Citat:
Ursprungligen postat av
Picamagpie
Hur många proffsseglare är det med på resan?
Bara två, Boris Herrmann och prinsen av Monaco, Pierre Casiraghi (prinsessan Caroline av Monacos son). Plus en dokumentärfilmare Nathan Grossman, Svante och Greta. Det var tänkt att det skulle vara tre proffseglare ombord, men den ena kickades ut och har ersatts av dokumentärfilmaren.
Om denne dokumentärfilmare kan någonting alls om segling är väl osäkert
Det är alltså bara fem personer ombord, och det är väl vad hon kan ta troligen, lastar man ner segelbåten för mycket så blir hon förstås inte alls lika snabb
Nu tror jag inte att Greta behöver agera vevapa eller sitta på relingen och barlasta med sin (lilla) rumpa.
De har nog installerat en eldriven vinsch, kapstan kallas den också.
Hade de behövat extra barlast så hade de väl tagit med Robert Praktarslet Aschberg också ?
Mycket möjligt att de lastar ner kölen lite extra, med kanske 200-400 kg så att Malizia 2 inte kommer att rulla så hårt i vågorna.
Vad jag förstår har hon en flyttbar och möjligen svängbar köl, mekanismen för det är vanligen hydraulisk. Det förekommer nämligen sådana konstruktioner, och de kan justeras med hjälp av tex gyroskop.
Troligen så är Malizia 2 mycket lättseglad för den som kan det, ifall att autopiloten är pålitlig, hon kan ju skötas av en enda person, ja förutom när man sover då förstås. Därför är det sällsynt med ensamseglare pga att man måste få lite sömn också..
Malizia 2 har autopilot men den styr bara rodret, man tittar alltså på väderkartorna som laddats ner via Internet via satellit, och väljer en lämplig kurs, som sedan autopiloten matas in med. Man kommer att sicksacka sig fram (dvs kryssa) eller välja en bågformad kurs, eftersom den förhärskande vinden över Atlanten på den latituden (breddgraden) vanligen är sydvästlig.
Det skrivs att hon är svårseglad utan autopilot, förmodligen menas det att det är tröttande att stå vid rodret, och hålla koll på kursen hela tiden.
Ungefär så här går det till: Man laddar ner väderkartorna och väljer en lämplig kurs, man seglar efter kursen antingen med autopiloten eller att man manuellt följer kursen med rodret ifrån sittbrunnen. Efter några timmars segling så gör man ett nytt försök att ladda ner nya väderkartor, och tar sig en funderare om man ska hålla fast vid samma kurs eller ändra den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Ja, det räcker ju med en snabb genomgång för att lära sig behärska det, eller hur?
Jag är lite fundersam. En båt som är designad för en besättning med fem mycket erfarna tävlingsseglare skall nu bemannas av två mycket erfarna tävlingsseglare och
tre fullständiga landkrabbor. Det här fungerar inte riktigt med min logik. Inte ens i lugn takt och bra väder. Själv tror jag mer på att båten under större delen av överfarten kommer att vara bemannad av fem mycket erfarna tävlingsseglare.
Men då och då kommer de tre landkrabborna att transporteras över från följebåten för lite filmupptagning. (Den som tror något annat kan gärna kontakta mig angående tomtmark i Florida. Vattennära med spännande djurliv. Bra pris för dig kompis.)
Jo, problemet med landkrabborna är ju att man vet inte när de börjar bli gröna i ansiktet. Och landkrabborna kommer snabbt att uppleva att de känner sig helt överflödiga. Frågan är om Svante är språkkunnig nog att han kan lära sig det där med segling, om Boris och Pierre är tillräckligt pedagogiska
Det man måste hålla koll på är att inte segla henne för hårt, man kan behöva slacka seglena emellanåt. Kolla att mastens stag är spända mm.
Det finns liksom inget utrymme för en lugn segling i svag vind, det kan försena hennes resa med många dagar om de hamnar i ett stiltjebälte. Skulle hon vara seglingsbar i svag vind så behövde hon en ännu högre mast, men det är farligt att ha en för hög mast, hon kan då bli ostabil och kan kantra, kapsejsa
Ifall de hamnar i ett stiltjebälte så är det visserligen synnerligen vackert vid soluppgång och solnedgång och inte minst stjärnhimlen är spektakulär, men seglarens egen inre galenskap ligger inte långt borta. Eftersom man inte kan göra något åt stiltjen, tristessen och rastlösheten tar över.
I gammal seglingslitteratur så tar ju förråden och vattnet slut och besättningen blir sjuka i skörbjugg och malaria mm.
Krokodilerna är väl ändå så feta och mätta i Florida nu att de att de bara ligger på stranden och gäspar ?