Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och ändå vill nästan ingen delta i Greta™:s klimatdemos? Varför inte? Det kan väl inte vara så att folk börjat misstro Greta™ och hennes budskap om att huset brinner?

Vad Greta och hennes svans tycks vara helt ovetande om är den motrörelse som vuxit fram i kölvattnet av de sjungande och skrikande aktivisternas små skolstrejker. Det har på senare år publicerats mängder av böcker med titlar som ”There is No Climate Crisis” och dykt upp internetforum som ska sticka hål på ”the climate scam (hoax)”.

Säga vad man vill, men de är mycket mer förtroendeingivande än alarmisterna med tvåfärgat hår som tjoar på gatorna och de har fruktansvärt mycket mer på fötterna i form av källhänvisningar, statistik osv.

Frågan är om dessa rörelser hade vuxit sig så stora utan Gretas och mediernas vevande? Kanske Greta istället har fungerat som en nyttig idiot?

Som tidigare nämnts är åtminstone kärnkraftslobbyn nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
(…)

1) Själv föredrar jag saklig kritik, där man hjälper den andre att utvecklas, vilket vad jag har uppfattat även Greta föredrar.

2) Det blir lätt misstag när man skriver om ickebinära, det var inget illa menat från min sida!

3) Ingen skriver helt ensam, de flesta större tal är i praktiken grupparbeten med olika talskrivare.

4) Greta är kluven både inför sin roll som personlig representant och inför toppmötena. Hon säger, att de innebär väldigt mycket gröntvätt, men säger även att de är vårt enda alternativ! Hon har alltså både hopp och misströstan.

5) Samma sak gäller för en möjlig resa till Trondheim, som rätt utformat kan bli en bra dialog i ekoteologi. Är ju beredd att här hjälpa till.

6) Greta väljer dock rätt väg för henne själv, där aktivt lyssnande av henne är viktigt. Även som talare ska man lyssna dubbelt så mycket som man talar, och i en ömsesidig demokratisk dialog med god respekt!

7) Att vi har svårigheter hänger i hög grad ihop med ekonomiska svårigheter. Dialog med Gulbenkian om nytt ekonomiskt stöd från deras stiftelse är alltså viktigt för Greta. På lämpligt sätt bör frågan om ett tal på plats av Greta kunna lösas.

1) Bryr sig Greta om och lyssnar på kritik? Är det därför hon aldrig bemöter kommentarer i sociala medier?

2) Tror inte heller att du menar något illa Hos dig ser man inte ett spår av aggressiviteten hos vänstersympatisörerna. Greta själv har ju visat en del mindre trevliga sidor.

3) Jaså, heter det så nu? Men Greta har ju själv sagt att hon skriver sina tal helt själv och ev. bara kollar upp någon faktadetalj.

4) Tycker det är lite magstarkt av Greta att anklaga andra för gröntvätt i ljuset av alla F4F-medlemmar som flyger kors och tvärs över världen.

5) Ekoteologi? Har aldrig hört det ordet tidigare. Av någon anledning är ”ekofascism” vanligare. Undrar varför ..?

6) Om jag inte minns helt fel, så har du tidigare sagt att både Greta och Svante vill styra diskussioner och samtalsämnen. Hoppas att de kan lyssna ändå

7) För en utomstående blir det svårt att förstå hur finansieringen från Gulbenkian ska kunna hjälpa er. Då måste den väl gå direkt och oavkortat till F4F varvid Gretas stiftelse kopplas bort. Då var det kanske inte så smart att bilda den ”in the first place”?

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Eftersom i princip samtlig respektabel media har klimatagendan på sina löp när vi möts av extremväder med katastrofer i princip dagligen. Så anser jag att utan Greta så hade rapporteringen sett helt annorlunda ut. Och folk bryr sig, många har upplevt historiska väderfenomen världen över på kort tid. Alla hajjar att det är något som inte stämmer.

Nej, det ”hajjar” inte alla alls. Inte de som är intresserade av klimat- och väderfrågor på någorlunda allvar.

Ni övriga är nog dessvärre hopplösa fall. Undrar hur många klimatångestanfrätta som drabbats av högt blodtryck?

Citat:
Greta kan komma starkt igen! Hennes frågor är inte bara dagsaktuella utan aktuella för hela vår framtid. I tider av kris blir dock den egna överlevnaden viktigast.

Greta har den stora fördelen av att väldigt många vet vem hon är och kan då betydligt lättare få stor uppmärksamhet återigen. Hon konstaterar själv, att hon har en större plattform, som hon dock vill generöst dela med sig av.

Greta var i somras på ett räddningsfartyg i Medelhavet. Där hann hon även koppla av och skickade vänliga bilder och videos av när hon solade på båten och hade det skönt.

Kommendören har betonat även till Greta, att man som ledare måste koppla av mellan varven, så man är i form när det verkligen gäller!

Mig veterligen måste alla koppla av ”mellan varven”, oavsett om man är ledare eller ej.

Som Greta flänger omkring och frivilligt tar på sig ”en omänsklig arbetsbörda” kan hon väl aldrig vara i form?

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var det jag var inne på förut att Ukrainakriget med dess medöljande kriser har fått folk att oroa sig för närliggande kriser, vad som kan ske nästa redan vecka och så. Då tappar man perspektiv på långsammare cykler.
Men klimatkrisen är kvar och har lyfts upp på agendan hos media, näringsliv och politiker. Som det borde ha varit för länge sedan.
Och det är tack vare Greta.

Om vi låter klimatkriserna eskalera okontrollerat så kommer Ukrainakrisen att vara en fjärt i vinden, så det kanske är bra att vi får ett smakprov på vad vi har vänta. Inga kärnkraftverk i världen som kommer kunna hjälpa oss mot det.

Nej, och ingen köttskam, sugrörsförbud eller skolstrejk i världen kommer heller att kunna hjälpa oss. Inte heller att Greta överströmmas av gröna hjärtan när hon retweetar bilder på skolstrejkande kenyaner.

Däremot kommer utbyggnad av kärnkraften leda till många positiva saker, inte minst för miljön. Till skillnad mot de andra sakerna, då.

Citat:
Annars så tror jag att Greta behöver lära sig att ibland koppla av även under toppmötena och ibland då ta en paus och spela på sitt keyboard.

Hon har ofta ansträngt sig maximalt på toppmötena och då blir det lätt obehagskänslor inför tanken, att gå på ett nytt sådant och anstränga sig igen maximalt, så man får blodsmak i munnen.

Det gäller att hålla länge och inte bara för stunden för Greta! Sedan tror jag fortfarande, att UD:s ettåriga kurs för blivande diplomater skulle vara mycket värdefull för Greta. Kunskap är så klart en lätt börda även för henne!

Väldigt oklokt av Greta att pressa sin lilla kropp så att hon får blodsmak i munnen. Tigger hon om att hamna i en utmattningsdepression?

Drivs hennes keyboard på el? Då är det väl bättre att hon agerar föredöme och plockar upp ett pussel istället.
2022-10-05, 13:52
Medlem
Greta har varit livrädd för att hon bara haft några år på sig och därför ofta pressat sig maximalt.

Hon har talat om att de flesta artister blir aldrig verkligt kända, och att de som blir det är oftast bara verkligt kända under några få år.

Så Greta har tyckt att det gäller att smida mellan järnet är varmt. Sannolikt lärdomar från hennes föräldrar och särskilt från hennes pappa, som även om han har varit duktig aldrig har slagit igenom stort, vilket han gärna medger.

Själv har jag just varit rädd för att hon ska trilla ner i en utmattningsdepression och det har andra i F4F även varit rädda för.

Vad gäller saklig kritik så uppskattar Greta en intellektuell diskussion mera privat. Däremot är det sant att hon sällan svarar i text på sociala medier. Vanligaste svaret från hennes sida är ju ett grönt eller rött gillahjärta.

Anledningen är främst Gretas stora avsaknad av privatsekreterare, som alla andra i hennes ställning har. Den ideella presskontakten till Greta blev utbränd trots stor erfarenhet. Vem orkar hjälpa Greta är frågan nu!?

Greta såg ut att vara i form när hon solade på räddningsfartyget i Medelhavet i somras, men då fanns det en vänlig högsta befälhavare som verkligen hade bestämt sig för, att det var hög tid för Greta att få semester.

Vad gäller spansk grammatik sa Greta, att den var rätt svår, inte att den var svår! Eftersom andra i tråden märker ord, får jag göra detsamma.

Vad gäller politik på högre nivå är den oftast i flera dimensioner, som Obama klokt sa om ärendena som hamnade på hans skrivbord, när han var president. Bakom ett uttalande i EU kan det alltså vara både extern och intern input, där Greta kan vara en av aktörerna.

Gretas musikinstrument är elektroniska, så de behöver förstås el. Greta säger att det är omöjligt att leva helt miljövänligt i dagens samhälle. Musiken är väldigt viktig för henne, så ett råd om att hon ska avstå från att spela är väldigt oklokt. Precis som dansen, dramat och ridningen har musiken varit välgörande terapi för Greta!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-05 kl. 14:12.
2022-10-05, 15:48
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Gretas musikinstrument är elektroniska, så de behöver förstås el. Greta säger att det är omöjligt att leva helt miljövänligt i dagens samhälle. Musiken är väldigt viktig för henne, så ett råd om att hon ska avstå från att spela är väldigt oklokt. Precis som dansen, dramat och ridningen har musiken varit välgörande terapi för Greta!

Där kan man ha olika åsikter. Greta hade kunnat skaffa sig icke-eldrivna instrument om hon brydde sig om klimatet. Hade det handlat om mobiltelefon så skulle jag kunna förstå argumentationen, att den måste gå på el och det finns delar av samhällslivet som kräver användning av mobiltelefon. Men många musikinstrument går att spela även i icke-elektronisk form. Greta borde kunna stå för sina val av musikinstrument; man kan inte "approta" systemet och samtidigt kräv att systemet ska leverera.
2022-10-05, 17:10
Medlem
Citat:
Greta har varit livrädd för att hon bara haft några år på sig och därför ofta pressat sig maximalt.

Hon har talat om att de flesta artister blir aldrig verkligt kända, och att de som blir det är oftast bara verkligt kända under några få år.
Och däri har ju greta™ helt rätt. Jämför med Al Gore som var så i ropet 2006-2009. Senhösten/vintern 2009 var ju inte framgångsrik för klimatalarmisterna. Först Climategate i november och därefter fiaskot med klimatmötet i Köpenhamn i december. Sedan blev det mycket tystare om klimatet i många år. Jag misstänker att vi ser samma sak nu med greta™. Den globala klimatstrejken 23 september blev ett fullständigt fiasko. 2k deltagare i Paris... F4F har fullständigt tappat luften och har inte uppdaterat sina påhittade deltagarsiffror sedan 1 april. Och ja, jag säger påhittade. Jag ser exempelvis en siffra för min egen stad som är 8 ggr högre än det verkliga antalet deltagare. Samma sak med grannstaden, och där fanns till och med en artikel i lokaltidningen som påpekade att det var väldigt få deltagare. Men i statistiken hos F4F blev siffran 8 ggr högre. Men nu orkar de små liven inte ens med att ljuga ihop siffror. Klimatkyrkan har fått punktering på lådcykeln och kört i diket. Ingen bryr sig längre om greta™. Hennes karriär som klimatflicka är över, och folk skiter fullständigt i klimatet om de inte har råd att betala elräkningen. Det som är ironiskt är att det är de gröna tokstollarna som själva har ställt till det. Visst har utblivna gasleveranser till Tyskland förvärrat situationen. Men anledningen till att tyska priser kan smitta av sig på Sverige, beror på att Sverige har lagt ner kärnkraft och istället gjort en massiv utbyggnad av icke planerbar elproduktion. Situationen med elkris är vållad av den gröna "klimatsmarta" politiken. Men det där övergår nog lilla greta™:s förstånd. greta™ och övriga svagbegåvade rumpnissar tror ju på att el kan lagras i stor skala.
2022-10-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Där kan man ha olika åsikter. Greta hade kunnat skaffa sig icke-eldrivna instrument om hon brydde sig om klimatet. Hade det handlat om mobiltelefon så skulle jag kunna förstå argumentationen, att den måste gå på el och det finns delar av samhällslivet som kräver användning av mobiltelefon. Men många musikinstrument går att spela även i icke-elektronisk form. Greta borde kunna stå för sina val av musikinstrument; man kan inte "approta" systemet och samtidigt kräv att systemet ska leverera.

Fast det var väl en trevlig idé att släpa med sig sin keyboard till internationella toppmöten, hemliga eller ej? Då kan hon i pauserna spela och sjunga ”Jag vill ha en synth farsan jag vill ha en synt när jag konfirmerar mig”. Delegaterna dansar med och förhandlingarna går bättre än någonsin.

Att Greta och innegänget i F4F Stockholm är ”entitled” till både det ena och det andra visste vi ju redan innan.
2022-10-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fast det var väl en trevlig idé att släpa med sig sin keyboard till internationella toppmöten, hemliga eller ej? Då kan hon i pauserna spela och sjunga ”Jag vill ha en synth farsan jag vill ha en synt när jag konfirmerar mig”. Delegaterna dansar med och förhandlingarna går bättre än någonsin.

Att Greta och innegänget i F4F Stockholm är ”entitled” till både det ena och det andra visste vi ju redan innan.
På båten tillbaka från USA till Portugal fanns det en fin gitarr åt Greta istället för ett keyboard. Tror det var en flamenco-gitarr. Misstänker att Greta då fick tänka på viss elransonering och därför fick nöja sig med gitarren under båtfärden.

Elproduktionen på katamaranen räckte dock för att Greta kunde höra på musik och ljudböcker medan hon lagade mat och rörde om i kastrullen på båten. Då hade hon ofta hörlurarna runt halsen, när hon inte lyssnade. Även på båten gillade Greta pasta med grönsakssås.

Vill Greta ha ett nytt keyboard räcker det att hon spelar då och då på ett hotell i lobbyn eller baren. Flera hotell skulle med glädje betala en rejäl slant för detta. Greta har ännu ett namn som slår stort och som är eftersökt.

Pausdans med gympa skulle vara välgörande på toppmötena. Kommendören som ju varit med på vissa internationella toppmöten, säger att precis som på vanliga möten ger ofta pauserna med mer informellt prat mest! Så Greta kan göra stor succé med att även där leda rastgympa! Kanske hon då kan till och med tina upp Lavrov, som är känd för att gilla unga tjejer.

P S Varför skulle Greta behöva konfirmera sig? Hon är ju redan andligt invigd vid tre olika tillfällen av First nations!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-05 kl. 20:53.
2022-10-05, 20:44
Medlem
Greta och Svante har ofta fått styra diskussionerna, men de säger beklagande att det berott på tidsbrist. Tidigare var det ofta en lång kö av journalister till Greta. Så hon var tvungen att säga, fatta er kort, annars får jag stå här tills midnatt! Ofta var hon helt slut efteråt och ville bara hem för att sova.

Vad gäller att en reaktion ofta utlöser en motreaktion lär Greta vara väl medveten om detta. Detta är ju principen bakom en rakets drivkraft och Greta är verkligt intresserad av astronomi och rymdfart. När hon ville se rymdfarts- och flygmuseet i Washington stängde man museet för att hon i lugn och ro skulle få se på utställningarna.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-05 kl. 20:51.
2022-10-05, 20:58
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
P S Varför skulle Greta behöva konfirmera sig? Hon är ju redan andligt invigd vid tre olika tillfällen av First nations!
Tillhör First nations Svenska Kyrkan? Sedan när?
2022-10-05, 21:01
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Greta och Svante har ofta fått styra diskussionerna, men de säger beklagande att det berott på tidsbrist. Tidigare var det ofta en lång kö av journalister till Greta. Så hon var tvungen att säga, fatta er kort, annars får jag stå här tills midnatt! Ofta var hon helt slut efteråt och ville bara hem för att sova.

Vad gäller att en reaktion ofta utlöser en motreaktion lär Greta vara väl medveten om detta. Detta är ju principen bakom en rakets drivkraft och Greta är verkligt intresserad av astronomi och rymdfart. När hon ville se rymdfarts- och flygmuseet i Washington stängde man museet för att hon i lugn och ro skulle få se på utställningarna.

Du menar alltså att Svante och Greta fick styra diskussionerna (vems diskussioner?), men beklagade sig på att det berodde på tidsbrist (vems tidsbrist? Gretas? Om Greta inte hade tid så borde hon inte ödslat den på att styra diskussionerna.) Trodde du var noga med orden, men ack vad man kan missta sig. ;-)
2022-10-05, 21:46
Medlem
stavfel

Citat:

1. Greta har varit livrädd för att hon bara haft några år på sig och därför ofta pressat sig maximalt.

(...)

2. Vad gäller spansk grammatik sa Greta, att den var rätt svår, inte att den var svår! Eftersom andra i tråden märker ord, får jag göra detsamma.

3. Greta säger att det är omöjligt att leva helt miljövänligt i dagens samhälle. Musiken är väldigt viktig för henne, så ett råd om att hon ska avstå från att spela är väldigt oklokt. Precis som dansen, dramat och ridningen har musiken varit välgörande terapi för Greta!

1. Oj då, det var ju en ny vändning! Så det viktigaste för Greta var att bli inte känd utan dessutom väldigt känd? Hon var (är) inte tillräckligt snygg för att bli modell eller traditionell influencer och sångrösten räckte inte heller till. Refugees Welcome hade nått världens ände. Men globalisterna törstade efter en ny Al Gore, och resten är historia.

2. Jag tycker det är onödigt och småaktigt att märka ord, men eftersom du anklagar oss för att vara "slarviga" och att rätt ska vara rätt så verkar ju ditt eget uttalande ovan vara en liten efterkonstruktion:

2022-04-09, 20:34
inspiratoeren

Citat:
Greta har nu även börjat lära sig spanska, men säger att grammatiken är svår. Hon skäms för när hon gör fel.

2022-08-13, 17:09
inspiratoeren

Citat:
Greta har aldrig sagt, att den spanska grammatiken var för svår, bara att den var svår.

3. Greta säger att det är omöjligt att leva helt miljövänligt.

Det är alltså samma Greta som säger att "ingenting är omöjligt" och inför en jublande publik i Glastonbury sa att de och hon skulle "make the impossible".

Nu får hon för f-n bestämma sig. Och att leva utan keyboard borde inte vara en fråga om liv och död.

Citat:

Men det motsäger ju lite ditt påstående. Är det journalisterna som får fatta sig (om än kort) eller styr hon och farsan?

Citat:

https://www.youtube.com/watch?v=vUnRLaWemME

Sorry, det var ett försök till en "blinkning" till ett gammalt underhållningsprogram med Galenskaparna & After Shave. Fick en vision av Greta sitta frenetiskt hamrande på sin keyboard.

Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Du menar alltså att Svante och Greta fick styra diskussionerna (vems diskussioner?), men beklagade sig på att det berodde på tidsbrist (vems tidsbrist? Gretas? Om Greta inte hade tid så borde hon inte ödslat den på att styra diskussionerna.) Trodde du var noga med orden, men ack vad man kan missta sig. ;-)

Det är bara vi i pöbeln som ska vara noga med orden. Gänget på caféet kör lite sitt eget race
2022-10-05, 23:26
Medlem
Greta fick hålla de allmänna frågestunderna rätt korta för att ha tid över till de många intervjuerna.

När hon hade en ideell presstalesman behövde de rätt ofta även samråda med varandra och då ville Greta att även jag ibland skulle lyssna på deras samråd och ge lite kommentarer. Så det var full rulle för Greta nästan hela tiden då.

Greta sa rätt svår om den spanska grammatiken. Få blir internationella ledare som Greta och bara de få som är eller har varit det, kan fullt ut förstå hennes situation.

Greta var mer tillmötesgående än de flesta internationella ledare med flera timmar långa pressmöten varje fredag på Mynttorget. Jag har mycket att göra och skriver ibland inte helt rätt från början, men korrigerar då. Det är mycket tveksamt om denna tråd är värd min tid, många behöver min tid och uppmärksamhet.

För Greta kan hennes så kära röda synth vara just en fråga om liv eller död. Hon behöver verkligen den!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-05 kl. 23:36.
2022-10-06, 07:27
Medlem
Citat:
För Greta kan hennes så kära röda synth vara just en fråga om liv eller död. Hon behöver verkligen den!

Låter som om Greta är i oerhört dålig psykisk balans. Är det då verkligen så lämpligt utsätta henne för att bli medlare i Ukrainakriget? Skulle hon klara av den ettåriga diplomatutbildningen?

Men som hon själv har sagt ett antal gånger med ett belåtet flin: ”Change will come, whether you like it or not”.

Det är inte så säkert att revolutionen, som hon längtar efter, kommer att behandla just henne med silkesvantar. Kanske ryker då hennes röda synth, röda skor, alla terapihästarna, den importerade maten, farsans Tesla ..,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in