2019-06-14, 15:58
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Men Greta är en ung tjej, inte kan hon analysera världens klimat och hur man ska ändra på saker för att få en stor förbättring vad gäller att klimatförbättra. Hon utnyttjas av andra för deras egna behov. Det kan man inte skylla på Greta.

Vet inte vem det är som har sagt att hon kan se koldioxid, men om det är Greta som säger det är ju det ett tecken på allt inte är riktigt som det ska. Var det inte några vuxna som upprepade det?

Att hon skrev att hon saknade en nära kontakt med sin mamma och hade ångest och mamman då säger att de ska ha ångest tillsammans över klimatförstöringen är skrämmande.

Men man kan, av flera skäl, inte hålla Greta ansvarig för särskilt mycket i det här. Hon är ett barn och har sina personliga problem.

Hennes anhöriga borde skydda henne här. Varför de inte gör det är frågan?

Det är mamman som påstår att Greta kan se koldioxid med blotta ögat.

Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Nej, jag är skeptisk.

Jag var på växthuseffektkrisen redan 1991, och Al Gores film fick mig att må illa i minst fem år.

Men jag har tillfrisknat.

Jag tänker inte ens rada upp argumenten, dom finns därute för den intresserade.

En sak vill jag dock säga i den här tråden. Belackare och fans har alla ett ansvar att dämpa den arma flickans kommande fall. Att belasta föräldrarna moraliskt hjälper henne inte. Hon är utsatt av krafter som dom inte längre råder över.

Måtte allt gå väl.

Instämmer hela inlägget och hoppas innerligt att Greta går någorlunda oskadd ur hypen kring henne.
2019-06-14, 16:12
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Denna 1 veckas klimatstrejk som Greta skall utföra - kommer den att inträffa före eller
efter flygresan till New York, eller hur hon nu skall ta sig till New York?
FN:s särskilda klimatmöte i New York (Climate Action Summit) inträffar 23 september, under samma tidsperiod som den stora globala klimatstrejken.

Thunberg på Instagram nyligen:
Citat:
The next big global strike will be on the 20th and 27th of September, with a global ‘action week’ in between.
2019-06-14, 16:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hon har senaste året gått på en skola där var fjärde elev har en NPF-diagnos (mentala "bokstavsbarn"), där man uttalat går in för att låta dessa elever läsa hemifrån en del om de känner för det - och där det säkert finns en hel del syrianer (Kringlaskolan ligger i Södertälje).

Fram till september förra året (detta enligt DN i dagens långa artikel) gick hon på en skola med anpassad studiegång, dvs eleverna hanteras på en nivå ett par tre år under sina jämnåriga i den vanliga skolan och med nedskurna kurser i en del ämnen. Dessutom: en skola där var fjärde elev har en bokstavsdiagnos är knappast någon skola som ligger i framkant i fråga om vad eleverna lär sig. Troligen kan deras betyg överlag ses som glädjebetyg, men det gäller i synnerhet en mediekändis som Greta.

Gretas "betyg från nionde klass" är ett fejkdiplom; det hon verkligen har läst och lärt sig motsvarar säkert inte alls normal nionde klass. Att media hysch-hyschar och tiger om detta förändrar ingenting i sak.

Fast de betyg hon fick nu i dagarna (alla hennes A) är väl från en "vanlig" skola? Eller hur ska man tolka detta?:

Citat:
I september, när strejken fortfarande var färsk, bytte Greta Thunberg skola. Från en skola för barn med speciella behov, till en ”vanlig” skola. Vid sidan av den förändring som följt av hennes engagemang i klimatfrågan, har den nya skolan betytt mycket för henne.

https://www.dn.se/nyheter/greta-thun...-i-alla-amnen/

Enligt hennes mamma är inte Greta dum. Tvärtom. Hon är ovanligt smart. Hon lär sig mycket snabbare än andra:

Citat:
Men Greta, som är både högbegåvad och högkänslig, får ingen individanpassad undervisning och är understimulerad eftersom hon lär sig så mycket snabbare än de flesta andra.

http://habilitering.se/funktion-i-fo...orandrade-allt

Och enligt Greta själv gillade hon att läsa:

Citat:
Dessutom har hon genomgått en omvälvande personlig förändring.

– Innan jag började strejka var jag väldigt blyg. Jag pratade inte med folk som jag inte absolut behövde prata med. I skolan var jag helt tyst. Jag var väldigt nördig, satt själv och läste böcker, artiklar och studier. Om man hade träffat mig för några år sedan, skulle man nog ha uppfattat mig som väldigt konstig, säger hon.

De med Asperger är bra på att fokusera. Så har man hyfsat hög intelligens så är det inte svårt att få höga betyg i den svenska skolan.
2019-06-14, 16:19
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Hon har senaste året gått på en skola där var fjärde elev har en NPF-diagnos (mentala "bokstavsbarn"), där man uttalat går in för att låta dessa elever läsa hemifrån en del om de känner för det - och där det säkert finns en hel del syrianer (Kringlaskolan ligger i Södertälje).

Fram till september förra året (detta enligt DN i dagens långa artikel) gick hon på en skola med anpassad studiegång, dvs eleverna hanteras på en nivå ett par tre år under sina jämnåriga i den vanliga skolan och med nedskurna kurser i en del ämnen. Dessutom: en skola där var fjärde elev har en bokstavsdiagnos är knappast någon skola som ligger i framkant i fråga om vad eleverna lär sig. Troligen kan deras betyg överlag ses som glädjebetyg, men det gäller i synnerhet en mediekändis som Greta.

Gretas "betyg från nionde klass" är ett fejkdiplom; det hon verkligen har läst och lärt sig motsvarar säkert inte alls normal nionde klass. Att media hysch-hyschar och tiger om detta förändrar ingenting i sak.

Lär väl visa sig till hösten då hon börjar gymnasiet. För jag förutsätter han hin kan göra det?
2019-06-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Lär väl visa sig till hösten då hon börjar gymnasiet. För jag förutsätter han hin kan göra det?

Hon har ju sagt i DN att hon ska ta sabbatsår och rädda världen först.
2019-06-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast de betyg hon fick nu i dagarna (alla hennes A) är väl från en "vanlig" skola? Eller hur ska man tolka detta?:

Enligt hennes mamma är inte Greta dum. Tvärtom. Hon är ovanligt smart. Hon lär sig mycket snabbare än andra:

Och enligt Greta själv gillade hon att läsa:

De med Asperger är bra på att fokusera. Så har man hyfsat hög intelligens så är det inte svårt att få höga betyg i den svenska skolan.

Bludder. Det är självklart så att både skolan hon gått på, hennes mamma och DN har starka motiv att snacka upp bilden av hennes begåvning och att hon skulle vara i princip i nivå med normala niondeklassare med toppbetyg. För skolan blir "Greta gick här" opraktiskt taget en del av deras varumärke, mycket väsentligt eftersom det är en friskola. Malena är stolt över sin dotter och kan själv tjäna på hennes kändisskap, och för DN:s narrativ är det mycket viktigt att Greta framstår som i stort sett en normal niondeklassare, en normal tonåring, bara det att hon också har ett uppdrag av kosmisk betydelse.

En skola där var fjärde elev har sökt in därför att de har en bokstavsdiagnos, och där många har dispens att göra en del av pluggtimmarna hemma, är verkligen inte i nivå med någon av landets bättre högstadieskolor. Den saken är helt säker. Dessutom gick Greta anpassad studiegång ("halv särskola" ungefär) till för ett år sedan, det har självklart påverkat hennes studienivå. Media har metodiskt lagt ut rökridåer ifråga om vilken slags skolgång Greta har haft.
2019-06-14, 16:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Bludder. Det är självklart så att både skolan hon gått på, hennes mamma och DN har starka motiv att snacka upp bilden av hennes begåvning och att hon skulle vara i princip i nivå med normala niondeklassare med toppbetyg. För skolan blir "Greta gick här" opraktiskt taget en del av deras varumärke, mycket väsentligt eftersom det är en friskola. Malena är stolt över sin dotter och kan själv tjäna på hennes kändisskap, och för DN:s narrativ är det mycket viktigt att Greta framstår som i stort sett en normal niondeklassare, en normal tonåring, bara det att hon också har ett uppdrag av kosmisk betydelse.

En skola där var fjärde elev har sökt in därför att de har en bokstavsdiagnos, och där många har dispens att göra en del av pluggtimmarna hemma, är verkligen inte i nivå med någon av landets bättre högstadieskolor. Den saken är helt säker. Dessutom gick Greta anpassad studiegång ("halv särskola" ungefär) till för ett år sedan, det har självklart påverkat hennes studienivå. Media har metodiskt lagt ut rökridåer ifråga om vilken slags skolgång Greta har haft.

En person kan vara högintelligent och ha allvarliga bokstavsdiagnoser på en och samma gång. Det är inget ovanligt. I synnerhet om personen har Asperger. Tack vare deras höga förmåga att fokusera kan de lätt bli mycket duktiga i skolämnen rent kunskapsmässigt, bara de har motivationen.

Ett stort problem med de som har Asperger är att de ofta fungerar dåligt rent socialt i en skola. Här kan de bli missgynnade, även betygsmässigt, om läraren sätter stort värde på elevens förmåga till socialt samspel och förmåga till att vara muntligt aktiv i en lektion.

Men rent kunskapsmässigt kan dock eleven lätt tillhöra toppen i klassen.
2019-06-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
FN:s särskilda klimatmöte i New York (Climate Action Summit) inträffar 23 september, under samma tidsperiod som den stora globala klimatstrejken.

Thunberg på Instagram nyligen:
Men så lämpligt att Greta flyger till New York för att påbörja klimatstrejken för att sen när
klimatstrejken är slut flyga hem igen.
2019-06-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En person kan vara högintelligent och ha allvarliga bokstavsdiagnoser på en och samma gång. Det är inget ovanligt. I synnerhet om personen har Asperger. Tack vare deras höga förmåga att fokusera kan de lätt bli mycket duktiga i skolämnen rent kunskapsmässigt, bara de har motivationen.

Ett stort problem med de som har Asperger är att de ofta fungerar dåligt rent socialt i en skola. Här kan de bli missgynnade, även betygsmässigt, om läraren sätter stort värde på elevens förmåga till socialt samspel och förmåga till att vara muntligt aktiv i en lektion.

Men rent kunskapsmässigt kan dock eleven lätt tillhöra toppen i klassen.

Greta har inte varit speciellt mentalt stabil tidigare, det är den bild man får om man läser t ex föräldrarnas bok om familjen, strippar bort allt fluff och koncentererar sig på vad som faktiskt sägs om dynamiken i familjen och om Greta.

I motsats till dig tror jag inte på bilden av ett barn med bokstavsdiagnoser, allvarlig ångest och psykosociala problem som plötsligt visar sig vara en knivskarpt begåvad tjej vilken kan övertala vetenskapsmän, påvar, EU-parlamentariker och statsråd genom kraften av sin intelligens och sin viljestyrka.
2019-06-14, 17:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Men så lämpligt att Greta flyger till New York för att påbörja klimatstrejken för att sen när
Om jag förstått det rätt så gäller 20september globalt.
Så Greta kan strejka där hon befinner sig.
Sen om jag också uppfattat det rätt så är de dom vuxna som ska upp tilll kamp, inte barnen.
2019-06-14, 17:03
Medlem
Citat:

Eller hon åker som gäst på någon annans flygplan (regeringsplanet?) och kan därmed friskriva sig från ansvar.

Det är den väg jag tror Greta och hennes posse kommer att välja.
2019-06-14, 17:05
Medlem
Gabriel Knights avatar
Nu är det sommarlov och semestertider både för Klimat Greta och alla andra så nu får klimathotet vänta tills i september när vi tar nya tag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in