om det svenska media klimatet, här skäms man och vill tysta ner dom som står för sina meningar, verkligen en bra ambassadör för Sverige, lite störd som resten av folket men med talets gåva vilket är sällsynt i detta karga pingvin land.
2019-03-17, 01:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Frida Boisen är för en gångs skull inte rasande på något utan hyllar Greta med en krönika i Nyheter Idag som är löjeväckande och på gränsen till absurd.

https://nyheteridag.se/frida-boisen-...rlds-fralsare/
*

Haha, F. Boisen måste ha drabbats av total sinnesförvirring eller så har hon tittat alldeles för djupt i baginbox-vinet

Världens frälsare är väl verkligen att ta i, det enda det handlar om är ett upphaussat litet kändisflickebarn som tjatar om klimatfrågan som är väl känd sen många år men det gör inte flickstackarn till någon Jesus-figur som ska frälsa oss från ondo
2019-03-17, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Tråden handlar om en viss Greta, därav min fråga vad har hon tillfört?
Har inte aldrig svarat "så är det inte", har aldrig påstått motsatsen, men personens ifråga ideologi mottags utan minsta motfråga.

Skall jag dela nedanstående vidare med tummen upp, likes?

http://se.laowl.com/greta-thunberg-f...es-kaxiga-svar

Jag kan upplysa dig om att du skrev NI, inte HON. Vidare ser jag inte vad som är så tokigt med hennes svar? Kaxigt ja.... spelar roll för sakfrågan? Nej...
2019-03-17, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Absolut inte! Men så länge jag har de ekonomiska förutsättningarna, så lägger jag gärna den extra tid som behövs, för att gå emot klimathysterikerna. Mest för att må bra, på kvällarna. Jag vill inte lägga mig på kvällen, medveten om att dagen varit i Gretas - och hennes drivande mammas - anda. Hellre offrar jag en timme eller två, på bilkörning.

Så du sitter med facit att det kommer gå bra? Du vet att vi kan köra på precis som idag, allt är bara hysteri?

Har du något som stöder detta?
2019-03-17, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islamcultofdeath
Malena Ernman har skapat ett monster, en Gremlin. Nej, Gretas beteende är inte friskt. Nej, det är inte okej att en fanatisk 16-åring styr hela familjens beteende och livsval.

Tvingade hon sin mamma skriva en bok om klimatet?
2019-03-17, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Jag kan upplysa dig om att du skrev NI, inte HON. Vidare ser jag inte vad som är så tokigt med hennes svar? Kaxigt ja.... spelar roll för sakfrågan? Nej...

Självklart spelar det roll i sakfrågan, tummen upp, likes, sprid det vidare bevisar hur ytliga folk är utan minsta eftertanke, därav har masspsykosen spridits.

Spelar ingen roll vad som kommer ut från hennes mun, folk står i rad för att sprida "budskapet" på sociala medier.
2019-03-17, 10:29
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
Personligen stör det mig att seriös vetenskap dras i smutsen av att man kallar det för vetenskap kopplat till t.ex. klimatet baserat på notoriskt osäkra prognoser och oseriösa modeller som ger det output folk vill ha beroende på vad de stoppar in. Vetenskapliga fenomen som elektromagnetism, kemiska processer, relativitetsteori, Newtons lagar o.s.v. är bevisade på riktigt. Det är ingenting att diskutera men istället börjar vi få en backlash mot vetenskap nu för att begreppet missbrukas och folk tror att all vetenskap är helt godtycklig precis som klimatforskningen och öppet för tyckande hur som helst. För i slutändan är det så att om man skriker varg hela tiden och säger att alla "vetenskapsmän" står bakom ditt och datt och sedan går åren och inget händer då urholkas inställningen till vetenskap. Sedan menar jag inte att inget behöver göras i klimatfrågan, jag tycker bara att man kan vara ärlig med vad man faktiskt vet och frångå de politiska aspekterna till något som är mer seriöst och långsiktigt.

Klimatforskare är inga shamaner, de är fysiker som använder samma metoder som resten av alla fysiker. Visst, jorden är komplex med du lurar inte termodynamiken. Hur jorden blir varmare pga växthusgaser kan förklaras på 10 minuter. Ingen komplex mekanism rundar det. Därav följer att det är fysikaliskt oundvikligt att det smälter tundran o frigör långt mer växthusgaser. Just komplexiten i hur de påverkar naturen och oss är nog för att stugtyckare som hört/sett exempel på motsatsen inte ska lägga till brus till debatten. Dessa forskare tillhör iafl bland de 10% av de smartaste. Men ffa har de ägnat åratal i ämnet. De missar inte "dedär exemplet på motsatsen". Bara dom kan avgöra om det är relevant el inte.

Eg meningslöst för oss att "debattera" detta. Vad som borde hända är att man stänger av Mellon, Netflix o tvsporten o tvingas lyssna på dessa människor.
Senast redigerad av Vedträ 2019-03-17 kl. 10:42.
2019-03-17, 10:35
Medlem
Olika saker i den här tråden.

Klimatfrågan är inte samma sak om Greta, eller hur media använder Greta.

Det finns givetvis ingen rationell anledning att ifrågasätta vad en överväldigande konsensus bland de som forskar i frågan anser. Tycker man det eller är "privatlärd"/"insatt" amatör och med annan åsikt är man ett "troll", idiot eller eller valfri annan liknande benämning.

Men, det är också uppenbart att Greta är medialt nonsens.

Dels för att hennes och de andra strejkandes verksamhet är meningslös. Det har ingen realpolitisk betydelse, tvärtom ökar det politiska stödet för det motsatta läget (den tyckarbaserade, vetenskapsförnekande högern).
Dels för att alla (med verklighetsförankring) redan vet om problemet, att upplysa om det är i dagsläget ganska ointressant. Problemet är snarare att finna lösningar som har stort stöd. Här har Greta och andra barn inget att tillföra. De förstår helt enkelt inte komplexiteten.

I Sverige är Greta en internationell "händelse", men i utländsk media är det en icke-händelse. Snarare handlar det om hur media i Sverige försöker skapa intresse, skapa en nyhet som de kan kontrollera och sälja. Dubbelmoralen är markant. I DN hyllas Greta och klimatfrågan sägs vara helt avgörande, i nästa artikel handlar det om betydelsen av frihandel, gynna företagande etc.
2019-03-17, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heonos

I Sverige är Greta en internationell "händelse", men i utländsk media är det en icke-händelse. Snarare handlar det om hur media i Sverige försöker skapa intresse, skapa en nyhet som de kan kontrollera och sälja. Dubbelmoralen är markant. I DN hyllas Greta och klimatfrågan sägs vara helt avgörande, i nästa artikel handlar det om betydelsen av frihandel, gynna företagande etc.

Hon har ökat intresset för miljö, viss betydelse lär det ha trots allt. Det blir trots allt en ökad press från media osv.

Ickehändelse nja... Vad är gränsen för det? Kolla hur ofta hennes namn nämns i internationell press, vem inom miljö nämns mer? Jämför tex nyhetsartiklar med hennes namn och Stefan Löfven.
Senast redigerad av pex666 2019-03-17 kl. 11:40.
2019-03-17, 11:35
Medlem
Citat:
Hon har ökat intresset för miljö, viss betydelse lär det ha trots allt. Det blir trots allt en ökad press från media osv.

Ickehändelse nja... Vad är gränsen för det? Kolla hur ofta hennes namn nämns i internationell press, vem inom miljö nämns mer? Vid googling dyker hennes namn upp betydligt mer än stefan löfven tex typ 10 ggr mer.

Ökad press från media, vad skall dom förmedla?
2019-03-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Ökad press från media, vad skall dom förmedla?

Media förmedlar nyheter, de skriver artiklar, de ställer frågor. Du förstår inte hur det fungerar?
2019-03-17, 11:59
Medlem
Citat:
Media förmedlar nyheter, de skriver artiklar, de ställer frågor. Du förstår inte hur det fungerar?

Syftar du på vinklade nyheter som passar deras klick bete agenda?
En bild på en isbjörn som försöker komma upp på ett isflak, med texten ny forskning visar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in