Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-16, 11:27
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det spelar all roll i världen. Nej det är inte "ad hominem" det är fakta.

Fakta som förklarar hennes genomslag. Att det är ett "barn" som säger dessa "sanningar". Vem fan hade lyssnat på en 16-årig tjej (som försöker se ut som 18) som vill rädda världen? Dom har vi nog av hemma.

Så det handlar inte om att jag på något vis "hånar" henne pga. utseende, det är inget fel på hennes utseende, hon ser bara betydligt yngre ut, vilket är förutsättningen för hennes genomslag i media.

Är det inte vanskligt att anta att folk lyssnar på Greta bara för att hon är ett medialt pangfenomen just nu? Kan hon inte vara just det, en fluga inom kultureliten? Jag får inte intrycket av att vanliga människor inspireras av henne nämnvärt.
2019-05-16, 12:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Är det inte vanskligt att anta att folk lyssnar på Greta bara för att hon är ett medialt pangfenomen just nu? Kan hon inte vara just det, en fluga inom kultureliten? Jag får inte intrycket av att vanliga människor inspireras av henne nämnvärt.
Hur mycket "vanligt" folk lyssnar är svårt att urskilja i alla mediahype. Dom få gånger jag hört någon prata om henne, i något fikarum eller liknande, så har det varit i form av något skämt, typ -"Ät nu upp annars kommer Greta & tar dig"-.

Så du har säkert rätt i att detta främst är ett orkestrerat mediafenomen.
2019-05-16, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hon är outvecklad kroppsligt, hon ser ut som 12. Som ett barn & inte en ung kvinna. Vilket också är själva förutsättningen för att det här skall lyckas.

Där har du nog en poäng tror jag. Kampanjen är till mångas förtret mycket lyckad.
2019-05-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Måste tyvärr hålla med dig om att det skrivs mycket dynga om Gretas kroppslängd och eventuella oskuld och annat. Det drar ner hela debatten.

Men har du läst de andra inläggen som är kritiska mot henne och hennes åsikter? Finns det verkligen inget av substans där att bemöta?

Jag skulle definitivt våga satsa pengar på följande:

Om vi får en extra kall sommar efter fjolårets rekordvarma, då kommer solresorna till Medelhavet att gå åt som smör i solsken. (Det räcker nog med en normalregnig.)

Och mycket få kommer att välja tåget.

Just nu minskar kanske flyget något men vänta och se.

Vi har sett exempel förr på rörelser som skulle omvälva hela världen. Det har gått sådär bra, i de flesta fall.

Men straffbeskatta gärna dieselbilar och sparka undan benen på folk i glesbygden.

De har inte råd att köpa en Tesla eller annan elbil. För övrigt finns det inga laddstolpar.

För övrigt är batteritillverkningen i sig själv miljöpåverkande.

Men det blundar Greta och hennes anhängare för.

Och alla som försöker beskriva den bredare bilden avfärdas som att ha ”låg självkänsla” och ”hur kan man hata en intelligent flicka som bara säger sanningen”?

Vilken sanning? Att jorden går under om vi i västvärlden inte minskar vår fossila förbränning?

Vilken vuxen människa kan inbilla sig att det är så enkelt?

Klimatfrågan är allt annat än enkel. Att jorden kommer att gå under i närtid är säkert överdrivet. Men att vi kommer att påverkas av klimatförändringen är rätt så säkert. Det bästa vi kan göra är att konsultera forskare och forskares resultat för lämpliga åtgärder. En del människor tror att de själva är bäst på att bedöma detta. Otroligt men sant !
2019-05-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Bevisa det då, troende! Bevisa ditt mirakel istället för att spekulera, förlåt, ljuga om en oskyldig 16-åring.

(Och att du ignorerar mina inlägg med beviset om att CO2 värmer atmosfären är jävligt slående också. Du tar inte till dig fakta som inte gynnar dig.)

Jag vet redan att CO2 värmer atmosfären, har jag sagt någonting annat nej det har jag inte. Du attackerar halmgubbar.
Denna tråd handlar om en 16-åring tjej och hennes hang up på detta och en sjuk mor som ligger i bakgrunden och använder sina mediakontakter för att driva detta, allt detta har redan tagits upp i tråden.
2019-05-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Biosfären. Det är vad det handlar om. Greta har förstått detta, du har det inte.

Du tycker det ja, men ditt tyckande väger inget. Greta är onekligen en intelligent tjej och det behövs fler som henne.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eidetik

Sekteristerna här är ju ni, som har samlats i den här tråden för att attackera en tonårstjej som faktiskt gör något bra fär världen. Oklart varför, men ni verkar ju inte särskilt intelligenta i alla fall.

Du har inte förstått någonting du blandar ihop miljöfrågor med utsläpp av koldioxid och klimatförändringar. Sedan börjar du yra om industrihampa och veganism som om det skulle lösa några problem.
2019-05-16, 14:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Där har du nog en poäng tror jag. Kampanjen är till mångas förtret mycket lyckad.
Sett till medietäckningen så är det absolut en framgångsrik reklamkampanj.
2019-05-16, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Men när man läser inlägg i tråden kan man tro något annat. Här slås ner på att hon är outvecklad kroppsligt mm.Massa dynga kastas av män med dålig självkänsla.

Ja det är onödigt att angripa utseende men hon är en udda fågel så tyvär så blir det så, hennes utseende passar ju också in i kampanjen. Det förändrar inte det cyniska i denna soppa med hennes sjuka mor i bakgrunden. Vilka föräldrar låter sina barn fly in i en värld av undergångsscenarios som leder till att de slutar prata och äta får ångest samt hamnar i en djup depression. Hela den här historien är mörk och nu ska Malena försöka ge dottern en framtid för universitet kommer Greta inte att klara av.
Det behöver inte handla om självkänsla utan att många börjar få nog vad gäller PK-skiten och vänsterpolitiken i det här landet, Greta är en person som den hycklande PK-skaran älskar vilket polariserar tydligt mot oss andra.
Senast redigerad av Hibiscrub 2019-05-16 kl. 14:36.
2019-05-16, 14:28
Medlem
Citat:
Vad är du för lustigkurre? Menar du på fullaste allvar att vi inte har fått några vetenskapliga bevis för att miljön förstörs, arter är utrotningshotade och att temperaturen ökar onaturligt snabbt? Har du redan glömt hur varmt det var i somras?

Spelar ingen roll att du inte flyger osv. Ät veganskt och köp skalade hampafrön, annars har du inte gjort någon större nytta.

Ja,det gäller elbilar också. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Orsaken till att sojakött, sojamjölk och quorn är dyrare än riktigt kött och mjölk, beror på att det produceras så mycket mer riktigt kött och mjölk, helt enkelt eftersom folk köper mer sånt. Veganism är ju framtiden och kommer ersätta kött och mjölk till den graden att vi helt kan avskaffa och förbjuda skiten till slut. Att Greta uppmuntrar veganism snabbar bara på processen med veganism, och det är mycket bra. Ju fler som köper veganskt, desto billigare kommer vegansk mat att bli, och desto bättre för miljön. Man kan inte vara en miljökämpe om man inte är vegan, så Greta är konsekvent.

Sedan kommer flygbolagen förmodligen att satsa på elflygplan eller flygplan drivna på hampabränsle eller någon liknande miljövänlig lösning, så det är bra att det rörs om i grytan nu istället för status quo.

Miljöpartiet är inget riktigt miljöparti, därför snackar de inte om sånt. Mp är mer intresserade av att höja skatterna, införa elcyklar och blidka muslimska väljare, än att satsa på de riktiga miljövänliga lösningarna. Det närmaste jag sett ett miljöparti förespråka industrihampa är tyska miljöpartiet, som förespråkade cannabislegalisering, vilket inte riktigt är samma sak, men nära nog.

Men är du dum på riktigt eller, ditt korkade troll? Koldioxid produceras finfint på naturlig väg. Problemet är ju de enorma mängder industriell koldioxid som inte ska produceras, i kombination med att regnskogar skövlas och mer rum av jordens yta ges till kossor som bara pumpar ut metangas för att du ska kunna äta karcinogent och insulinogent kött och mjölk. Industriell koldioxid och metangas är det stora problemet.

Greta är definitivt mycket intelligentare än dig, den saken är säker, och det kan nog de flesta i tråden hålla med om. Med detractors som dig är det ju inte konstigt att Greta har kommit så långt med miljön. Hon revolutionerar medan du inte ens kan posta inlägg med korrekt svenska. Pinsamt.

Så är det. Jag gissar på att Greta åtminstone kvalificerar till Mensa, medan den genomsnittliga IQ nivån bland trådens anti-Greta deltagare är 80.

Jaja, du är ett korkat troll.

Vore bra om vi kunde få lite förtydligande kring detta. Helt ovanligt är det inte bland aspergare med en viss synestesi, men jag har också läst vissa påstå, att hon ska ha förmågan att se koldioxid, och detta låter som att folk trollar henne.

Nej alla kommer inte att bli veganer och nej Greta är inte överintelligent, får du betalt för att skriva upp henne eller vad.
Du vet ingenting om oss i tråden och snackar enbart en massa dynga. Det är enbart pinsamt att det existerar människor som är så otroligt borta som du uppenbarligen är.
2019-05-16, 14:31
Medlem
Klimatprofeten Greta på Time Magazines omslag. Om jag minns rätt så har Björn Borg figurerat där en gång i tiden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-time-magazine

I reportaget pratar klimataktivisten också om kritik, nättroll och även dödshot som hon mötts av i takt med framgångarna.

– Jag brukade nästan aldrig prata på lektionerna med mina klasskompisar. Nu talar jag till hela världen, säger Greta Thunberg till tidningen. Slut citat.

Det var helvete vad morsk hon har blivit.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-05-16 kl. 14:35.
2019-05-16, 14:33
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll att hon ser yngre ut än vad hon är? Det här är ju bara rn ad hominem. Du och flera andra klarar ju inte av att argumentera emot henne och hakar istället upp er på hennes utseende och diagnoser, som om det vore relevant och innebar att hon har fel i sak.

Både koldioxid och metan produceras naturligt, och det är bra, eftersom utan dessa växthusgaser så hade jorden varit en obeboelig isplanet. Problemet är inte den naturliga produktionen av koldioxid och metan, utan den industriella produktionen som innebär ett förintande av allt liv på den här planeten om ingen förändring sker snart. Detta har ni iGnoranta IQ 80 iDioter svårt att förstå. Det krävs nämligen tresiffrig IQ för att hänga med i naturvetenskapliga diskussioner, vilket Greta har, men inte du och Helge.Palmcrantz.

Posta gärna citatet?

Sedan spelar det faktiskt ingen roll om hennes mamma hittar på lögner osv om Greta, huvudsaken är att Greta gör nytta i miljöfrågan. Det är liksom resultaten som räknas.

Givetvis så spelar hennes utseende in eftersom det utnyttjas när hon åker runt och håller tal, en del av det cyniska i detta.
Givetvis så spelar det även roll att Malena är en sjuk narcissist som ljuger eftersom det är hennes kontakter inom media i Stockholm som ligger bakom Gretas kampanjande. Malena har ju valsat runt förut inom media och varit fullständigt ute och cyklat.
2019-05-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
I mina ögon är detta en solklar metafor.
”För hon såg det inte andra ville se
Hon kunde se co2 med blotta ögat”

Observera ville, inte kan!
Något som till och med Flashbackproffset Enoch Thulin citerat rätt,men här är syftet att raljera. Vilket även gör honom omedvetet korkad.

Sen brukar man utelämna sista raden
” för hon var barnet vi var kejsaren och alla var vi nakna””
Vilken syftar till kejsarens nya kläder, vilken de flesta har fått upplästa för oss som små( kanske inte Dagerlind då)
Och hur skulle man tolka sista raden bokstavligt? Nä det går inte, alltså skiter man helt enkelt att citera den.

Jag kommer inte att tjata om detta mer utan bara leende konstatera att IQ:n är väldigt låg när man tar upp detta citat och tolkar det bokstavligt.

Det förändrar ju inte det faktum att Malena är en dåre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in