Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-06, 03:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Har du läst fel? Det står ju den 23 februari! Själv hoppas jag demon blir välbesökt. Man ska ju inte behöva känna sig rädd för vakterna när man åker tunnelbana.

Så länge du betalar för dina SL-resor och ser till att uppföra dig som en normal person så har du inget att frukta. Vakterna är istället din bästa vän mot aggressiva resenärer, ficktjuvar, instabila plankare som vägrar att betala för sig, klottrare och allsköns patrask.

Att det sen finns en liten klick asociala plankare som vägrar att åtlyda bestämmelserna är bara sorgligt men det är som sagt bara en liten störd minoritet som kan tänkas ge sitt stöd till en sån där totalt onödig demonstration som känns illegal i sig eftersom den verkar hylla kriminellt beteende?
Citera
2019-02-06, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det handlar inte om kvinnan i tunnelbanan utan kalla faktas avsnitt rasprofiliering.

Sök på Google eller gå in på TV4 så hittar du programmet.

Programmet visar blandannat hur polisen kallar personer för råttor, åker iväg med en person och misshandlar om i polisbussen och därefter slänger av honom och hur två civil poliser försöker stoppa en vuxen man från att filma ett ingripande och ta hans mobil trots att man har laglig rätt att filma polisingripande medmera...

Programmet belyser att det helt klart finns problem inom poliskåren med olagliga metoder, övervåld, misshandel och kränkningar av framförallt personer som bor i utanförskapsområden oavsett om de är kriminella eller inte.

I programmet tas även upp hur polisen gör helt ogrundade misstankar mot vissa människpr såsom påstående om att de skulle sälja sig själva/prostituerade eller att de kör svart taxi och det finns inga som helst belägg för misstankarna från polisens sida.

Det finns helt solklart personer inom polisen och även vakter som inte både få ha något jobb som innefattar våldsmonopol över andra människor och det finns även vissa som borde sitta i fängelse men det finns också många bra poliser och tyvärr förstör dessa grupper av poliser och vakter för hela myndigheten såsom de beter sig.

Det borde därför vara obligatoriskt med kroppskameror och dachcams i alla bilarna. Att inte ha kameran igång borde resultera i grovt tjänstefel.

Alla bilder och videor borde laddas upp till ett moln automatiskt som inte polisen kommer åt utan som t.ex advokatsamfundet eller annan oberoende organisation eller myndighet ha kontroll över.

Övervåld, misshandel, brott i tjänsten, tjänstefel, tjänsteåtgärder utan stöd i lag och liknande. Borde leda till att polisen eller vakten omedelbart förlorar sitt jobb.

På detta sätt skulle de som missbrukar sin makt och våldsmonopolet de fått utrotas.

Kamerorna skulle också fungera utmärkt alla de gånger som de kan visa att den misstänkta gärningsmannen agerat på ett visst sätt t.ex våldsamt. Kamerorna kommer också kunna fånga brott.

Obligatoriska kameror som inte får stängas av och som polisen inte kan radera innehållet skulle vara positivt dels för alla duktiga och bra poliser och vakter men även för alla laglydiga medborgare i landet.

Ett par frågor till dig. Hur visar programmet att det finns problem med kränkningar av personer främst från utanförskapsområden? Vilka parametrar har man mätt. Har andra kränkningar belysts på andra ställen i landet?

Hur visar man att det är både icke kriminella och kriminella i förorten som allt detta sker emot. Det borde vara statistik över hela landet för att kunna göra en sån koppling. Finns ingen koppling till faktisk kriminalitet?

Polisens misstankar bygger troligen på erfarenhet. Och kalla fakta visade väl inga fall då polisen haft rätt? Betyder det att polisen aldrig har rätt? Det som sägs ska inte komma till allmänhetens kännedom utan det är polisens interna dialog. Den kan vara problematisk men också inte. Deras "magkänsla" kan bli viktig i pressade situationer. Poliser är människor som upplever sååå mycket problem, och ja, du vet var. Klart dem reagerar i slutna rum. Man önskar fler vågade säga något utåt.

Kamerorna välkomnar jag också, det blir nog mest upprättelse för vår snälla dialogpolis. Övervåld hos svenska poliskåren???? Nja, inte så ofta va? Om de överhuvudtaget använde våld ibland vore kanske bra.

Så....var är statistiken kring detta? Eller ska jag utgår från att frågan är lika förljugen här som i förgrundslandet USA? Om man inte backar upp påståenden med fakta (inte enskilda händelser) så kan man bara ignorera alltihop. Och anledningen till att man inte backar upp det? Vad kan det vara tro, vad tror du??
Citera
2019-02-06, 08:10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Så länge du betalar för dina SL-resor och ser till att uppföra dig som en normal person så har du inget att frukta. Vakterna är istället din bästa vän mot aggressiva resenärer, ficktjuvar, instabila plankare som vägrar att betala för sig, klottrare och allsköns patrask.

Jo, det har folk visst. Vakterna skapar konflikter eftersom de är uttråkade och inte har så mycket att göra. Blir man avvisad för att de tycker att man är för berusad för att åka tunnelbana räcker det med att man uttrycker frustration för att bli nedbrottad. Trots att det är ganska självklart att man blir irriterad när man inte får åka med sista turen hem utan istället måste ta en taxi.
Citera
2019-02-06, 08:40
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
1. Det kanske man inte får, men dessa händelser leder i princip aldrig till våld om man inte själv är en våldsverkare. Du har uppenbarligen inga vänner som åkt tunnelbana hör jag.

Jag tror inte du förstår varför jag valt ut just dessa elva händelser. Anledningen är för att flertalet av dem drabbat mig personligen. Exempelvis har jag faktiskt fått tillsägelse av ovvar för "brottet" att ha kastat snöboll. Visst kanske det är ovanligt med gamla gubbar som kastar snöbollar, men så jobbar jag.

Är det verkligen vakternas problem om någon kastar en snöboll eller två på en jäkla betongvägg medans han väntar på nästa tåg? Man klarar sig ur situationerna genom att säga "Oj, förlåååååt!" men om man inte tänker sig för och säger "Varför bryr du dig?" får man räkna med att bli nedbrottad.

Ibland tänker man sig inte för.

Som i fallet med Daniel Diaz som vakterna tyckte det var värt att brotta ned eftersom han sa "Varför?" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...angade-pa-film

Citat:
7. Nej, detta bör man känna till då det inte är ordningsvakters roll att svara på frågor kring vad de säger. Detta dock primärt för att OV i regel tolkar allt som ett potentiellt hot.

Ja det stämmer och det tycker inte jag är rimligt. Klarar de inte av att någon säger emot utan att tända till på alla cylindrar ska de heller inte jobba med människor. Tänk på alla entrévärdar som avvisar för berusade människor varje kväll. Ska dessa bunta ihop alla fyllon som inte har vett nog att inte argumentera med dem?

Citat:
8. Ja/Nej Om man filmar andra utan deras vilja är detta
solklart ordningsstörande.

Nej, det är det inte. Tunnelbanan är en allmän plats och vem som helst får filma där. Däremot så hatar vakterna att bli filmade och brukar försöka ställa till med problem för de som filmar. Trots att de absolut inte får det. Här är ett exempel från förra året:

”Jag tänkte lägga upp det i sociala medier för att visa vilka hjältar vakterna var. Då kom de plötsligt och brottade ned mig” https://www.etc.se/inrikes/ordningsv...ar-jag-filmade

Det är inte alla vakter som beter sig som rövhål. Inte ens en majoritet av dem. Men ett litet antal av dem gör det och de skyddas av kårandan. Dessutom har det blivit värre på senare är - inte för att vakterna har blivit sämre utan för att de blivit ofantligt många. Du stöter minst på ett halvdussin vakter varje gång du företar en resa som går genom T-Centralen, Slussen eller Fridhemsplan. Enkel matematik säger att sannolikheten att förr eller senare stöta på ett rötägg blir ganska hög.
Citera
2019-02-06, 09:43
Medlem
NorthernAngels avatar
Ponera att det blir kravaller och bråk mellan demonstranterna och polis, t.ex. kan ju AFA komma dit och bråka. Hur kommer det påverka situationen? Ökad polarisering för icke-svarta får bekräftat att svarta ställer till med bråk, och svarta får bekräftat att polisen är rasister?

Det kan nog finnas intresse både från höger- och vänstergrupper att det skall bli bråk.
Citera
2019-02-06, 11:33
Medlem
Om du har ett barn med, är höggravid och väljer att planka för att sedan bli ertappad, gå där ifrån när du uppmanas till det. Börja INTE slåss med OV det är lika illa som att ta sig ann poliser. Inte många skulle börja slåss med poliser men OV ska alla vässa mot. Fast det juridiskt är samma sak.
Ska det bli en demonstration som i sak har fel ? Tror dessutom situationen kommer att utnyttjas av olika grupperingar, det handlar inte om kvinnan längre
Citera
2019-02-06, 11:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag tror inte du förstår varför jag valt ut just dessa elva händelser. Anledningen är för att flertalet av dem drabbat mig personligen. Exempelvis har jag faktiskt fått tillsägelse av ovvar för "brottet" att ha kastat snöboll. Visst kanske det är ovanligt med gamla gubbar som kastar snöbollar, men så jobbar jag.

Är det verkligen vakternas problem om någon kastar en snöboll eller två på en jäkla betongvägg medans han väntar på nästa tåg? Man klarar sig ur situationerna genom att säga "Oj, förlåååååt!" men om man inte tänker sig för och säger "Varför bryr du dig?" får man räkna med att bli nedbrottad.

Som i fallet med Daniel Diaz som vakterna tyckte det var värt att brotta ned eftersom han sa "Varför?" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...angade-pa-film

Ja det stämmer och det tycker inte jag är rimligt. Klarar de inte av att någon säger emot utan att tända till på alla cylindrar ska de heller inte jobba med människor. Tänk på alla entrévärdar som avvisar för berusade människor varje kväll. Ska dessa bunta ihop alla fyllon som inte har vett nog att inte argumentera med dem?

Nej, det är det inte. Tunnelbanan är en allmän plats och vem som helst får filma där. Däremot så hatar vakterna att bli filmade och brukar försöka ställa till med problem för de som filmar. Trots att de absolut inte får det. Här är ett exempel från förra året:

”Jag tänkte lägga upp det i sociala medier för att visa vilka hjältar vakterna var. Då kom de plötsligt och brottade ned mig” https://www.etc.se/inrikes/ordningsv...ar-jag-filmade

Det är inte alla vakter som beter sig som rövhål. Inte ens en majoritet av dem. Men ett litet antal av dem gör det och de skyddas av kårandan. Dessutom har det blivit värre på senare är - inte för att vakterna har blivit sämre utan för att de blivit ofantligt många. Du stöter minst på ett halvdussin vakter varje gång du företar en resa som går genom T-Centralen, Slussen eller Fridhemsplan. Enkel matematik säger att sannolikheten att förr eller senare stöta på ett rötägg blir ganska hög.

1 Snöboll
Nej, att vakterna gnäller över att man kastar snöboll på en betongvägg kan givetvis tyckas löjligt. Däremot är deras jobb defakto att hålla ordning och att kasta saker kan faktiskt betraktas som ordningsstörande eller som en början till ett beteende som eventuellt kan vara mer hotfullt då handlingen, som vuxen, trots allt inte är helt normal.

Det senare kan göra att OV bad dig sluta kasta snöboll endast för att se om det var något som var mer fel än själva snöbollskastandet. En typ av "Hur står det till?" utan att säga "Hur står det till?".

Att ge sig in i någon typ av debatt huruvida det är okej att kasta föremål på andra föremål med en OV är annars ganska menlöst. De har liksom inga svar utan är det ordningsstörande så är det, om inte så inte.

Det finns inget större filosofiskt resonemang bakom och det är ju inte OV som sätter reglerna och ibland finns det t om inga regler utan reglerna skapas "på plats". Det hela är givetvis idiotiskt och istället för "Sluta kasta snöboll" skulle de, med lite bildning och bättre regler, kunna ha sagt "Du bryter mot regel X så vi måste be dig sluta med det". Det senare svaret är lite mer "stolpigt" men förmodligen något lättare för de flesta att acceptera då det framgår att det faktiskt finns en regel som man bryter mot; inte att en OV för tillfället är grinig och hittar på regler lite hur som helst bara för att i allmänhet djälvas med folk.

7. Ordningsvakternas roll
Nej, det är förkastligt att de har så väldigt nära till att bruka våld mot folk som inte brukat våld mot någon eller något. Med bruka våld menar jag nu dock inte "leda ut en person" utan då syftar jag mer till att brotta ned personer. Ett problem här är att vissa människor betraktar minsta vidröring till "bruka våld" och agerar sedan därefter vilket givetvis leder till nedbrottningar. Det tycker jag ändå man måste förstå; alltså att om man gör motstånd så kommer inte OV att släppa en utan då leder det till en situation som eskalerar.

Entrevärdarna som ex är ganska dåligt ty jag kan inte tänka mig att dessa har tid att stå och argumentera hela kvällen och natten med fulla människor om olika regler?

8. Ja, vem som helst får filma då det är allmän plats men det kan likväl uppfattas som ordningsstörande trots att man enligt lagen har rätt.

Regler kring foto/filmande är dock konstiga, här är MTR:s regler:
http://www.mtrnordic.se/globalassets..._juni-2017.pdf

Dessa går helt på tvären med de regler som finns kring foto/film i Sverige och på allmän plats.
Detta då det av vissa tolkas som att MTR/SL är en privat aktör som lånar ut sina saker till allmänheten. Det hela blir extremt diffust.

Tidigare Connex som hade hand om tunnelbanan sa att det var en allmän plats och det enda som gällde då var att man inte fick vara allmänt ordningsstörande (vad nu detta innebär) eller utgöra en säkerhetsrisk på något vis. MTR har dock egna regler konstigt nog.

Tumregeln för fotografi i Sverige är annars att om det inte är tydligt att det rör fotoförbud så råder inget fotoförbud. Allt annat är att betrakta som rent skitsnack.

Men detta gäller endast om t ex tunnelbanan är allmän plats. Googlar man detta går uppgifter isär. T om SL sa för 10 år sedan att tunnelbanan är allmän plats varpå foto och film inte kan beivras om man inte utgör en säkerhetsrisk eller t ex är i vägen för andra resenärer mm.

Samtidigt säger MTR:s regler något helt annat och vissa menar på att SL/MTR "lånar ut" egendomen till allmänheten och således kan ha egna regler.

Jag försökte hitta vettigare källor för detta i runt 30 minuter men misslyckades dessvärre. Du kanske kan starta en tråd i Juridik.

9. OV = Rövhål
Jag tycker att en sund inställning till OV i kollektivtrafiken runt 02:00 på natten är att betrakta dessa ungefär som man betraktar massmördare. Dvs folk som man helst ser till att inte ha någon typ av kontakt med och gärna undviker om möjligt. Detta då det är så uppenbart att de flesta "reglerna" de följer inte existerar utan rör ordningsbrott där de godtyckligt tolkar in olika saker beroende på hur de känner för stunden.

Ett klassisk exempel på något som tolkas helt godtyckligt är "Man får inte vara full i tunnelbanan" ...
Andel procent som är full i tunnelbanan fredag-lördag 01-04:00 lär vara runt 90%. OV skulle således behöva stänga ned hela tunnelbanan varje helg för att efterfölja denna, av folket, icke godkända regel.

Givet att inte alla OV är svin, men detta kan man inte på förhand veta vilket gör att den säkra tolkningen av OV är att de alla är svin och förmodligen inte tillför något positivt till någon typ av situation som kan uppstå förutom möjligtvis de situationer som inte rör en själv. Det är inget dåligt att ha "massmördaren" på sin sida vid oroligheter trots allt.
Citera
2019-02-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ett klassisk exempel på något som tolkas helt godtyckligt är "Man får inte vara full i tunnelbanan" ...
Andel procent som är full i tunnelbanan fredag-lördag 01-04:00 lär vara runt 90%. OV skulle således behöva stänga ned hela tunnelbanan varje helg för att efterfölja denna, av folket, icke godkända regel
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1993-1617

Ordningslagen 4 kap 7 §
Tillträde till ett trafikföretags område eller färdmedel får vägras den som
1. är berusad

Det är alltså inte en regel, utan lag, att OV får vägra berusade tillträde. SL är dessutom hårda på att detta utövas. Det har också tidigare väckts åtal mot ordningsvakter som efter samtal låtit berusade åka vidare, som sedan hamnat på spåret och avlidit. Vad jag vet har man hittills blivit frikänd för detta men det leder så klart till hårdare bedömningar för att inte riskera åtal. Trots detta så på helgnätter ser OV ofta mellan fingrarna för detta för att som du säger är det en omöjlig uppgift att hålla samtliga berusade ute. Ger man dock OV en anledning, avsiktligt eller ej, att titta extra på en och man är berusad så får man räkna med att gå ut.
Senast redigerad av kanelkorv 2019-02-06 kl. 11:58.
Citera
2019-02-06, 12:45
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:

Fallet med Daniel Diaz som är livstidsklottrare saknar en del information utöver hans egna utsago. Preci som senaste fallet med hysteriska kvinnan i tunnelbanan så saknar han trovärdighet. Man blir inte nerbrottad om det inte finns en bra orsak. Men inte där heller handlade det om rasistiskt våld.

Demonstrationen handlade initialt om rasistiskt våld. Numera har de döpt om arrangemanget till övervåld.
Citera
2019-02-06, 12:56
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Att det sen finns en liten klick asociala plankare som vägrar att åtlyda bestämmelserna är bara sorgligt men det är som sagt bara en liten störd minoritet som kan tänkas ge sitt stöd till en sån där totalt onödig demonstration som känns illegal i sig eftersom den verkar hylla kriminellt beteende?

Så man ska få stryk om man inte betalat?
Citera
2019-02-06, 13:02
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Ni som försvarar alla väktare, hur tänker ni? Är alla poliser och väktare goda och laglydiga bara för att det är meningen att dom ska vara det? Menar ni att ingen av dom maktmissbrukar? Ni tycker inte att ni är naiva, då?
Citera
2019-02-06, 13:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Så man ska få stryk om man inte betalat?

Vem har fått stryk?

Ordningsvakterna har rätt att avlägsna de resenärer som stör den allmänna ordningen och fuskåkare som kontrollanterna tagit och man får alltså både säga till, avvisa, avlägsna och omhänderta.

Demonstrationen på Sergels torg känns rätt idiotisk eftersom det ofta handlar om handlar störande, påverkade eller plankande individer som vägrar att följa de regler som finns.

Betala och uppför er så slipper du och alla andra lågpannade stackare problem med kontrollanter och vakter. Ni slipper dessutom stå ute i vinterkylan på Sergels torg och demonstrera

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in