Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Läs mitt ovanstående svar.

Hur bedömer du själv förresten vilka kunskaper andra människor besitter? Du har ju själv bedömt att hon inte har några nämnvärda kunskaper. Jag tror du gått till väga på ungefär samma sätt som jag.

Folk sväljer allt skitblaskorna skriver om, man framhäver en liten oskyldig tös som vurmar om miljön i och med vetskapen om att folk är medialt förslavade.

Instagram kokar samt andra kändisar passar på att nyttja framgångssagan för att öka sin mediala popularitet.
Vad spelar det för roll gällande hennes minimala kunskaper, miljön är trendigt alla hakar på så att dom kan sova gott i tron att dom minsann värnar om miljön.
2019-03-07, 22:05
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag svarade på din fråga, det finns gott om kompetenta vetenskapsmän som sågar CO2 teorin fullständigt.
Tittar du sedan på vad som skett historiskt så har temperaturen varierat. CO2-halten var väsentligt högre för 800.000 år sedan än idag. Den har stigit snabbt vid senare tillfällen med. Allt enligt vad borrkärnor visar.

Hela tramset med att temperaturen kommer stiga snabbt är en extrapolering simulationer som redan visat sig felaktiga.
Så släpp sargen och berätta vad du grundar ditt påstående om Gretas djupa kunskap i ämnet?
Att ha högre kunskaper i ämnet än genomsnittet är inte detsamma som "djupa" kunskaper, men det känns lite banalt att förklara det för dig som gått på universitet och borde vara väl bevandrad i vetenskaplig metodik och akademiska principer?

Du kan tycka att många vetenskapsmän sågar CO2-teorin, men mer än 95 procent av klimatforskarna anser att människans utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet. Greta säger bara det som forskningen kommit fram till. Men det är en komplex fråga och ingen kan med säkerhet säga hur mycket våra utsläpp påverkar. Och jag ger dig rätt på en punkt, att medeltemperaturen och CO2-halten har varierat genom årtusenden. Evolutionärt är det inga problem. Jorden har klarat många omställningar genom miljoner av år och livet är inte utplånat än. Varje katastrof, om ordet inte misstycks, har trängt tillbaka vissa arter men främjat andra istället. Mänskligheten skulle klara av ett varmare klimat men det skulle bli en del omställning. Men det är ingen linje som vinner framgång i opinionen för närvarande. Greta och andra förespråkare av förändringar i vår livsstil har medvind just nu.
2019-03-07, 22:11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Folk sväljer allt skitblaskorna skriver om, man framhäver en liten oskyldig tös som vurmar om miljön i och med vetskapen om att folk är medialt förslavade.

Instagram kokar samt andra kändisar passar på att nyttja framgångssagan för att öka sin mediala popularitet.
Vad spelar det för roll gällande hennes minimala kunskaper, miljön är trendigt alla hakar på så att dom kan sova gott i tron att dom minsann värnar om miljön.
Helt osökt kommer jag att tänka på Isabella Löwengrip som ville samarbeta med Greta Thunberg och bli klimatsmart, för att sedan åka på en weekend till Qatar . Kändisar ska nog hålla sig borta från miljödebatten. Greta hade i alla fall den goda smaken att åka tåg till miljökonferenser i Europa.
2019-03-07, 22:18
Medlem
Två complete stupids som minsann ska uttala sig! Aah, ge mig kraft, kan ingen lyfta ut dessa stollar,
mig kan dom inte påverka men vi har sett hur VISSA ungdomar kan bli påverkade till både det ena och det andra pga dessa två!
2019-03-07, 22:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Att ha högre kunskaper i ämnet än genomsnittet är inte detsamma som "djupa" kunskaper, men det känns lite banalt att förklara det för dig som gått på universitet och borde vara väl bevandrad i vetenskaplig metodik och akademiska principer?

Du kan tycka att många vetenskapsmän sågar CO2-teorin, men mer än 95 procent av klimatforskarna anser att människans utsläpp av växthusgaser påverkar klimatet. Greta säger bara det som forskningen kommit fram till. Men det är en komplex fråga och ingen kan med säkerhet säga hur mycket våra utsläpp påverkar. Och jag ger dig rätt på en punkt, att medeltemperaturen och CO2-halten har varierat genom årtusenden. Evolutionärt är det inga problem. Jorden har klarat många omställningar genom miljoner av år och livet är inte utplånat än. Varje katastrof, om ordet inte misstycks, har trängt tillbaka vissa arter men främjat andra istället. Mänskligheten skulle klara av ett varmare klimat men det skulle bli en del omställning. Men det är ingen linje som vinner framgång i opinionen för närvarande. Greta och andra förespråkare av förändringar i vår livsstil har medvind just nu.
Vad är en ” klimatforskare”? Är det en agronom eller är det en professor i fysikalisk kemi?
Att det finns mängder med forskare som publicerar om just klimat beror på att det ger anslag.
Exemplevis studier i hur sjöfåglars bajsande påverkar molnbildningen över polerna.

Naturvetenskap är inte en popularitetstävling, antigen kan du leda i bevis det du påstår eller inte. CO2 hypotesen är en hypotes.
2019-03-08, 02:18
Medlem
Citat:
Med all respekt, men det där var korkat skrivet, oaktat att du inte heller besvarade frågan.

Jag besvarade inte frågan eftersom din fråga förutsatt att jag påstått att Greta kommit med faktafel, vilket jag aldrig har påstått. Var det så att känslorna tog överhanden och du blev så kränkt att du började tolka in budskap som inte fanns? I så fall ska du inte skämmas, det är vanligt bland vänstern.
2019-03-08, 07:54
Medlem
Citat:

Faktafel och faktafel, men har Greta kommenterat uppgiften om att temperaturhöjningen föregick CO2-ökningen och inte tvärtom? Att stigande CO2 bl.a gett rekordskördar och inte alls ses som alarmerande av ”alla forskare” som ibland ’bara’ är 95 eller 97 %? Vad tycker hon om att bygga ut kärnkraften för att få fossilfri el? Hur har hon planerat energiförsörjningen till framtidens tåg?

Ingen vill förstås ställa en liten tonåristjej med diagnos mot väggen. Men att hylla henne in absurdum går bra. Osmakligt och skrämmande.
2019-03-08, 10:27
Medlem
caecos avatar
Utsedd till årets kvinna av expressen idag.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/...t-annorlunda-/
2019-03-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Mamma och pappa skrattar hela vägen till banken. Grattis till dessa smarta entrepenörer.
2019-03-08, 10:48
Medlem
Anderson.Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco

Såg det också och kräktes lite i munnen. Listan över de 100 "bästa" kvinnorna 2019 var också en skrämmande läsning...

https://www.expressen.se/nyheter/qs/arets-kvinna-2019/
2019-03-08, 11:28
Medlem
Jack-Ryans avatar
Att Greta är ett fenomen råder det ingen tvekan om. Men fenomenet skapar också problem. Jag gick förbi en tunnelbanestation på vägen hem i veckan. Vid spärrarna står två gossar och delar ut teckningar och klimat och miljö och ville ha pengar. Gossarna var jättetrevliga och vi stod och talade en stund. Det framkom under samtalet att dessa två var övertygade om att världen var på väg att gå under. Gossarna gick i 6:e klass. Är det rimligt Greta tillåts påverka barn och skapa oro och ångest utan att föräldrar och skolan reagerar? Barnen riskerar ju allvarliga psykiska problem till följd av Greta och ingen tycks ifrågasätta detta.
2019-03-08, 11:40
Medlem
.-.-.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Att Greta är ett fenomen råder det ingen tvekan om. Men fenomenet skapar också problem. Jag gick förbi en tunnelbanestation på vägen hem i veckan. Vid spärrarna står två gossar och delar ut teckningar och klimat och miljö och ville ha pengar. Gossarna var jättetrevliga och vi stod och talade en stund. Det framkom under samtalet att dessa två var övertygade om att världen var på väg att gå under. Gossarna gick i 6:e klass. Är det rimligt Greta tillåts påverka barn och skapa oro och ångest utan att föräldrar och skolan reagerar? Barnen riskerar ju allvarliga psykiska problem till följd av Greta och ingen tycks ifrågasätta detta.

Och nu har hon sett till att den 15e mars så blir det en global skolstrejk, 700platser i 72 länder. tänk vad många ungar som måste jubla över detta, nu har dom en bra anledning för att skippa skolan.
Är nog inte länge innan varenda unge skolkar och skyller på att dom gör det för klimatet.
Kanske sprids det här till arbeten snart också, strejk för klimatet istället för att va på jobbet, vad ska bossen göra? Kommer ju anses som värsta klimathataren om denne sparkar nån som strejkar för klimatet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in