Utifrån vad Greta har berättat om sig själv, så verkar hon ha en stark oro för saker och ting. Som tex oro för klimatet. En del kanske skulle kalla det överdriven oro, men jag kallar det hellre BEFOGAD ORO.
Så om något så har hon OCD, vilket hon också har diagnosticerats med om jag har förstått det rätt.
Och sådan stark oro kan förstås göra att man INTE tycker att det är så roligt att umgås med andra barn, speciellt om de andra barnen håller på med massa farliga och nedsmutsande lekar.
Och det kan förstås leda till att man INTE lär sig hur man ska bete sig i sociala situationer, eller iallafall att man blir nervös i sociala situationer, och att man därför undviker dessa. Och i sin ensamhet kanske man till slut inser det som jag tycker alla borde inse, nämligen att många sociala aktiviteter och regler är rent idiotiska.
Tyvärr vill samhället gärna att barn ska vara barn, och typ springa ute och leka i leran, eller iallafall chatta med sina kompisar på nätet. Så om något barn INTE gör sådant, då får det barnet en diagnos typ Aspergers syndrom. Men det är ungefär som Greta sa i sitt tal på TED.com vid ungefär 2:30:
https://www.ted.com/talks/greta_thun...up-next#t-5651
Och enligt mig så är det ni "friska" människor som springer ute och festar, super, knarkar, reser på utlandssemestrar etc., och som accepterar idiotiska sociala ritualer och regler som tex handskakningar, som är allvarligt sjuka. Det är ni som INTE har förstått allvaret med livet.
Men det stora hotet handlar absolut INTE bara om klimatet. Det handlar om sjukdomar, brottslighet, överkonsumtion etc. Men framför allt handlar det stora hotet om ateismen/antiteismen, som är en av orsakerna till att många människor struntar i konsekvenserna av sina handlingar.
Jag trodde det var kört för människan. Men jag känner hopp, när jag ser människor som Greta. Så ung och redan verkar hon ha förstått hur viktigt det är att vara orolig och rädd i livet.
Ökad oro och rädsla hos människor, kan ensamt minska både flygandet och bilkörandet i världen, eftersom dessa aktiviteter är så väldigt farliga.