Citat:
Vad Greta och hennes svans tycks vara helt ovetande om är den motrörelse som vuxit fram i kölvattnet av de sjungande och skrikande aktivisternas små skolstrejker. Det har på senare år publicerats mängder av böcker med titlar som ”There is No Climate Crisis” och dykt upp internetforum som ska sticka hål på ”the climate scam (hoax)”.
Säga vad man vill, men de är mycket mer förtroendeingivande än alarmisterna med tvåfärgat hår som tjoar på gatorna och de har fruktansvärt mycket mer på fötterna i form av källhänvisningar, statistik osv.
Frågan är om dessa rörelser hade vuxit sig så stora utan Gretas och mediernas vevande? Kanske Greta istället har fungerat som en nyttig idiot?
Som tidigare nämnts är åtminstone kärnkraftslobbyn nöjd.
Citat:
(…)
1) Själv föredrar jag saklig kritik, där man hjälper den andre att utvecklas, vilket vad jag har uppfattat även Greta föredrar.
2) Det blir lätt misstag när man skriver om ickebinära, det var inget illa menat från min sida!
3) Ingen skriver helt ensam, de flesta större tal är i praktiken grupparbeten med olika talskrivare.
4) Greta är kluven både inför sin roll som personlig representant och inför toppmötena. Hon säger, att de innebär väldigt mycket gröntvätt, men säger även att de är vårt enda alternativ! Hon har alltså både hopp och misströstan.
5) Samma sak gäller för en möjlig resa till Trondheim, som rätt utformat kan bli en bra dialog i ekoteologi. Är ju beredd att här hjälpa till.
6) Greta väljer dock rätt väg för henne själv, där aktivt lyssnande av henne är viktigt. Även som talare ska man lyssna dubbelt så mycket som man talar, och i en ömsesidig demokratisk dialog med god respekt!
7) Att vi har svårigheter hänger i hög grad ihop med ekonomiska svårigheter. Dialog med Gulbenkian om nytt ekonomiskt stöd från deras stiftelse är alltså viktigt för Greta. På lämpligt sätt bör frågan om ett tal på plats av Greta kunna lösas.
1) Själv föredrar jag saklig kritik, där man hjälper den andre att utvecklas, vilket vad jag har uppfattat även Greta föredrar.
2) Det blir lätt misstag när man skriver om ickebinära, det var inget illa menat från min sida!
3) Ingen skriver helt ensam, de flesta större tal är i praktiken grupparbeten med olika talskrivare.
4) Greta är kluven både inför sin roll som personlig representant och inför toppmötena. Hon säger, att de innebär väldigt mycket gröntvätt, men säger även att de är vårt enda alternativ! Hon har alltså både hopp och misströstan.
5) Samma sak gäller för en möjlig resa till Trondheim, som rätt utformat kan bli en bra dialog i ekoteologi. Är ju beredd att här hjälpa till.
6) Greta väljer dock rätt väg för henne själv, där aktivt lyssnande av henne är viktigt. Även som talare ska man lyssna dubbelt så mycket som man talar, och i en ömsesidig demokratisk dialog med god respekt!
7) Att vi har svårigheter hänger i hög grad ihop med ekonomiska svårigheter. Dialog med Gulbenkian om nytt ekonomiskt stöd från deras stiftelse är alltså viktigt för Greta. På lämpligt sätt bör frågan om ett tal på plats av Greta kunna lösas.
1) Bryr sig Greta om och lyssnar på kritik? Är det därför hon aldrig bemöter kommentarer i sociala medier?
2) Tror inte heller att du menar något illa Hos dig ser man inte ett spår av aggressiviteten hos vänstersympatisörerna. Greta själv har ju visat en del mindre trevliga sidor.
3) Jaså, heter det så nu? Men Greta har ju själv sagt att hon skriver sina tal helt själv och ev. bara kollar upp någon faktadetalj.
4) Tycker det är lite magstarkt av Greta att anklaga andra för gröntvätt i ljuset av alla F4F-medlemmar som flyger kors och tvärs över världen.
5) Ekoteologi? Har aldrig hört det ordet tidigare. Av någon anledning är ”ekofascism” vanligare. Undrar varför ..?
6) Om jag inte minns helt fel, så har du tidigare sagt att både Greta och Svante vill styra diskussioner och samtalsämnen. Hoppas att de kan lyssna ändå
7) För en utomstående blir det svårt att förstå hur finansieringen från Gulbenkian ska kunna hjälpa er. Då måste den väl gå direkt och oavkortat till F4F varvid Gretas stiftelse kopplas bort. Då var det kanske inte så smart att bilda den ”in the first place”?
Citat:
Eftersom i princip samtlig respektabel media har klimatagendan på sina löp när vi möts av extremväder med katastrofer i princip dagligen. Så anser jag att utan Greta så hade rapporteringen sett helt annorlunda ut. Och folk bryr sig, många har upplevt historiska väderfenomen världen över på kort tid. Alla hajjar att det är något som inte stämmer.
Nej, det ”hajjar” inte alla alls. Inte de som är intresserade av klimat- och väderfrågor på någorlunda allvar.
Ni övriga är nog dessvärre hopplösa fall. Undrar hur många klimatångestanfrätta som drabbats av högt blodtryck?
Citat:
Greta kan komma starkt igen! Hennes frågor är inte bara dagsaktuella utan aktuella för hela vår framtid. I tider av kris blir dock den egna överlevnaden viktigast.
Greta har den stora fördelen av att väldigt många vet vem hon är och kan då betydligt lättare få stor uppmärksamhet återigen. Hon konstaterar själv, att hon har en större plattform, som hon dock vill generöst dela med sig av.
Greta var i somras på ett räddningsfartyg i Medelhavet. Där hann hon även koppla av och skickade vänliga bilder och videos av när hon solade på båten och hade det skönt.
Kommendören har betonat även till Greta, att man som ledare måste koppla av mellan varven, så man är i form när det verkligen gäller!
Greta har den stora fördelen av att väldigt många vet vem hon är och kan då betydligt lättare få stor uppmärksamhet återigen. Hon konstaterar själv, att hon har en större plattform, som hon dock vill generöst dela med sig av.
Greta var i somras på ett räddningsfartyg i Medelhavet. Där hann hon även koppla av och skickade vänliga bilder och videos av när hon solade på båten och hade det skönt.
Kommendören har betonat även till Greta, att man som ledare måste koppla av mellan varven, så man är i form när det verkligen gäller!
Mig veterligen måste alla koppla av ”mellan varven”, oavsett om man är ledare eller ej.
Som Greta flänger omkring och frivilligt tar på sig ”en omänsklig arbetsbörda” kan hon väl aldrig vara i form?
Citat:
Det var det jag var inne på förut att Ukrainakriget med dess medöljande kriser har fått folk att oroa sig för närliggande kriser, vad som kan ske nästa redan vecka och så. Då tappar man perspektiv på långsammare cykler.
Men klimatkrisen är kvar och har lyfts upp på agendan hos media, näringsliv och politiker. Som det borde ha varit för länge sedan.
Och det är tack vare Greta.
Om vi låter klimatkriserna eskalera okontrollerat så kommer Ukrainakrisen att vara en fjärt i vinden, så det kanske är bra att vi får ett smakprov på vad vi har vänta. Inga kärnkraftverk i världen som kommer kunna hjälpa oss mot det.
Men klimatkrisen är kvar och har lyfts upp på agendan hos media, näringsliv och politiker. Som det borde ha varit för länge sedan.
Och det är tack vare Greta.
Om vi låter klimatkriserna eskalera okontrollerat så kommer Ukrainakrisen att vara en fjärt i vinden, så det kanske är bra att vi får ett smakprov på vad vi har vänta. Inga kärnkraftverk i världen som kommer kunna hjälpa oss mot det.
Nej, och ingen köttskam, sugrörsförbud eller skolstrejk i världen kommer heller att kunna hjälpa oss. Inte heller att Greta överströmmas av gröna hjärtan när hon retweetar bilder på skolstrejkande kenyaner.
Däremot kommer utbyggnad av kärnkraften leda till många positiva saker, inte minst för miljön. Till skillnad mot de andra sakerna, då.
Citat:
Annars så tror jag att Greta behöver lära sig att ibland koppla av även under toppmötena och ibland då ta en paus och spela på sitt keyboard.
Hon har ofta ansträngt sig maximalt på toppmötena och då blir det lätt obehagskänslor inför tanken, att gå på ett nytt sådant och anstränga sig igen maximalt, så man får blodsmak i munnen.
Det gäller att hålla länge och inte bara för stunden för Greta! Sedan tror jag fortfarande, att UD:s ettåriga kurs för blivande diplomater skulle vara mycket värdefull för Greta. Kunskap är så klart en lätt börda även för henne!
Hon har ofta ansträngt sig maximalt på toppmötena och då blir det lätt obehagskänslor inför tanken, att gå på ett nytt sådant och anstränga sig igen maximalt, så man får blodsmak i munnen.
Det gäller att hålla länge och inte bara för stunden för Greta! Sedan tror jag fortfarande, att UD:s ettåriga kurs för blivande diplomater skulle vara mycket värdefull för Greta. Kunskap är så klart en lätt börda även för henne!
Väldigt oklokt av Greta att pressa sin lilla kropp så att hon får blodsmak i munnen. Tigger hon om att hamna i en utmattningsdepression?
Drivs hennes keyboard på el? Då är det väl bättre att hon agerar föredöme och plockar upp ett pussel istället.