Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Det ska bli ett sant nöje att hjälpa Greta att få en styrelseplats i stiftelsen
Har du något förslag på hur vi ska bära oss åt?
I artikeln från Göteborgs-Posten som länkats till innan står det att hon fått drygt 10 miljoner av Gulbenkian som hon skulle donera bort + ytterligare 300.000 av någon annan som skänktes till finska samer.
Av de 10 millarna gick en till covid, en till Amazons och en till ecocide någonting. Sen verkar det vara stopp med rapporteringen. Och skulle det vara sant som Squidden påstår, dvs att hon har tjänat tiotals miljoner, då är det faktiskt ganska anmärkningsvärt att ingenting står att läsa i medierna om vart alla pengarna faktiskt har tagit vägen.
Stackars Greta begriper som vanligt inte mycket. Vad ska hon ta sig till när journalisterna börjar bombardera henne med jobbiga frågor? Ska hon hänga ut styrelsen? Eller kanske ”put them against the wall”?
Om jag inte tar fel har flera här större mediavana. Varför inte börja med lite hederlig opinionsbildning, genom en debattartikel om redovisningen och om en plats till Greta i stiftelsestyrelsen i några större tidningar. Vill Ni bevara Er anonymitet går det då bra med signaturer!
Greta föredrar att för det mesta undvika personangrepp. Hon vill hellre granska systemen och se hur de kan fås att fungera bättre och mer relevant. "Put them against the wall" råkade Greta kläcka ur sig när hon var trött och mindre klokt höll ett tal helt spontant utan något manus.
Det sägs obekräftat att det är pengar från stiftelsen som bär Gretas namn som betalar hela boendet. Stämmer detta är det naturligt, att Greta låter andra aktivister särskilt klimataktivister från Fridays for future bo där. Annars skulle det hela bli alldeles för känsligt.
Så det finns i så fall goda skäl för att Greta, som hon säger nöjer sig med en bäddsoffa. Sedan är det rätt känsligt ändå med tanke på att rätt många i F4F flyr för sina liv, är hemlösa och har välgrundad fruktan för sina liv. Får dock hoppas att Gretas och min gemensamma kompis Kommendören välkomnas och kan få sova över i övernattningslyan, om hon kommer till Stockholm.
Tro dock inte att Greta får undvara att drömma sköna drömmar på sin bäddsoffa! Tidigare hade hon ett verkligt påkostad designbäddsoffa värd ungefär 80000:- Kr och den har hon antagligen kvar, så hon sover säkert skönt i den. Enda felet med den var och är, att den exklusiva bäddsoffan var och är klädd i en trist matt patinagrön klädsel, som dock Greta knappast själv valt. Hon gillar ju gult.
Skulle jag få förtroendet att välja klädsel till en så påkostad jättefin soffa, skulle jag välja ett tyg med vackra färgglada röda och gula höstlöv på, det skulle passa den naturintresserade Greta. Numera kan man få motivtapeter och det kanske även finns motivklädsel. I så fall skulle även en astronomisk bild passa bra till den även rymdintresserade Greta! Även en musikalisk bild till den även musikintresserade Greta, skulle då passa bra.