Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Greta strejkar, och det gör hon rätt i.
Språkligt sett har Greta Thunberg rätt
https://www.svd.se/sprakligt-sett-ha...-thunberg-ratt
"Språkriktighetsexperter" i svensk media är överlag tandlösa, fega och följer lydigt med som advokater för det som är PK eller inne för stunden. Eller bortförklarar kritiska synpunkter mot sådant språkbruk, om de inte kan förmå sig att öppet hylla det. Palicki är inget undantag, hon gör precis det hon har betalt för att göra ("språkfrågor" är just hennes huvudområde, det stora flertalet av hennes artiklar i SVD handlar om sådant).
Jag förmodar att du kanske inte läste mer än rubriken och de första raderna. Jag öppnade artikeln i privatfönster för ett par timmar sedan eftersom ämnet kändes intressant, och därmed låg hela artikeln öppen. Palickis argument är minst sagt svaga; hon jämför med orden hungerstrejk och köpstrejk för att försöka visa att
strejk kan användas även utanför arbetsplatsbaserade konflikter. Ett problem (som hon naturligtvis helt tiger om) är att hungerstrejker och köpstrejker 1) i någon mån innebär reellt obehag för de strejkande (ja, i varje fall om man bojkottar något man annars tycker om att köpa och använda), 2) normalt syftar till att
fortsätta på heltid till dess man har uppnått sitt mål och motparten gör eftergifter. Ingendera är fallet hos "klimatstrejkarna" annat än i rena undantagsfall. Har ni hört talas om någon som säger "jag hungerstrejkar varannan fredag för att X ska lyssna"?
De som "strejkar" med Greta tar i 99 fall av 100 inga som helst personliga risker eller något obehag; för många av dem är det i realiteten bara en extra dags semester (och för arbetsgivaren etc är det PR att låta dem gå).
Typiskt nog går Palicki aldrig i någon sorts närkamp med Sanna Raymans text och hennes argument; hon länkar bara pliktskyldigt till den en bit in. Rayman är en person med integritet och krav på konkreta och/eller avgränsningsbara innebörder, och hon gör slarvsylta av Gretas och DN:s slappa språkbruk. Dessutom var hon tidigt ute: artikeln publicerades för en månad sedan, ungefär samtidigt med att Greta gav sig ut på Atlanten.
https://www.expressen.se/ledare/sann...stor-dyr-pose/