Citat:
Ursprungligen postat av
AcchiaHe
Greta behöver ditt och Greta behöver datt... Ska inte Greta få avgöra vad hon behöver? Varför ska någon pådyvla henne vad hon behöver och vad hon inte behöver? Visst får hon stå till svars för sina beslut, men just nu klär hon skott för vad andra tycker och tänker.
Jag förstår First Nations problem med avsaknad av personnummer och därmed också legitimation, det har skrivits en del om det. Men Greta är en tonåring, hon har Asperger och hon har sitt specialintresse; svältande barn på andra sidan av pölen ingår troligen inte i hennes viktigaste prioriteringar, även om hon säkert ömmar för dem. Någon måste ha varit väldigt naiv eller väldigt desperat, eller ha misförstått Gretas intresse - om de väntade sig att Greta skulle kunna påverka reservatindianernas villkor i Kanada.
Nota bene: heter inte det Social Insurance Number i Kanada? Begreppet SSN är väl amerikanskt... Rätta mig om jag tänker fel.
EDIT: Att jag skrev "ilska" beror på det markanta överflödet av utropstecken i texten som jag kommenterade. Överanvändning av utropstecken brukar förknippas med antingen aggressivitet eller skrikig framtoning i skrift.
Du tänker rätt om SSN.
Kritiken mot Greta för bristen av stöd från henne, gällande de svältande barnen, kom främst från First nations i USA. Liknande problem med stora problem med att få tag på mat, särskilt till barnen, finns dock även för First nations i Canada.
Inte minst den insiktsfulla inuitledaren i Canada Leesee Papatsie har skrivit mycket om detta, och hållit många demonstrationer mot matbristen och de höga matpriserna. Hon har dock vad jag vet undvikit, att direkt kritisera Greta.
Jag tycker mycket om Greta, men ibland behöver hon en äkta väckarklocka som jag! Greta är en mycket speciell blandning av stor insikt och bristande insikt, av stor kunskap och av bristande kunskap.
Om Greta inte ville ha ett betydande ansvar för First nations, borde hon aldrig ha accepterat sin andliga invigning i Standing Rock-reservatet i USA!
Man var noga med att förklara för Greta, att den andliga invigningen var en allvarlig sak, som innebar ett större ansvar för henne för hela hennes fortsatta liv! Så sker för övrigt alltid vid en sådan invigning. Så reservatsindianerna i både USA och Canada förväntade sig en hel del från/av Greta.
Greta blev även andligt välsignad av First nations i Canada, i Montreal och i Vancouver
Utropstecknen var bara för att understryka budskapet, inte för att jag var rejält arg. Är mera orolig och bekymrad, för att Greta ställer återigen till med onödiga större problem för sig själv!