[quote=inspiratoeren|80469565]
Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Det skulle vara en vildare Reclaim the city-inspirerad Gatufest i Humlegården i kväll och i natt efter klimatdemon, enligt utskickade meddelanden. Har dock inte haft möjlighet att vara med på efterfesten. Är det där dans är det mycket möjligt att Greta dyker upp, hon älskar både dans och drama!
Både i morgon och i övermorgon är det sedan uppföljning med analys av vad som hänt och av samhällsutvecklingen på olika möten på ett bokkafe. Uppföljning liksom god planering är mycket viktig, som jag ofta har skrivit till Greta och även sagt till henne!
Som jag förut skrev, Kampen den går vidare, den har bara börjat! Denna ursprungligen afrikanska frihets- och kampsång "Asikatali" sjöng vi redan på 1970-talet i alternativrörelserna, särskilt i Afrikagrupperna och i kyrkan! Vi går vidare inspirerade!
https://youtu.be/4o_ClT8bmWY
Tack för detaljerad info och kampsång!
Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Annars så demonstrerade nu vissa miljöaktivister mot andra miljöaktivister, vilket jag verkligen beklagar. Sådan splittring i miljörörelsen verkar avtändande på många!
-Vissa tycker alltså att Greta och vi andra klimat- och miljöaktivister i F4F borde hålla på med civil olydnad, men vi måste själva få välja formerna för vårt engagemang.
Själv har jag alltså med ett enstaka undantag för många år sedan undvikit civil olydnad. Som folkvald är det alltid mycket känsligt att delta i sådant. Greta har haft svårt av andra skäl att delta i civil olydnad.
https://www.mitti.se/nyheter/miljoak...hCTXW58weF1Mg/
Typiskt vänstern att splittras i olika ”falanger”, den ena mer radikal och extrem än den andra. Skulle inte bli förvånad om F4F går samma väg.
Men de här bråkstakarna har kanske rätt? Eftersom politikerna ändå inte lyssnar på era fredliga demonstrationer och Gretas skolstrejker har nått vägs ände så vore det kanske ändå värt att testa konceptet med att limma fast sig i gatan, släppa ut luft från bildäck och lite annat smått och gott.
Väcka alla oss som inte har gripits av panik än. Vi påverkas åtminstone inte av era nuvarande debattartiklar och demonstrationer. I den mån vi reagerar alls så är det genom att skratta.
Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Greta med flera höjer nu tonläget med en helt ny skarp debattartikel i Aftonbladet!
"Makthavare – nu krävs det verklig förändring
57 Right Livelihood-pristagare:
Stockholm +50 ger oss möjligheten att göra det vi måste för att undvika ett planetärt sammanbrott. Det är hög tid att sluta diskutera minimala åtgärder och i stället göra de verkliga förändringar som krävs, skriver Greta Thunberg och 56 andra Right Livelihood-pristagare."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...lig-forandring
Angående sitt höga arbetstempo säger Greta lite torrt,
att hon lärt sig att läsa mycket fort!
”Planetärt sammanbrott”. Och inne i texten talas det om ”civilisationens undergång” (eller ”kollaps” eller vad det nu var).
Jag tror inte att riktiga klimatforskare (eller andra seriösa naturvetare) vill ta i Greta ens med tång. Hon skämmer ut hela klimatfrågan med sin skrämselpropaganda och sitt obalanserade väsen. (Skulle inte förvåna mig om hon satt och fnissade när hon skrev under pekoralet heller.) Men de flesta, om inte alla, de andra undertecknarna kommer från ”the Global South”, som gärna vill ha mer pengar.
På fotot ser hon återigen ut som ett förpubertalt barn med bulliga (uppsvullna?) kinder.
*
Det gäller inte att läsa mycket fort och inbilla sig att man hinner förstå och tillgodose sig allt. Först måste man lära sig källkritik och ifrågasätta vad man läser. Har författaren/upphovsmannen t.ex en politisk vinkling? Har texten granskats och godkänts av oberoende forskare? Gör Greta någonsin det?
Greta borde kanske se över sin studieteknik? Hon berättade ju i en intervju att hon hade lärt sig grunderna (tror jag hon kallade det) i kinesiska men därefter glömt bort allt.
Sen kan man undra om hon inte måste forcera även andra saker. Skynda på hundarna när de vill ut och gå eller förkorta sina ridturer med terapihästarna. Och när Svante ropar efter hembakat bröd kanske hon hoppar över jäsningen
Hon kanske också måste börja tala mycket fort. Det kommer nog uppfattas som oartigt under hennes dagliga samtal med klimatkrisens offer, men även de måste ju förstå att dygnet bara har 24 timmar.