2019-02-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag tror det faktiskt är något mer komplicerat än så. Annars borde det framkommit i nån forskningsrapport

Jag antar miljöproblemen är en bluff också?

Jag betvivlar Greta gör detta för pengarna. Att hon tydligt själv säger detta antar jag inte räcker alls för er i tråden som säger motsatsen? Hon har ingen egen vilja eller drivkraft, saknar helt förmåga och möjlighet att ta egna beslut antar jag ni menar?

Om du tittar tillbaka under de senaste 40 åren så har det hela tiden funnits någon typ av miljögalenskap kokande. Surt regn, ny istid, uppvärmning. polarisen smälter etc,

Hennes föräldrar tjänar sannolikt multum.
2019-02-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Utifrån vad Greta har berättat om sig själv, så verkar hon ha en stark oro för saker och ting. Som tex oro för klimatet. En del kanske skulle kalla det överdriven oro, men jag kallar det hellre BEFOGAD ORO.

Så om något så har hon OCD, vilket hon också har diagnosticerats med om jag har förstått det rätt.
Och sådan stark oro kan förstås göra att man INTE tycker att det är så roligt att umgås med andra barn, speciellt om de andra barnen håller på med massa farliga och nedsmutsande lekar.
Och det kan förstås leda till att man INTE lär sig hur man ska bete sig i sociala situationer, eller iallafall att man blir nervös i sociala situationer, och att man därför undviker dessa. Och i sin ensamhet kanske man till slut inser det som jag tycker alla borde inse, nämligen att många sociala aktiviteter och regler är rent idiotiska.

Tyvärr vill samhället gärna att barn ska vara barn, och typ springa ute och leka i leran, eller iallafall chatta med sina kompisar på nätet. Så om något barn INTE gör sådant, då får det barnet en diagnos typ Aspergers syndrom. Men det är ungefär som Greta sa i sitt tal på TED.com vid ungefär 2:30:

https://www.ted.com/talks/greta_thun...up-next#t-5651

Och enligt mig så är det ni "friska" människor som springer ute och festar, super, knarkar, reser på utlandssemestrar etc., och som accepterar idiotiska sociala ritualer och regler som tex handskakningar, som är allvarligt sjuka. Det är ni som INTE har förstått allvaret med livet.

Men det stora hotet handlar absolut INTE bara om klimatet. Det handlar om sjukdomar, brottslighet, överkonsumtion etc. Men framför allt handlar det stora hotet om ateismen/antiteismen, som är en av orsakerna till att många människor struntar i konsekvenserna av sina handlingar.

Jag trodde det var kört för människan. Men jag känner hopp, när jag ser människor som Greta. Så ung och redan verkar hon ha förstått hur viktigt det är att vara orolig och rädd i livet.
Ökad oro och rädsla hos människor, kan ensamt minska både flygandet och bilkörandet i världen, eftersom dessa aktiviteter är så väldigt farliga.

Vad vet en 16 årig tjej med diagnos om ev förändringar i klimatet somgör henne lämplig att predika?
2019-02-03, 22:55
Medlem
Citat:
Utifrån vad Greta har berättat om sig själv, så verkar hon ha en stark oro för saker och ting. Som tex oro för klimatet. En del kanske skulle kalla det överdriven oro, men jag kallar det hellre BEFOGAD ORO.

Så om något så har hon OCD, vilket hon också har diagnosticerats med om jag har förstått det rätt.
Och sådan stark oro kan förstås göra att man INTE tycker att det är så roligt att umgås med andra barn, speciellt om de andra barnen håller på med massa farliga och nedsmutsande lekar.

Det är väldigt vanligt att autistiska människor har OCD och oroar sig över saker som inte är helt logiska, t ex hypokondri och din bacillskräck.
Det är väl lite det som gör att Greta tyvärr inte riktigt fungerar som en politisk symbol för klimatet eftersom hennes oro i grund och botten baseras på vanföreställningar och psykisk ohälsa.
2019-02-03, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Vad vet en 16 årig tjej med diagnos om ev förändringar i klimatet somgör henne lämplig att predika?

Det räcker att hon har förstått att det är farligt med miljöförstöring i allmänhet, och att hon har förstått att det finns anledning till oro och rädsla i allmänhet, samt att människor lyssnar på henne. Det viktiga är att sprida oro och rädsla i allmänhet hos människor.
2019-02-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Den förste som kom på att växthuseffekten fanns var en fransman, och det var så tidigt som 1824. Den förste svensk som uppmärksammade det var Gretas anfader Svante Arrhenius - 1896.
Arrhenius var inte en anfader. Jag har studerat släkt-trädet.
Arrhenius mor var en Thunberg, det är enda kopplingen.
2019-02-03, 23:05
Medlem
Citat:
Det räcker att hon har förstått att det är farligt med miljöförstöring i allmänhet, och att hon har förstått att det finns anledning till oro och rädsla i allmänhet, samt att människor lyssnar på henne. Det viktiga är att sprida oro och rädsla i allmänhet hos människor.

Så om hon ororade sig för tomtar och troll så är det också OK?
2019-02-03, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det är väldigt vanligt att autistiska människor har OCD och oroar sig över saker som inte är helt logiska, t ex hypokondri och din bacillskräck.
Det är väl lite det som gör att Greta tyvärr inte riktigt fungerar som en politisk symbol för klimatet eftersom hennes oro i grund och botten baseras på vanföreställningar och psykisk ohälsa.

Menar du att det är en vanföreställning eller ologiskt att tänka att det finns sjukdomar och "baciller"?
Förklara gärna.

Aspergers syndrom kallades av Hans Asperger själv för "autistisk psykopati", enligt artikeln nedan:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aspe...ndrom#Historik

Tycker du att det är en lämplig diagnos att sätta på barn?
Det tycker INTE jag. Om barnet är asocialt, då skriver man det i journalen. Om barnet har svårigheter med språket, då skriver man det i journalen. Man bör INTE klumpa ihop alla dessa symptom till ett syndrom.

Det hade varit en annan sak om man hade funnit en klar och tydlig orsak till syndromet, som tex när det gäller Downs syndrom och dess kromosomrubbningar. Men Aspergers syndrom har INGEN sådan klar och tydlig orsak. Och till skillnad från Downs syndrom, så har Aspergers syndrom heller INGA egentliga fysiska symptom. Aspergers syndrom har enbart psykiska symptom, symptom som dessutom är väldigt vanligt förekommande hos människor i alla åldrar. Det är ju tex vanligt att människor är asociala i perioder, eller har ångest och oro etc. Så det är väldigt svårt att veta hur länge dessa symptom kommer hålla i sig, vilket gör att det bara är dumt att kalla dessa symptom för ett syndrom. Tycker jag iallafall.
2019-02-03, 23:52
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En manipulerad psykiskt handikappad 16 åring. Jag hoppas att du är nöjd med att bidra till att hon utnyttjas av skrupelfria vuxna.

Psykiskt handikappad är snarare ett signum för det patetiska drev du tillhör i denna tråd. Känns det skönt att pissa på en engagerad 16-åring?
2019-02-03, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Så om hon ororade sig för tomtar och troll så är det också OK?

Det ska vara BEFOGAD ORO. Tomtar och troll är INTE befogad oro. Men miljöproblem ÄR befogad oro. Oro för döden och för högre makt är också befogad oro. Men har man högre makt på sin sida, då kan eventuella tomtar och troll INTE komma åt en.
Senast redigerad av a987 2019-02-04 kl. 00:10.
2019-02-03, 23:57
Medlem
Citat:
Menar du att det är en vanföreställning eller ologiskt att tänka att det finns sjukdomar och "baciller"?
Förklara gärna.

Nej men går man och tror att man ska drabbas av alla möjliga sjukdomar och bli sjuk och smittad av allt möjligt så är det en vanföreställning. Man oroar sig inte på ett sunt sätt, det märks väldigt tydligt när någon oroar sig på ett osunt sätt. Man ser det på samma när Greta oroar sig för klimatet. Det finns gott om människor som är väldigt engagerad och orolig för klimatet utan någon psykisk ohälsa, men hos Greta ser man tydligt att det är oro och tvångstankar som är det primära.
2019-02-04, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hon kommer alltså inte ALLS gå i skolan nu. Kommer inte börja gymnasiet. Kommer inte skaffa utbildning.

Precis som jag anade!
Vad jag sett på Twitter bombarderas hon med utbildnings-material från högt utbildade individer och re-tweetar rätt mkt som hon läser i miljöforsknings-ämnen. Så där intensiv-utbildar hon sig sannolikt med bra mkt mer aktuellt material än vad lärare i den lokala skolan skulle kunna komma med. Folks tycks gilla att försöka utbilda henne i allt möjligt och ge tips på läsning.

Hon är redan en internationell figur som mängder av klimat-kunniga vill kommunicera med.
Hon kommer lära sig mkt mer av det än de flesta ungdomar utan de kommunikations-kanalerna kan göra. Dessutom brukar de som är inom asperger-området ha enormt lätt att lägga saker på minnet och gillar detaljer. Hennes personlighet är intressant och det hon säger ofta överraskande för att komma från en sådan ung människa. Men klart att hon kan hamna utanför det som unga i den åldern normalt ägnar sig år i både det sociala och asociala livet. Och som sagt med ålder kommer erfarenheter av motgångar och insikter som kan berika hennes budskap och intressen i klimat-problematiken .
2019-02-04, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Nej men går man och tror att man ska drabbas av alla möjliga sjukdomar och bli sjuk och smittad av allt möjligt så är det en vanföreställning. Man oroar sig inte på ett sunt sätt, det märks väldigt tydligt när någon oroar sig på ett osunt sätt. Man ser det på samma när Greta oroar sig för klimatet. Det finns gott om människor som är väldigt engagerad och orolig för klimatet utan någon psykisk ohälsa, men hos Greta ser man tydligt att det är oro och tvångstankar som är det primära.

En del av den starka oron som Greta känner för klimatet, den beror troligen på att hon ser att så många andra INTE oroar sig för klimatet tillräckligt mycket.
Och liknande känner jag när det gäller "baciller". Jag hade INTE behövt oroa mig så mycket som jag gör för "baciller", om jag visste att andra människor oroade sig tillräckligt mycket för sådant. Men ni andra oroar er INTE alls verkar det som. Ni skrattar istället åt mig och åt min oro.
Senast redigerad av a987 2019-02-04 kl. 00:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in