Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-03, 22:24
Medlem
[quote=inspiratoeren|80468286]
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag skrev att antalet möten naturligtvis varierar en del. Att Greta långa perioder arbetat väldigt hårt är det dock inget tvivel om. Kanske Greta kommer att återigen göra några offentliga skärmdumpar från sina olika möten.

Hon verkar dock för tillfället vara mycket försiktig och ha en låg profil, men hon kan komma starkt återigen!

Vad gäller Gretas tal på sin födelsedag om att avslöja sina hemligheter på den lokala puben, var detta naturligtvis främst ett skämt, men det är inte alls säkert att det bara var ett skämt.

Greta har en tendens att skämta även i allvarliga situationer. Bli inte förvånad om hon väljer att ha en presskonferens i framtiden just på den lokala puben!

Välkommen tillbaka till tråden

Vill du berätta lite om dagens demonstration så lyssnar vi gärna.

(Själv tänkte jag kolla på Aktuellt nu, antar att det är ett låååångt inlägg om er.)
2022-06-03, 22:26
Medlem
BigFatCones avatar
Okej hörni. Citatet är trasiga. Laga dom eller börja på en ny citatkedja för det här går inte att följa.
2022-06-03, 22:30
Medlem
[quote=inspiratoeren|80468286]
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag skrev att antalet möten naturligtvis varierar en del. Att Greta långa perioder arbetat väldigt hårt är det dock inget tvivel om. Kanske Greta kommer att återigen göra några offentliga skärmdumpar från sina olika möten.

Hon verkar dock för tillfället vara mycket försiktig och ha en låg profil, men hon kan komma starkt återigen!

Vad gäller Gretas tal på sin födelsedag om att avslöja sina hemligheter på den lokala puben, var detta naturligtvis främst ett skämt, men det är inte alls säkert att det bara var ett skämt.

Greta har en tendens att skämta även i allvarliga situationer. Bli inte förvånad om hon väljer att ha en presskonferens i framtiden just på den lokala puben!

Att det i genomsnitt var möten flera ggr I veckan när man slår ut det Som du säkert förstår är detta helt osannolikt. Med allt annat du rabblat upp att hon gör blir det i mina öron bara löjligt
2022-06-03, 23:49
Medlem
[quote=MidlifeMommy|80468373]
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Välkommen tillbaka till tråden

Vill du berätta lite om dagens demonstration så lyssnar vi gärna.

(Själv tänkte jag kolla på Aktuellt nu, antar att det är ett låååångt inlägg om er.)

Ingen Greta på Aktuellt. Däremot intervjuades en brud med grönt hår som var besviken på vuxenvärlden (eller om det var två olika). Det var knappt så att intresseklubben orkade notera någonting alls. Hela tillställningen var dessutom tydligen redan över.

Inte många minuter som pliktskyldigt ägnades åt dessa självuppoffrande och modiga ungdomar som bara vill att andra ska känna panik (medan de själva har fullt upp med att rädda klimatet).

50 års jubileum och allt … men den här gången är det bara 10 år kvar att rädda klimatet (eller om det är fem eller kanske 7,5, är lite olika bud som cirkulerar). Och ändå klarar vår statliga kanal SVT inte av att intervjua den största av de största: Greta Thunberg.

Vågar man ge TV4 en chans eller är det risk för besvikelse även där?
2022-06-04, 00:17
Medlem
[quote=tindraninni|80468447]
Citat:

Att det i genomsnitt var möten flera ggr I veckan när man slår ut det Som du säkert förstår är detta helt osannolikt. Med allt annat du rabblat upp att hon gör blir det i mina öron bara löjligt
Jag utgår från det som Greta har berättat i olika sammanhang. Kom dock ihåg att varje människas perspektiv är olika och att Gretas tolkning av verkligheten långtifrån accepteras av alla.

Detta är uppenbart när man läser den här tråden. Greta har upprepade gånger lyckats med det nästan omöjliga, men precis som en elitidrottsman har Greta även om hon fått mycket för sin kamp och haft mycket glädje av den, även fått betala ett högt fysiskt och psykiskt pris för sin kamp. Detta senare vill hon dock ogärna prata om.

Framgång är till 95% transpiration! Alltså ett hårt och ansträngande arbete!
2022-06-04, 00:26
Medlem
[quote=MidlifeMommy|80469267]
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Ingen Greta på Aktuellt. Däremot intervjuades en brud med grönt hår som var besviken på vuxenvärlden (eller om det var två olika). Det var knappt så att intresseklubben orkade notera någonting alls. Hela tillställningen var dessutom tydligen redan över.

Inte många minuter som pliktskyldigt ägnades åt dessa självuppoffrande och modiga ungdomar som bara vill att andra ska känna panik (medan de själva har fullt upp med att rädda klimatet).

50 års jubileum och allt … men den här gången är det bara 10 år kvar att rädda klimatet (eller om det är fem eller kanske 7,5, är lite olika bud som cirkulerar). Och ändå klarar vår statliga kanal SVT inte av att intervjua den största av de största: Greta Thunberg.

Vågar man ge TV4 en chans eller är det risk för besvikelse även där?
Det skulle vara en vildare Reclaim the city-inspirerad Gatufest i Humlegården i kväll och i natt efter klimatdemon, enligt utskickade meddelanden. Har dock inte haft möjlighet att vara med på efterfesten. Är det där dans är det mycket möjligt att Greta dyker upp, hon älskar både dans och drama!

Både i morgon och i övermorgon är det sedan uppföljning med analys av vad som hänt och av samhällsutvecklingen på olika möten på ett bokkafe. Uppföljning liksom god planering är mycket viktig, som jag ofta har skrivit till Greta och även sagt till henne!

Som jag förut skrev, Kampen den går vidare, den har bara börjat! Denna ursprungligen afrikanska frihets- och kampsång "Asikatali" sjöng vi redan på 1970-talet i alternativrörelserna, särskilt i Afrikagrupperna och i kyrkan! Vi går vidare inspirerade!

https://youtu.be/4o_ClT8bmWY
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-04 kl. 01:05.
2022-06-04, 01:34
Medlem
*
2022-06-04, 01:36
Medlem
https://www.instagram.com/tv/CeWJSev..._web_copy_link

Det önskades ju en video från dagens klimatdemonstration med F4F och Greta. Här kommer ett kort videoklipp!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-04 kl. 01:38.
2022-06-04, 03:09
Medlem
Annars så demonstrerade nu vissa miljöaktivister mot andra miljöaktivister, vilket jag verkligen beklagar. Sådan splittring i miljörörelsen verkar avtändande på många!

-Vissa tycker alltså att Greta och vi andra klimat- och miljöaktivister i F4F borde hålla på med civil olydnad, men vi måste själva få välja formerna för vårt engagemang.

Själv har jag alltså med ett enstaka undantag för många år sedan undvikit civil olydnad. Som folkvald är det alltid mycket känsligt att delta i sådant. Greta har haft svårt av andra skäl att delta i civil olydnad.

https://www.mitti.se/nyheter/miljoak...hCTXW58weF1Mg/
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-04 kl. 03:25.
2022-06-04, 03:27
Medlem
Greta med flera höjer nu tonläget med en helt ny skarp debattartikel i Aftonbladet!

"Makthavare – nu krävs det verklig förändring
57 Right Livelihood-pristagare:

Stockholm +50 ger oss möjligheten att göra det vi måste för att undvika ett planetärt sammanbrott. Det är hög tid att sluta diskutera minimala åtgärder och i stället göra de verkliga förändringar som krävs, skriver Greta Thunberg och 56 andra Right Livelihood-pristagare."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...lig-forandring

Angående sitt höga arbetstempo säger Greta lite torrt,
att hon lärt sig att läsa mycket fort!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-04 kl. 03:48.
2022-06-04, 08:00
Medlem
[quote=inspiratoeren|80469565]
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det skulle vara en vildare Reclaim the city-inspirerad Gatufest i Humlegården i kväll och i natt efter klimatdemon, enligt utskickade meddelanden. Har dock inte haft möjlighet att vara med på efterfesten. Är det där dans är det mycket möjligt att Greta dyker upp, hon älskar både dans och drama!

Både i morgon och i övermorgon är det sedan uppföljning med analys av vad som hänt och av samhällsutvecklingen på olika möten på ett bokkafe. Uppföljning liksom god planering är mycket viktig, som jag ofta har skrivit till Greta och även sagt till henne!

Som jag förut skrev, Kampen den går vidare, den har bara börjat! Denna ursprungligen afrikanska frihets- och kampsång "Asikatali" sjöng vi redan på 1970-talet i alternativrörelserna, särskilt i Afrikagrupperna och i kyrkan! Vi går vidare inspirerade!

https://youtu.be/4o_ClT8bmWY

Tack för detaljerad info och kampsång!

Citat:
Annars så demonstrerade nu vissa miljöaktivister mot andra miljöaktivister, vilket jag verkligen beklagar. Sådan splittring i miljörörelsen verkar avtändande på många!

-Vissa tycker alltså att Greta och vi andra klimat- och miljöaktivister i F4F borde hålla på med civil olydnad, men vi måste själva få välja formerna för vårt engagemang.

Själv har jag alltså med ett enstaka undantag för många år sedan undvikit civil olydnad. Som folkvald är det alltid mycket känsligt att delta i sådant. Greta har haft svårt av andra skäl att delta i civil olydnad.

https://www.mitti.se/nyheter/miljoak...hCTXW58weF1Mg/

Typiskt vänstern att splittras i olika ”falanger”, den ena mer radikal och extrem än den andra. Skulle inte bli förvånad om F4F går samma väg.

Men de här bråkstakarna har kanske rätt? Eftersom politikerna ändå inte lyssnar på era fredliga demonstrationer och Gretas skolstrejker har nått vägs ände så vore det kanske ändå värt att testa konceptet med att limma fast sig i gatan, släppa ut luft från bildäck och lite annat smått och gott.

Väcka alla oss som inte har gripits av panik än. Vi påverkas åtminstone inte av era nuvarande debattartiklar och demonstrationer. I den mån vi reagerar alls så är det genom att skratta.

Citat:
Greta med flera höjer nu tonläget med en helt ny skarp debattartikel i Aftonbladet!

"Makthavare – nu krävs det verklig förändring
57 Right Livelihood-pristagare:

Stockholm +50 ger oss möjligheten att göra det vi måste för att undvika ett planetärt sammanbrott. Det är hög tid att sluta diskutera minimala åtgärder och i stället göra de verkliga förändringar som krävs, skriver Greta Thunberg och 56 andra Right Livelihood-pristagare."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...lig-forandring

Angående sitt höga arbetstempo säger Greta lite torrt,
att hon lärt sig att läsa mycket fort!

”Planetärt sammanbrott”. Och inne i texten talas det om ”civilisationens undergång” (eller ”kollaps” eller vad det nu var).

Jag tror inte att riktiga klimatforskare (eller andra seriösa naturvetare) vill ta i Greta ens med tång. Hon skämmer ut hela klimatfrågan med sin skrämselpropaganda och sitt obalanserade väsen. (Skulle inte förvåna mig om hon satt och fnissade när hon skrev under pekoralet heller.) Men de flesta, om inte alla, de andra undertecknarna kommer från ”the Global South”, som gärna vill ha mer pengar.

På fotot ser hon återigen ut som ett förpubertalt barn med bulliga (uppsvullna?) kinder.

*
Det gäller inte att läsa mycket fort och inbilla sig att man hinner förstå och tillgodose sig allt. Först måste man lära sig källkritik och ifrågasätta vad man läser. Har författaren/upphovsmannen t.ex en politisk vinkling? Har texten granskats och godkänts av oberoende forskare? Gör Greta någonsin det?

Greta borde kanske se över sin studieteknik? Hon berättade ju i en intervju att hon hade lärt sig grunderna (tror jag hon kallade det) i kinesiska men därefter glömt bort allt.

Sen kan man undra om hon inte måste forcera även andra saker. Skynda på hundarna när de vill ut och gå eller förkorta sina ridturer med terapihästarna. Och när Svante ropar efter hembakat bröd kanske hon hoppar över jäsningen

Hon kanske också måste börja tala mycket fort. Det kommer nog uppfattas som oartigt under hennes dagliga samtal med klimatkrisens offer, men även de måste ju förstå att dygnet bara har 24 timmar.
2022-06-04, 08:42
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

Det är just sådnt som visar att miljö- och klimatrörelsen lever och utvecklas. Ser på riktigt framemot att klimataktivisterna från den ena grenen börjar demonstrera mot folk som bor i alltför stora lägenheter, har husdjur, elbilar, nyttjar långväga transporter etc - och andra som också kallar sig för klimataktivister som försöker försvara sitt slösaktiga leverne med stora bostäder, icke-närodlade bananer, avocado, vegetarisk gåslever etc. :-)

Kan bli riktigt kul. Själv plockar jag fram vegansk popcorn gjord på vegansk majs och med vegansk olja och sätter mig på första parkett, på en bänk gjord av veganskt trä.

-----------
[/quote]

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in