Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Ja det kan inte vara lätt att vara evolutionsförnekare. Det är ca 180k år sedan som isbjörn och grizzly blev två separata arter. Varför? Och hur överlevde isbjörnarna förra interglacialen som var avsevärt varmare än idag? Greta™ kanske vet?
Yvonne Ruwaida försvarade sitt Riksdagsrekord i taxiåkning med att taxi är kollektivtrafik. Hon var ju inte ensam i bilen, även chauffören åkte med! Hur kommer det sig att de som gapar högst om att leva miljövänligt är de som minst av alla lever som de lär? But I digress...
Jag tvivlar på att Greta™ fick taxi betalt av det allmänna. Mina båda söner gick på resursskola i en annan kommun och vår hemkommun betalade för taxi, 36 km enkel resa. Dessutom en avsevärt högre skolpeng, och detta under 6 år. Vår kommun har ingen egen resursskola. Jag tvivlar inte på att Stockholms kommun betalade Greta™:s taxi till resursskolan i Bergshamra. Men varför skulle kommunen betala för taxi till Södertälje? Kringlaskolan är ju inte en resursskola! Så nej, hon lär inte ha åkt taxi. Att hon åkte bil kan vi vara helt säkra på, men det är en hemlis. Det skulle förstöra ikonen av S:t Greta™ om det kom till allmän kännedom. Men sanningen är nog så illa att Greta™ blev skjutsad med bil större delen av sin tid i grundskolan.
Tänker jag ändra mina vanor pga någonting som jag hör från en prepubertal snart 19-årig obildad jänta? Skulle inte tro det.
Vi lär aldrig få veta hur Greta tog sig till skolan, lika lite som vi kommer att få veta vem som betalade för hennes säkerhetsvakter. Den kanadensiske journalisten som ställde frågor blev ju närmast lynchad. Var det skattebetalarna (som kanske hellre hade lagt pengar på något annat än Gretas skyltviftande och rickrollande) eller var det stackars Svante som återigen tvingades hala upp checkhäftet?
Jag har dock ett svagt minne från Malenas bok om att hon närmast urskuldande berättar att de körde bil när de skulle träffa klimatforskaren Kevin Anderson i Uppsala i stället för att åka kollektivt, och att hon förklarar det med Gretas psykiska mående. Har inte boken längre och kan inte kolla om det stämmer.
(Personligen förstår ju inte jag varför man söker upp en av de värsta alarmisterna om man har ett barn med svår klimatångest, men men.)
Så en gissning på ”skolresorna” skulle ju kunna vara att hemmafrun Svante körde henne.
Vad vi nog kan vara säkra på dock är att klimatpolitiken inte är bra för andra än Greta själv som mår psykiskt dåligt. Det plöjs ner ofantliga summor i meningslösa och ibland direkt kontraproduktiva handlingar som ändå inte kommer att ”rädda” klimatet, än mindre påverka det på något sätt. Pengar som förstås hade kunnat användas till helt andra saker.
Men vad bryr sig Greta om sådana petitesser? Hon är ju lyckligare än någonsin förr och har dessutom tre terapihästar, om man ska tro vad man läser. Och det där med att CO2-utsläppen måste ner till noll omgående - vem det än gäller så inte fasen är det Greta Thunberg.