2019-09-14, 12:01
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Haha
Jag har styrkt mina påståenden att Monaco, som helt kontrolleras av furstefamiljen, håller på att rebrandas till ett klimatvänligt och hållbart land samtidigt som deras gamla intäktsmodell inte fungerar. Vemsomhelst kan kolla källorna jag angett och se att det stämmer.
Jag förstår att det gör dig besviken

Men visst, du får gärna tro att det är en ren slump att Yacht Club de Monaco, som leds av furstefamiljen, ägnar sig åt att uppmärksamma klimatkrisen genom Pierre Casiraghi och Team Malizias verksamhet.
Precis som det naturligtvis är en ren slump att Malizia II och Pierre Casiraghi tog Greta över Atlanten.
De bara vaknade upp en dag och av en slump kände sig godhjärtade gentemot världens just nu mest uppmärksammade klimataktivist. Varför just Greta och ingen annan?

För den som inte lever med skygglappar är det uppenbart att skjutsen av Greta och Pierre Casiraghis medverkan är en del av rebrandingen av Monaco. Furstehuset har ju lyckats få massor av positiv PR genom seglatsen, precis som det var tänkt. Nu kopplar människor ihop dem med klimataktivism.
Greta har betalat för sin gratisresa. Valutan är PR.

Det finns inga gratisluncher. Du är naiv nog att inte förstå det.
Just det, det är inte mer än bara påståenden, långsökta sådana.
Känns som du först hittar på ett påstående och gör allt i din makt för att bevisa det.
Tror det var Pierres fru som först planterade ideen till Pierre att segla över Greta.
Båtens tyska ägare verkade samtidigt följt Gretas framfart på twitter och var mer än villig att låna ut båten, där hela teamet ställde upp utan ersättning.
2019-09-14, 12:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Greta brukar säga att vi ska lyssna på forskarna. Menar hon då till exempel Richard Lindzen, Ole Humlum eller Patrick Moore. Kanske menar hon Lennart Bengtsson, Peter Stilbs eller Lars Bern. Kan hon mena Lord Christopher Monckton. Nej det är nog Anna K Wåhlin eller Nils-Axel Mörner. Kan Greta mena att vi bara ska lyssna på godkända och så kallade forskare som Pär Holmgren eller Johan Rockström. Ja man undrar ju. 🤔
Jag tror att Greta Thunberg menar att vi ska lyssna på den forskning som har den största vetenskapliga tyngden.

I "enklare" vetenskapliga frågor kan man säkert lyssna på en enskild forskare. Få ifrågasätter idag Isac Newtons gravitationsteori.

I mera kompexa vetenskapliga frågor som inveolverar ett flertal olika vetenskapliga discipliner som tex. jordens klimat kan en enskild persom inte sätta sig in i hela forskningsområdet. Därför bör man inte lyssna på enskilda forskare utan förlita sig på den vetenskapliga tidskriftslitteraturen. Även om den vetenskapliga literaturen kan vara felaktig eller i värsa fall tom. falsk så är risken betydligt mindre att så är fall än om man läser någons opublicerade verk.

Men även i den vetenskapliga litteraturen blir det jobbigt för en lekman att hitta rätt.
Hur ska vi kunna sätta oss in i ett helt forskningsområde genom att läsa en massa forskningsrapporter?

Det som återstår är att lita på de sammanfattningar av forskningsläget som finns.
När det gäller klimatfrågan så är det idag dessvärre bara IPCC som gör sådana sammanfattningar av det vetenskapliga läget så det finns tyvärr bara IPCC att lyssna för oss lekmän.

Om det finns en avvikande teori mot den IPCC sammanfattar bör någon forskargrupp göra en sammanfattning av denna avvikande teori för oss lekmän. Då kan vi eventuellt bilda oss en uppfattning av de båda teorierna och välja sida.

Jag tror som sagt att Greta Thunberg menar att vi ska lyssna på den forskning som har den största vetenskapliga tyngden och just nu har IPCC:s sammanfattningar den största tyngden.
2019-09-14, 12:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Runt 1500 personer var det.

Vad tycker ni om det? Inte illa va?

1500, redan ,ja det är mäktigt.
Intresset och populäriteten för Greta i USA växer stadigt men säkert. Det var många ungdomar utanför NY som velat delta som inte kunde vara på plats.
Sen när amerikanarna får fnatt på ett fenomen kan det bli hur stort som helst.
Var det TIME som hade med Greta på en lista på 15pers som kunde förändra världen.
Det har jag anat redan för länge sedan när man beskådat hennes framfart. Hon kommer vara djupt delaktig i ett behövligt paradigmskifte.
Naturligtvis oroar och beklagar sig många som har svårt för förändringar, det kan behövas insatser och stöd för att hjälpa dessa som inte hänger med i svängarna.
Och nu Obama igen, sjukt. Många opinionsbildare hade ätit upp sina skor för att få möta de personer och få den talartid till världens ledare som Greta välförtjänt har.
2019-09-14, 12:27
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Gretas standardsvar är mycket intressant:

Om boken inte ska förstås metaforiskt, som vissa hävdar är det minst sagt anmärkningsvärt att Greta skrev på det för några år sedan. Jag får inte den texten att gå ihop med att hon nu glatt gör gemensam sak med samma människor som hon då uppenbarligen tyckte oerhört illa om.
Genom seglatsen legitimerar Greta exakt det som hon tidigare vände sig mot: de allra rikastes konsumtion.
Eller menar hon att eftersom Team Malizia köper utsläppsrätter är att okej?!?
De är kritiska till utsläppsrätter till flyg.

Scen 83.
(Ungefär)
Så om klimatkompensering är fel Frågar Svante Finns det inget sätt vi kan kompensera för det vi gör annat än att avstå från att göra det?

Kevin Andersson
Nej. Om du flyger så skickar du för det första en tydlig signal till flygbolagen som säger att de ska fortsätta göra det och köpa mer plan och till politikerna att bygga ut flygplatserna istället för tågen.
Och för det andra skickar du upp en massa koldioxid i atmosfären som kommer påverka klimatet i tusentals år. <den kommer inte försvinna för att du köper solpaneler till fattiga byar i Indien. Därmed inte sagt att vi inte ska köpa solpaneler till fattiga byar i Indien.
2019-09-14, 12:33
Medlem
Giant Squids avatar
Greta strejkar, och det gör hon rätt i.

Språkligt sett har Greta Thunberg rätt
https://www.svd.se/sprakligt-sett-ha...-thunberg-ratt
Citat:
Kritiker som hävdar att Greta Thunbergs klimatprotest inte kan kallas strejk har fel. Hennes typ av protestyttring har genom historien ofta kallats just strejk.
2019-09-14, 12:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Festligt att eleverna i USA fick ledigt från skolan för att kunna skolstrejka.
2019-09-14, 12:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorguir
Demokratiska aktivister har inga problem ta sig till demonstrationer med bil!

https://www.youtube.com/watch?v=DyWZkwcHb9A

Hur tänker Greta om detta?
Det kan vi ju bara spekulera om...

I min värld är det viktiga att få politiker och andra makthavare att lyssna nu.
Om detta kräver att vi förflyttar oss med bil så ska man naturligtvis använda bil. Det är ju inte så att en bilresa stjälper klimatet idag. Det viktiga är att en omställning börjar snarast så att omställningen kan göras i någorlunda lugn och ro. Det tar tid att bygga upp ett nytt energisystem som baseras på mera klimatneutrala produktionsanlägningar.

Så tror jag GT också tänker.
2019-09-14, 12:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Greta strejkar, och det gör hon rätt i.

Språkligt sett har Greta Thunberg rätt
https://www.svd.se/sprakligt-sett-ha...-thunberg-ratt

Om man angriper det språkliga (oavsett om det är rätt eller fel) så har man inte mycket annat att komma med.
2019-09-14, 12:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Festligt att eleverna i USA fick ledigt från skolan för att kunna skolstrejka.
Festligt vet jag inte om det är, men det visar att det finns de som förstår allvaret även i USA.
2019-09-14, 12:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Festligt vet jag inte om det är, men det visar att det finns de som förstår allvaret även i USA.
Det kan väl knappast kallas "strejk" om man får ledigt.

Menar du att knegare "strejkar" 5 veckor på sommaren?
2019-09-14, 13:17
Medlem
NilssonApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror att Greta Thunberg menar att vi ska lyssna på den forskning som har den största vetenskapliga tyngden.

I "enklare" vetenskapliga frågor kan man säkert lyssna på en enskild forskare. Få ifrågasätter idag Isac Newtons gravitationsteori.

I mera kompexa vetenskapliga frågor som inveolverar ett flertal olika vetenskapliga discipliner som tex. jordens klimat kan en enskild persom inte sätta sig in i hela forskningsområdet. Därför bör man inte lyssna på enskilda forskare utan förlita sig på den vetenskapliga tidskriftslitteraturen. Även om den vetenskapliga literaturen kan vara felaktig eller i värsa fall tom. falsk så är risken betydligt mindre att så är fall än om man läser någons opublicerade verk.

Men även i den vetenskapliga litteraturen blir det jobbigt för en lekman att hitta rätt.
Hur ska vi kunna sätta oss in i ett helt forskningsområde genom att läsa en massa forskningsrapporter?

Det som återstår är att lita på de sammanfattningar av forskningsläget som finns.
När det gäller klimatfrågan så är det idag dessvärre bara IPCC som gör sådana sammanfattningar av det vetenskapliga läget så det finns tyvärr bara IPCC att lyssna för oss lekmän.

Om det finns en avvikande teori mot den IPCC sammanfattar bör någon forskargrupp göra en sammanfattning av denna avvikande teori för oss lekmän. Då kan vi eventuellt bilda oss en uppfattning av de båda teorierna och välja sida.

Jag tror som sagt att Greta Thunberg menar att vi ska lyssna på den forskning som har den största vetenskapliga tyngden och just nu har IPCC:s sammanfattningar den största tyngden.
Så det finns inga enskilda forskare som vet. Det är IPCC som gör en sammanställning av vad som är politiskt korrekt?
2019-09-14, 13:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilssonApan
Så det finns inga enskilda forskare som vet. Det är IPCC som gör en sammanställning av vad som är politiskt korrekt?
Det finns enskilda forskare som har teorier (i vetenskaplig betydelse) om en del av jordens klimat, men det finns sannolikt ingen enskild forskare som behärskar hela området "jordens klimat från forntid till framtid".

Om det skulle finnas en enskild forskare (eller en grupp av forskare) som behärskar en stor del av den aktuella klimatforskningen och som har en avvikande uppfattning mot tex. IPCC så är jag säker på att hen/de skulle publicera dessa rön.

Nu gällde ju frågan om vilka forskare GT uppmanar oss att lyssna på och då är tror jag det är de forskare som för dagen har den största vetenskapliga tyngden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in