2019-08-11, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nej, FFF betyder ju Fridaysforfuture, alltså fredagar för framtiden! Greta har nu också fått en matteapp av mig med en nautisk kalkylator.

Betr skämtet om FFF, Greta är faktiskt även en ridtjej, som tycker mycket om att rida utomhus på en häst! Tyvärr hinner hon oftast bara rida en gång i veckan på grund av alla sina uppdrag!
Hur har hon råd med det? "Ridning är inte gratis.
2019-08-11, 08:57
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Vad jag vet, så tänker Greta inom kort åka direkt till båten, för att de ska börja med utrustningskontrollen, som hon sa.
Du som vet så mycket detaljer, hur skall Gretas och Svantes bagage fraktas? Det är väl en hel del dom behöver när dom skall vara borta så länge?
2019-08-11, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Du som vet så mycket detaljer, hur skall Gretas och Svantes bagage fraktas? Det är väl en hel del dom behöver när dom skall vara borta så länge?
Vem är egentligen den där Inspiratoeren måste väl många här undra. Kan det vara en personlig assistent, som hjälper Greta knyta skorna eller laga mat? Är det någon som vet?
2019-08-11, 09:46
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte följt media kontinuerligt. Men ligger alltså fokus i klimatfrågan just nu på en 16-årig aktivist och systematisk skol-skolkare med multipla psykiatriska diagnoser som skall få följa med på segeltur? Då kan man förstå att kaoset i det närmaste är totalt.

Hennes uppbackning verkar vara reklamfolk, en sångerska, en skådespelare/producent och nu en prins från Monaco samt en dokumentärfilmare.
Senast redigerad av wwr 2019-08-11 kl. 10:12.
2019-08-11, 10:04
Medlem
Greta™ har tydligen inga betänkligheter mot att posera tillsammans med extremister. (Det är inte en burka på hon till vänster i bild.) SvD verkar inte heller tycka att det är något anmärkningsvärt med maskeringen. Eller tycker de det?
http://svd.se/thunberg-i-hotade-skog...troligt-ledsen
2019-08-11, 10:13
Medlem
Greta Thunberg kastar ut journalister från klimatsummit vid universitetet i Lausanne
Vid det stora mötet för klimat-ungdomsrörelsen i Lausanne uppstod problem. Detta verkar ha satt sin prägel på klimatguden Greta Thunberg. 16-åringen lät helt enkelt kasta ut journalister från konferenssalen. Anledningen var att de rapporterat om gräl som uppstått då ett flertal ungdomar ifrågasatt Greta. De borde vetet bättre. Man ifrågasätter inte gudar.

Greta Thunberg kastar ut journalister från klimatsummit vid universitetet i Lausanne
2019-08-11, 10:59
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Nej, FFF betyder ju Fridaysforfuture, alltså fredagar för framtiden! Greta har nu också fått en matteapp av mig med en nautisk kalkylator.

Betr skämtet om FFF, Greta är faktiskt även en ridtjej, som tycker mycket om att rida utomhus på en häst! Tyvärr hinner hon oftast bara rida en gång i veckan på grund av alla sina uppdrag!

Vad menar du? Fuck For Forest är en betydligt mer aktiv och konstruktiv organisation. Dessutom kunde ju Greta ses i en skog nyligen för media, och propagera för den riktiga FFF.
2019-08-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Yes, jag tjatar om det för att jag anser det viktigare än koldioxiden. Dessutom för att bredda debatten för jag får en känsla av att många vill förlöjliga hela frågan genom att konstatera klimatkrisen som en bluff och därmed hela denna rörelse som också innefattar miljöfrågor.

Om det nu finns bättre trådar om det varför har vi en koldioxiddebatt här om tråden egentligen handlar om Greta?

Jag skriver definitivt inte här i hopp om att just Greta skulle läsa det. Det finns andra i tråden som vill det som du kan peka ut istället.

Hejsan Snubchurp, jag är säker på att du bara menar väl men tror att du kanske slår in öppna dörrar. De flesta som är kritiska mot Gretas propaganda är också, gissar jag iaf, oroliga för miljöförstöring och tycker det är för j-ligt när sopor dumpas i vattendrag eller polska och tjeckiska barn får svåra lungbesvär pga koleldning - eller att flera kinesiska städer har helt vidrig luft men Parisavtalet ändå tillåter det att fortsätta och förvärras.

En koldioxiddebatt är inte mycket till traditionellt "skvaller" men eftersom Greta själv bygger upp hela sin identitet kring just den där växthusgasen är det väl inte så förvånande om även tråden kommer att kretsa kring detta. Skulle det visa sig att hon har fel i sina teorier, då kommer hela hajpen förstås att kollapsa och hon själv att framstå som extremt opålitlig, osympatisk och lättmanipulerad.

Jag undrar om någon har funderat lite kring att hennes anfader Svante Arrhenius fick Nobelpriset just för sin forskning kring CO2 och växthuseffekten. Det har framkommit att hennes pappa fick sitt namn efter honom och inte minst vår vän Iehs försummar inga tillfällen att göra kopplingen mellan Greta och den store svensken.

Hade hennes kamp sett annorlunda ut om han istället hade varit t.ex. biolog eller havsforskare? Hade hennes strävan efter att hedra släkten då tagit en annan väg?

Långsökt, jag vet, men i den här märkliga soppan är det snart inget som förvånar längre.
2019-08-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Greta™ har tydligen inga betänkligheter mot att posera tillsammans med extremister. (Det är inte en burka på hon till vänster i bild.) SvD verkar inte heller tycka att det är något anmärkningsvärt med maskeringen. Eller tycker de det?
http://svd.se/thunberg-i-hotade-skog...troligt-ledsen

Min spontana reaktion var "rånarluva" men antagligen reagerar inte journalisterna som du och jag.

Snarare skulle de förklara saken med att vederbörande är hotad av nynazister och därför inte kan röja sin identitet. De skulle inte ha några problem med att försvara Gretas umgänge. Och börjar hennes umgänge att kasta sten på polisen, då är det bara "pojkstreck" och "ungdomlig frustration" över att vi vuxna inte har gripits av panik. Trots Gretas uppmaningar.
2019-08-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Vid det stora mötet för klimat-ungdomsrörelsen i Lausanne uppstod problem. Detta verkar ha satt sin prägel på klimatguden Greta Thunberg. 16-åringen lät helt enkelt kasta ut journalister från konferenssalen. Anledningen var att de rapporterat om gräl som uppstått då ett flertal ungdomar ifrågasatt Greta. De borde vetet bättre. Man ifrågasätter inte gudar.

Är inte alla journalister lika gulliga som Skavlan? Välkommen till verkligheten, Greta. Även om -Info- tycker att du ska få slippa jobbiga frågor tills du fyller 18.

Sticker man ut hakan får man räkna med en käftsmäll då och då. Det hade dina föräldrar kunnat berätta för dig.

Och alla kanske man inte kan fösa undan lika lätt som den ondskefulle belgaren i Stockholm, som bara ville "krossa" dig. En del journalister kanske t.o.m. är köpta av oljebolagen :O
2019-08-11, 11:59
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson

Tog hon av sig mössan igen?
2019-08-11, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Hur många proffsseglare är det med på resan?

Bara två, Boris Herrmann och prinsen av Monaco, Pierre Casiraghi (prinsessan Caroline av Monacos son). Plus en dokumentärfilmare Nathan Grossman, Svante och Greta. Det var tänkt att det skulle vara tre proffseglare ombord, men den ena kickades ut och har ersatts av dokumentärfilmaren.

Om denne dokumentärfilmare kan någonting alls om segling är väl osäkert
Det är alltså bara fem personer ombord, och det är väl vad hon kan ta troligen, lastar man ner segelbåten för mycket så blir hon förstås inte alls lika snabb

Nu tror jag inte att Greta behöver agera vevapa eller sitta på relingen och barlasta med sin (lilla) rumpa.
De har nog installerat en eldriven vinsch, kapstan kallas den också.
Hade de behövat extra barlast så hade de väl tagit med Robert Praktarslet Aschberg också ?

Mycket möjligt att de lastar ner kölen lite extra, med kanske 200-400 kg så att Malizia 2 inte kommer att rulla så hårt i vågorna.

Vad jag förstår har hon en flyttbar och möjligen svängbar köl, mekanismen för det är vanligen hydraulisk. Det förekommer nämligen sådana konstruktioner, och de kan justeras med hjälp av tex gyroskop.

Troligen så är Malizia 2 mycket lättseglad för den som kan det, ifall att autopiloten är pålitlig, hon kan ju skötas av en enda person, ja förutom när man sover då förstås. Därför är det sällsynt med ensamseglare pga att man måste få lite sömn också..

Malizia 2 har autopilot men den styr bara rodret, man tittar alltså på väderkartorna som laddats ner via Internet via satellit, och väljer en lämplig kurs, som sedan autopiloten matas in med. Man kommer att sicksacka sig fram (dvs kryssa) eller välja en bågformad kurs, eftersom den förhärskande vinden över Atlanten på den latituden (breddgraden) vanligen är sydvästlig.

Det skrivs att hon är svårseglad utan autopilot, förmodligen menas det att det är tröttande att stå vid rodret, och hålla koll på kursen hela tiden.

Ungefär så här går det till: Man laddar ner väderkartorna och väljer en lämplig kurs, man seglar efter kursen antingen med autopiloten eller att man manuellt följer kursen med rodret ifrån sittbrunnen. Efter några timmars segling så gör man ett nytt försök att ladda ner nya väderkartor, och tar sig en funderare om man ska hålla fast vid samma kurs eller ändra den.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ja, det räcker ju med en snabb genomgång för att lära sig behärska det, eller hur? Jag är lite fundersam. En båt som är designad för en besättning med fem mycket erfarna tävlingsseglare skall nu bemannas av två mycket erfarna tävlingsseglare och tre fullständiga landkrabbor. Det här fungerar inte riktigt med min logik. Inte ens i lugn takt och bra väder. Själv tror jag mer på att båten under större delen av överfarten kommer att vara bemannad av fem mycket erfarna tävlingsseglare. Men då och då kommer de tre landkrabborna att transporteras över från följebåten för lite filmupptagning. (Den som tror något annat kan gärna kontakta mig angående tomtmark i Florida. Vattennära med spännande djurliv. Bra pris för dig kompis.)

Jo, problemet med landkrabborna är ju att man vet inte när de börjar bli gröna i ansiktet. Och landkrabborna kommer snabbt att uppleva att de känner sig helt överflödiga. Frågan är om Svante är språkkunnig nog att han kan lära sig det där med segling, om Boris och Pierre är tillräckligt pedagogiska

Det man måste hålla koll på är att inte segla henne för hårt, man kan behöva slacka seglena emellanåt. Kolla att mastens stag är spända mm.

Det finns liksom inget utrymme för en lugn segling i svag vind, det kan försena hennes resa med många dagar om de hamnar i ett stiltjebälte. Skulle hon vara seglingsbar i svag vind så behövde hon en ännu högre mast, men det är farligt att ha en för hög mast, hon kan då bli ostabil och kan kantra, kapsejsa
Ifall de hamnar i ett stiltjebälte så är det visserligen synnerligen vackert vid soluppgång och solnedgång och inte minst stjärnhimlen är spektakulär, men seglarens egen inre galenskap ligger inte långt borta. Eftersom man inte kan göra något åt stiltjen, tristessen och rastlösheten tar över.
I gammal seglingslitteratur så tar ju förråden och vattnet slut och besättningen blir sjuka i skörbjugg och malaria mm.

Krokodilerna är väl ändå så feta och mätta i Florida nu att de att de bara ligger på stranden och gäspar ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in